СЕДМИ клас 2019/2020 - тема 9

  • 21 512
  • 773
  •   1
Отговори
# 360
  • Мнения: 8 228
Паралелки и профили много, но зависи и какви са учителите и какви са децата попаднали в тях. Защото видяхме тук класно по математика от СМГ, още едно класно от друго училище, имам и класното на сина ми. Учебният материал е един и същ, задачите са все по него, но едните са лесни, а другите трудни. И така. Където се държи високо ниво обучението ще е едно, където нивото е ниско, съвсем друго.
Гледам, че под път и над път има паралелки "системно програмиране", но няма да пусна детето да учи в коя да е от тях.
Моят безапелационно печели приза за разсеяност. Разгледах му и черновата. Да решиш нещо вярно там и да го препишеш грешно на беловата. И хайде 5-6 точки надолу. Тук 2-3, там 2-3 и станали много.

# 361
  • Мнения: 24 467
....
Моят безапелационно печели приза за разсеяност. Разгледах му и черновата. Да решиш нещо вярно там и да го препишеш грешно на беловата. И хайде 5-6 точки надолу. Тук 2-3, там 2-3 и станали много.

А, намирам, че тук много хора ще се бием за този приз!

# 362
  • Мнения: 194
На мнение съм, че сегашния формат на НВО по МАТ си е перефектен, като "първа цедка" за прием в МГ и не трябва да се променя.
Имаме дете Х, което е природно надарен математик, но детето не успява да работи за време.
И имаме дете Y, което няма такъв вроден талант, влага повече усилия, за да разбере тази "толкова сложна математика" от дете Х, но е концентрирано и организира времето си добре.
Та, един здравомислещ се "селекционер" би избрал винаги дете Y за своя "отбор" -  в крайна сметка математиците ги чака именно това - състезания, олимпиади, представяне на у-щето.... все неща, обвързани с организацията на време. В пъти по-добре би било да заложи на дете, което има желание да научи (макар и да не му се отдава по рождение и е трудолюбиво), отколкото на дете, което е със самочувствието, че е най-добрия математик, но видиш ли все времето не му стига и не се е научило тази толкова добра математика да я прави за определено време.
На математика може да се научи почти всеки (при някого с повече усилия при друг с по-малко), но на самоорганизация и самодисциплина е трудно да учиш когото и да е.
Отиват дете Х и дете Y на НВО. Учебния материал е един и същ, сложността на задачите също - едно ги решава с талант, другото ги решава с "тренировки". Хипотетично на дете Х не му стига времето, а дете Y ги решава, остава му време да си провери, открива си грeшката на 2+3=6, поправя си грешката, проверява си дори отново...
Та в крайна сметка кое от двете деца заслужава повече да бъде прието в ПМГ/СМГ/МГ.....?
Някъде назад из мненията прочетох, че видиш ли природно надарени деца не са успели да се класират за СМГ, заради недостатъчното време, но никъде не прочетох защо не са се научили да им стига това време.
Според мен след като за едни деца времето е достатъчно, значи проблема не е в продължителността на изпита, а или в знанията, или в разпределението на времето, тренировките, рутиността...
Децата Z, които не са нито Х, нито Y, т.е. не се целят във висок резултат от НВО по МАТ спрямо знанията си не би следвало да са определящ фактор.
От там насетне се минава "втора цедка" за прием - олимпиади, състезания, вътрешен изпит и прочие
Общо взето децата трябва да свикват, нали един ден и те ще станат възрастни - първо интервю за работа, някакво тестче, за да отсеят по-стойностните кандидати, второ интервю за работа, понякога и трето... ако искаш да те вземат полагаш усилия и се подготвяш Simple Smile

Не искам да влизам в конфронтации с никого, просто изказвам мнение. През 2018 имах седмокласничка - дете Y, и сега имам отново седмокласничка, която пък е дете Х, така че наблюденията са ми и от двете страни.

# 363
  • Мнения: 24 467
Ако има втора цедка и тя е с преимущество /по-голяма тежест/ - бива. Но само с общото НВО не виждам качествен подбор да стане.
В темата се даде за пример НПМГ, в тази връзка.

# 364
  • Мнения: 8 228
Ами то втора цедка няма.
А и не знам защо основно за МГ се говори. Сегашният формат ощетява и тези, които се борят за ЕГ. Н
Просто не оценява реално знанията, и на можещите и на неможещите.

# 365
  • Мнения: 24 467
Не знам и аз защо. За ЕГ лично бих предпочела друга тежест.
И цялостно отпадане на оценки от свидетелство за основно.

# 366
  • Мнения: 3 491
Според мен за ЕГ трябва да дадат и възможност за изпит по чужд език. За какво е това НВО по английски, ако не се ползва? Или отделен изпит.

# 367
  • Мнения: 21 455
Повечето олимпиади сравнително лесно могат да бъдат " извадени" от балообразуването.
По решение на педагогическия съвет като елемент от балообразуването по ал. 1 може да бъде включен и общият брой точки, приравнен до 100, от резултатите, получени от олимпиади и/или състезания от календара на МОН, по учебни предмети, по които не се провежда национално външно оценяване през съответната учебна година.
--------------
Преди началото на всяка учебна година министърът на образованието и науката със заповед може да определи и други учебни предмети извън посочените в ал. 3 и 4, по които да се проведе национално външно оценяване по ал. 1. В заповедта се определя и форматът на теста.
-------------
Не са решили, не са го направили.

# 368
  • София
  • Мнения: 1 058
Аз също мисля, че за МГ трябва да има допълнителен изпит. Също и за ТУЕС и прочие училища. Едно време в ТУЕС имаше доп. изпит по Физика и МАТ (но съвсем различна то тази, която е на НВО, а от логически и прочие задачи, целящи да разкрият потенциал на подходящо математическо мислене, необходимо за работата на един програмист, например). Битката тогава с МОН беше доста жестока, но те надделяха и тези доп. изпити отпаднаха. СМГ също имаха доп. изпит, който отпадна по същото време, или с разлика от 1 година.

# 369
  • София
  • Мнения: 18 024
И това е друг проблем при балообразуването - един иска едно, друг друго да е с преобладаваща тежест. За мен лично си е идеално отношението 1:1 на мат и БЕЛ за ЕГ, понеже хич не е сигурно, че хуманитарно насоченият ученик е по-добър в овладяването на нов език  в сравнение с по-математически ориентирания си набор. Както и обратното, та лично аз не виждам причина да се отдава по-голяма значимост на един от предметите. Освен това един ден, в 11 клас, идват профилите.  А те не са  непременно литература и история в ЕГ, та някогашният вход да е с преобладаваща тежест за БЕЛ. Масово се избират от децата за профилиращи  математика, физика, информатика, химия.. И това с чуждия език не следва според мен  да е критерий за вход в ЕГ, понеже ще трябва да има изпит по английски, немски, френски, испански, руски, а няма как те да се докарат с еднаква сложност и да са сравним критерий. Отделно няма равен старт изначално. Един ще е  учил език само в училище, друг още от детската градина ще е  ходил тук и там, че даже и в 7 клас ще има вече сертификат за В2.

# 370
  • Мнения: 6 925
Не мога да си представя, че на редовно прието след 4ти клас дете от смг няма да му стигне времето за нво математика с трудността на миналогодишното нво. Никъде не съм казвала, че дете от смг не е било прието, защото не му е стигнало времето. Не са приети, защото не им е стигнал бала заради нво бел или защото нво математика е прекалено лесен и грешка от типа 2+3=6 е изключително скъпа. А децата могат да решават наистина трудни задачи и това се дължи на години много труд. И тези деца не могат да "берат плодовете" от този си труд.
И да, всеки си иска нещо от неговата камбанария Simple Smile
И аз искам изпит по език, изпит на съчинение, сложен изпит по математика, ама няма Simple Smile

# 371
  • София
  • Мнения: 12 228
ANNAFACE  моето наблюдение се различава от твоето. Според мен истинските математици категорично нямат проблем с времето за решаване на задачите от първи модул на НВО.
Едната ми дъщеря е с афинитет към математиката, но не е състезател. На светлинни години е от състезателите в момента, отдавна не се класира при подбора за състезанията и на школата по математика не схваща голяма част от задачите. Но НВО по мат в този му вид и формат за нея е елементарно. Което не значи, че не може да сгреши 1-2 елементарни задачи въпреки това в първият модул. Не предният тренировъчен по математика в Междучасие на първи модул след като няколко пъти си беше проверила задачите и бяха останали 20 минути, нямаше грешка, но на редица състезания именно на елементарните задачи е имала грешки. На класното по математика макар да е с шестица времето не и беше стигнало, но НВО е доста по-лесно. А състезателите дори и на това класно за час и малко бяха съумяли да решат всичко, тоест те нямат проблем с времето за първи модул в НВО.
От друга страна дете колкото и съвестно и добро да ако няма математическо мислене не смятам, че ще се справи със състезателните задачи колкото и труд и усилия да положи. Което не значи, че не може да изкара отличен резултат на НВО в този формат.
Факт е обаче че СМГ го устройва в момента този прием и че при добре подготвени деца, които изкарват точки по мат близо до 100 , определящо се явява БЕЛ за приема, тъй като доста други деца също могат и изкарват 100 точки по мат при тези задачи. Ние се целим към английската паралелка  в СМГ и се надявам, че няма да има проблем с приема, но за немската паралелка дори и малка грешка оказва голямо влияние.

П.П След колко време излизаха резултатите от тренировъчните в Междучасие?

# 372
  • Мнения: 194
Aila Какво разбирате под истински??
Математиците биват два вида - 1. природно надарени и 2. научили математика
Децата биват също два вида - 3. бързи и 4. бавни
Така погледнато имаме поне 4 вида комбинации на дете (1-3, 2-3, 1-4 и 2-4) - разбира се най-добрата комбинация е природно надарени и бързи.
Наблюденията обаче показват друго - че бързите са научените, а природно надарените са тези, които не обичат да ги притиска времето, обичат да мислят над всичко (ако може и нова матемакита да измислят Simple Smile ), и за това и такава хора се занимават с "наука", докато останалите са състезатели.

...
От друга страна дете колкото и съвестно и добро да ако няма математическо мислене не смятам, че ще се справи със състезателните задачи колкото и труд и усилия да положи. Което не значи, че не може да изкара отличен резултат на НВО в този формат.
...
Аз с това не съм съгласна -  математика се учи, история се учи, география се учи...
За музика, изкуства, спорт вече е друга бира - там неистовите усилия/труд не винаги са достатъчни.

# 373
  • София
  • Мнения: 18 024
Математика се научава при желание от всички само до едно базово ниво. И пак не от всички всъщност. Има доста съвестно работещи  деца, които обаче заради липсваща логика, пространствена ориентация и  възможноаст за направа на взаимовръзки с предходен материал, се справят ако не съвсем посредствено, то просто задоволително с мат и не могат да надскочат себе си. А въобще не  са глупави, когато става дума за друга дисциплина. Такива деца  действат по познат алгоритъм и ако задачата излезе от заучената рамка/модел, блокират.

# 374
  • Мнения: 6 925
Annaface, повярвайте ми, има деца, които колкото и труд да полагат няма да могат да решат определени задачи дори за 7 клас, просто защото нямат определен тип мислене. Няма смисъл този спор. Изкривиха се нещата.
Само за изясняване, "състезателите" по математика, не са състезатели, които решават по-голям брой задачи за определено време. Те ходят по международни състезания и решават далеч по-сложни задачи, от това, което изучаваме в училище. В някои случаи има и ограничено време, но ключовото е сложни задачи.

Общи условия

Активация на акаунт