Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

  • 15 фев. 2020, 15:55 ч.

МОН - промените продължават (4)

  • 20 903
  • 350
  •   1
Отговори
# 330
  • Мнения: 2 194
Когато, навремето, през другата епоха, бях в пети клас, в учебника имаше баснята за орела и охлюва на Стоян Михайловски. Имахме млад и ентусиазиран учител по литература, който ни накара да напишем какво мислим по няколко въпроса, един от които беше: кой е положителният герой във баснята. Държа да кажа, че не бяхме я взимали и изучавали, нашият учител си направи експеримент, на напълно непознат текст. Клас от 36 човека, 33 написаха, че положителният герой е охлювът.

# 331
  • София
  • Мнения: 43 374
Аз го разбрах по съвсем пряк начин - хич не ни харесва това с уроците, би трябвало да не ходят, обаче всички знаем, че ходят, за да влязат в елитните гимназии, ама вие не се натискайте толкова, детето ви без уроци ще влезе там, където е нивото му (а за моето не питайте, няма да ви отговоря). Така го разбрах аз.

# 332
  • Мнения: 499
От край време е имало частни уроци ,има и ще има.Погледнете колко много школи се нароиха и продължава да се роят.Като няма какво да се каже смислено се говорят общи приказки.Всички около мен родители не разчитат само на училището за подготовка на НВО.

# 333
  • Там, където мечтите се сбъдват
  • Мнения: 463
Частните уроци са факт и то именно, защото качеството на образование в различните училища доста варира. Късмет е  и какви учители ще уцелиш - има отлични преподаватели и такива, които са яваш-яваш. От друга страна обаче наблюдавам и това, че децата в частните школи са много по-концентрирани и работят здраво, а в училище зяпат през прозореца, т.е. те прекрасно биха се справили и с това, което им се дава от училище, ако положат нужните усилия. Това се наблюдава дори и в гимназиален етап.

# 334
  • София
  • Мнения: 1 494
А кога би трябвало да излезе проектът на наредбата с новите промени, които обявиха, че предвиждат?

# 335
  • Мнения: 1 296
Ааа, и в школите някои си блеят. Затова от една и съща школа има разочаровани и много доволни родители.
Нещата са комплексни.

# 336
  • Там, където мечтите се сбъдват
  • Мнения: 463
Ааа, и в школите някои си блеят. Затова от една и съща школа има разочаровани и много доволни родители.
Нещата са комплексни.
То не е като да се налива с фуния, и работа си трябва:)

# 337
  • Русе
  • Мнения: 10 578
Когато детето ми беше в 7 клас, ако не 100 процента, то бяха над 90, защото не се сещам да знам за дете, което не ходеше на допълнителни индивидуални уроци поне по математика. Около 2/3 бяха с точки за 2 и 3. Не знам ако не бях се занимавала с моето дете толкова много, дали щеше да влезе там, където учи сега. В училище изобщо не им остана време да обощават и упражняват материала - нито през годините, нито накрая. Седмица преди НВО вземаха нови уроци.Вярно че сега са по-нова програма до 7 клас и нямам поглед как е структуриран материалът при новите седмокласници. Но погледът върху децата които познавам е, че дори силни ученици ходят на уроци по математика, без да са избрали МГ. Най-странното за мен е, че учителите по математика отричаха да има проблем .

# 338
  • Мнения: 854
Най-странното за мен е, че учителите по математика отричаха да има проблем .
Нали допълнителните доходи от частни уроци и школи са в тяхна полза. Огромен проблем е според мен това и е работа на МОН да наложи да се спазва един и същи стандарт в училищата. Факт, че не го прави и няма сила която да ме убеди, че не е нарочно.

# 339
  • Русе
  • Мнения: 10 578
Уравниловката в заплащането на преподавателите по изкуствени критерии за покриване на някакви измислени нормативни степени не стимулира нищо.Учителите често се превръщат в едни администратори, които гледат да отикат часовете и цял живот преподават едно и също, само че описват в различен формуляр Предполагам е възможно да се стимулират преподаватели ,които организират допълнителни занимания и работят резултатно в рамките на училището - като резултатите се отчитат в две посоки - да няма изоставащи и да има някакъв брой покриващи някакъв по-висок критерий - пирмерно над среден резултат от първи кръг олимпиада, поне и колкото по-високи резултати, толкова по-високи стимули. Останалите да си стоят на някакъв среден ценз.

# 340
  • Мнения: 17 251
Проектите за изменение на наредбите са качени на сайта на МОН. Информацията е доста обемиста. Засега само видях, че в Наредба 7 ще бъдат добавени учебно-изпитните програми за ДЗИ:
1. вид на изпита;
2. продължителност;
3. учебно съдържание;
4. оценявани компетентности;
5. общ брой и видове задачи;
6. максимален брой точки;
7. минимален праг за успешност
Отивам да разгледам останалите.
В Наредба 11 присъстват текстовете за интегрираните НВО.

# 341
  • София
  • Мнения: 4 566
Ох,... Confused Ще чета довечера и аз. А може и да попиша малко после. Smirk

# 342
  • Мнения: 1 160
Добре сте вие юристите, четета с разбиране, обаче ние проЗтите инж. само питаме и да чета не вдявам много ..
Само да кажа, че ми трябваше един месец да разбера разликата между изпитен комплект и изпитен материал

# 343
  • Мнения: 17 251
Изчетох проектите горе-долу ( не съм задълбавала в конкретиката за ДЗИ, но там основно форматът е новото). Дълго е за преразказване.
Ще се опитам да бъда кратка.
Скрит текст:
Може би току-що написах нечия статия. Simple Smile
Наредба 4 за учебния план.
 Дава се възможност на училищата по културата, изкуствата и спортните училища, както и за професионалните паралелки да правят разни замени и размествания с часовете за ООП, специализирана и професионална подготовка. Какви - може да се види в проекта. Променени рамкови учебни планове - за общо образование за основната степен на образование, за общо и за професионално образование в училища по изкуствата, за спортните училища, за общо и за профилирано образование в училища по културата, за общо и за професионално образование в училища в местата за лишаване от свобода,  за общо образование във вечерна форма на обучение, за профилирано образование без интензивно или разширено изучаване на чужд език в дистанционна форма на обучение, за общо образование в задочна форма на обучение.
Училищните учебни планове, утвърдени въз основа на рамковите учебни планове по тази наредба, започват да се прилагат от учебната 2020-2021 година за учениците, които през тази учебна година постъпват в I и в VIII клас и от учебната 2021-2022 година – за учениците, които постъпват в V клас.
Прилагам снимка за основното образование.


Наредба 5 за общообразователната подготовка
учебно-изпитните програми за ДЗИ:
1. вид на изпита;
2. продължителност;
3. учебно съдържание;
4. оценявани компетентности;
5. общ брой и видове задачи;
6. максимален брой точки;
7. минимален праг за успешност
Допълнение за езиковите нива за РИЧЕ.

Модулните уравнения и линейните неравенства с едно неизвестно без параметър ( включително и моделирането с тях), отиват в гимназиален етап.
Векторите липсват в ИЗИСКВАНИЯ ЗА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ОБУЧЕНИЕТО ПО УЧЕБНИЯ ПРЕДМЕТ МАТЕМАТИКА за гимназиален етап, но присъстват в учебно-изпитната програма за ДЗИ. Вероятно е пропуск, който ще бъде отстранен.
Представени са изискванията за резултатите от обучението по дигитални технологии и креативност ( тук-там креативност е заменено с творчество) и измененията в тези за информационни технологии.

Учебните програми по общообразователния учебен предмет дигитални
технологии и креативност, както и актуализираните в съответствие с тази наредба
учебни програми по общообразователни учебни предмети за класовете от
прогимназиалния етап започват да се прилагат:
1. от учебната 2021 – 2022 г. – за учениците, които постъпват в V клас;
2. от учебната 2022 – 2023 г. - за учениците, които постъпват в VI клас;
3. от учебната 2023 – 2024 г. - за учениците, които постъпват в VII клас.
Общообразователният учебен предмет родинознание започва да се изучава от
учебната 2020 – 2021 година вместо общообразователния учебен предмет околен свят.
 Учебно-изпитните програми, определени с тази наредба, се прилагат за
държавните зрелостни изпити от учебната 2021 – 2022 г.

За Наредба 7 вече писах.
Наредба 10 за организация на дейностите
Измененията  засягат основно целодневната форма на обучение.

Наредба 11 за оценяването
Ще могат да се променят и окончателни оценки от първи гимназиален етап.
Изменения в НВО в четвърти, седми и десети клас в сила от учебната 2022-2023 година.
Изпитите при националното външно оценяване  може да се провеждат и под формата на тестове, които интегрират няколко учебни предмета, но задължително включват БЕЛ и математика.
В този случай преди началото на годината министърът на образованието и науката със заповед определя учебните предмети, които ще участват интегрирано в националното външно оценяване за съответната година, както и формата на конкретния тест. Когато тестът интегрира няколко учебни предмета и чрез националното външно оценяване се измерват и други ключови компетентности, извън компетентностите в областта на българския език, съответно - на математиката, придобити в класовете от етапа, за всяка от задачите се определя основният учебен предмет, към който ще се отнесе резултатът.
Тоест интегрираните в БЕЛ и МАТ предмети може да са различни всяка година.

Отпада текстът, че протоколите с резултатите  от НВО и ДЗИ се съхраняват със срок постоянен.
Отпада конкретният срок за издаване на удостоверението за задължително предучилищно образование - 31. май. То ще се издава в срок 3 дни от датата на приключване на учебното време
Някои промени в наредбата за документацията, касаят основно хората, които я изготвят и съхраняват.

Не е изчерпателно, но е основното. Може да има малки грешки, тъй като обемът на информацията е много голям, а съпоставянето на " старо" - " ново" не е толкова лесно.

Последна редакция: ср, 01 юли 2020, 19:07 от Дидева

# 344
  • София
  • Мнения: 43 374
Уау, това трябва да се закове на първа страница! Впечатляващо, Дидева!

Общи условия

Активация на акаунт