Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

  • 16 окт. 2019, 22:48 ч.

Проблем с оценяването в първи клас

  • 5 597
  • 238
  •   1
Отговори
# 195
  • Мнения: 23 110
Родителите могат да наливат колкото си искат в главите на своите деца. И да очакват от тях. Но нямат право да очакват в училище, което е за всички, да се съобразяват и да вървят с темпото на техните деца.
Ако приемем тази постановка за вярна, ще трябва да приемем, че училището не трябва са се съобразява с децата с обучителни проблеми и съответно, да им помага да догонят средното ниво. Ако обаче приемем, че децата с обучителни промени имат право на разбиране, подкрепа и помощ, следователно и децата, които са на по-високо ниво имат прави на индивидуално внимание и работа с тях.

# 196
  • Мнения: 4 720
Уиш, абсолютно. Отнася се и за двете страни - и за изпреварващите, и за изоставащите. И това е разписано в наредбата за приобщаващото образование - допълнителна работа както с изоставащите, така и с надарените деца. За изоставащите има допълнителна и обща подкрепа и консултации, а за изявените - по-сложни задачи за допълнителна работа в час, както и клубове по интереси за работа с такива деца (едновремешните кръжоци), където да се надгражда, защото точно тези изявени деца представят училището на различни състезания и олимпиади. А в час се работи според темпа и възможностите на златната среда от деца в конкретния клас. Но за учителя това значи допълнителна подготовка за урока и подбиране на подходящи задачи за работа с всички деца. А както знаем по-лесно е да се каже "Отворете на страница... и направете...." отколкото да се даде допълнително индивидуална работа. Математичката ни в осми клас установи, че част от класа не могат да решават дроби (материал от по-малките класове).  В началото на всеки час даваше такива задачи на всички. След това по новия материал. Т.е наваксването и затвърждаването на нещо вървяха успоредно с материала по програма. Преставаше да дава един вид задачи чак когато всички от класа изкараха минимум тройката на този вид задачи. Физичката пък ни изпитваше целия клас по тройки, писмено върху задачи от сборници. Така тези, които не сме усвоили минимума от урока и нямаше кой да ни подскаже получавахме предизвестена двойка.
Да изискваш по-сложно от всички, без значение, че не могат да решат и задачите след урока едва ли е най-правилния подход.

# 197
  • Мнения: 23 110
Но за учителя това значи допълнителна подготовка за урока и подбиране на подходящи задачи за работа с всички деца. А както знаем по-лесно е да се каже "Отворете на страница... и направете...." отколкото да се даде допълнително индивидуална работа.
Да, ето с това съм много съгласна. И то е в дъното на много проблеми.

# 198
  • Мнения: 4 039
Аз имах учителка по математика, която ни даваше различни задачи на 5-6 деца от класа. Не е кой знае каква философия. Ние си носехме сборниците и докато останалите решаваха задачите от учебника, ние решаваме няколко задачи от група Б и В. Учителката само ни посочваше кои точно да са. Почти не ѝ се е налагало да се занимава с нас. Ако нещо се затруднявахме, обикновено беше достатъчно да ни каже една-две думи за подсказка и ние се оправяхме нататък. Всички бяха доволни.

# 199
  • На морето!
  • Мнения: 3 199
Да, но сега ако някой учител направи подобно нещо, поне 3 майки веднага ще скочат защо на тяхното гардже няма трудни задачи, каква е тази дискриминация и как този учител се осмелява да излиза извън рамката на МОН.
В повечето случаи родителите си причиняваме проблемите на децата, не учителите.

# 200
  • Мнения: 4 720
Всъщност точно това трябва да се прави - всяко дете да работи според възможностите си. Едни са на ниво А, повечето на ниво Б, а трети на ниво В.
А въпросните майки много лесно могат да бъдат сложени на мястото си - просто учителят ще даде на децата им по-горното ниво и ще се види дали могат да се справят с него или не.
Конкретно за математиката по-възрастните ми колежки правеха контролните и класната си като първата задача е лесна и за тройкаджиите. Т.е тя е за три. Втората - за Добър (4), третата за Много добър и Отличен. И евентуално е дан допълнителна задача за най-добрите.  Учителят е трябвало да може да реши всички задачи до 7 минути, а учениците за 45. Сега с тези тестове учениците нямат време да мислят.

# 201
  • София
  • Мнения: 39 049
мамару, сравнението ти е за ученици в основна степен, а тук говорим за начална степен и по-скоро за първи клас.
Отделно никак не съм съгласна с идеята, че в А клас материалът ще е с една трудност, а в Б клас ще е с друга. Тогава колко "струва" шестицата в А клас, ако приемем, че той е с по-трудния материал и колко в Б клас?  Да не говорим, че тогава има разнобой в изискванията и така се получават драмите с изоставането и дърпането на съседните паралелки и негодувание на родителите. Аз като родител не съм съгласна, ако детето ми се падне в по-слабата паралелка да тъпче на едно място, защото там нивото е ниско. За хората с деца с трудности може да е ок, но досега не съм срещнала родител да рита, че паралелката била силна и ще напира да премести детето в слабата паралелка. По-скоро ще иска силната да не е чак толкова силна, защото много добре осъзнава, че слабата паралелка няма да бъде стимулираща, не само за децата, но и за учителя. Има едно нещо, което субективно влияе на учителя и той не си дава много зор в слабите паралелки, защото какво - и да се зОри, и да не се зОри, децата толкова си могат. Парадоксално изглежда отстрани, но се случва често. Изобщо, цялата тази история с напредване според средното ниво е порочна, защото задълбочава незнанието или стават скандали за това на всеки детето да е в силната паралелка. Трябва да е според материала - щом има изисквания за обем и качество на материал, тогава слагаме летвата так - едни ще я прескочат и ще има шестици, други на косъм ще са около нея и ще са с четворки, а тези, които съвсем не могат ще са с тройките или двойките и да се работи с тях допълнително или да повтарят. Не може за А летвата да е 2.10, а за Б да е 1.50.

# 202
  • Мнения: 4 720
Андариел, да за начален курс говорим. Даже за първи клас в случая на авторката. Месец-два след началото "отличниците" са тези, които предварително са усвоили материала за първи клас повече или по-малко. Ако учителят мери с тяхната летва другите деца ще трупат пропуски и ще изостават. Правилно или не, програмата от детската градина дублира доста от нещата за първи клас, но това не отменя преподаването им, нито скъсява сроковете. Затова и учителите биха предпочели деца на едно ниво на подготовка в класа четящи/ нечетящи, но това на практика не се случва на 100 %. Затова е важно да се следва програмата в предвидените срокове и да не се травмират (от учителя ) децата, които по различни причини са тръгнали по-слабо подготвени (нечетящи) в първи клас.
Когато имам в класа/ групата ученик/-ци, които са изучавали езика (втори чужд) не прескачам нива, а започвам от 0, както е предвидено по програма (първа година на обучение). Да, на тях им е лесно, но също така редовно се оказва и че имат доста пропуски.

# 203
  • София
  • Мнения: 39 049
Не "тяхната летва", а една и съща летва за всички.
Именно защото ПУК дублира в голяма част подготовката в първи, ако децата в класа са усвоили материала в ПУК няма да е проблем повечето деца да са от предварително подготвените, макар че няма предварително подготвяне за заложения материал, който са минали в ПУк. А щом по различни причини са по-слабо подготвени, тогава да се намери начин да се доподготвят, а не да определят средното ниво. Ако се ходи по програмата в предвидените срокове - ок, обаче май се случва обратното - уж се ходи по срокове, а все повече деца закъсват, явно основно са от неподготвените. С времето разделението ще се задълбочава така, както се задълбочава за всичко друго - подготвените ще искат да са в класове за подготвени, за да не губят от подготовката. В повечето случаи неподготвените са със занемарена подготовка още от малката възраст и с времето нещата стават все по-трудно спасяеми.

# 204
  • Мнения: 4 720
Андариел, точно. В първи клас не се мери по предварително подготвените, а по това как децата усвояват заложения в програмата материал, в предвидените по програма срокове.
Колкото до все по неподготвените деца нагоре, да факт. И той се държи на различни причини - увеличава се делът на децата, за които българският не е майчин език, все повече деца са оставени на бабите докато родителите са в чужбина, сега в училище са децата на родените 80-те и 90-те години. Ако през 90-те има спад в училищната подготовка на родителите или промяна в начина на мислене и и отношението към образованието и училището като институция как да искаме добри резултати?
Да не забравяме, че сега в училище е интернет поколението. Това е поколение със самочувствие, че знае всичко и че това, което не знае може да го намери в интернет. Същевременно компетенциите на голяма част от учениците се свеждат до ползване на социални мрежи, качване на селфита и теглене на филми от торенттракерите. Това е поколение, което изпитва съществени трудности при работа с текстобоработваща програма, Ексел и презентациите.
Причините са много и най-различни, но да, учениците излизат с все по-слаба подготовка от училище, а и в гимназията вече навлизат все по-слабо заинтересовани към образование, без ясна визия за бъдещето и без изградени навици за учене и труд.

# 205
  • Мнения: 9 170
      Съвсем наскоро научих,че във френските училища няма оценки в същинския смисъл на думата,поне в начално и основно училище, а се оценяват с А, Б,С.И то не всеки път, изключениеса текущите оценки. Непосредствено след това,синът ми като си писа домашното по АЕ пак имаше едно изречение ,нещо такова-оцениха ме с С, амат рябва да си подобря знанията за А или Б,той се зачуди какво точно е това, но и аз не съм съвсем добре запозната,самоси направих извода,чеив английските училища е така.Някой има ли представа от тази системана оценяване? 

# 206
  • Пловдив
  • Мнения: 6 750
То и у нас официално в първи клас няма оценки. Дали ще е А, Б, В или цветове /както съм виждала в документи от френско училище/, или пеперудки и усмихнати човечета, е все едно и също. Това е вид оценяване.

# 207
  • София
  • Мнения: 39 049
Значи трагедията ще става още по-голяма - неграмотни или недоучили, с лошо отношение към ученето ще възпроизведат неграмотността, недоучеността си и лошото си отношение в децата си. Ще смъкваме летвата и ще се водим по все по-ниското ниво на средняците и утре половин точка ще стига за НВО.

# 208
  • Куциндрел
  • Мнения: 22 089
Около мен хората следят децата им как и какво учат. Не ги напъват с курсове или да искат някакви грандиозни резултати, но са в час и помагат. Ако не могат те, то избират подходяща частна занималня. Така, че все още нещата не са толкова зле.

# 209
  • Мнения: 23 110
Светкавица, това е системата за оценяване на повечето англоезични страни. Оценка А е за над 90%, B- за между 80 и 89%, С- между 70 и 79%, D- между 60и 69%, а всичко под 60% е F, т.е. fail. Та, съвсем реална, с цифри си е тази система на оценяване. При това е доста прецизна.

Общи условия

Активация на акаунт