Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

  • 16 окт. 2019, 22:48 ч.

Проблем с оценяването в първи клас

  • 5 597
  • 238
  •   1
Отговори
# 180
  • Куциндрел
  • Мнения: 22 089
Поне в градината на детето не даваха домашни, за други градини съм чувала. Като стана 4та група май вкараха нова система и имаха и следобед обучение.
Реге, питам за нас като сме били ученици. Пък може и да не се сещам точно. Малко ми е бяло петно обучението ми до 8ми клас.

# 181
  • Мнения: 8 810
Поне в градината на детето не даваха домашни, за други градини съм чувала. Като стана 4та група май вкараха нова система и имаха и следобед обучение.
Реге, питам за нас като сме били ученици. Пък може и да не се сещам точно. Малко ми е бяло петно обучението ми до 8ми клас.

6-7 клас уравнение с едно неизвестно или две неизведтни като второто се изразява чрез първото. Дори сверих с мъжа ми преди малко и той каза същото а е бил в математическа гимназия.... но ние сме старички (68-72 набори ), не знам после как е било.

# 182
  • Мнения: 20 294
За сетен път - бавно и ясно - в училище има програма и изисквания за постигане на конкретни резултати по предметите, вкл. БЕЛ, в определен период на обучението.
За да няма трудноси съм постнала официалната програма на МОН. Толкоз.
Който иска повече от всички и то за сметка на скапване самочувствието на децата, просто не става за учител.
Родителските претенции са си родителски претенции и следва да се отнасят само към собствените деца. Те не са нито коректив, нито еталон.

Скрит текст:
В градината се набляга основно на фината моторика, като се дават за изписване и букви, както и други упражнения, за да свикват децата. Но не се очаква от тях нито да четат, нито да пишат осъзнато.
Ако им дадат да прерисуват снежен човек - целта е подобна.
Който каквото разбере и научи в градината - добре. Но децата не вървят еднакво. И изобщо не става въпрос за деца със СОП и особено със сериозни образователни проблеми. Само наистина ниезапознат човек не осъзнава разликите между децата в предучилищна и начална училищна възраст. И само такъв човек може да реши, че ако дете не е на определено от Х ниво /дори не от системата/, е изоставащо или "с проблеми".
Не случайно оценки на малки деца не се пишат.
Иначе много деца се учат да сочат буквата на мама, на тати и т.н. на по три години. Това въобще не означава, че е налице осъзнатост на писмената реч. Големият син на 10 месеца сочеше в книжка къде е агънцето, пиленцето и т.н. и казваше "как казват" животните. На две години показваше също буквичките на мама, тати, баба и в тоз порядък. Това е чисто механично заучаване. Нищо общо с осъзнатото познание по същите въпроси, със знаене на азбука и букви дори. Детската психика на тази възрасхт просто не работи така.
Е, който иска може и да се самозалъгва, че това или подобно е признак на гениалност, но ако вземе да си повярва, много ще сгреши. А да поставя изисквания това да е общият критерий за мнозинството - това е направо смешно. Абсолютно неадекватно.
Затова хората са разписали програми - за да се уеднаквят изискванията в училище. За горница изисквания, както вече писах - всеки да си ги предявява спрямо своите си деца. Че да има после с какво да се хвали из квартала, по форумите и сред близките.

Последна редакция: чт, 31 окт 2019, 20:45 от Judy

# 183
  • София
  • Мнения: 39 049
Децата сочат буквата на мама и на тати още във втора група, в трета група повечето си пишат името самостоятелно, без значение, че обръщат букви огледално.
Същинското четене винаги е осъзнато, няма как някой да чете неосъзнато. При деца в норма и следване на материала по учебните тетрадки децата доста напредват и още малко им трябва в първи клас. В първи клас проблемът е по-скоро писането, а не четенето. Още не са научили ръкописните букви точно как да ги правят и свързват, и вече пишат диктовки от срички и думи със съответната буква.

Не съм съгласна с това, че тук пишат само майки с гениални деца или нещо подобно беше, и другите деца не съществували. Няма как да се очаква, нито е справедливо спрямо бързо напредващите деца, те да бъдат спирани или забавяни, само защото им други, които са със средно ниво на напредване или изоставащи. Просто няма как да стане тази работа, защото никой родител няма да е съгласен. Затова е борбата за определени учители или определени паралелки още от първи клас, защото всеки иска детето му да е в по-напредваща среда, за да напредне и то. При равни други условия на всяко дете му се налага да се справя с неудовлетворението, че винаги ще има поне едно друго дете, което да го изпреварва, това е част от живота.

Последна редакция: чт, 31 окт 2019, 20:53 от Andariel

# 184
  • Мнения: 20 294
Именно. Затова в градината периодът не обхваща четене. А познаването и дори изписването на букви не е достатъчно. И ако не знаеш 4-5, това никакъв проблем не е. Наваксва се спокойно. Първи клас е за това - за съвсем начално ограмотяване, не за мерене на п..ки.
В първи клас и четенето с разбиране е проблем, ако човек е честен и наблюдателен. То е проблем и на големи деца, и на много възрастни. Защото е научено механичното четене, но то не е достатъчно.
Както писах - аз мога да чета на френски, но това не значи, че го разбирам. Просто знам правилата и чета.

# 185
  • София
  • Мнения: 39 049
Четенето с разбиране е проблем най-често заради това, че от децата се изисква "гладко четене", и норматив за прочетени думи в минута им мерят. Четенето с разбиране започва още от момента, в който се прочете първата дума и детето като го питаш какво означава тази дума, то може да каже нещо ориентировъчно, дори да е неточно. А когато прочете просто изречение от две думи, съвсем точно може да каже какво означава - Кучето лае. Няма какво да му мисли - или разбира какво чете, или не разбира, дори да вземе да го изиграе това куче как лае. А нещата още повече се задълбочават, когато на децата им липсва езиково богатство. Вече при проблеми с внимание и памет става много сероизно, но да кажем, че там има обективни обстоятелства.

# 186
  • Мнения: 20 294
И доста деца така си остават - с механизирано четене, понеже, виждаш ли, в училище четат, че даже и гладко. И им се вика "браво" и "отлично".
 
Цитат
Вече при проблеми с внимание и памет става много сероизно, но да кажем, че там има обективни обстоятелства.
Туй е вече въпрос на специализирана диагностика и конкретика. Няма как да го обсъждаме във връзка с темата, тъй като никакви факти не знаем в тази насока.

# 187
  • Куциндрел
  • Мнения: 22 089
Би трябвало в училище да се държи на някакво средно ниво. Тези, които напредват и тези, които изостават може да се занимават допълнително у дома.

# 188
  • Мнения: 20 294
Точно така е.
Масовото образование е създадено за един имагинерен средностатистически човек. Не е за напреднали и назаднали.
Затова са и програмите. Те сочат общите критерии, по които се определя този човек и изискванията към него по предмети, учебни години и възраст.
Иначе не би било лошо образованието да е за всички и да помага на напредналите да се доразвиват, както и на изоставащите също да напредват с техните си темпове. Но за целта са нужни истински професионалисти, с каквито системата рядко разполага.

# 189
  • София
  • Мнения: 39 049
Поне да не бъдат обвинявани, че са плод на родителски нездрави амбиции, а дай да ги държат на средно ниво в градината, за да не отиват четящи на училище, за да не депресират останалите деца. Всъщност каквито и да са амбициите на родителите, децата имат определен капацитет към определен момент. Ако капацитетът на детето към този момент е висок, то е грехота да се оставя неизползван за угода на трети лица и от някакво криворазбрано равенство. Имам и отличници - ми то те гледа детето с едни големи очи, сякаш иска да глътне света, всичко иска да знае, как да не наливаш!

# 190
  • Куциндрел
  • Мнения: 22 089
Хората, които обвиняват родители в болни амбиции, повечето пъти завиждат по някаква причина. Даже и детето да не е записано на допълнителни курсове, те пак ще измислят някаква причина.

# 191
  • Мнения: 20 294
Родителите да се амбицират колкото си щат за своите деца. Тяхна работа и техен си избор. Щом не тормозят някой друг.
Тук проблемът е с учител. Той няма такова право. Нито родители с амбиции следва да се врат там с нескончаеми претенции за вдигане на общо ниво, вкл. и на деца, които не познават и нямат никакво отношение към тях.

Скрит текст:
Когато моите деца ги готвя за състезания, правя това с абсолютната убеденост, че в училище тази подготовка няма как да се случи, че часът е за усвояването на основния училищен материал и ако желаем да се представим добре на по-високо ниво, то организацията и работата по това не е в клас с още 25 и кусур други деца - всяко на своето си ниво. Нито те са ми длъжни да ме гонят, вкл. и по амбиции, нито аз - да гоня някой друг. За децата се отнася същото, но с вметката, че когато става въпрос за малки деца, амбицията си е на родителя.
Свестният и качествен учител освен че следва да познава програмата, по която работи, следва да притежава и поне минимални познания и опит за работа с деца и хора, за да схване, че никой не е равен с останалите и че това, че в определен момент или период един човек, особено пък малко дете, е на по-ниско ниво, не е по никой начин мотив и оправдание за за унижаването му. Последното може да допусне само един изключително нискокултурен човек, а ако работата му е и да работи с хора, то той е непрофесионалист.

Последна редакция: пт, 01 ное 2019, 09:46 от Judy

# 192
  • Мнения: 4 720
Родителите могат да наливат колкото си искат в главите на своите деца. И да очакват от тях. Но нямат право да очакват в училище, което е за всички, да се съобразяват и да вървят с темпото на техните деца. В училище темпото се определя от средната успеваемост. Нито може да се тъпче на едно място, защото някое дете не е усвоило нещо, нито да се пришпорват нещата, защото някое дете знае повече.
Реална ситуация в гимназия. В час по чужд език в класа/ групата има дете , носител на езика или живяла и учило в съответната държава. Материалът, който се преподава в часа за него е "фасулски" - то чете Пушкин/ Шекспир или Гьоте в оригинал и разработва теми на съответния език, но в класа нивото е А1. Има ли според вас право учителят да държи най-високото ниво заради това дете? За да не тъпче то на едно място. Не, няма право. Има право да работи индивидуално с него, за да поддържа нивото му. Това и не означава, че никой от класа няма да получава Отличен(6), защото не знае толкова, колкото въпросното дете. Напротив, всички деца, които са усвоили материала, предвиден за нивото А1 ще имат оценка Отличен.
Същото е и по математика. Част от класа решават задачи от сборници и ходят на олимпиади. В клас обаче си има програма и учителят е длъжен да се съобразява с програмата. Това, че някое дете е гений в математиката не значи, да се претупват нещата.
В първи клас се усвояват базови знания и умения като четене и писане, математика - изграждане на представа за числата и тяхното значение в живота ни. Похвалата и поощрението вършат много добра работа, защото стимулират децата да се стараят и да се стремят да заслужат отново похвала. Прекомерните изисквания, перфекционизмът демотивират. Не сравнявайте децата и не очаквайте от Иванчо да може и знае нещо, само защото и Пешо го може/ знае дори Пешо да е по-голямото ви дете.
Животът е шарен. Така или иначе след трети-четвърти клас вече по естествен път децата се разслояват и се виждат силните и слабите им страни. Пешо може да отиде в МГ от 5 клас, защото от тригодишен играе шах, а от 5-годишен умножава и дели на ум трицифрени числа. Марийка може да се окаже танцьорка. Стефка - художничка, Катето да има афинитет към езиците и да стане някой ден писател или преводач, я Иванчо - футболист, Мартин пък може да е просто машинистът, който ви вози в метрото, Митко да е тракторист, а Пламен автомонтьорът, при когото Иван ще ходи да му оправя колата.... В началния курс обаче те са просто деца, които трябва да се научат да четат и пишат, но и да развият любов към знанието, да опознават света около себе си и да трупат знания. И ако родителите на Пешо са инженери, а дядо му учител по математика и шахматист, то майката на Марийка може да е шивачка, бащата на Пламен - тираджия, Иванчо може да е от приемно семейство, Катето да не познава баща си и да има още три-четири братчета и сестричета... Училището обаче е за всички тях и програмата е една и съща за всички тях до четвърти клас. От пети вече някои могат да бъдат насочени според възможностите и интересите им в специализирано училище. След седми има ново пренасочване. Тогава Стефка и Марийка може да постъпят в училище по изкуствата, Катето - в езикова гимназия, Иванчо - в спортното, Пламен и Митко в професионални гимназии... След 7 клас обаче.
А авторката говори за първи, където се наливат основите и се гради отношение към знанието и към училището като към място, където не просто ще прекарат 12 години от живота си, но и ще получат знания и умения.

# 193
  • София
  • Мнения: 39 049
Когато писах за наливане, понеже използваш същата дума, говоря за деца, с които също работя. Работата ми покрива цялата палитра деца по нормалното разпределение - с едни може да наваксваме неща още от първите месеци след раждането им, а те да са на възраст за първи клас, а с други да правим "прости" Л-та и Р-та, но и двете крайности на разпределението искат наливане - едните за наваксване, а другите за надграждане.
Разделението става естествено още до края на първи клас, ако приемем първи клас като начало на училищното образование, а не както е реалното положение разслоението да е още от яслена и градинска възраст, колкото и да е болно и неприятно за доста родители. Затова и казвам и в работата си, и като лично виждане, че трябва да се налива още от момента на раждането на едно дете, защото се получава нещо аритметична прогресия с всяка изминала година. А това зависи и от отношението и базовото ниво на самите родители. Училището все пак е образователна институция, а не социална и няма нужда да се правим на твърде широкоскроени и да си затваряме очите за реалността, защото децата са с различна история и възможности. Да, с различна история и възможности са и като говорим да не ги сравняваме, това също означава и да не очакваме винаги равняване по някакво имагинерно средно ниво. Ще го кажа така - работи се според материала и пак опираме до материал и оценяване - има заложен обем материал, знае се, че освен по буквара и безплатните учебни тетрадки се работи задължително И по сборник с допълнителни материали по простата причина, че няма как да се усвои качествено материалът, ако се разчита само на безплатните учебници и тетрадки.Това е още както зачекнахме въпроса тук с предучилищната дали трябва да познават буквите или да не ги познават - по материал е заложено да ги познават, да правят звуков анализ и да съотнасят звук-буква. Това е заложено и в тестовете за училищна готовност или т.нар. изходяща диагностика, която учителите в градината трябва да направят на изхода на предучилищната. И пак това ниво по мое субективно мнение (и на база опит с личните ми деца, и на база натрупани данни и в работата ми) е твърде ниско, пък нека да се "промотира" като средно. Не е средно ниво, това е ниво за едва-едва тройка, и ако се лежи на него, в пети клас се превръща в тройка на релси.
Математическите представи се изграждат още в градинска възраст като се започне с броенето и показването на колко годинки е детето - две пръстчета и две свещички, и после числото две. Това е във втора група в ДГ. Ако едно дете в първи клас трябва тепърва да учи какво са числата и ролята им в живота, яко я е закъсало, къде са спали всички възрастни дотогава?

Учителката е постъпила крайно зле, ако историята е вярно предадена, обаче и авторката трябва да се захване и да работи вкъщи и да не прехвърля отговорността на трети лица. Не знаем какво са правили в градината, дали е следила какво учат и какво не учат там - казвам да следи, защото родителят винаги има право да поиска да разгледа тетрадките и ДГ не е място, на което пускаш детето на входа сутринта и вечерта си го вземаш на изхода с дежурните реплики "яде, спа, слуша или не слуша". Ако родителят се интересува, учителкита дори да не са много хепи от това, трябва да дадат информация.

Последна редакция: пт, 01 ное 2019, 06:43 от Andariel

# 194
  • Мнения: 4 720
Андариел, ти си логопед. Аз съм учител. Та по методика се учи, че се следва не някакво имагинерно ниво, а средното ниво в конкретния клас. И това не е случайно. Ако в 1а клас 15 деца могат да четат, да правят буквен анализ, да пишат печатно и да смятат до 20 наум, а 5 не могат по различни причини, това не значи, че учителката ще работи направо и само с тези, които могат, просто защото в програмата на първи клас е предвидено друго. В същия 5 а клас, тези 15 деца не е задължително отново да са отличници. Най-вероятно от тях отличниците ще са 7-8. 3-4 ще са  слабите ученици. Останалото са средата. Онези, които са на ниво 4-5. И се работи по тяхното ниво. А тяхното ниво може да е различно от средното ниво на 5б, където средното ниво може да е 3-4, отличникът да е 1, а слабите ученици 8. Един и същ учител по един и същ предмет в 5а и 5 б ще има различно протичащ урок с различна успеваемост накрая. Защото нивото на децата в двата класа е различно. И отново си има начини да не бъдат ощетени нито отличниците, които са напред с материала (усвояват по-бързо), нито изоставащите. Ако в 5а учителят работи на нивото на отличниците изведнъж ще се окаже, че слабите ученици (Среден) няма да 3-4, а поне половината клас. Ако работи с темпото на изоставащите накрая пак всички ще са назад. Затова се работи по програмата, но на нивото и с темпото на средната част, при останалите се работи допълнително за надграждане или догонване. Затова има консултации и допълнителна подкрепа за неразцралите и  изоставащите и извънкласни форми дето едно време им викахме кръжоци, пък сега са клубове по интереси и школи за отличниците.
Помагалата при нас са задължителни за всички ученици. Липсва диференцирането - надграждане за тези, които дърпат напред, други помагала за допълнителна работа за средното ниво и за изоставащите като моето да речем трети помагала. Или само учебника и учебната тетрадка. Е да, за учителя така е по-сложно, но ако се работи диференцирано то и резултатите за всички ще са по-добри. То така е и разписано в наредбата за приобщаващото образование. Но си остава само хубаво пожелание и на практика най-много да се организира допълнителна подкрепа за несправящите се. Което пак е нещо, но не решава проблема на отличниците.

Последна редакция: пт, 01 ное 2019, 07:30 от Mama Ru

Общи условия

Активация на акаунт