ДЕВЕТИ КЛАС 2019/2020 - 2

  • 35 972
  • 751
  •   1
Отговори
# 345
  • София
  • Мнения: 11 977
Мандаринка, всъщност доста прилично подготвен е бил класният ви. И крайното му обобщение е съвсем разумно.
Предполагам, че ще се опитат да удовлетворят желанията на всички /да сформират повече групи по най-желаните профили/, но ако има прекалено много желаещи за даден профил, все пак ще им се наложи да извършат някакво класиране. Или да клонират господина по география. Joy При липса на минималният нормативно определен брой ученици за формиране на група по профилиращ предмет, той ще отпадне. /Не помня какъв беше минимумът, а не ми се рови./
Аууу, сега се сетих за 73-то! Такъв механизъм за разпределение по профили бяха изработили - за чудо и приказ! Видимо много труд беше вложен, мислено е, работено е... И сега, МОН като рече, че НВО 10-ти клас не може да служи за класиране на учениците по профили, целият труд отива по дяволите. Наново трябва да го мислят. Smirk

Последна редакция: пт, 13 дек 2019, 12:32 от sanaka

# 346
  • Мнения: 8 728
Русалка,благодаря за пояснението.Една идея съм по-спокойна.Уж се опитвам да се информирам,но четейки темата,имам чувството,че нищичко не ми е ясно.

# 347
  • София
  • Мнения: 3 058
Не ми е съвсем ясно какво ще стане с учителите, които могат да се окажат без хораиум за пълен щат, ако не се сформира клас със специалне предмет - техния. То е малко "от кухнята" и няма да се коментира с родители, но ме навежда на мисълта, че би трябвало да се сформира профил по всеки предмет. Което пък означава, че ученикът Х може да кандидатсртва за профил география, но поради недостатъчен, да го наречем "приемен бал", да му се наложи да учи химия. Което пък ще направи класа по химия доста нееднороден - от много знаещи и заинтересовани деца, до такива, които учат предмета, защото запълват бройки. А това не е от полза никому.
Много неизвестни има, дано са само за мен/нас, а не и за ръководствата на училищата.
Интересно дали са пуснали проучване сред десетокласниците, да видят нагласите им преди официалния старт на  кампанията по избор на профили?

# 348
  • Мнения: 3 974
Решение, при което дете ще е лишено от избор да запише предпочетен профил и ще му се наложи да учи нежелана материя е в пълно противоречие с целта на реформата. Идеята на специализацията е децата да се обучават в съответствие с интересите си с оглед бъдещо продължаване на обучението във висша университетска степен. Затова по-разумно би било да се формират смесени паралелки - от деца, профилирани в различни сфери, като в програмите профилиращите предмети следва да съвпадат по време. Така няма да има и учители без изискуем хорариум.

# 349
  • София
  • Мнения: 11 977
Шарлот, то така и ще бъде /при нас/ - класовете се запазват така, както са формирани в 8-ми клас, а разделянето ще е само по двата профилиращи предмета /3-ти и 4-ти профил/. Но ако никой от двата випуска във втори гимназиален етап не избере примерно физика, учителите по физика ще останат с часове само в 9-ти и 10-ти клас. Ако пък половината випуск иска да учи география, наличните учители по география няма да имат капацитета да поемат толкова часове. А назначаването на нови също не е вариант, тъй като следващият випуск може да не иска да учи география и тогава стигаме до първата хипотеза. За това говори Мандаринка. Разбира се, това са крайни хипотези и ми се струва, че в общия случай, училището би могло да предложи профилиране така, че всички, или поне голямата част от децата, да учат това, което искат, а учителите да не останат с незапълнени часове.

# 350
  • София
  • Мнения: 7 049
Ауу, Санака, пепел ти на езика за НВО в 19ти клас! Joy
И в НПМГ май системата за доп. профилиращи ще е свободна. На нас още на РС през октомври ни казаха, че НВО няма никакво значение, освен за честта на училището. Инфото, което има класа от сигурен източник е, че ще могат да избират между всички природни науки, математика, ИТ и информатика. Казали са, че ще може да има трудност с учебната програма, но все ще го изработят някак...

# 351
  • София
  • Мнения: 11 977
Ауу, Санака, пепел ти на езика за НВО в 19ти клас! Joy


Малки букви/цифри, големи пръсти. Joy

# 352
  • София
  • Мнения: 18 023
А, може и да не е  съвсем грешно натиснат клавиш.. Ако някое от децата тук избере  след 12 клас медицина, без значение тук или навън, мноооого голямо "НВО", хем и устно, и писмено, баш някъде към 19 клас като поп ще държи...Laughing

# 353
  • София
  • Мнения: 5 130
Профилирането е голям проблем. До този момент МОН само са пояснили, че профилирането става по желание на детето, но и поради възможност на училището, да обезпечи дадения профил с учители и най-вече качествени.
Съгласна съм със Санака. Това е нож с две остриета.
Да си представим следната ситуация. Уважаваме избора на всяко дете. Аз ще ви кажа кои са най- желаните профили
Математика+ИТ ; Математика+Физика ; Химия+Биология.
Да предположим хипотетично, че например 70% от випуска изберат един и същи  профил.
Възникват някои въпроси:
1) Дали училището разполага с трима колеги, които могат да водят например профил Математика и трима - Информатика.
Тук вече се намесват две ситуации - или няма толкова учители, или има, но техният норматив става свръх.
2) Дали през следващата година ще има същата наситеност на тези профили? И, ако директорът назначи за предходната колега, ще трябва да го освободи.
3) Следващ момент. Много деца пишат профил, не защото са добри по съответните предмети, а по други причини- атрактивност или 'понеже мама и тати го искат", т.е. тези деца не са за този профил.
Имайте предвид, че избраният профил не може да се сменя. Ако детето не е попаднало на мястото си, е обречено на две години нещастие.
Според мен оценките от 9 и 10 клас трябва да са определящи за профилирането и учителите да имат своята дума, дали даден ученик става за определен профил или не.
Вече 25 години съм учител по математика и съм се нагледала на какво ли не.
Ще дам пример с миналогодишния ми випуск 12 клас. За матура по математика заявиха желание 23 ученици. Някои не бяха за тази матура, но не успях да ги убедя. Пример с един. дванадесетокласник. Яви се и изкара със зор 3, 45. После беше ревал пред дирекцията.

Ганка Симеонова, учител по математика в 73. СУ

# 354
  • София
  • Мнения: 18 023
Малко (или пък много) хлъзгаво е това с профилите. Понеже, Ганис, може едно дете да не е най-големият химик (въобще не става дума да е  слабо по предмета и да се бута за там, а просто да е някъде в златната среда, че и над нея, без да е корифей по предмета) и оценките му от 9-10 клас(примерно петици за годишни оценки) да се  окажат в един момент пречка за приема му в този профил. При желание да следва един ден медицина/стоматология/фармация/генетика (без значение дали тук или навън), все ще е "прецакано". За България, защото няма да има базата, на която да стъпи при подготовка на частни курсове/уроци за прием в МУ (косвено  следва, че и уроците ще са повече, а цените им са убийствени), и ще трябва много интензивно да учи навън, а за чужбина, защото освен че няма да има базата пак, могат да го закачат още при кандидатстването и на тема хорариум. Никой още не знае как точно ще реагират чуждите университети.
А всъщност въпросната химия като предмет е по-скоро предпоставка  за прием и после дисциплина, изучавана в 1 семестър, та не би трябвало да е чак толкова значим показател за това дали ставаш за лекар.

# 355
  • София
  • Мнения: 11 977
Абсолютно съм съгласна с Русалка. Медицината няма много общо с химията. Правото пък няма нищо общо с историята, освен, че се кандидатства с нея и се учи история на българската държава и право в първи курс. И можеш да станеш прекрасен юрист и без да я харесваш или да имаш особени знания по нея. Аз затова съм против това профилиране във вариант, в който ограничава възможностите за избор на бъдещата професия. Ама кой ме пита. Smirk

# 356
  • София
  • Мнения: 5 130
Момичета, в никакъв случай не казвам, че тази ситуация с профилите е златна среда или е най- добрият вариант. За момента разпоредбите от МОН са такива.
Аз самата нямам идея какво ще се случи.

# 357
  • Варна
  • Мнения: 2 442
Момичета, в никакъв случай не казвам, че тази ситуация с профилите е златна среда или е най- добрият вариант. За момента разпоредбите от МОН са такива.
Аз самата нямам идея какво ще се случи.

А защо учителите не подават предложения към МОН когато виждат, че се инициират глупости? Знам, че имаше обществено обсъждане, но освен родители, нямаше никой от системата, който да представи ясни аргументи кое може и кое не може да проработи. В случая, Ганис, по никакъв начин не нападам теб, просто разсъждавам за колективните отговорности. От една страна и аз писах пролетта възражения срещу простотията с новата наредба за оценяване по физическо, писала съм писма с въпроси защо МОН не публикува работните варианти на олимпиадите по БЕЛ и АЕ или дали има основание учителят по химия да иска да се знае периодичната таблица наизуст и познайте - ефект никакъв. Та все си мисля, че ако учителите повдигнат много от щекотливите теми, тъй като са в системата, много неща могат да се променят. В крайна сметка, нали има учителски синдикат - много неща могат да се канализират чрез него. По същия начин, по който ако на мен шефът ми възложи да подготвя проект и аз реша, че мога да променя нещо се аргументирам и получавам правото да го подобря.

Последна редакция: сб, 14 дек 2019, 07:43 от Manzhelka

# 358
  • София
  • Мнения: 7 049
Тази тема с профилите много ме пали. Все гледам да не взимам сериозно отношение, че ще си изпрося бан, но ще си кажа!
На първо място, смятам че с вратичката "според възможностите на училището", децата ни са дискриминирани! Ако едно училище няма възможност да осигури учители по всички предмети, по които децата искат да се развиват, то това училище да си смени статута от СРЕДНО училище на Обединено училище. И не говоря само за кварталните училища, а и за всички "елитни", които не могат да подсигурят качествено образование и обучение на децата, както и да отговорят на техните възможности, желания и мечти! Ако това е утопия или е по възможностите на единични училища, от стотиците в София, то значи тази реформа е пълен бул шийт!
На второ място, не съм съгласна, че с предвидената тежест на профилиращите програми, ще има деца, които неразумно ще избират, НО смятам, че трябва да бъдат информирани какво ги очаква. Информирани, при това от своите учители. Да бъдат запознати, какво означава всяка една точка от профилиращите учебни планове по всички предмети.
И, да, мисля, че всички училища, които толкова обичат да се виждат в предните позиции в рейтингите по бал, в които децата влизат с бал над 400 примерно, ще трябва да се постараят, да осигурят избор и възможност на умните деца, които са се борили за места в точно това училище!
И оправдания, като щат, програма и т.н. са подигравка с децата ни. Нелепо звучи това, че децата ще учат профил философия, а не математика, защото трябва да се попълнят часовете на философа! 'Ми, не, благодаря, не съм си родила детето, за да запълва нечий хорариум!

ПП: сега се прочетох на спокойствие. Толкова честа употреба на деца и училища, че чак тегаво се чете. Няма да се редактирам, да си личи колко съм била ядосана!

Последна редакция: сб, 14 дек 2019, 09:57 от Слънчевата

# 359
  • София
  • Мнения: 6 551
Опитах се да ви чета за профилирането, ама ме блъсна главата ...Ще си го оставя за след празниците. В СМГ май са по-ориентирани, защото и децата ми говореха нещо оня ден за възможните профили, но пак имах проблеми със съсредоточаването. Sad  Иначе при нас пубертетът протича нормално. Училищният живот - тоже. Едната книга не отваря, ама държи челни позиции. На другата й е яко трудно, особено с ФУЧ , ИУЧ и т.н  математики, но разчита на чар и отраканост. Онзи ден почти ревна, като разбра, че ще взима стипендия. От 19.12 почва купонЯ, защото 20.12 е обявен за неучебен, но присъствен,  та ще наблегнат на празнуването.

Общи условия

Активация на акаунт