Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

  • 5 окт. 2019, 05:10 ч.

Хайде да си поиграем на... учебници.

  • 1 465
  • 23
  •   1
Отговори

Анкета

Как се дефинира единицата за сила Нютон?

Опции:

* Може да изберете максимум 6 опции.

  • Sofia
  • Мнения: 15 470
След като миналата година с учудване научих от учебника по ЧП за 5-и клас, че онова нещо, дето държи Вселената да не се разбяга, се нарича КОНЕЦ, сега, от учебника от същата поредица, се сблъсквам с понятието сила.

И понеже, види се, новата класическа физика се намира в противоречие с онази, която аз съм изучавала, чудя се дали не е пък нужно да се препитат и професорите ми по новите разбирания... Понеже всичките ми колеги, сигурна съм, си живеят в щастливо неведение за тези нововъведения и продължават най-нехайно да си пишат статии, че и да ги публикуват - не ги е срам! - без дори понятие да имат за новия прочит на физиката!

# 1
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 21 212
 Joy Crazy нови премъдрости ли попиват децата в 6 клас?
дай повече информация за премъдростта и творителите ѝ.
интересно дали са надскочили себе си с "конеца"?

# 2
  • София
  • Мнения: 40 860
Нищо не разбрах. Къде е грешката? Не помня какво е определението и моите си учиха по физика сами.

# 3
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 21 212
Нищо не разбрах. Къде е грешката? Не помня какво е определението и моите си учиха по физика сами.
Simple Smile нашите учат по "Човек и природа" и се очаква да им се обяснява ясно, като на почти големи хора.
с ударение на почти. Wink

това харесва ли ти?



а това по-добре ли е?


# 4
  • София
  • Мнения: 40 860
Мерси, много ми е сложно! Не обичам твърде голямото опростяване, но и усложняването не обичам. Затова харесвам чужбинските учебници - там е обяснено като за случай, че няма кой да ти обясни на живо или си отсъствал от часа.

# 5
  • Sofia
  • Мнения: 15 470
Нищо не разбрах. Къде е грешката? Не помня какво е определението и моите си учиха по физика сами.


Е, хубаво де, не помниш - нормално, не се занимаваш с това. Сигурно си помнила като е трябвало. Ама и да се опиташ да потърсиш, ако Ст. Добри не ти даде жокер, никога не би предположила "верния" отговор.

Щото това, дето го е постнала, е в учебника на моя 6-окласник. А "дефиницията" е толкова погрешна, че просто няма накъде! Нютонът е системна (СИ) единица. А това, дето е там, може да бъде сравнявано само и единствено с имперските единици, определени като, примерно, "средната температура на тялото на коня" (100 градуса Фаренхайт), дължината на крака на н'ам си кой цар, или голямата фаланга на левия палец на друг такъв.
Щото не е все едно на каква височина ще го повдигнете това тяло "от земята" - няма да се приложи една и съща сила - и не е все едно от коя точка на земята ще го повдигнете - от океанската повърхност или от в. Еверест. И няма такова нещо като определение "по подразбиране" във физиката и математиката. И изобщо, тази "дефиниция" не е известна на нито един физик във Вселената (нито пък във Всичко останало), освен, може би на някой в Мон, който е обърнал една 100-грамка с "връхче", та са станали 102, преди да "одобри" учебника.  Crossing Arms

# 6
  • София
  • Мнения: 40 860
Аха, сега ми се изясни.

# 7
  • Мнения: 4 301
Снощи разглеждах книга за учителя по физика за 7-и клас на Булвест. И се зачетох в урока за напрежение. Бяха посочени възможните подходи, чрез които може да се обясни на седмокласниците що е то напрежение. Така, по класическия начин чрез разлика в потенциалите не можело, защото по програмата не изучават понятието потенциал. По не знам си кой метод не можело, защото нещо друго. Обяснявали им се чрез формула, но без да им се записва и дава формулата.
Така и не погледнах как е в учебника на сина ми. Той е по Просвета, но предполагам, че и там е каша.
Реално книгата за учителя се оказва доста по-интересна от учебника и от нея могат повече неща да се научат и по-интересно обяснени. Учебниците са толкова опростени, че не можеш да схванеш същността.

# 8
  • София
  • Мнения: 40 860
Май е така. По едно време се чудех дали да не си накупя книга на учителя, защото имаше едни неща по обществените предмети, които не ми бяха много ясни.

# 9
  • Куциндрел
  • Мнения: 22 810
Какъв е този конец във Вселената и какво им пречи на МОН да напишат нормалната формула да я научат децата, ами правят някакви криви сметки, че да объркат всички?
Аз се хилих на определението за роднини по Околен свят за втори клас, ама като гледам по-нататък....

# 10
  • Мнения: 627
Аз се хилих на определението за роднини по Околен свят за втори клас, ама като гледам по-нататък....

Не съм попадала на него, но със сина ми се чудехме защо баща му не му е роднина (според резултата от теста му, където беше задраскан).

# 11
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 21 212
не е роднина, защото е родител?
или има друга причина TrollfaceTrollface

# 12
  • Мнения: 11 821
Щото това, дето го е постнала, е в учебника на моя 6-окласник. А "дефиницията" е толкова погрешна, че просто няма накъде! Нютонът е системна (СИ) единица. А това, дето е там, може да бъде сравнявано само и единствено с имперските единици, определени като, примерно, "средната температура на тялото на коня" (100 градуса Фаренхайт), дължината на крака на н'ам си кой цар, или голямата фаланга на левия палец на друг такъв.
Щото не е все едно на каква височина ще го повдигнете това тяло "от земята" - няма да се приложи една и съща сила - и не е все едно от коя точка на земята ще го повдигнете - от океанската повърхност или от в. Еверест. И няма такова нещо като определение "по подразбиране" във физиката и математиката. И изобщо, тази "дефиниция" не е известна на нито един физик във Вселената (нито пък във Всичко останало), освен, може би на някой в Мон, който е обърнал една 100-грамка с "връхче", та са станали 102, преди да "одобри" учебника.  Crossing Arms

Мисля, че си била малко поизнервена, когато си писала това Grinning Буквално погледнато си права - дефиницията е една и тя е точно такава, защото е универсално валидна за Вселената ( а може и да не е?). Обаче за беда децата не знаят какво е ускорение и какво е метър в секунда на квадрат. И затова истината им се представя по начин, който могат да схванат и който въпреки това е условно верен. Условно, защото наистина има значение къде точно за Земята сме и и цифрите са закръглени и прочее, но за първото запознаване с физиката нещата са си съвсем приемливи.
 
Виж това, червеното, което ти си написала, не е вярно  Grinning
На каквато и височина да задържим едно тяло с тегло (приблизително) 102 грама, то нужната сила винаги ще бъде 1 нютон. Също така сила от един нютон, действаща непрекъснато, може не просто да повдигне едно тяло до където си иска, а даже и да го изведе в космоса и даже да го ускори до скоростта на светлината. Това се илюстрира с втората дефиниция в анкетата, която също е вярна - нютон е силата, придаваща импулс от 1 kg·m/s. Това означава, че ако сила от 1 нютон е постоянно приложена към тяло с маса 1 kg, то всяка секунда скоростта му ще се увеличава с 1 m/s и може да стигне и скоростта на светлината. Онова, което може би си имала предвид, че не е едно и също, е енергията за да се изидгне едно тяло на различна височина, респективно работата, която ще се извърши от силата един нютон.
Относно тези 102 грама - всичко идва от универсалната формула F=m.a Ако се интересуваме конкретно за силата на тежестта, тогава уравнението става G=m.g И понеже g=9,81, ако заместим ще се получи G=0,102.9,81= 1.00061 нютона. Да, ужасно неточно е математически да се каже, че става дума за 102 грама, понеже те всъщност са 101,936799... Ама разликата е незабележима и кантарчето реално ще показва точно 102 грама, ако му окачим тегло с маса един нютон. И ще показва точно толкова и на 1 метър, и на 100 метра над земното равнище (с разлика в някакви стохилядни може би).

Та всъщност нищо от казаното не е грешно, но е разбираемо с опита и математическия апарат, достъпни за децата в този клас. На дефиницията ще и дойде време по-късно, защото кое според теб е по-важбно - децата да схванат идеята или да назубрят дефиниция, която нищо не им говори? Пък после искаме да няма зубрачи, а разбирачи...

Точно така преди време мами издевателстваха на един учебник, понеже бил написал, че в морето има готварска сол и затова е солено. Ама то точно това има (основно, има и други соли), защото на натриевия хлорид му се казва и готварска сол, за да се разграничи от всички други соли. Обаче на някои им беше смешно и решиха, че учебникът е виновен. Отделно, че всяко хлапе знае какво е гот варска сол и ще схване идеята, но още няколко класа няма да знае какво е натрий, какво е хлор и какво натриев хлорид и ако му се каже научно ще тъпее. Точно така и на точната универсална вселенска дефиниция за нютон ще и дойде времето, когато...му дойде времето Joy

И малко разведряване  Grinning

Айнщан, Нютон и Паскал играят на криеница. Ред е на Айнщайн да брои, затова той закрива очите си и започва да брои до десет. Паскал бяга и се крие в храстите. Нютон начертава квадрат със страна един метър точно зад Айнщайн и застава в неговите очертания. Айнщайн приключва броенето, отваря очи, вижда Нютон и моментално извиква: „Нютон! Намерих те! Заплют си!“ Нютон се усмихва и отвръща: „Не си ме намерил. Намери Нютон на квадратен метър. Намери Паскал!“

# 13
  • Мнения: 20 839
Аз се хилих на определението за роднини по Околен свят за втори клас, ама като гледам по-нататък....

Не съм попадала на него, но със сина ми се чудехме защо баща му не му е роднина (според резултата от теста му, където беше задраскан).

Моля те, попитайте вашата учителка, защо бащата на детето не му е роднина и ни съобщи.
Може да са променили СК или друг важен нормативен акт и да съм го проспала...
Искам да влязал в час!

# 14
  • Куциндрел
  • Мнения: 22 810
Аз се хилих на определението за роднини по Околен свят за втори клас, ама като гледам по-нататък....

Не съм попадала на него, но със сина ми се чудехме защо баща му не му е роднина (според резултата от теста му, където беше задраскан).

Моля те, попитайте вашата учителка, защо бащата на детето не му е роднина и ни съобщи.
Може да са променили СК или друг важен нормативен акт и да съм го проспала...
Искам да влязал в час!
По Околен свят и прабаба му не  му е роднина.  Joy Joy Joy
Добре, че учителката каза, че иска да гледаме у дома уроците по ОС и да караме детето да разказва по нещо, че видях определението за роднини и после аз си измислих свое и обясних, че не е общ прадядо, а общ прародител, а после обясних как и прабаба му е роднина и нейната сестра и как прадядото може да има брат и той му е роднина и т.н.

Общи условия

Активация на акаунт