Професионално ориентиране за младежи - онлайн консултации с Ели Мантовска

  • 89 046
  • 233
  •   1
Отговори
# 180
  • Мнения: 180
Здравейте!
Днес Ви представям един инструмент за оценка на дигиталните умения за Европейския съюз. Може да попълните теста и като част от създаване на автобиография Europass.

Ето линк:
https://europa.eu/europass/digitalskills/screen/home

Предимства:
- използва се като признат и официален инструмент в ЕС
- попълва се бързо и достъпно, има вариант на български език
- обхваща доста разнообразни сфери
- има модул за самооценка и модул с въпроси за време върху казуси от практиката
- има идеи накрая кои и как да се надградят уменията

Недостатъци:
- някои въпроси сякаш са твърде трудни за ниво на обща дигитална грамотност
- не е ясно дали тестът е признат и възприет сред работодателите в България

Като цяло е интересен инструмент и повечето млади хора споделят, че са научили нови неща, докато са го попълвали.

Последна редакция: ср, 19 юли 2023, 09:47 от Рaдост

# 181
  • Мнения: 180
Здравейте!
Днес Ви споделям материал относно първата работа, в който участвам и аз.

https://www.maikomila.bg/zashto-e-vajno-tiineidjyrite-da-rabotqt/

А как мислите Вие, определяща ли беше за Вас първата Ви работа?

# 182
  • Мнения: 1 651
Здравейте!
Днес Ви споделям материал относно първата работа, в който участвам и аз.

https://www.maikomila.bg/zashto-e-vajno-tiineidjyrite-da-rabotqt/

А как мислите Вие, определяща ли беше за Вас първата Ви работа?

Тъкмо щях да попитам: работа или стаж?

Полезно и закъсняло четиво за българите в България (Като изключим инициативата на Хепи, която макар и похвална, стои зад може би поръчковото начинание). За тези зад граница - нищо ново. Проблемите на образованието са твърде мащабни и ако не беше така, една хубава кариерна инициатива би се внедрила чудесно в цялата страна.

Ако можеше да не се все още оцелява поединично в родината, вече можеше държавата да бере истинските плодове на обществото си и да гради все по-обещаващото му бъдеще... Закъсняло, доста закъсняло. Така споделената статия дори би влязла в графа елитарна. Колко семейства ще я прочетат?! Г-жо Мантовска, на заплата и трудов договор ли сте? В основните училища са заложени 0 часа за кариерно ориентиране. Първата работа е резултат от не един направен избор.

И моля, прочистете езика ни ако не от натрапчиви чуждици, то поне от написаните на чист английски.

Благодаря!

# 183
  • Мнения: 180
Здравейте!
Благодаря за интересното мнение.

На свободна практика съм, но не виждам какво значение има, може би ще разширите въпроса си? А докато бях на трудов договор, съм била доброволец по различни инициативи в университети и училища, с което се радвам, че съм връщала към обществото. Това е основното, което предлагам и на всички професионалисти - да даряват времето и ресурсите си за общността по кауза, която е важна за тях. Мисля си, че то ще е един невероятен източник на промяна.

Във всички училища би следвало да има педагогически съветник и/или психолог, кариерното консултиране е част от тяхната работа. Винаги съветвам младежите да потърсят контакт със съответния специалист в тяхното училище.

# 184
  • Мнения: 1 651
Здравейте!
Благодаря за интересното мнение.

На свободна практика съм, но не виждам какво значение има, може би ще разширите въпроса си? А докато бях на трудов договор, съм била доброволец по различни инициативи в университети и училища, с което се радвам, че съм връщала към обществото. Това е основното, което предлагам и на всички професионалисти - да даряват времето и ресурсите си за общността по кауза, която е важна за тях. Мисля си, че то ще е един невероятен източник на промяна.

Във всички училища би следвало да има педагогически съветник и/или психолог, кариерното консултиране е част от тяхната работа. Винаги съветвам младежите да потърсят контакт със съответния специалист в тяхното училище.

Имам дете, учило и завършило в чужбина основно, средно и скоро висше образование. Разликите са очевидни. Въпросът ми беше риторичен. Почти никой на заплата не е заинтересован от инициативи към промяна. Наблюденията ми са по много фронтове: психолози, логопеди и в много училища отчайващо ниво на мотивация на самите учители. Ние тук си говорим за кариерно ориентиране, за първа работа и стаж... Провокирам и има защо. Истинската доброволна работа е без дивиденти като частни клиенти, а добавката към автобиографията - прекрасен бонус и никога самоцел. Ако това е така и при Вас, значи сме на една вълна. Ще се радвам да обменим идеи и съм насреща, ако нещо от това може да се придвижи в посока национална програма. С удоволствие ще споделя видяното в чужбина. Поздрави.

# 185
  • Мнения: 180
Здравейте, Mama2288!
Много ми допада предизвикателството и с радост Ви каня да се включите, Вие лично и останалите участници и да съберем идеи как можем с доброволни усилия да подкрепим младежите в тяхното професионално ориентиране.

Започвам аз:
- независимо дали сме служители, самонаети или развиваме собствен бизнес, нека вземем ученици за един ден, седмица или месец като наша сянка или на стаж. По възможност срещу договор и заплащане.
- винаги когато можем, нека говорим с хъс за професията и работата си. Да запалим любопитство у децата и младежите до нас. Всяка работа може да бъде представена достъпно и за най-малките, в детските градини. Моят бивш шеф казваше, че ако не можем са обясним какво работим на 4 годишната си племенница, значи и ние не знаем с какво и защо се занимаваме.
- да започнем или поне да се включим в Дни на професиите в градините и училищата на децата ни.
- да отворим вратите на фирмите, на производствените фабрики, въобще на всички места за работа и да доведем класа на детето за няколко часа или за ден, за да видят какво представлява работата
- да взимаме детето, когато сме по задачи в банка, държавно учреждение или друга бюрократична структура. Да обясним какво представлява работата на хората там и с какво е важна
- да вземем детето или младия човек на доброволчески проект с нас - приготвяне и сервиране на храна към някоя от църковните кухни за хора без доходи и дом, ремонта на някое място, доставка на продукти за пострадали и т.н.
- да поканим тийнейджъра да се включи в някоя конференция или изложение - в организацията, логистиката и др.

Какво още бихте добавили?

А относно национална програма - имах амбицията да направя безплатно кариерно обучение за гимназисти като част от Час на класния. Идеята беше да е програма, одобрена от МОН, безплатна за всички младежи. Търсех спонсорство, за да се изготвят качествени материали, които да задържат вниманието на младите хора и допълнителни материали за класните ръководители и/или психолози/педагогически съветници, с които да проведат дискусии в час и така да обогатят с преживелищна част тези онлайн лекции. Обърнах се към частна образователна организация, която не прояви интерес и към НПО, което много хареса идеята, но няма бюджет. Приемам всякакви идеи кой би се заинтересовал да спонсорира проекта.

# 186
  • Мнения: 22
Здравейте, миналата година завърших мечтаното си висше образование, и тази година кандидатствам на две позиции, като от едната отпаднах, сега ми предстои финален етап за втората позиция. Работата много я искам, но през месеците чакане и минаване на различни етапи взех много да се интересувам от козметика, и всякакви козметични процедури. От малка съм се вълнувала от козметиката както и от специалността, която завърших и искам да работя. Притеснявам се от факта, ако сега не спечеля мястото, да се насоча ли в друга сфера нещо с козметика…? Двете неща са коренно различни, просто докато чакам едното другото ми грабва доста вниманието. Моля за някакъв съвет. /Благодаря!/

# 187
  • Мнения: 180
Здравейте, kk_056!
Благодаря за доверието! Разбирам дилемата Ви и виждам, че е труден изборът. Не се наемам да дам съвет, защото не съм запозната с цялата картина. Затова бих Ви предложила следните въпроси:
- коя е най- малката и безопасна стъпка, с която може да продължите да развивате интересите си в козметиката, докато се убедите, че това е най-интересната сфера за Вас? А коя е следващата такава стъпка? Доколко е възможно да разгърнете този интерес като втора работа, на свободна практика, докато работите по специалността, в която сте инвестирали досега?
- Какви умения ще развивате, ако така успоредно се развивате? Направете си списък за следващата 1-2 години - какво се очертава? Какви умения от висшето Ви образование и съответна работа ще Ви послужат в козметиката? Как ще изглежда автобиографията Ви след тези 1-2 години и за каква работа в козметиката ще сте по-подходяща тогава, отколкото ако кандидатствате сега?
- Ако се откажете от длъжността, за която кандидатствате в момента, какъв е реалистичният път за намиране на работа в сферата на козметиката? Какви допълнителни квалификации ще са Ви нужни?
- И обратното - ако сега започнете в козметиката, но след 1-2 години решите, че не е за Вас, как ще поддържате основната си квалификация? Как ще изглежда автобиографията Ви тогава, за какви длъжности по висшето Ви образование ще може да кандидатствате?
- Какво точно Ви привлича в козметиката? Ако то излезе от приятната сфера на забавление, личен интерес и хоби и стане Ваша основна работа, какви рискове има? (Да Ви омръзне, да се лишите от приятно хоби и източник на радост и т.н.)
- Кое Ви носи удовлетворение в работата по настоящата квалификация? Как може да го разширите?
- И последно, но не по важност - напоследък има уникални професии, създадени от изключителната комбинация на уменията и знанията на даден човек. Виждате ли в бъдещето себе си като такъв човек, съчетал двете сфери на интерес? Не само чрез преносимите умения, но като цялостен, уникален професионален профил?

Ще съм благодарна да споделите дали/кои въпроси Ви бяха полезни, може и на лично съобщение.

Пожелавам Ви успех! Пътищата към професионално удовлетворение са много и вярвам, че който и да изберете, ще Ви отведе към много поводи за радост и гордост!

Последна редакция: ср, 16 авг 2023, 12:36 от Рaдост

# 188
  • Мнения: 180
Здравейте!
Днес бих искала да предложа на Вашето внимание една идея за лидерска програма за млади жени и момичета:
http://www.bgglow.com/

И ми се ще да повдигна дискусия как децата Ви избират Академии и менторски програми?
Ще започна с някои предложения и ще съм благодарна, ако и Вие се включите с идеи:

- Детето само да намери програмата, да се подготви и кандидатства
- Да подходи в избора както би подбрало университет и специалност. Това може да е едно много безопасно и интересно упражнение в решение
- Да потърси приятел/ка, с който/която заедно да се включи. Като предварително обсъдите какво би било, ако все пак одобрят само едното дете.
- Ако програмата е платена, тийнейджърът да помисли как да я (съ-)финансира
- Да се подготви, ако в семейството/кръга има по-малко дете, да му/ѝ разкаже повече и да го подготви за кандидатстване след време
- Да си запише предварително цели или защо отива, дори и да е “само” за да се запознае с нови хора или да е самостоятелен/а

Какво още бихте добавили от Вашия опит? Кои програми бихте препоръчали на младите хора до Вас?

Последна редакция: ср, 16 авг 2023, 12:37 от Рaдост

# 189
  • Мнения: 180
Здравейте! Честит празник!

Днес споделям Наръчник за саморегулирано учене за тийнейджъри. Може да го свалите безплатно:

https://prepodavame.bg/narachnik-za-samoregulirano-uchene/

Как Ви се струва, полезно ли ще е за младите хора до Вас?

# 190
  • Мнения: 180
Здравейте!
Днес Ви представям една интересна инициатива на Европейската комисия в България. Те осветляват кариерния път на няколко души, направили завои и промени в професионалния избор.

Може да прочетете и обсъдите с младите хора до Вас:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0336CJZTAmnTfmq … d=100064366162672

Всички истории може да разгледате на страницата им.

# 191
  • Мнения: 180
Здравейте!
Днес предлагам на Вашето внимание една вълнуваща възможност - менторската програма на IBM Bulgaria Ltd за студенти в 3ти и 4ти курс с отлични знания по английски език.

Повече информация в линка:

https://careers.ibm.com/job/18851527/ibm-mentoring-program-sofia-bg

Вие или някой близък включвал ли се е в подобни програми? Какви плюсове и минуси имаше?

# 192
  • Мнения: 180
Здравейте!
Днес бих искала са предложа на вниманието Ви - Вашето и на учениците до Вас - една интересна програма, която поощрява дарителството.

https://learningtogive.bg

Тук съм писала няколко пъти, че вярвам в смисъла на доброволческия труд (което е форма на дарителство). Ще се радвам да споделите дали и как Вие и децата Ви се включвате в доброволчески и дарителски кампании. И доколко това е спомогнало да разкрие на младите хора повече за интересите и ценностите им.

# 193
  • Мнения: 180
Здравейте!
Продължавам темата за доброволчеството с покана към младежите на този фестивал в София, в петък, 15 септември:

https://facebook.com/events/s/%D1%81%D0%B2%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0% … /676771953988239/

# 194
  • Мнения: 180
Здравейте!

Пожелавам на всички ученици, родители и учители да се усещат свързани и видяни. За да могат да дадат най-доброто от себе си.

С началото на учебната година бих искала да Ви запозная с едно начинание на Фондация Офлайн кидс за обучение на гимназисти:

https://offlinekids.bg/otkachen-ili-zakachen/

В този формат водещата Александрина Георгиева поставя въпроси пред младите хора относно влиянието, което екраните, видеоигрите и социалните мрежи имат в живота им.

А как го свързвам с кариерната ориентация?

Ако овладеем самоконтрола над устройствата, ще имаме много по-добра концентрация, работоспособност и възможност за задържане на вниманието. Все качества, важни в личностното и професионалното развитие.

Може да организирате такъв семинар в гимназията на Вашето дете.

Общи условия

Активация на акаунт