Професия учител - 8

  • 39 453
  • 751
  •   1
Отговори
# 420
  • оттам, откъдето започва България
  • Мнения: 12 623
Това е писмо на МОН от 14.03.2020 г.
Скрит текст:
   Писмо на МОН
 
  Уважаеми учители и директори на училища,
 
     Прекъсването на учебния процес в училищата в страната във връзка с въведеното извънредно положение за ограничаване на разпространението на COVID-19 налага училищната система да предприеме бързи мерки за поддържане на непрекъснатостта на обучението и за осигуряване на активна комуникация между учители, ученици и родители, считано от 16.03.2020 г.
    Изборът на конкретен вариант за преподаване и учене от разстояние – обучение, самоподготовка, консултации и т.н., може да се направи от самото училище, въз основа на усвоеното до момента учебно съдържание, ресурсите, интернет свързаността, възрастовите особености и спецификата на учениците, както и дигиталните умения на участниците в процеса. Училищата, които вече са внедрили и използват платформи, съдържание и услуги за виртуално и дистанционно обучение, могат да продължат да ги използват, като създадат условия за включването на всички учители и ученици.
    С оглед на специфичните условия, различните възможности на училищата и подготовката на отделните учители са възможни алтернативни варианти на преподаване и учене от разстояние, които най-общо може да се сведат до няколко основни групи – използване на електронни платформи за обучение, онлайн обучение в реално време и електронна комуникация.
    Министерството на образованието и науката има сключен договор за предоставяне на лицензи за продуктите на  Майкрософт, които ще бъдат предоставени на всички ученици и учители в системата на училищното образование чрез акаунти в домейна edu.mon.bg. В ход е организация за получаване на акаунтите в рамките на следващите няколко дни. Инфраструктурата позволява да се използва пълната функционалност на Microsoft Teams, достъпен от всяко устройство – мобилен телефон, таблет, настолен и преносим компютър, и свързващ всеки учител с класовете му. Акаунтите ще стигнат до училищата по електронен път и чрез тях ще се осигури както достъп до продуктите на Microsoft, така и бъдеща интеграция с информационните системи на МОН. Информация относно инсталирането и използването на служебните акаунти към edu.mon.bg и на Teams ще получите допълнително. Внедряването на платформата, интегрирането на потребителите и обучението за работа с нея ще бъдат безплатни за училищата и ще са осигурени център за помощ (Help Desk), обучителни видеа и уебинари.
          За организиране и провеждане на обучение от разстояние и за споделяне на учебни материали и ресурси може да се използва и електронната платформа Google G Suite за образованието, която работи с всички операционни системи и предлага редица безплатни инструменти на български език, сред които Google classroom. (https://classroom.google.com). Сред често използваните безплатни платформи за електронно обучение е и MOODLE (moodle.org). Ефективно взаимодействие от разстояние може да се осъществява и чрез различни приложения,  инструменти, ресурси и други сред които са Mozza Book, Khan academy, Shkolo BG, Уча.се.
    Електронна комуникация е възможна и чрез електронните дневници, електронната поща, социални мрежи др., при което в домашни условия на учениците се оказва подкрепа за самоподготовка и упражнения, като им се изпращат материали, линкове към безплатни образователни ресурси, филми и др., поставят им се конкретни задачи – индивидуални или групови задачи, и се поддържа активна обратна връзка чрез коригиране и допълнителни задачи. Важно е да се създадат условия за максимален обхват на ученици по голям брой предмети и оптимален брой часове. При невъзможност още от 16.03.2020 да се включат ученици в този процес на тях се поставят задачи за самостоятелна работа с хартиените учебници и други материали, които не са в дигитална среда. При работа с ученици от уязвими групи може да се ползва посредничеството на назначените медиатори и социални работници.
    Подходящи за този вид обучение са електронните варианти на учебници на различни издателства, както и електронните ресурси на редица доставчици. Някои издателства като „Просвета“ и „Клет“ вече ни информираха, че осигуряват безплатен достъп до електронните варианти на учебници, а също имат и разработени видеоуроци.
    Очакваме да получим съдействие за реализиране на образователни програми от БНТ.
    Избора   на конкретните електронни материали си остава право и отговорност на учителя, който да прецени как, какво и доколко може да използва готови дигитални ресурси.
     Началниците на РУО трябва да създадат организация за обмен на идеи и споделяне на ресурси, информация и опит между училищата. Могат да се включват учители от различни училища. Разчитаме учителите да проявят и професионална подкрепа един към друг – тези,  които имат авторски образователни ресурси или такива, които успешно са прилагали в педагогическата си практика, да ги споделят със своите колеги от същото или друго училище.
             Предпоставки за поддържането на непрекъснатостта на обучението чрез преподаване и учене от разстояние са високата мотивация, добрата организация, свързаността и уменията на всички участници в учебния процес – директори, учители, ученици и родители.
    В тази връзка от директорите се очаква да организират, координират и контролират работата на учителите, начина на комуникация с учениците и с родителите, да създадат условия за достъпност и отчетност на процесите.
   Важен партньор в този процес на взаимодействие и подкрепа са социалните партньори и работодателските организации.
   За всеки от етапите се създава организация за това в кой момент, кой учител и с кои ученици работи. Учителите, които осъществяват ежедневно поне 5 часа обща работа, в т.ч. организация, подготовка на учебно съдържание, обучение, комуникация с родители и ученици, не ползват отпуск. Всяко училище следва да създаде механизъм за отчетност на извършената работа.
    Родителите е необходимо да подкрепят процеса на преподаване и учене в електронна среда от разстояние, особено при начален и прогимназиален етап. Те съдействат за осигуряването на електронни профили на техните деца в MS Teams и други електронни платформи, които изискват това. Търсят постоянна обратна връзка от детето си за учебното съдържание, което е споделено от училището за деня и съответно от учителя и осигуряват контрол. Препоръчваме за тези ученици учители и родители да общуват в специално създадени групи за това
    Използваме случая да припомним, че изборът на решение е право и отговорност на отделното училище, а подборът на инструментите и ресурсите – на отделния учител. В този смисъл препоръчваме на учителите, преди да насочат учениците си към конкретна платформа или приложение да се уверят, че те се предлагат свободно, на български език и не изискват регистрация чрез определяне на пола, както и да проверят научната достоверност и коректната терминология на предлаганите образователни материали.
  Предвид извънредните обстоятелства, при които се налага да се действа своевременно, и отчитайки, че не всички учители и ученици разполагат с необходимите дигитални устройства, насоките са препоръчителни и поставят само началото на бъдеща системна работа за ефективно осигуряване и осъществяване на дистанционната форма на обучение. В този случай той е отворен да се допълва и обогатява и в никакъв не бива да се възприема като задължителни изисквания.   

 

ЗлаВещица, същото писмо, което си качила, на 18.03.2020 г. е изпратено от директора до учителите.

Последна редакция: пт, 20 мар 2020, 09:30 от didka ®

# 421
  • Майничка
  • Мнения: 13 869
А мен ме интересува отпаднаха ли часовете по ФВС, ИТ, ИИ, ТП, АЕ, Музика във вашите училища? При нас тези колеги са в платен отпуск. На други, които водят и ИТ, паднаха часове. Как ще става заплащането? Има ли нови нормативи? Говоря за нещо официално.

Нищо не е отпаднало при нас, колегите си работят (нямаме ТП).

# 422
  • Пловдив
  • Мнения: 3 572
На нас шефът ни пусна съвсем друго писмо, не е това, което е пуснала Дидка. Във вайбър групата ни е пуснато, било от РУО.

# 423
  • Майничка
  • Мнения: 13 869
Вчера ни пуснаха указание от нашето РУО да не пишем оценки тази седмица, та трих по спешност. И настана драма, докато обясня, че не се губят, само нанасянето се отлага. Simple Smile

# 424
  • оттам, откъдето започва България
  • Мнения: 12 623
Скрит текст:
Във връзка с писмо №………./16.03.2020 г. на РУО - ……………относно възможностите за използване на създадени профили за учители и за ученици в домейна на МОН – edu.mon.bg, обръщаме специално внимание, че организацията на процеса на обучение от разстояние в настоящия момент се решава единствено и само на училищно ниво. Тази възможност може да се използва спешно само от училищата, които нямат друга алтернатива.
Всички училища, които са внедрили по собствена инициатива в процеса на обучение платформи, съдържание и услуги за виртуално и дистанционно обучение на учениците си, могат да продължат да ги използват, като създадат условия за ползването им от всички учители и ученици. В тези училища в този момент не е необходимо организирането на процес по индивидуално предоставяне на потребителските имена и на паролите на учителите, на учениците над 14-годишна възраст, на родителите на учениците под 14-годишна възраст или на учениците със СОП.
Това е писмото на РУО от 18.03.2020 г., но може пък навсякъде указанията да са различни.

# 425
  • Мнения: 11 101
Това писмо, последното в скрития текст, е базирано на ПИСМОТО на зам-министъра от понеделник.(не е заповед, а е писмо).
Те само са отрязали текста, който не ги устройва да бъдат стриктни.
Не пише за кое Руо става дума, но мисля, че в някои РУО в пълния си текст, това писмо не може да бъде изпълнено.
Което е много лошо.

За това, което писа Кети В, за Центъра за творческо обучение: за добро или за лошо, смятам че си права. Учредителите на цто са в основата на програмата ИУ, и МОН няма да тръгнат да се карат с тях. А, и, ще си спестят разходи по плащане по Ел. Платформата, които ще прехвърлят на училищата.

# 426
  • Мнения: 7 040
Има ли наредба, която да определя броя часове дистанционно обучение за учениците? Защото разбирам, че някои деца са от сутрин до следобед.

# 427
  • Пловдив
  • Мнения: 3 572
За наредба - не ми е попадало нищо. В Пловдив ми прави впечатление, че май масово графикът е от 9 до 13,50 часа

# 428
  • Пловдив
  • Мнения: 14 789
Графикът до 13:50, след това проверка и подготовка за следващия ден до 22:50 + събота и неделя.

# 429
  • Пловдив
  • Мнения: 3 572
Миме, аз оставам с впечатление, че се говори как децата имат реален учебен процес до някое време в късния следобед. Затова споменах графика за учебните часове.

# 430
  • Мнения: 2 105
При нас имаме разпратен график с 30 минутни часове, в които учениците следва да са онлайн. Но реално са затрупани с твърде много задачи и домашни и се оплакват вече, че са по-натоварени, отколкото когато ходеха на училище.

# 431
  • Пловдив
  • Мнения: 14 789
Ами нашето цялото училище е на целоднено обучение. До обяд с класните. След обяд другите учители и те дават задачии може би става доста. Киркова беше пуснала писмо, че има оплаквания от родители, че се прекалява.

# 432
  • Пловдив
  • Мнения: 3 572
В Пловдив чух за едно от тракийските училища за прекаляването, а сигурно има и в други. Моята племенничка обаче е доволна как нейното училище тази седмица си провежда дистанционното обучение. Имало веднага обратна връзка при представянето на задачите, а и самите деца явно в случая са по-отговорни и не си губят времето в лиготии.

# 433
  • Dope Reach
  • Мнения: 4 049
Колеги, по какъв начин мислите да изпитвате? През Google Classroom и други методи.
Ясно ми е, че няма как да стане без да присъства голямата вероятност/реалност да преписват, но се опитвам да измисля начин за нещо, което няма да им позволи да могат да допрат до друг източник, освен умения + учебник. Засега съм намислила да възложа гледане на документален филм по тема, която разглеждаме, та да отговарят на въпроси, свързани с нея. Другият вариант - есе. Все още не смея да направя тест, мисля си, че там ще стане голяма преписванка.

# 434
  • Пловдив
  • Мнения: 14 789
За децата всичко това е ново и необичайно и поради това интересно. Затова са толкова активни и се справят добре. В повечето случаи. Да видим като мине малко време как ще е положението.

Дъщеря ми вчера имамаха тест по музика. Видях го по-късно, след като тя го беше върнала. Питах я защо не ми е казала, да ѝ помогна и тя ме попита за тъпа ли я смятам с един тест по музика да не може да се справи. Ще видим после дали е или не е Grinning

Общи условия

Активация на акаунт