Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Подход при решаване на задачи по математика / втори клас

  • 3 352
  • 40
  •   1
Отговори
  • София
  • Мнения: 9 617
Здравейте, извинявам се, ако темата ми не е за тук, но имам следния въпрос:
Детето ми е втори клас вече, но виждам, че има затруднения със задачите по математика и то от типа 13+8, 17-11, ако щете и 8+4, и пр. Спорът вкъщи е: кой е по-добрият подход за научаване на тези задачи: - наизустяване (написваме ги на един лист и всеки ден се гледат, четат, преписват, решават докато се наизустят) или решаване на такива и подобни задачи от сборника за първи клас до откат? Все ми се струва по-лесен първия вариант. В крайна сметка, това е събиране и изваждане до 20 и рано или късно човек трябва да го знае дори и на сън да ги бутнат.

Скоро предстои взимане на умножение и деление и имам чувството, че ако не са усвоени тези обикновени задачи...ще стане още по-трудно.

Бих се радвал да чуя вашите мнения, за които предварително благодаря.

Последна редакция: чт, 12 ное 2020, 09:36 от Фран

# 1
  • Мнения: 474
Е, сериозно ли? С уговорката, че не съм педагог, но съм с докторска степен по математика - не го карайте да учи наизуст. По този начин със сигурност ще я намрази. Математиката е начин на мислене. От личен опит - нагласата е много важна. През годините е имало много случаи, когато буквално нищо не съм разбирала, но винаги съм сядала да уча с идеята, че има структура и логика и ще го разбера и се е получавало, дори за дялове, които са толкова абстрактни и е невъзможно да се визуализира по ред причини. Може би време му трябва на детето. По-скоро трябва да се възпита правилната нагласа. Според мен решаването на задачи е решението, докато начина на изчисляване се автоматизира. От друга страна педагозите по математика имат трикове как да избегнат формиране на негативно отношение, може би някой ще се включи.

# 2
  • Мнения: 6 178
Според мен, помогнете на детето да си представи, даже с две сметала (ако имате) или 20 малки колички или войничета, за да ги види и разбере нещата. Помислете си вие как решавате такива задачи: наизуст ли ги знаете? Това е много лесно, ако детето просто види как изглежда 11 плюс 7, като игра и да брои колко е резултата. И да, нека решава задачи, без да му се карате или да се чувства глупаво, защото не е.

# 3
  • София
  • Мнения: 9 617
Е, сериозно ли? С уговорката, че не съм педагог, но съм с докторска степен по математика - не го карайте да учи наизуст. По този начин със сигурност ще я намрази. Математиката е начин на мислене. От личен опит - нагласата е много важна. През годините е имало много случаи, когато буквално нищо не съм разбирала, но винаги съм сядала да уча с идеята, че има структура и логика и ще го разбера и се е получавало, дори за дялове, които са толкова абстрактни и е невъзможно да се визуализира по ред причини. Може би време му трябва на детето. По-скоро трябва да се възпита правилната нагласа. Според мен решаването на задачи е решението, докато начина на изчисляване се автоматизира. От друга страна педагозите по математика имат трикове как да избегнат формиране на негативно отношение, може би някой ще се включи.
Благодаря за мнението. Може би е моя грешка, мисля си, че няма друг вариант 17-8 да го научиш, освен наизуст.... или със сметало, но уж минахме тоя период.

# 4
  • Мнения: 474
Подкрепям: визуализирането е много добър подход.

# 5
  • Плевен
  • Мнения: 1 431
Моя син е трети клас,но си спомням много добре миналата година какво смятане беше с математиката докато разбере начина.За мен детето трябва да разбере задачите,а не да ги наизусти.Давах му цветните му моливи да ги брои при такива задачи.Давах му пример:Ти имаш 20 молива,даваш ми на мен 7-колко остават при теб?И той отделя 7 молива за мен от купчинката и брои колко са му останали.И така на всяка задача.Разбра задачите и сега даже на ум ги смята.Както са казали по-нагоре,процеса се автоматизира.Просто бъдете спокойна,като всяко ново нещо е.Просто трябва да му дадете време да ги разбере задачите.Без насилие и без крясъци.

# 6
  • София
  • Мнения: 19 489
Подкрепям мненията, че трябва визуализиране. Първо започнете с колички/кукли/моливи/топчета, каквото имате. После кажете на детето просто да си представя тези топчета, докато смята. Малко е бавно, но ще схване логиката. Започнете с едноцифрени числа.
Що се отнася до наизустяване, според мен само и единствено таблицата трябва да се научи наизуст, при това след като е схваната логиката на умножение и деление.

# 7
  • Мнения: 4 040
Трябва визуализиране на задачите, за да успеят по-лесно да ги разберат. Особено за тези с преминаване.
В учебника трябва да е обяснено, че 8+4=8+2+2. Т.е. търси се най-лесния начин да стигнеш до 10 и да прибавяш към 10. За моята дъщеря беше доста объркващо не заради друго, а защото този начин малко я бавеше. Беше й къде къде по-бързо да го сметне на пръсти, но с решаване на задачи се свиква.
17-8=17-7-1 или =10-8+7 - тук за нея беше по-лесен втория вариант. Да вади от 10 и после да прибави.

# 8
  • Мнения: 406
13+8 : осмицата се раздробява на две части. 13 плюс колко е равно на 20? Отговорът е 7. Тогава 8 се представя като сбор от 7+1. И така се получава (13+7)+1=20+1=21.
Подобно е и обратното 13-8. Първо се стига до 10. 13 минус колко е равно на 10. 13-3. Значи 8 се представя като сбор от 5 и 3 и се получва: (13-3)-5=10-5=5

Последна редакция: ср, 04 ное 2020, 09:00 от «Sonya»

# 9
  • София
  • Мнения: 7 162
Аз се опитах да поднеса така информацията за събиране и изваждане на моя второкласник, от което той ме гледаше още по-умно. Накрая се върнахме на сметалото, монетите и всичко, използвано за онагледяване.
На мен също ми изглежда по-лесно и логично числата да се раздробяват по метода на Соня, но явно не всяко дете се справя с този подход.

# 10
  • Мнения: 2 039
Здравейте,

Не знам дали е правилно, но дъщеря ми ги брои на пъсти.
На пример: 17-9, почва от 17-16-15... И така докато стигне до 9. Вчера беше много уморена .. и и́ изсипах две шепи грозде и си ги решава с гроздето..
Едно момиче ми предложи да и́ дам една шепа (измити в белина) разни стотинки и да си играем на магазин.
Ще пробвам в събота и неделя.

У нас имат доста успех и този вариянт представени задачи ( едното е грешно, сега го видях Simple Smile ):

# 11
  • Мнения: 317
И аз мисля, че конкретизирането на абстрактната задача помага на децата. Има хубави монтесори материали ако ви се занимава да търсите, но ако не - според мен може да се измисли вариант с лего блокчета. Ето първият попаднал ми блог за идеи.

И другото, което ми хрумва - запишете детето на ментална аритметика. Стана голям хит в България по едно време и сигурно има школа, която е на удобно за вас място. Същината на курса по ментална аритметика е точно да научат децата да визуализират и да се научат да пресмятат много бързо наум, включително с големи числа. Има вариант и да потърсите специфично абакус сметало и материали и да се опитате да работите с детето вкъщи по този метод.

За наизустяването - всъщност трябва да се наизустят (и то се случва рано или късно) само двойките, които заедно правят 10: 1+9, 2+8... и от там нататък детето ще си изгради собствен метод по подобие на примерите, дадени в темата.

# 12
  • София
  • Мнения: 19 489
Аз пък съм точно на противоположното мнение за менталната аритметика, тъй като смятам, че там се визуализират нещата по един точно определен метод, който после по-скоро вреди, отколкото помага. Родителите обаче се радват, понеже детето смята бързо. Нужно ли е обаче да се превръща в "калкулатор" без да влага мисъл в това пресмятане?

ПС: Всеки си знае, разбира се, това е лично мое мнение и не задължавам никого с него.

# 13
  • Мнения: 317
В интерес на истината, моето дете ходи няколко седмици и се отказа, защото се отегчи. Но ми се стори, че начинът, по който визуализират пресмятането позволява на децата след това да си представят прехвърлянето на десетицата по-лесно. Нямам добър личен опит, само като идея го подхвърлих и може би Soul Free е права.

Обаче за монтесори материалите съм готова да споря - там вече имам наблюдения от първа ръка Simple Smile)

# 14
  • Мнения: 847
Здравейте,момичета! И моята първокласничка изпитва трудност с задачите. Особено когато има неизвестно. Всяка вечер решаваме задачи,обяснявам и уж успява да схване логиката,но щом е в час всичко и е грешно. Идея си нямам как да постъпя. За сега ползваме пръстите и пак на моменти не се получава. Доста разсеяна ми се вижда и незнам как да и превлека вниманието за по- дълго време.Приемам всякакви идеи.

Общи условия

Активация на акаунт