Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Професионално ориентиране за младежи - онлайн консултации с Ели Мантовска

  • 33 771
  • 75
  •   2
Отговори

Анкета

Кога открихте призванието си?

Опции:

# 60
  • Мнения: 48
Здравейте!
Във връзка с темата от последните седмици, бих искала да Ви предложа разговор с младите хора около Вас:
- споделете им как Вие сте избрали кариерния си път
- припомнете си основните решения, които Ви се е налагало да вземете - какво е стояло пред Вас, кой или какво Ви е повлияло да отидете в тази посока, какво Ви е дал този избор
- спомнете си какво Ви е движило: кога и по какво сте усещали, че е дошло време за промяна (да смените позицията, фирмата, бранша)
- помислете и за примери за успешни кариерни завои, обсъдете какво са били най-големите Ви страхове преди съответната промяна
- има ли нещо, за което съжалавате? Ако можехте да се върнете назад, как бихте го променили?
- а с какво се гордеете във Вашия работен път?

Целта е младият човек да погледне през Вашите очи, да отнемем от тяхното напрежение, че на 16-18 години “трябва” да направят един-единствен избор за цял живот. А всъщност кариерният път е низ от най-различни решения, познанства, пропуснати или реализирани възможности.

Споделете, как мина разговорът?

# 61
  • Sofia
  • Мнения: 2 322
Всичко споделено от Вас е много, много полезно!!! Благодаря!!!

# 62
  • Мнения: 48
Благодаря Ви! Вдъхновявате ме да продължавам 🌹

# 63
  • Мнения: 48
Здравейте!
Какво е последното, което научихте от децата си? Имам предвид буквално: те Ви преподадоха, показаха, обясниха по спонтанен и естествен начин (не да ги изпитваме или да се преструваме, че не знаем)?

Позната ми каза, че голямата й дъщеря й е показвала как да работи със зуум. И макар да се е чувствала леко изнервена от разменените роли, в крайна сметка са се забавлявали. Дори тийнейджърката е споделила, че явно хич не им е лесно на учителите. Защото някои хора разбирали едва след третото пояснение 🤣.

Защо тези възможности са “златни”?
- Създават почва за самочувствие у детето “Аз обяснявам на мама нещо, което не знае”
- Дават ни възможност да се свържем по положителен начин
- Научаваме повече за интересите на детето. И научаваме нещо ново
- Разбираме още за силните страни на детето: как показва/обяснява, в какво “гори”, до каква дълбочина стига.

А как е свързано с кариерното развитие, мисля, че не е нужно да Ви убеждавам.

# 64
  • Мнения: 48
Как децата се учат да приемат и дават обратна връзка?

Нещо, с което може да им помогнем е да им дадем възможност да се самонаблюдават. След това да отговорят кои 3 неща са им се получили добре и кои 3 неща биха могли да подобрят.

Например, ако тренират някакъв спорт, може да запишете на видео (с тяхно съгласие) представянето им и след това те да изгледат записа. Докато го гледат, нека си набележат тези 3+3 неща.

Освен че така научават повече за себе си, се виждат отстрани, опитват да постигнат някаква обективност в самооценката си, те се учат и да са по-емпатични. А тези умения ще им послужат в работата в бъдеще със сисгурност. Добавена стойност ще е и вероятността да се задълбочат и да достигнат до осмисляне какво им носи удоволствие в това, с което се занимават (в този спорт).

Последна редакция: сб, 04 сеп 2021, 22:09 от Ели Мантовска

# 65
  • Мнения: 48
Да се посмеем малко Simple Smile Честни съвети за кариерна ориентация:

https://youtu.be/9x2_xd6F4dQ

# 66
  • Мнения: 48
Здравейте! Надявам се, че за всички първият учебен ден е донесъл положителни емоции и жажда за нови знания!

Днес съм горда да споделя разговора ми с Радостин Чолаков, когото може би някои от Вас познават. Той е едва на 15 години, но зад гърба си има много успехи. Спечелил е множество състезания и конкурси по математика и информатика, разработва собствен проект за изкуствен интелект, като програмист организира няколко благотворителни инициативи в помощ на българското училище.

Ето някои цитати от интервюто:

Цитат
Родителите ми нямат общо с технологиите, започнах да си търся сам уроци в интернет.

Трябва да се научиш как да предаваш идеите си на другите хора. Защото когато сте в колектив/организация, не всеки мисли като теб. И ако нямаш възможността да се изразиш правилно, може да останеш неразбран. А това е лошо за компанията, защото всяка една идея е важна.

Участвай в събития, конференции, състезания в тази сфера. Компаниите, които предлагат стаж, вероятно са там и търсят талантите. Ако не са там, може би не си струва да търсиш стаж в тази компания.

Нека първо изберат това, което им носи най-много удоволствие. То ще ги увлече, ще им даде опит. И после с този опит ще могат да си осигурят приходи. А обратното – ще работят от началото за „едната заплата“. Ако имат този дух на самоусъвършенстване, то тогава с каквото и да се захванат ще могат да се изкачат нагоре в йерархията. По-интересно е в дългосрочен план, макар и не по-лесно.

Целият разговор може да прочетете на сайта ми:

https://5pod5.com/radostin-cholakov/

# 67
  • тук-там
  • Мнения: 3 246
Привет, Ели! Ще постна тук въпрос от моята дъщеря, която сама попадна на темата и ме помоли да ползва акаунта ми:
“Здравейте,  ученичка съм от 11 клас в паралелка Лайстунг в 91 Немска езикова гимназия. Отличителното на моята паралелка е, че завършвам с две дипломи- българска и немска, и карам редица писмени и устни изпити по математика, немски и биология или химия (по избор), за да ги получа. Аз съм тип “Консул” по препоръчания от вас тест - асертивна, организирана, последователна, устремена и емпатична. Чудя се между професии като юрист, ветеринарен лекар и психолог, аналогично към съответните учебни програми в университети в Германия или Австрия. Имам лека непоносимост към кръв и не обичам атмосферата на болници, хуманната медицина не ме влече, макар и да съм с паралелка биология и химия.
Как да направя правилния избор? Ветеринарната медицина ми е фаворитът в момента, заради любовта ми към животните и привързаността ми към двете ми кучета (бих проверила дали ще е поносимо за мен да съм свидетел на различни опреации на животни, ако се намери такъв стаж за мен). Благодаря предварително за вашите съвети!”

# 68
  • Мнения: 48
Здравейте, @mtz!
В отговора ще се обърна към дъщеря Ви. Ако Вие или тя имате въпроси, пишете ми тук или на лични.

Здравейте!
Поздравявам Ви за целеустремеността, за структурирания подход и за амбицията - мястото, където сте избрала да учите, писмото Ви, поведенческия въпросник и въпросите Ви ме карат да мисля, че сте млад човек с лидерски качества, който е на прага на успешна кариера.

Като администратор на теста мога да добавя, че според поведенческия въпросник някои от подходящите роли за "консул" са свързани с хора - преподаване, коучинг, управление на екипи, връзки с клиенти, продажби. Често хората с този поведенчески профил са амбициозни и се издигат бързо до мениджмънт позиция. Също така те сякаш са особено успешни като предприемачи или собственици на малък бизнес или франчайз, защото гонят целите си и умеят да работят в екип.

В тази връзка, и трите роли, към които се стремите отговарят в някакъв аспект на профила, и трите са свързани с работа с хора, сферата на подкрепата. И в трите ще са Ви нужни качества като умение да слушате, да се дистанцирате от собствените си емоции, да взимате бързи решения, да се интересувате искрено от добруването на другите, да действате с осъзнато чувство за ред и справедливост.

Със сигурност най-полезно ще Ви е да сте "сянка" на някого на подобна длъжност или да сте на кратък стаж.

1) Помислете какво целите да научите в това време.
1) Разговаряйте с човека, към когото ще сте прикрепена по какъв начин може да проверите/научите това, какво за него/нея би било ценно да знаете, за да придобиете пълна представа.
2) След стажа/"сянката" се опрете на близък, който е максимално обективен, за да може в разговор с него/нея да Ви помогне да си сверите очаквания спрямо придобита информация.

Освен за стандартните места като правни кантори или отдели във фирми, вет клиники или кабинети, практики на психолози, помислете и за алтернативи. Например: неправителствени организации, които подпомагат с правни съвети или психологическа помощ различни групи в риск, вкл и по телефона/онлайн, доброволчески организации, които спасяват животни от улицата, треньори за кучета, приюти за кучета, кастрационни центрове и др.

Едно упражнение, което се надявам да Ви е полезно, но няма как да замести стажа:
Начертайте 3 кръга, които се засичат, т. нар Вен диаграма.
1) с Вашите силни качества (които са такива според Вас, според близки, учители, приятели, според профила)
2) с Вашите интереси (опитайте да сте максимално детайлна, например: "Обичам да говоря с един човек, но не и пред повече от 3-4", "Обичам кучетата, но ме е страх как бих овладяла по-едрите породи в кабинета", "Обичам да изслушвам, но се дразня, когато не следват съветите ми")
3) с всичко, което знаете за дадената професия

Повторете това упражнение за всяка от трите професионални сфери и вижте къде има най-голямо припокриване.

Относно вет. доктор, тъй като наскоро ми се наложи да съм по-дълго време в една клиника, Ви предлагам освен за притесненението от кръв, да помислите и как бихте се чувствали в следните ситуации:
1) идва стопанин, който очевидно не се грижи добре за животното си. Обяснявате за нужните грижи, предоставяте му план за сумата, която ще струват. Животорешаващо е. Той си тръгва гневен и без да заплати, защото "за някакво куче аз няма да дам толкова пари".  
2) при Вас идва стопанин, за чието куче се грижите отдавна. Нощес кучето си е отишло, в друга клиника, която е денонощна. Там са направили преглед, който е показал силно възпаление. Стопанинът се обвинява, че 2 пъти е пропуснал да даде изписания от Вас антибиотик по текущото лечение. Вие знаете, че това, за жалост е било фатално. Човекът е отчян и има нужда от утеха. Какво ще изберете да му кажете?
3) В клиниката влиза човек, който се грижи за много бездомни животни, носи животно в много тежко състояние. За жалост, този човек дължи огромна сума и управителят е забранил да поемате нови пациенти под негова опека. Как ще постъпите?

Пожелавам Ви успех и вярвам, че ще сте ценна част от всеки екип!

Последна редакция: ср, 06 окт 2021, 21:15 от Ели Мантовска

# 69
  • Мнения: 48
Наскоро имах удоволствието да проведа разговор с Ели Качаунова. Тя е част от Образователния екип на Детски научен център Музейко и модератор на специалната програма за професионално ориентиране за деца над 8 години – „Професия под лупа".

Разговорът беше много интересен за мен и ме изправи пред предизвикателството да се замисля колко рано и как можем да заговорим за професионална ориентация с децата.

Ето един от любимите ми цитати:
“ Някои професии сякаш постоянно присъстват в медийното пространство. А защо да не представят професията на човека, който поправя и поддържа нещата в детската градина? Или на жената, която приготвя вкусните гозби, с които се хранят? Така те ще имат уважение към труда и значимостта на всяка професия съвсем от рано. Някак нивото на образованието и професията са свързани. А според мен децата е добре да знаят, че всички професии изискват експертиза и са достойни за уважение.”

Повече вижте тук: https://5pod5.com/profesia-pod-lupa/

# 70
  • Мнения: 48
Вашият тийнейджър сравнява ли се с другите?

Много често младите ми клиенти смятат, че някъде сериозно грешат, щом като повечето им връстници вече отдавна знаят какво ще учат/работят, а те все още се чудят.

В такъв случай им предлагам следната посока за самоанализ:
- какво вероятно знаят другите за себе си, което може би аз все още не зная? (Често тук отговорът се крие в някое хоби или изявен интерес у другите)
- кой или какво вероятно им е повлиял, за да решат? (В някои случаи другите са деца в семейства на потомствени професии и сякаш винаги са знаели, че нямат думата и е ясно с какво ще се занимават. Или са повлияни от близък или от социални медии/книги и тн)
- до колко тази увереност на другите е подплътена?
- какво би било усещането на моя млад клиент, ако беше на мястото на друг, знаещ какво иска? Сега, когато може да го усети, разкрива ли му/ѝ се нещо повече?

Баба ми твърдеше, че няма човек, на чието място наистина бих искала да съм, ако знам повече за историята му/ѝ.

Затова си мисля, че е полезно да обърнем погледа на младия човек отвън (сравнението с другите, какво прави другите различни/успешно/решими), навътре - какво е по силите на клиента да промени за себе си.

А Вие как помагате на младите хора около Вас, когато се сравняват?

# 71
  • Мнения: 48
Здравейте! Днес предлагам тема за разговор с Вашите пораснали деца:

Чували ли сте за Принципа на Питър?

В една йерархия всеки се стреми да достигне своето ниво на некомпетентност.


https://bg.m.wikipedia.org/wiki/Принцип_на_Питър


Мисля, че би било полезно да чуем мнението на младите хора. Наскоро имах няколко разговора с младежи, в които обсъдихме принципа. От там разговорът естествено тръгна в посока защо работим и какво правим, когато мотивацията ни свърши.

А при Вас накъде тръгна разговорът?

# 72
  • Мнения: 48
Здравейте!
Днес бих искала да Ви предложа информация за различните езици на любовта при децата:

https://5pod5.com/5te-ezika-lyubov-detza/

Как това знание е свързано с кариерното ориентиране?
1) Когато знаем как най-лесно и бързо да достигнем до детето, защото говорим неговия език на любовта, бихме могли да усетим как да го подкрепим така, както то най-вече има нужда
2) Обикновено точно по време на нашето "специално време" с младия човек, той/тя би се чувствал в защитена среда да сподели мисли, които иначе задържа в себе си
3) Когато умеем да говорим и слушаме на вълните на тийнейджъра, изграждаме връзка на взаимно доверие.

За всичко това би ни помогнало да знаем повече за езиците на любовта и как да ги използваме в нашия контакт с децата ни.

# 73
  • Мнения: 48
Здравейте!
Днес бих искала да Ви поканя да помислите и да споделите с младия човек до Вас:

С кой човек Ви е било най-трудно да работите? Какво сте научили от този опит? Къде сте използвали наученото?

Ако детето Ви се включи в разговора, може да му зададете същоте въпроси. Вероятно има някой учител, с когото комуникацията и работата е по-тежка. Какво стои зад това?

Освен, че ще се свържете с младия човек, ще му дадете възможност да осмисли трудността и да види плюса от нея - наученото. А вероятно и много от Вас ще се съгласят, че често в живота ще срещаме подобни трудности и такава нагласа би ни била от полза.

Бях срещала цитат преди време, че над 80% от хората напускат работа не заради лошо възнаграждение, а заради влошени отношения с ръководителя. Какво учим в тези моменти и как можем да се подготвим за тях?

Надявам се дискусията да е приятна и ценна. Ще се радвам да споделите до какъв извод сте стигнали, Вие или младите хора около Вас.

# 74
  • Мнения: 48
Здравейте!

Днес бих искала да Ви представя едно безплатно приложение, което може да помогне на младите хора да се подготвят за изпит по забавен начин:

https://quizlet.com/

Млади хора са ми споделяли, че им помага за:
- организация на обемен материал в по-рязбираеми подчасти
- създаване на мини тестове, напомнящи компютърна игра
- учене в група - може да се правят приятелски съревнования

Каква е връзката с кариерното ориентиране?

Наскоро имах разговор с родител, който търсеше начини да мотивира детето си да учи. Бяха опитали различни подходи, например по История да гледат и обсъздат кратки филми, по математика да търсят практическо приложение на знанията, за да осмисли детето защо е важно да учи напр обиколка на цилиндър. Мотивацията за учене, структурирането на материала, градивните дискусии със съученици са все качества, които ще са от голяма полза в бъдещето професионално развитие на млдия човек.

Аз самата наскоро научих за приложението. Ето, че и ние цял живот се учим Simple Smile

Вероятно децата Ви вече знаят за това приложение. В такъв случай, помолете ги да решите заено някой куиз или се съревновавайте за правилни отговори за единица време. Може да се окаже приятна семейна игра, а и полезно за нас да си припомним някои факти или формули.

Ако се осмелихте да пробвате, как мина?

Общи условия

Активация на акаунт