НБМ- въпроси и отговори за майчинството и новите промени

  • 58 279
  • 695
  •   1
Отговори
# 150
  • Мнения: 288
http://www.registryagency.bg/bg/Services/bulstat/f223.html са необходимите документи за вписване на свободна професия .. те не са малко .. намясто служителките ще Ви обяснят по подробно ..
.. нещо за което май не е ставало дума до сега ..
.. принципно .. по проект от 01.01.2007г всички обезщетения които досега се изплащатха чраз работодателите .. ще се изплащат от НОИ .. това не е нещо което се обсъжда .. то е решено вече .. /разбирайте .. обещано на ЕС .. те дали пари .. тях ги похарчили вече/ .. демек .. работо или не .. от 01.01.2007 това е положението ..
.. на последната ми среща с баш експерти от НОИ се оплакваха от техническите трудности около това .. софтуерни преди всичко .. но ще ги решат .. рано или късно ..
.. така че .. изчисленията за обезщетения за майчинство ще се извършват от НОИ .. централизирано .. и по всяка вероятност ще са на база внесен осиг.доход по партида /ЕГН демек/ ..

# 151
  • Мнения: X
Вижте момичета, това е подтема на настоящи и бъдещи майки - ако ще пращате нещо някъде - трябва да се съгласува с майките, които досега полагаха усилия /в момента основно разискваме в темата за предложения за детските и СПО/, още повече, че в петък ще има пресконференция и Хриси ще говори по вашият въпрос - просто съберете предложенията, които ви се струват разумни и ги резюмирайте и пратете на лични / kleo_80/... Тя едва ли може да изчете всичко тук, а и доста от нещата просто не са аргументирани...Но да пишете и пращате нещо от името на НБМ, без да е съгласувано с останалите - няма да е добре....


никой нищо няма да праща от името на сдружението без съгласуване.... просто се опитах да обобщя едно предложение за тълкуване на завареното положение, което е максимално справедливо. Не виждам защо нещата да не са аргументирани. Всичко е въпрос на тълкуване и от законова гледна точка няма пречка дори и след изтичане на 135 дни преди Нова година, майките да получат 90 % от заплатата след 01.01.2007 г. до 9 месечна възраст на детето. Това, че първият отпуск е приключил не значи нищо, просто е една абстрактна отправна точка с цел елиминиране на повече майки с оглед разходите за бюджета.  Промените са така списани,че позволяват всякакво тълкуване.

deshtovidi благодаря за съвета, ще изпратя на клео предложението на лични. Ако има нужда от някаква помощ готова съм да се включа, аз съм юрист.

# 152
  • Мнения: 1 264
Ето какво сътворих:

Обезщетението по чл. 50, ал. 1 КСО, обн. ДВ бр. 68, 2006 г. се изплаща на всички осигурени за всички социални рискове майки, включително и тези които не се осигуряват за ТЗЦ, професионална болест и безработица, които отговарят на следните условия:

1.   започнали, но незавършили ползването на отпуск за бременност и раждане от 135 дни към 01.01.2007 г.;
2.   започнали и завършили ползването на този отпуск към 01.01.2007 г., но детето не е навършило 9 месечна възраст към 01.01.2007 г.

Обезщетението по т. 2 от предложението се изплаща на майките до навършване на 9 месечна възраст на детето и не може да се кумулира с други обезщетения по КСО – включително за отглеждане на малко дете до 2 годишна възраст.

За майките по т. 2, започнали ползване на отпуск за отглеждане на дете по чл. 164, ал. 1 КТ (съответно получаващи обезщетение по чл.53, ал. 1 КСО) или друг вид отпуск, този отпуск се прекъсва след подаване на молба до НОИ (или до работодателя не знам как ще бъде другата година) и започва да тече остатъка от отпуска за бременност и раждане до навършване на 9 месечна възраст на детето.

Тук смятам, че е справедливо това да става след изрична молба, а не автоматично за всички майки. Това си е голяма играчка за НОИ, ако този вариант мине, поне да не ги караме служебно да прекратяват отпуска за отглеждане на дете. А и още нещо има много майки които ползват платения си отпуск вместо този за отглеждане на малко дете (по финансови съображения) и този отпуск също се прекъсва след подоване на молбата. Има и такива които искат да се върнат рано на работа – понякога това е наложително за да останат във форма. Тогава ще имат възможност да не подават молба и да не ползват този отпуск.

Сега чакам само да ми кажете къде да го изпратим.


Мисля, че отново има неясноти в този вариант, защото никъде в КСО не се говори за възрастта на детето. Така че трябва да се промени може би този текст.  Например:

Обезщетението по чл. 49, ал. 1 КСО, обн. ДВ бр. 68, 2006 г. се изплаща на всички осигурени за всички социални рискове майки, включително и тези които не се осигуряват за ТЗЦ, професионална болест и безработица, които отговарят на следните условия:

1.   започнали, но незавършили ползването на отпуск за бременност и раждане от 135 дни към 01.01.2007 г.;
2.   започнали и завършили ползването на този отпуск към 01.01.2007 г., но към тази дата (01.01.2007) все още не е изтекъл срокът от 315 дни съгласно чл. 50, ал. 1 от КСО, обн. ДВ, бр. 68, 2006г.
Обезщетението по т. 2 от предложението се изплаща на майките от 01.01.2007 до изтичане на срока съгласно чл. 50, ал. 1 от КСО, обн. ДВ, бр. 68, 2006г. и не може да се кумулира с други обезщетения по КСО – включително за отглеждане на малко дете до 2 годишна възраст.

За майките по т. 2, започнали ползване на отпуск за отглеждане на дете по чл. 164, ал. 1 КТ (съответно получаващи обезщетение по чл.53, ал. 1 КСО) или друг вид отпуск, този отпуск се прекъсва след подаване на молба до НОИ (или до работодателя не знам как ще бъде другата година) и започва да тече остатъка от отпуска за бременност и раждане до изтичане на срока съгласно чл. 50, ал. 1 от КСО, обн. ДВ, бр. 68, 2006г.

# 153
  • Мнения: 8 917

Първо ще копна инфото:

Лицата упражняващи свободна професия могат да се осигуряват за всички осигурителни случаи, като са изключени тези с временна нетрудоспособност поради трудова злополука и професионално заболяване. Задължението за осигуряване възниква от датата на която лицата са започнали или възобновили дейността си. Вноските се внасят до 10-то число на месеца, следващ този за който се отнасят. Осигурителната вноска се внася без лихва и осигурителните права не се губят. Паричното обезщетение за временна нетрудоспособност, бременност и раждане се изчисляват в съответния процент от среднодневния осигурителен доход, върху който са внесени осигурителните вноски за шест календарни месеца, предхождащи месеца на настъпването на осигурителния случай, и се изплащат за работни, а не за календарни дни.

Обществено осигуряване на лицата, упражняващи свободна професия или търговия
Чл. 1. (Изм. - ДВ, бр. 85 от 1993 г.) Осигуряват се за пенсия за изслужено време и старост, пенсия за инвалидност поради общо заболяване, наследствена пенсия или за всички осигурителни случаи, без трудова злополука и професионално заболяване, физическите лица, които:

1. упражняват трудова дейност като еднолични търговци, съдружници в търговски дружества, частни земеделски стопани, членове на кооперации и арендатори;


2. (изм. - ДВ, бр. 154 от 1998 г., в сила от 15.11.1998 г.) съдебните кандидати по чл. 164, ал. 3 от Закона за съдебната власт ;


3. упражняват свободна професия или извършват услуги след регистрация по установения ред;


4. (изм. - ДВ, бр. 85 от 1993 г.) съпругът (съпругата) и възходящите на работодателя (възложителя) и на съпругата (съпруга) му, когато работят в неговото предприятие или стопанство.

Чл. 2. (1) (Изм. - ДВ, бр. 85 от 1993 г., бр. 154 от 1998 г.) Лицата по чл. 1 се осигуряват задължително за своя сметка за пенсия за изслужено време и старост, пенсия за инвалидност поради общо заболяване и за наследствена пенсия върху двукратния размер на минималната месечна работна заплата, установена за страната, а по тяхно желание - върху избран месечен осигурителен доход не по-висок от десеткратния й размер. Месечният осигурителен доход се определя с декларация на осигурения еднократно за всяка календарна година и може да бъде променен преди изтичането й само при изменение на максималния размер на пенсиите или на минималната работна заплата за страната. Декларацията се подава в съответната организация, действаща като осигурител съгласно чл. 5 .

(2) Лицата по ал. 1 не подлежат на осигуряване, когато са осигурени за всички или само за тези осигурителни случаи на друго основание или са пенсионери за изслужено време и старост.





(4) Лицата по чл. 1 могат да се осигуряват по свое желание за всички осигурителни случаи съгласно чл. 146 от Кодекса на труда от 1951 г. , с изключение на трудова злополука и професионално заболяване, върху осигурителния доход, определен по ал. 1.



Чл. 3. (1) (Изм. - ДВ, бр. 85 от 1993 г.) Задължението за осигуряване за лицата по чл. 1 възниква от деня на започване или възобновяване на трудовата дейност и продължава до нейното прекъсване или прекратяване.

(2) Започването на дейността, нейното прекъсване или възобновяване се установява с декларация, подписана от осигурения.

Чл. 5. (1) (Доп. - ДВ, бр. 85 от 1993 г.) Едноличните търговци, частните земеделски стопани и лицата, упражняващи свободна професия или извършващи услуги по регистрация, както и лицата по т. 4 на чл. 1 , внасят осигурителните вноски в съответното районно управление "Социално осигуряване", чрез което се извършват и осигурителните плащания.

Чл. 6. (1) (Предишен текст на чл. 6 - ДВ, бр. 15 от 1999 г.) Осигурителните вноски се внасят до 10-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят.

(2) (Нова - ДВ, бр. 15 от 1999 г.) Ако към 10-о число на месеца лицата се намират във временна нетрудоспособност или бременност и раждане, те могат да внесат осигурителните вноски до 10-о число на месеца, следващ месеца, през който е изтекъл срокът на нетрудоспособността или на бременността и раждането.


(3) (Нова - ДВ, бр. 15 от 1999 г.) За времето, през което се получава парично обезщетение за временна нетрудоспособност или за бременност и раждане, осигурените по този раздел внасят осигурителни вноски в размера, определен за пенсия за изслужено време и старост, за инвалидност и за наследствена пенсия върху среднодневния осигурителен доход, от който е изчислено обезщетението.


(4) (Нова - ДВ, бр. 15 от 1999 г.) Осигурителни вноски не се внасят от лицата, осигурени по този раздел, по време на:


1. получаване на обезщетение за гледане на малко дете;


2. за времето, когато е издаден болничен лист за гледане на болен член от семейството, който не подлежи на изплащане.


Чл. 7. (Изм. - ДВ, бр. 15 от 1999 г.) Паричните обезщетения за временна нетрудоспособност и за бременност и раждане се изчисляват по реда на чл. 153 от Кодекса на труда от 1951 г. и на чл. 58 и 61 от Правилника за прилагане на дял III от Кодекса на труда от 1951 г. и се изплащат за работните дни през периодите на временната нетрудоспособност или на бременността и раждането.
Чл. 10. На лицата по чл. 1 се издават осигурителни книжки, в които се вписват направените осигурителни вноски, изплатените парични обезщетения, помощи и месечни добавки за деца. Осигурителните книжки се заверяват за всяка календарна година от съответното районно управление "Социално осигуряване".




Раздел II

(Нов - ДВ, бр. 85 от 1993 г.)


Осигуряване на лицата, работещи без трудово правоотношение

Чл. 13. (1) Подлежат на задължително осигуряване за всички осигурителни случаи лицата, които са получили за работа без трудово правоотношение от предприятие, учреждение, организация или едноличен търговец възнаграждение, по-голямо от 25 на сто от минималната работна заплата за отделен календарен месец или по-голямо от минималната месечна работна заплата общо за една календарна година.

(2) Не подлежат на осигуряване по реда на ал. 1 лицата, които са осигурени за всички осигурителни случаи на друго основание върху месечно възнаграждение не по-малко от минималната работна заплата или са осигурени по раздел I от тази наредба.


(3) Осигуряването на лицата по ал. 1 възниква от деня, в който е започнало изпълнението на задълженията по правоотношението, по което работят, и продължава през времето, което се зачита за трудов стаж по него.

Чл. 14. (Изм. - ДВ, бр. 154 от 1998 г.) (1) Осигурителните вноски за лицата по ал. 1 на чл. 13 са за сметка на предприятието, учреждението, организацията или едноличния търговец и се изчисляват върху възнаграждението, получено по договора, но върху не повече от десеткратния размер на минималната работна заплата за страната за всеки месец по договора.

(2) Осигурителните вноски се внасят до 10-о число на месеца, следващ месеца, през който е изплатено възнаграждението. Когато в договора е предвидено възнаграждение, чийто средномесечен размер е по-голям от 25 на сто от минималната работна заплата, но изпълнението на договора продължава повече от един месец и не е плащано възнаграждение, осигурителните вноски се внасят авансово за всеки месец до 10-о число на следващия месец върху уговореното средномесечно възнаграждение, а по споразумение между страните по договора - върху по-голям размер, но върху не повече от десеткратния размер на минималната работна заплата за страната.

Чл. 15. (1) (Изм. - ДВ, бр. 15 от 1999 г.) Паричните обезщетения на осигурените по този раздел се изчисляват по реда на дял III от Кодекса на труда от 1951 г. от сумата, върху която са внесени осигурителните вноски в срока по ал. 2 на чл. 14 за шестте календарни месеца, предхождащи месеца на настъпване на временната нетрудоспособност или началото на отпуска за бременност и раждане, и се изплащат за работни дни.




(3) За един месец трудов стаж на лицата, осигурявани по този раздел, се зачита времето, за което е внесена осигурителна вноска върху сума не по-малка от минималната работна заплата за страната, а когато осигурителната сума е по-малка - пропорционално. Зачетеният трудов стаж не може да бъде по-дълъг от периода на изпълнение на договора.


(4) (Нова - ДВ, бр. 15 от 1999 г., в сила от 1.03.1999 г.) Паричните обезщетения по този раздел се изплащат до датата на прекратяването на договорите.




ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Осигуряването по Наредбата за общественото осигуряване на лицата, които упражняват трудова дейност във фирмите на граждани, в индивидуалните земеделски стопанства, по договор за аренда или въз основа на регистрация или произвеждат селскостопанска продукция при заплащане на акорд , по Наредбата за общественото осигуряване на дейците от духовната сфера на свободна практика и по Наредбата за осигуряване на адвокатите, както и на лицата, работещи по трудово правоотношение, се зачита при ползването на права по чл. 7 .
§ 2. Лица, упражняващи свободна професия, са адвокатите, медицинските специалисти, архитектите, дейците на културата, науката и образованието и другите лица, осъществяващи за своя сметка професионална дейност.
§ 3. Не се осигуряват по наредбата членовете кооператори от трудовопроизводителните кооперации, от кооперациите на трудоустроените лица, от жилищностроителните кооперации и занаятчиите и акционерите от акционерните и командитните дружества с акции, неупражняващи трудова дейност в дружествата.



. .


ОСЪЗНАХ СЕ, ЧЕ ПИША ЗА СВОБОДНИ ПРОФЕСИИ  ooooh! ooooh! ooooh! ЩЕ СИ ОПРАВЯ ГРЕШКАТА Peace

Последна редакция: ср, 23 авг 2006, 15:33 от The Sun

# 154
  • Мнения: 1 264
Само че за варианта, който предложих по-горе относно т.2 от предложението ще се вземе дохода за последните 6 месеца (юни-декемри 2006).
Така мисля ... newsm78

# 155
  • Мнения: X
sleepy, приемам забележките.  Никъде не се говори за възрастта, но това е критерият, който като най-справелдлив следва да залегне в евентуална бъдеща наредба. По принцип приемам всички нови мнения и очаквам и другите момичета, които казаха че подкрепят предложението да мислят по този въпрос.

Ще изчакам да видя още мнения преди да го изпратя на Клео 80 на лични. Мисля, че е най-разумно да се присъединим към усилията на НБМ, а не стихийно да пишем. Затова и предложих помощта си. Като четох темите по въпроса виждам,че майките там не са много склонни да приемат това тълкувание на завареното положение, но все пак нека ги помолим за помощ.

# 156
  • Мнения: 1 264
venush, съгласна съм, че възрастта на детето е най-справедливият критерии, но не всички раждат на термина. Исках да кажа, че 135 дни по стария закон и съответно 315 по новия започват да текат 45 дни преди термина. Дори детето да се роди 20 дни преди термина, майката ползва остатъка от тези 45 дни след раждането. Което ще рече, че срокът от 135 съотв. 315 дни си остава същия.
Ако се коментира пак възрастта на детето, а то се е родило 20 дни преди термина, пак ще има неясноти. В този случай майката ще е ощетена с 20 дни.
Ох... дано съм се изразила разбираемо...

# 157
  • Мнения: 8 917
Самоосигуряващ се е физическо лице, което е длъжно да внася осигурителни вноски изцяло за своя сметка. Регистрацията на осигурителите и самоосигуряващите се лица в Националния осигурителен институт се извършва служебно въз основа на данните в регистъра и базите данни на Националната агенция за приходите по чл. 80, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс - Националната агенция за приходите създава и поддържа регистър и бази данни за задължените лица.
Самоосигуряващите се лица  периодично представят в Националната агенция за приходите данни за:

1. осигурителния доход, осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите", осигурителните плащания, осигурителния стаж и облагаемия доход по Закона за облагане доходите на физическите лица - поотделно за всяко лице, подлежащо на осигуряване;

2. декларация за сумите за дължими осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" и данък по Закона за облагане доходите на физическите лица - общо за всички лица, подлежащи на осигуряване.

Със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване се определят минималният месечен размер на осигурителния доход през календарната година за самоосигуряващите се лица.


Обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица и на работещите без трудово правоотношение

Чл. 1. (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 83 от 2000 г., изм., бр. 1 от 2006 г.) Задължението за осигуряване за лицата по чл. 4, ал. 3, т. 1 - 4 от Кодекса за социално осигуряване - еднолични търговци, съдружници в търговски дружества, собственици на ЕООД, земеделски производители, лица, упражняващи по регистрация свободна професия или занаятчийска дейност, възниква от деня на започване или възобновяване на трудовата дейност и продължава до нейното прекъсване или прекратяване.

(2) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 83 от 2000 г., изм., бр. 1 от 2006 г.) Започването, прекъсването, възобновяването или прекратяването на трудовата дейност се установяват с декларация, подадена до компетентната териториална дирекция на НАП и подписана от самоосигуряващото се лице в 7-дневен срок от настъпване на обстоятелството.


(3) (Изм. - ДВ, бр. 19 от 2002 г., бр. 1 от 2006 г.) Видът на осигуряването се определя със заявление, което се подава от самоосигуряващото се лице в компетентната териториална дирекция на НАП в 7-дневен срок от започването или от възобновяването на трудовата дейност. Видът на осигуряването може да се променя със заявление, подадено до края на месеца, предхождащ месеца на промяната.


Самоосигуряващи се на основание чл. 6, ал. 7 от кодекса са осигурените лица по чл. 4, ал. 3, т. 1, 2 и 4, които правят осигурителните вноски за своя сметка и ги дължат авансово върху месечен осигурителен доход, установен по реда на точки 1 и 2 на ал. 7. В този кръг съгласно точка 1 попадат лицата, регистрирани като упражняващи свободна професия, които на основание чл. 4, ал. 3, т. 1 са задължително осигурени за инвалидност поради общо заболяване, за старост и за смърт.





deshtovidi , прочети това, което ти копнах и тогава ако има нещо, което те интересува съм на линия - и аз ще понаредя нещата в главата си Peace

# 158
  • Мнения: X
venush, съгласна съм, че възрастта на детето е най-справедливият критерии, но не всички раждат на термина. Исках да кажа, че 135 дни по стария закон и съответно 315 по новия започват да текат 45 дни преди термина. Дори детето да се роди 20 дни преди термина, майката ползва остатъка от тези 45 дни след раждането. Което ще рече, че срокът от 135 съотв. 315 дни си остава същия.
Ако се коментира пак възрастта на детето, а то се е родило 20 дни преди термина, пак ще има неясноти. В този случай майката ще е ощетена с 20 дни.
Ох... дано съм се изразила разбираемо...


да така е ,тук датата на раждане е без значение, важно е кога е започнал и приключил отпуска за бременност и раждане. Така или иначе дори и да не се роди на термин детето, после дните се изравняват до 135 - съотв. 315 считано от датата на първия болничен (този от 45 дни). Затова е напълно справедливо да се смятат дните на болничните и да става изравняване до 315 дни след 01.01.2007. За децата над 3 месеца се вадят 135 дни от вече изтеклия болничен през 2006 плюс дните за периода от изтичането му до началото на 2007(те така или иначе се губят, нищо там не може да се направи при невлязъл в сила закон). Така, че изцяло съм съгласна с теб, просто използвах тази формулировка без много да му мисля. Важно беше да има предложение.

# 159
  • Мнения: 169
Съгласна съм със забележката на sleepy, че трябва да се използват 315 дни, а не месеците на детето. Дните се определят от евентуалния термин, а месеците от действителната дата на раждане и ще стане разминаване за тези на които са им изтекли 135 дни и тези, на които не са. Може дори да се получи, че майки, чиито деца са родени на една и съща дата, но са с различен термин, ще вземат различно дълъг период 90%. А в закона се говори за точно определен брой дни. Не знам дали ме разбрахте. Но виждам, че и venush се е съгласила докато пишех това.
Друг е въпросът, че най-вероятно господа управляващите ще се измъкнат като кажат, че няма законово основание за издаване на такава наредба. Извинявам се за песимизма, така мисля.
Така е формулиран закона, че е много трудно да се намери вратичка за тези, чиито деца са м/у 3 и 9 месеца. Ако бяха използвали възрастта на детето, а не дни, тогава, нямаше да има проблем. Най-лесно щеше да е ако бяха променили чл. 53 както беше в законопроекта на Хр. Христова. Т.е. през част от времето за отлеждане на малко дете да се вземат тези 90 %. Но при това положение не ми идва на ум предложение, на което тези от които зависи издаването на наредба да не могат да "устоят".
 

# 160
  • при Arctic Monkeys
  • Мнения: 2 450
venush,sleepyq добра работа сте свършили,мисля че точно така трябва да изглеждат нещата.ОТ ТУК НАТАТЪК какво правим обаче?Времето си минава...
Нека ръководството на Сдружението си каже думата и ако ще се прави нещо да се прави...

# 161
  • Мнения: 416
Аз предлагам да се консултирате с юрист, за да ви разясни някои неща.

Законът предвижда завареното положение! Нали все пак и  майки, които са родили преди 1 януари ще могат да се възползват от него!

Бебетата, които няма да са навършили 9 месеца може и да са в заварено положение, но това няма абсолютно никакво значение, защото законът касае МАЙКАТА, а не бебето!

Разбирам ви напълно, но чисто юридически нещата са напълно нормални и не виждам да има ощетени. Проблемът е единствено, че един политик си позволява да информира медиите, без самият той да е сигурен.

Неприятното е, че много майки са били подлъгани, но това не е повод за промяна на закона.

# 162
# 163
  • Мнения: 124
Аз съм в края на 5м.В болнични съм от юли .Има ли начин да хвана новия закон за 90% 9м след раждането?Последните 6м. съм на минималната заплата.Мога ли да я увелича допълнително.Казаха ми,че трябвало да отида на работа последните 3м.за да мия увеличат.В момента тече ли ми трудов стаж?Ако увеличим осигуровките на таткото може ли той да ги взима?

# 164
  • при Arctic Monkeys
  • Мнения: 2 450
а защо пък да не е?
значи всеки може да говори каквото си поиска, а ние не можем да си отстояваме правата, така ли?законет е за МАЙКАТА, която има БЕБЕ.
всичко е въпрос на тълкуване и сега е важно точно това-как точно ще се прилага разпоредбата.

Общи условия

Активация на акаунт