Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Рисуване за начинаещи и не само - 9

  • 16 677
  • 187
  •   1
Отговори
# 180
  • Мнения: 25 505
Аз четох, че лаковете запечатват и предпазват повърхността.
Освен това, на мен ми харесва картината да е лъскава (няма как да стане толкова лъскава само от боите, независимо с какъв финиш са). А и цветовете стават някак по-бистри.

# 181
  • на острова на мечтите
  • Мнения: 4 910
Аз четох, че лаковете запечатват и предпазват повърхността.

а понякога напукват и потъмняват много цветовете.

# 182
  • Мнения: 25 505
Предполагам, че напукването се получава точно от недоброто изсъхване на слоевете.
До сега съм лакирала само няколко акрилни картини, не потъмняват - стават по-ярки. Потъмняване (и то силно) съм виждала при пръскане със спрей за фиксиране на пастелна картина - според мен е грозно и затова не използвам повече такива фиксиращи спрейове.

# 183
  • на острова на мечтите
  • Мнения: 4 910
Ами не. Напръскала бях след изсъхване. Както и да е. По вкус и по цвет товорища неть

# 184
  • Мнения: 25 505
Моят е от бурканче - мажа с четка.

# 185
  • Over the hills and far away
  • Мнения: 107
По темата за фирнизите, на когото му се чете:
Скрит текст:
Зависи много с каква техника и какви бои е работено. Още повече какъв фирниз се нанася. И най- вече- с каква цел.
Да започнем с боите. Както знаем, онсовно делим боичките на маслено- и на водноразтворими. Акрилните бои, като виден представител на втория вид, съхнат- буквално- чрез изпаряване на водата от боята. При маслените обаче не е така. Маслото не се изпарява, а се втвърдява чрез взаимодействието с кислорода. Когато  това масло е било разредено с някакъв медиум- терпентин например, то терпентинът също се изпарява, оставяйки масло+пигмент, които отново се нуждаят от кислород, за да се втвърдят, т.е да "изсъхне" картината. Нанасянето на стандартен фирниз върху не напълно изсъхнала картина би възпрепятствало изпаряването на медиумът/ водата или оксидацията на боята. Не, че пак няма да изсъхне, но съществува риск след известно време да се напука боята ако е нанесена по- щедро ( импасто особено). Има обаче синтетични фирнизи, които позволяват на боята да изсъхне и могат да се нанасят на суха на допир картина.
Фирнизите можем да ги разделим на натурални и синтетични.
Натуралните от своя страна също условно ги разделяме на твърди и меки.
Твърдите натурални фирнизи са онези, които са използвани от старите майстори ❤ и вече почти не се намират. Те не се разтварят в стандартните медиуми, а ! в горещо олио! Тъй като са смоли, естественият им цвят е златист, те придават и жълтеещ нюанс на картината, но са изключително трудни за отстраняване и много склонни към напукване.
Меките натурални фирнизи се разтварят в терпентин и минерални медиуми, но минералният спирит, който използва Рая например, не е достатъчно силен, за да ги разтвори. Те се отстраняват доста по- лесно от твърдите натурални фирнизи, но тъй като те също са натурални смоли, имат свойството да пожълтяват с времето и са склонни към напукване.
Синтетичните фирнизи имат предимства пред естествените- кристално чисти са и не пожълтяват, имат UV защита. Могат да бъдат с матов, сатетен и лъскав финиш- според търсения ефект и личните предпочитания ( например лъскавият фирниз "насища" повече цветовете, докато матовият може да "изсветли"  най- тъмните цветове, но пък изглежда много естествено ) . Също така могат сравнително лесно да се свалят от картината, с по- малък риск да се повреди боята. И тук има различни видове на пазара, с различни качества. Общото между тях е, че се нанасят върху напълно изсъхнала картина ( това може да трае с месеци, дори година ).
Има и синтетични фирнизи, които могат да се нанасят на суха на пипане картина, без да е нужно да се чака с месеци.
Фирнизите се нанасят с основната цел да се защити картината, консистенцията на боята, наситеността на цветовете. Един вид "анти ейдж" за картини. Също предпазва от прах и мръсотия, които, без фирниза, биха навлезли в порестата повърхност на боята. Така, когато се наложи картината да бъде почистена ( а това се налага, когато една картина е висяла с години ), се сваля повърхностния слой фирниз заедно с фините пахови частици. После се нанася нов фирниз и така....]
Това е много сбито и много накратко. Темата за фирнизите е почти толкова обширна, колкото и тази за боичките.
Според целите и разбиранията си си избирате и материалите. Ако все пак решите да нанесете фирниз на маслената си картина, не забравяйте да я огледате преди това и, ако е нужно, да се направи oil out.

# 186
  • Мнения: 5 197
Да раздвижи темата с моите щуротии 😁

# 187
  • София
  • Мнения: 2 307
Такива и да ги гледам, не мога да направя Simple Smile Чудесни са!

Общи условия

Активация на акаунт