Професионално ориентиране за младежи - онлайн консултации с Ели Мантовска

  • 84 210
  • 225
  •   2
Отговори

Анкета

Кога открихте призванието си?

Опции:

# 45
  • Мнения: 172
Надявам се септември да мога да споделя подобен опит за моето дете, което получи разрешение от инспекцията на труда, за трудов договор.

Поздравления! Пожелавам опитът да е полезен и да остави отлични спомени у младия човек. И Ви очаквам със споделен пример и похвала.

# 46
  • Мнения: 172
Започвам инициатива за интервюта с вдъхновяващи млади хора и как са направили своя професионален избор.

Споделям първото интервю с млад човек, който разказва как е избрал своето професионално поприще. Дима е на 19 години и вече работи по призванието си.

https://5pod5.com/profesionalno-orientirane-za-mladeji/dmitrii-kamenskii/

Ето този съвет от Дима силно ме впечатли:
Цитат
Не мисли, че няма да се справиш. Майка ми винаги казва «никой няма да направи това, както ти го правиш». Да, можеш да не си най-добър, но никой освен теб няма да бъде теб. Не си задължен нищо в този свят да правиш най-добре. Полагай усилия и бъди себе си. Това е по-важно.

Ако познавате млад човек (14-25 години), който би искал да се включи в инициативата и да вдъхнови връстниците си, ще се радвам да ми пишете на лични.

Коя част от споделеното впечатли младите хора около Вас най-силно?

Последна редакция: ср, 16 юни 2021, 16:21 от Ели Мантовска

# 47
  • Мнения: 3 746
Чудесна история!
В контекста на тази и друга тема във форума, свързана с образованието, повече министри и учители трябва да прочетат по-дол Ив цитат от това “признание” на Дими:
Силно, ясно, крещящо за помощ!!!
Кое от изучаваното в училище ти помогна да се ориентираш професионално?
Нищо. Абсолютно нищо, изучавано в училището, не ми помогна. Повечето учители са отдавна намразили децата и работата си, не са готови към промени и иновации, всичко ново ги плаши. Не могат да възприемат учениците си като хора и личности.

Разбира се, не всички. В моето училище имах страхотни учители по история и литература, които са ми дали много в постигане на сигурност в собствените сили.

# 48
  • Мнения: 172
Здравейте! Предлагам на Вас и децата Ви следващото интервю от поредицата. 17-годишната Рая споделя за стажа, избора какво да следва и кой й е помогнал:

  https://5pod5.com/profesionalno-orientirane-za-mladeji/ra … eva/   


С ключова дума #вдъхновение може да намерите интервютата на сайта.

Ще се радвам да споделите Вашето мнение. А ако познавате млад човек, който би искал да се включи, ще съм благодарна да пишете.

# 49
  • Мнения: 172
Здравейте! Надявам се, че се наслаждавате на лятото!

Бих искала да споделя едно видео като тема за разговор и размисъл, с или без децата (за съжаление, няма субтитри на български език, има на над 20 други езика).

Как да отгледаме успешни възрастни:

https://www.ted.com/talks/julie_lythcott_haims_how_to_raise_succ … ut_over_parenting

Какво мислите?

# 50
  • Мнения: 353
Здравейте,

Дъщеря ми е 9 клас и не може да реши към каква професия да се насочи. Има афинитет към езиците, психологията и философията и иска да работи нещо свързано с това да помага на хората, но няма силен интерес към нито една професия.
Какво бихте ни препоръчали, за да се насочи по-конкретно и да има време да избере подходящи профилиращи предмети.

Последна редакция: вт, 13 юли 2021, 21:51 от linskia

# 51
  • Мнения: 172
Здравейте!
Благодаря за въпроса.

За избор на профил в последните години в гимназията сме обсъждали и преди, затова няма да се фокусирам върху тази част.

Относно стесняването на опциите:

Това е процес, който ще се развива нормално в следващите 1-2 години.

Ето някои стъпки, които да обсъдите с дъщеря Ви:
- нека в рамките на 4-5 седмици се самонаблюдава и си записва кога е усетила вълнение да научи повече по дадена тема или е изпитала удовлетворение от нещо, което е направила. Може да си отбележи с ключови думи или с 1-2 фрази (разговор с Мария: помогнах на Мария, каза, че се е почувствала по-добре след разговора ни; Пост в социалните мрежи: кучетата виждат само в сиво, любопитно ми беше да науча повече) и какви умения или склонност е упражнила. Това упражнение може да правим и ние, за да центрираме кое е важно за нас. Дъщеря Ви може да го повтаря в следващите години, когато изпитва съмнения или колебания
- в края на периода ще има много храна за размисъл, може дори да се очертаят конкретни действия и сфери, които й се отдават и/или я мотивират
- така очертания модел може да се опита да сравни с изискванията/характеристиките на дадени професии (примерно, осъзнала е, че често обяснява на по-малкия си брат нещо понанглийски език и той предпочита тя да му разясни, пред кой да е друг член на семейството —> може да разгледа повече за педагогика и преподаване на чужди езици)
- след това или паралелно може да провери какви специалности има в сферите, които я интересуват и сте изброила по-горе и да се запознае с професиите и предизвикателствата (напр преподавател на различни възрасти, психолог или терапевт, преводач, специалист Човешки ресурси, логопед и др). Това може да стане в разговори с познати на подобни позицио или с търсене в Интернет (посочила съм източници в предните постове)
- поканете я да поговори с по-големи от нея младежи: как те са избрали какво да учат, кое е било разковничето. Това се надявам да я поосвободи от тежестта на избора, която понякога може да е много демотивираща младия човек и дори да го стопира да действа
- предложете й да си представи, че пита близките си (или действително да ги попита) по какъв повод биха казали: “Ех, добре, че беше ти, та да … (помогнеш/кажеш/направиш и т.н.). Така ще научи за силните си страни и за призванието си в очите на другите
- може да й предложите различни онлайн въпросници (като вече споменатите в темата - личностни профили или за кариерно оривнтиране). Бележка: тези въпросници не претендират за пълна точност, тъй като типизират, което може да служа единствено като повод за размисъл и само-анализ, а не тясно и точно профилиране
- нека помисли и каква професия би си измислила сама под формата на метафора. Може да го направите и като семейна игра. Целта е всеки да разкаже каква е мечтаната му работа чрез въображението. Може вместо думи, да се нарисува, апликира от списания и брошури - според предпочитанията. Целта е отново да се освободим от тежестта на избора, а и да предизвикаме подсъзнанието да ни подскаже още нещо.
- поканете я и да си представи как се чувства на 29 години в края на един изключително успешен работен ден: на кого ще се обади, за да отпразнува, как ще отпразнува, какъв би бил поводът за този успех и т.н - отново използваме въображението, за да освобидим напрежението и да търсим някои отговори, които са в самите нас
- ако в училището й има кариерен консултант или психолог, може да си насрочи разговор. В някои грядове има кариерни центрове, които също предлагат услуги за учащи
- и както вече стана ясно, аз съм голям привърженик на стажовете за ученици, защото именно така младежите придобиват работни навици и научават повече за себе си като част от екип и организация. Ето например възможност за човек с хуманитарни интереси: https://azcheta.com/az-cheta-praznuva-15-i-rozhden-den-i-tarsi-svoite-stazhanti/

Ще съм благодарна да споделите дали Ви е било полезно и какво е предприела дъщеря Ви. Вашият споделен опит ще е полезен и за други хора тук, сигурна съм.

Последна редакция: ср, 14 юли 2021, 23:59 от Ели Мантовска

# 52
  • Мнения: 172
Здравейте!
Една от поканите, които винаги отправям към младите хора, с които работя е да помислят каква е метафората за идеалната им работа, призвание, роля в живота

В петък се навършиха 70 години от първото издание на "Спасителят в ръжта" от Дж. Д. Селинджър. Там съм срещала една от най-силните метафори за роля в живота:

Цитат
“Както и да е, аз все си представям малки деца да си играят на някаква игра в една голяма нива с ръж. Хиляди деца, а наоколо няма никой – никой голям човек, искам да кажа – освен мене. А аз стоя на ръба на някаква шеметна пропаст. И каква ми е работата? Да спасявам всяко дете, което тръгне към пропастта – искам да кажа, ако то се е затичало и не вижда накъде отива, аз да изляза отнякъде и да го спася.
Ето, това бих правил по цял ден. Просто ми се иска да бъда спасителят в ръжта. Знам, че е лудост, но ей на, това е единственото нещо, което наистина ми се иска да бъда.”

В тази връзка Ви каня да споделите тази метафора с младежите около Вас и да ги поканите да помислят за своя.

Какво споделиха те?

# 53
  • Мнения: 353
Благодаря за чудесните идеи!

# 54
  • Мнения: 172
Здравейте!
Ето нещо интересно по темата за професионалното ориентиране и за по-малките деца (8+ години) от #Музейко:

https://www.muzeiko.bg/bg/news/detail-specialna_programa_za_deca … ad_8_g_-3787.html

Среща с метеоролог-океанолог:

Цитат
В този специален ден ще ни гостува доц. д-р Елисавета Пенева, ръководител катедра „Метеорология и геофизика“. Научните ѝ интереси са: Динамика на атмосферата и океана, физическа океанография, регионално климатично моделиране, климатична изменчивост. Ще разкаже как се става специалист  метеоролог, как протича един работен ден и още много интересни неща.

# 55
  • Мнения: 172
Здравейте!
Запознати ли сте с 11те изпълнителни умения?

В книгата “Умни, но разсеяни”, авторите систематизират тези умения и обясняват с какво са важни.

https://www.facebook.com/1530583443867283/posts/2928965127362434/?d=n

Мисля, че е очевидно как развитието на тези умения е свързано с професионалното и личностно израстване.

Работите ли целенасочено с младежите около Вас за тези умения?

# 56
  • Мнения: 172
Здравейте!
Иска ми да Ви обърна внимание на все повече нови формати за ранно професионално ориентиране на деца.

Вече стана дума за срещите, които Музейко организират.

Днес ми се ще да спомена летните лагери, където децата могат да научат повече и за професиите. Ето някои примери:

- Някои приюти за кучета организират летни лагери, където може да се научи повече за професиите, свързани с животните (вкл ветеринарна медицина и обучение на кучета),

https://www.facebook.com/LHFluckyhunt/photos/a.1169859473093323/ … 648096641/?type=3

- Някои ферми, където може да се научи повече за земеделие, планиране и организиране на реколтата, напр Близката ферма

- летни лагери за деца, където младежите могат да доброволстват като помощници и да се запознаят с оргянизация на събития за деца

Вие взехте ли предвид евентуалните професионални интереси на децата при планирането на лагер или школа това лято?

# 57
  • Мнения: 172
Нови/различни формати за ранно професионално ориентиране на деца.

Както съм споменавала, едно от честите притеснения на родителите на младежи е: "Тя не знае какво иска да прави след гимназията".

Ето някои идеи в помощ на младия човек как да опознае още по-добре интересите си:
- Още от по-ранни ученически години, детето да изпробва различни допълнителни дейности.
- Може заедно да си изберете критерии за оценка на интереса.
- На определени периоди, преглеждайте "рейтинга" на дадена дейсност - това ще помогне на детето да осмисли какво, защо и колко (не) му харесва и ще подсили критичното мислене, както и ще даде възможност да опознае себе си.
- Не се притеснявайте, ако след 10тина посещения, детето изгуби интерес и отказва да ходи - поощрете го да следва интереса си.
- Нека не са само 2-3 посещения, защото може да не са достатъчни.

През септември в София ще има изложение на извънкласните дейности, повече може да научите тук:

https://www.facebook.com/events/572701277067905?active_tab=about

Последна редакция: пт, 13 авг 2021, 10:47 от Ели Мантовска

# 58
  • Мнения: 3 746
Чудесна покана, но България не се свежда до София Simple Smile

# 59
  • Мнения: 172
Чудесна покана, но България не се свежда до София Simple Smile

Съгласна съм, дано повече подобни изложения се провеждат онлайн и/или из цяла България.

Иначе сред организаторите са и школи извън София, например Варна.

Общи условия

Активация на акаунт