Професионално ориентиране за младежи - онлайн консултации с Ели Мантовска

  • 97 963
  • 253
  •   1
Отговори
# 240
  • Мнения: 198
Здравейте! Днес представям на Вашето внимание един интересен про-боно проект, който може да следите с (бъдещите) гимназисти от столицата. Копирам от автора:
“Миналата година направих един инструмент за улесняване на избора на училище след 7 клас. Обнових данните с актуалния план прием и актуални данни от НВО и може да се види тук: https://izberi-gymnazia.info/v3/#
В допълнение направих и една визуализация какво се случва с един випуск при преминаването му от 7 до 10 клас, която може да се види тук: https://izberi-gymnazia.info/predstava-rezultati/" target="_blank"><u>https://izberi-gymnazia.info/<wbr />predstava-rezultati/

Както и миналата година проектът е абсолютно про боно, никакви реклами и никакво събиране на данни, освен необходимите, за да работи."

Как подобен сайт би подкрепил Вас и юношите в избора на гимназия?

# 241
  • Мнения: 198
Здравейте!
С напредване на процеса по кандидатстване след 7ми клас, днес бих искала да обобщя някои критерии, които често остават встрани при избора.

Става дума за критерии, различни от основните (като интересите на младия човек, резултатите на училището, информация за учителите/директора, локация на училището и други).

Те може да са с много по-малка тежест/важност, но пък да послужат за ориентир:
- колко време се задържат на тази длъжност учителите по предметите, които най-много вълнуват юношата. Как се развиват? Какво е отношението от ръководството и колектива към тях? Доколко има риск от професионална демотивация/прегаряне? Чудесен източник на информация може да е форумът тук - да потърсим родители на по-големи ученици и да свържем децата. Също и сайта на гимназията - има ли новини с участието на въпросните преподаватели, информация за (повишаване на) квалификацията, протоколи от срещи. Друг потенциален вариант е разговор със самия учител - напр в приемно време/отворени врати.
- участието на училището в проекти, които да подобрят квалификацията на учителите, ресурсите, сградата
- ангажирането на колектива и децата в различни неакадемични инициативи, вкл набиране на средства за кауза, участие в творчески/иновативни проекти, философски закуски и други
- Опознаване на екипа от психолог, ресурсен учител, педагогически съветник, дори и юношата да не се очаква да търси подкрепа от тях. Много често това са хората, които подкрепят учителите, децата и ръководството в трудни или спорни моменти. Един силен екип би бил изключително ценен помощник в по-турболентните гимназиални години. Било като води различни работилници по трудни теми, като подкрепя участниците в определени ситуации (такива винаги има), като поддържа политика на отворени врати и разговори.

Така едно “квартално училище” може да се окаже, че предоставя по-добра среда и мотивация от някои “елитни” гимназии. Слагам кавички, защото всеки от нас влага различно в тези обобщени етикети.

А какви второстепенни и все пак важни критерии пропускам?

# 242
  • Мнения: 198
Здравейте! Преведох статия от Марго Махол Бисноу, автор на книгата “Как да възпитаме предприемач”. В следващите седмици ще споделя 4 от принципите, за които авторката пише. Ето началото:

“Разговарях със 70 родители, които са отгледали изключително успешни хора. Ето 4 неща, които те винаги са правили, когато децата им са били малки.

Лятото е подходящ момент да направите равносметка как се справят децата ви. Занимават ли се с нещо, което ги вълнува? Събуждат ли се всяка сутрин с нетърпение да започнат работа? Щастливи ли са?
Не попитах за оценки, защото ако са отговорили с "да" на тези въпроси, средният успех наистина няма значение. Важно е дали децата разцъфтяват.

За книгата си "Възпитание на предприемач" интервюирах 70 родители, които са отгледали изключително успешни възрастни, за това как са помогнали на децата си да постигнат мечтите си. Това беше разнообразна група, която включваше хора от различни раси, религии, доходи, семейни структури и образователен ценз.
Въпреки че много от тези млади хора не са били отлични ученици, всички те са постигнали успехи, защото са открили интереси и общности, които са запалили огън в тях.
Ето кои са четирите неща, които родителите на най-успешните хора винаги са правили, когато децата им са били малки:

1. Подкрепяли са страстите на децата си
Всеки успешен възрастен, с когото съм разговаряла, е имал някаква страст, докато е растял. С изключение на художниците, които запазили практиката си да рисуват и в зряла възраст, много от тези лидери преследват кариери, които нямат нищо общо с това, което са обичали като деца.
Тогава защо е толкова важно родителите да насърчават всяка страст, която децата им имат?
Тъй като децата сами са избирали заниманията си, това им е носело радост и са работели усилено. Научили са се на смелост и упоритост и са натрупали опит в различни области. Този опит ги е научил да вярват в способността си да успяват, когато влагат всичко от себе си в нещо.
Въпреки че много от родителите не разбирали страстта на децата си, те ги подкрепяли, защото виждали радостта, която детето им получава от това. Най-успешните възрастни са израснали със съзнанието, че родителите им винаги ще бъдат до тях, независимо с какво се захващат.”

Доколко разпознавате себе си в този принцип?

# 243
  • Мнения: 198
Здравейте! Преведох статия от Марго Махол Бисноу, автор на книгата “Как да възпитаме предприемач”. В следващите седмици ще споделя 4 от принципите, за които авторката пише. Ето вторият принцип:

2. Родителите на успешни предприемачи са учили децата си да приемат неуспеха
“Най-успешните предприемачи, които описах в книгата си, поемат рискове.
В моите проучвания установих, че хората, които са най-склонни да поемат рискове, са хората, които не са били наказвани за неуспех или не са били научени да се страхуват от него, когато са били малки. Този подход ми напомня за един цитат на Били Джийн Кинг, който обичам: "Ние не наричаме провала неуспех, а обратна връзка".

Най-успешните възрастни са израснали, знаейки, че родителите им винаги ще бъдат до тях, независимо с какво се захващат.



Родителите им винаги са ги учили, че макар да е хубаво да се състезават, да се борят за успех и да печелят, е хубаво и да губят. Неуспехите са шанс да се учим, да растем и да развиваме чувство за устойчивост.
Родителите, които интервюирах, винаги се радваха на усилията на децата си, а не се фокусираха само върху постиженията им.”

Какво мислите за този принцип?

# 244
  • Мнения: 198
Здравейте! Преведох статия от Марго Махол Бисноу, автор на книгата “Как да възпитаме предприемач”. В следващите седмици ще споделя 4 от принципите, за които авторката пише. Ето третият принцип:
“3. Родителите насърчават любопитството и самостоятелността
Децата, които са подкрепяни от родителите си да проявяват любопитство, се научават, че ако продължат да изследват, ще открият начин да подобрят, разширят или преоткрият нещо, което обичат и за което знаят много.
Бъдещите предприемачи в моята книга бяха научени от родителите си да питат: "Трябва ли да бъде така? Как мога да го направя по-добро?" С тези въпроси често стартират най-успешните компании.
Много родители са ми казвали, че не искат децата им да се задоволяват с нещо, "защото е така".
Когато децата им ставали все по-способни, родителите също устоявали на изкушението да правят или поправят нещата вместо тях. Вместо това те давали на децата си инструменти, за да решават проблемите сами.”

А какво мислите Вие за самостоятелността и как я стимулирате у подрастващите?

# 245
  • Мнения: 198
Здравейте! Предлагам тази седмица да направим пауза с преведената статия, за да Ви споделя информация за кариерен форум за студенти. На 16 октомври в София, УНСС, младежи от всички университети в България ще имат възможност да се запознаят и създадат контакт с 50 компании от страната.

Повече информация има в изображението:


Следете за детайли на https://talentclub.bg/

С каква цел биха се включили младежите до Вас?

# 246
  • Мнения: 198
Здравейте!
Отдавна не бях виждала така добре и честно написана обява за работа. Може и да съм пристрастна… Срокът за кандидатстване е 18/8/24.

https://nevidimi.bg/hiring-social-media-manager/

Споделям я по две причини:
- на половин работен ден е и би била подходяща и за младежи
- иска ми се подобно описание и честност да бъдат част от все повече обяви за работа

Какво мислите Вие и младите хора до Вас - можем ли да очакваме и дори изискваме подобен подход към нас, кандидатите за работа?

# 247
  • Мнения: 211
Били са кристално ясни още при публикуването на обявата. Така се създава усещането в кандидата за работа, че няма нищо премълчано. Съответно, решението, дали да кандидатства, или не, остава само и единствено в неговите ръце, така както и доказването, че "точно аз съм най-подходящ за тази позиция", ще бъде по-упорито и настоятелно. Няма как работниците да изискват от работодателите подобен вид обяви, ако самия работодател не го иска. Според мен уклончиви и неясни от самото начало обяви, пускат работодатели, които имат време за губене, на които им е все едно кой ще кандидатства, или които всъщност изобщо нямат позиция за заемане...

# 248
  • Мнения: 198
Били са кристално ясни още при публикуването на обявата.

Да, абсолютно, включително и за заплащането и дори за начина, по който се формира и подлежи на увеличение. За мен това е чудесен пример, който може и други организации да последват.

# 249
  • Мнения: 244
Били са кристално ясни още при публикуването на обявата. Така се създава усещането в кандидата за работа, че няма нищо премълчано. Съответно, решението, дали да кандидатства, или не, остава само и единствено в неговите ръце, така както и доказването, че "точно аз съм най-подходящ за тази позиция", ще бъде по-упорито и настоятелно. Няма как работниците да изискват от работодателите подобен вид обяви, ако самия работодател не го иска. Според мен уклончиви и неясни от самото начало обяви, пускат работодатели, които имат време за губене, на които им е все едно кой ще кандидатства, или които всъщност изобщо нямат позиция за заемане...

Това са работодатели, които най-често целят дезинформация и измама, в прав текст - лъжат. Ако могат да преметнат потенциалните работници ще е супер за тях.

# 250
  • Мнения: 198
Здравейте!
Нека днес приключим с преееода на  статия от Марго Махол Бисноу, автор на книгата “Как да възпитаме предприемач”. Това е последният принцип от авторката:
“4. Родителите наблягат на емпатията и състраданието
Повечето от предприемачите в моята книга са били научени отрано да съчувстват на другите и са израснали в желанието си да намират решение за тревогите и проблемите на хората около тях и в техните общности.
Те бяха възпитани в истинско желание да подобрят живота на хората. Родителите им никога не са им казвали, че целта е да се спечелят най-много пари, въпреки че това често е било резултат.
Именно това чувство на състрадание ги е накарало да искат да създадат онова произведение на изкуството, продукт или услуга, които биха могли да донесат на хората усещане за лекота и радост. На свой ред тази основа им е помогнала да изградят успешна кариера и живот.”

Какво мислите за този принцип? Кой принцип Ви допадна най-много?

# 251
  • Мнения: 198
Здравейте! Днес споделям за кариерно събитие във Варна на 15 октомври:

https://careershow.bg/varna

С какво са най-полезни подобни форуми за Вас и младежите?

# 252
  • Мнения: 198
Здравейте!Днес бих искала да да поговорим за решенията. Наскоро дама, която следя в социалните медии, Янита Гуркова, сподели цитат от обучение, което посещава:
“Jerzy Gregorek пише, че във всяка трудна ситуация трябва да се запитаме "Кой е трудният избор/решение и кой е лесният избор/решение?" и така лесно ще разберем правилния отговор.

Според него трудните избори и решения ни правят по-мъдри, умни, силни и богати, а лесните забавят и спират прогреса ни, защото енергията ни се насочва към комфорт и забавления. Той казва -
"Трудни решения, лесен живот. Лесни решения, труден живот!”

Каня Ви да обсъдите този цитат с младите хора до Вас и да помислите заедно за примери от всеки вид решение и житейските последствия.

# 253
  • Мнения: 198
Здравейте! Около веднъж годишно за собствени цели правя проучване на съвети за професионална ориентация в кариерни центрове на големите университети, за да следя за нови тенденции.
Скоро ще Ви споделя материал как да ползваме изкуствения интелект по темата.

Днес реших да Ви споделя обобщение от няколко такива страници.

Ето 7 от най-честите стъпки, които се препоръчват:

- Опознайте себе си.
- Разгърнете уменията и интересите си.
- Създайте визия за бъдещето си.
- Преценете дали не трябва да продължите образованието си.
- Потърсете съвет от по-възрастен човек, на когото имате доверие и знаете, че Ви мисли доброто.
- Направете различни кариерни тестове и проучвания на разнообразни професии, заплащането, начина на работа.
- Включете се в доброволческа работа.

А какво бихте добавили Вие към младежите?

Общи условия

Активация на акаунт