Професионално ориентиране за младежи - онлайн консултации с Ели Мантовска

  • 104 083
  • 270
  •   1
Отговори
# 195
  • Мнения: 212
Здравейте!
Днес каня Вас и младите хора в семействата Ви да поговорим по тема, която отдавна ме вълнува като кариерен консултант:
Изчезват ли и/или “само” се променят някои професии с навлизането на изкуствения интелект (ИИ)?

Като храна за дискусия споделям материал с интервюта с илюстратори и художници относно влиянието на ИИ в работата им:

https://www.iskra.bg/balgarski-hudozhnitsi-izkustveniat-intelekt … t-milioni-tvorbi/

Кои други професии бихте добавили Вие?

# 196
  • Мнения: 212
Здравейте!
Днешната тема, която предлагам да обсъдите с младите хора около Вас са конспирациите. Наскоро попаднах на интересен експеримент, представен в тази ТЕД лекция:

https://www.ted.com/talks/peter_mcindoe_birds_aren_t_real_how_a_ … racy_takes_flight

Предлагам Ви няколко въпроса:
- Как се създават нагласи, за да повярва човек на фалшиви новини и конспирации?
- Кои групи са по-уязвими?
- Как можем да оборим подобни теории?
- Къде младият човек търси информация за факти?

Тези размисли и умения са ключови И за професионалното ориентиране и развитие.

Какво споделиха младежите с Вас?

# 197
  • Мнения: 212
Здравейте!
Днес бих искала да Ви представя новото издание на програмата Teenovator, за да споделите с младежите в 10 и 11 клас до Вас.

https://fb.watch/nw6MpQsGts/

Ето как се представят:
“ 📢 Нашите приятели от Teenovator  канят всички #ученици в 10. и 11. клас да се запишат НАПЪЛНО БЕЗПЛАТНО за шестата година на програмата.

🧩 В Тийноватор се учиш:
- как да направиш реален бизнес от хобито си и от това, което наистина те интересува;
- да работиш в екип и да презентираш идеите си;
- да управляваш времето си и да постигаш целите си.

🦄 Всичко това - с помощта на #ментори - опитни хора от бизнеса, които ти отварят нови хоризонти за бъдещето.

💥 Виж в това видео https://shorturl.at/ceirt какви страхотни хора ще срещнеш в Тийноватор.

👉🏼 Запиши се до 10. октомври напълно безплатно тук https://teenovator.bg/кандидат-ученик/. Покани съученици, за да си направите заедно Тийноватор стартъп клуб.”

# 198
  • Мнения: 450
Здравейте, Ели! Много интересни и полезни материали публикувате, благодаря!
Моят син е 12-ти клас и все още не е решил какво да учи след като завърши. Интересно му е да работи с ръцете си, да майстори разни неща. Покрай баща си се научи да поправя някои уреди, интересно му е. Интроверт е, не се чувства комфортно в големи групи от хора. В училище му беше интересна философията, докато я изучаваха. Профилът му е география. Езиците и инф. технологии не са му стихия. Мисля си за някоя инженерна специалност евентуално... Какво ще ни посъветвате?

# 199
  • Мнения: 212
Здравейте! Благодаря за обратната връзка!

Радвам се, че синът Ви обича да поправя неща, това за жалост се среща все по-рядко. И именно защото е рядкост е и голямо предимство.

Инженерните специалности и на мен ми изглеждат логична стъпка, само подкрепете сина Ви да прегледа програмата им, за да не се разочарова от някои от курсовете. В интернет има и качени лекции по такива курсове - може да се запознае още по-подробно. Ако се насочи към електротехника, механика или подобни специалности, може да използва уменията си да работи с ръце.

Предполагам, че за него е важно да вижда резултат от усилията си - вероятно майсторенето затова го привлича - ако съм права в предположението си, нека вземе и това предвид в избора на специалност. Да може да вижда плода на труда си, да не остава само на ниво чертеж или план, а да участва в целия процес.

Какво във философията го привлича? Да разсъждава, да търси логика и обяснение, да дискутира и защитава теза, да доказва/оборва гледни точки? Това, което най-вече го привлича, вероятно идва от характера му и, заедно с предпочитанието да работи в по-малки групи, може да го отведе в по-аналитична посока, като (бизнес) анализ и оптимизация на процеси, тестване на машини, изграждане на решения за автоматизация на процеси и други.

Относно профила, не разбрах дали географията го интересува, затова не коментирам.

Бих предложила и нещо по-разчупено - да пропусне 1 година (да кандидатства догодина). И да използва времето, за да стажува (чиракува) в някакъв занаят или във фирма, която се занимава с инженерна дейност. Така ще е по-ориентиран и уверен като студент.

Предлагам Ви да попълни поведенческия анализ 16 личностни типа и да ми изпратите на лични резултата и имейл адрес, за да Ви пратя пълния отчет (на английски език).

С пожелания за лично и професионално удовлетворение!

# 200
  • Мнения: 212
Здравейте!

Днес бих искала да поканя Вас и децата Ви да бъдете активни срещу насилието в училище. Може да говорите с учителите и директорите в училището на децата Ви, за да се включат в програмата на Асоциация Анимус:

https://bezstrah.org/vkliuchvane/

Вярвам, че ако децата и родителите са активни, подобни полезни програми ще се осъществят.

А с тази гражданска позиция, учим младите хора да са активни, да си поставят цели за промяна и да я задействат! Все безценни качества за лично и професионално развитие.

До колко сте готови да се ангажирате с подобна инициатива?

# 201
  • Мнения: 212
Здравейте! Днес бих искала да Ви поканя да обсъдите този цитат с младежите до Вас:



Какво мислят те?

Цитатът е от страницата За Майките и Хората на Елена Петрова: https://www.facebook.com/profile.php?id=100064057842315

# 202
  • Мнения: 212
Здравейте! Чували ли сте за понятието “интелигентен провал (или неуспех)”? Споделям Ви пример и определение от Ейми Едмъндсън. Вие оставяте ли децата да се “опарят” от опита, или предпочитате да ги предпазите?

Ще се радвам да споделите мнението си за текста:
 

“Преди почти десетилетие, когато синът ми Джак беше на 16 години, той реши да си намери лятна работа като продавач на слънчеви панели от врата на врата. Инстинктивно исках да го разубедя. Джак беше интроверт и щеше да се сблъска с много откази. По-добре е да го предпазя от отговори, които могат да бъдат безразлични, груби или може би дори откровено враждебни, мислех си аз - и може би от няколко месеца в нещастие.

Като родител е естествено да искате да предпазите децата си от провал. Защо да преживяват болезнените грешки, които Вие ясно виждате, че предстоят?  

Но неуспехът е от съществено значение за ученето - по-специално един вид неуспех, който изследователите наричат интелигентен неуспех. Интелигентните неуспехи се случват, когато опитвате нещо ново, преследвайки достойна цел (в ситуация, която не представлява сериозен риск за безопасността). Независимо дали става дума за нов спорт, за труден урок по математика или за нови приятели, децата ще се сблъскат с неуспехи и разочарования. Без да опознаят интелигентния провал в някаква здравословна доза, децата могат да развият навик да избягват риска.  

Задайте си въпроса: Предстои ли на детето ми да направи нещо, което е физически безопасно и без риск за репутацията? Ако отговорът е "да", позволете му да го направи. Вашата задача е да превърнете семейната среда в психологически безопасно място за учене - което понякога включва и неуспех, както и разговори както за неуспехите, така и за успехите.

Що се отнася до сина ми Джак,  противно на всички мои родителски инстинкти, аз се възпрях от реакция. Той прие работата и му отвориха доста врати. Осъществи няколко продажби и беше развълнуван, че ще преобрази част от покривите в града ни. А опитът поддържа интереса му към възобновяемата енергия и до днес.

Не предпазвайте децата от разочарованието от неуспеха.

Окуражавайте младите хора да опитват неща, които им се струват неудобни. Разкажете за случаите, когато сте се проваляли в преследването на нова цел или хоби. А когато те се сблъскат с неуспехи, признайте колко е трудно, без да се опитвате да решавате проблемите им вместо тях. Когато те сами постигат малки победи, успехът става още по-сладък.”

Последна редакция: пн, 06 ное 2023, 10:37 от Рaдост

# 203
  • Мнения: 212
Здравейте! Днес бих искала да Ви представя Подкаст "Успех без граници", в който млада българка разговаря с българи, успели в чужбина в най-различни области.

Ето какво споделя най-големият ѝ почитател и слушател - нейната майка:
“разговорите са и много полезни за млади хора, които тепърва търсят своето място в живота и професионално поприще. Полезно е да чуеш как не само ти си бил объркан и не си имал ясна идея какво искаш да учиш и специализираш, да чуеш за професии, които не подозираш, че съществуват, за различни каузи.”

https://open.spotify.com/show/4hKpuOM0PxOX2xH5sT2qWN

https://www.instagram.com/uspeh_bez_granici_podcast/?hl=bg

Кой епизод ще е най-интересен за младежите до Вас?

Аз си набелязах този:

# 204
  • Мнения: 212
Здравейте!
Ако децата Ви обмислят да работят на свободна практика, Ви каня да изгледате заедно това видео и да коментирате изводите Ви от него:

https://www.ted.com/talks/shahar_erez_how_to_build_a_freelance_c … at_works_for_you?

Какво направи впечатление на младите хора до Вас?

# 205
  • Мнения: 212
Здравейте! Днес споделям данни от изследвания, проследили приятелствата на ученици.

Изследване показва, че в шести клас само една трета от приятелствата се запазват през цялата учебна година. До 12-и клас само 1% от приятелствата в гимназията оцеляват.

Защо? За да Ви подам тема за разговори с младежите до Вас:
1) разкажете за приятелите, с които и до днес сте близки, както и за тези, с които сте поизгубили контакт, но очаквате лесно да го възстановите
2) обсъдете какво е “мрежа от контакти” и по какво се различава от “връзки”
3) поговорете за това, че сякаш повечето приятелства в училище или на работното място не издържат дълго, но има и такива, за които да се борим. Как можем да преценим това?
4) дайте възможност на себе си или младия човек да се свържете с приятел, (пенсиониран) учител, предишен (възрастен) съсед. Най-добре по телефона или защо пък не - с пощенско писмо. Освен че ще зарадвате друг човек, ще му върнете и спомен за топлотата между Вас и ще създадете една добра новина и изненада в нечие ежедневие. А и празниците предразполагат към такива моменти, нали?

Източник:

Hartl, Laursen, and Cillessen, 2015;
Lessard and Juvonen, 2018

# 206
  • Мнения: 212
Здравейте!
Чували ли сте за концепцията за 5-те заплати? Ако не, днес Ви каня да се запознаете с нея и да я обсъдите с младежите до Вас.

Всяка работа ни плаща 5 заплати:
1) в пари: заплата, бонуси, допълнителни придобивки и др
2) в социален статут: престиж, йерархия, външно признание
3) в психологически капитал: смисълът, който работата ни дава, връзката ни с мисията, продуктите и услугите, в чието създаване участваме, положителната обратна връзка, която получаваме
4) в образование и развитие: умения, отношения и знания, които градим
5) в свобода: възможността да работим по начина и в условията, които желаем

Когато сме нещастни в работата си, обикновено се вкопчваме в най-неправилното… Най-често се фокусираме върху това да увеличаваме финансовия и социалния капитал. Но парите и титлите не ни правят по-удовлетворени… За много хора по-ценно е да сме зачетени, да намираме смисъл в това, с което се занимаваме. Или да имаме време и енергия за любимите хора и занимания. Или да получаваме признание за усилията, да имаме гъвкавост и свобода… В такъв случай, липсват ни “заплатите” в образование, психично здраве и свобода. Ако се фокусираме да преговаряме с работодателя за по-висока заплата или по-отговорна длъжност, може да постигнем краткотрайно удовлетворение, което не задоволява изначалните ни потребности. А уникалното е, че често можем с много по-малко усилия и преговори да постигнем повишено удовлетворение в другите 3 аспекта. Защото компаниите често намират за по-евтино да ни дадат това, което искаме в образование, психично здраве и свобода. И ще го направят на драго сърце.

Разбира се, ако сме заплатени неудовлетворяващо или под нивото на пазара, е важно да преговаряме за пари. Но често пропускаме възможност да поискаме подобрение на условията за образование, психично здраве и свобода. Които може да се окажат двигателите ни за по-висока мотивация и повече ангажираност към организацията и работата.

Ако сме неудовлетворени в работата, можем да измерим от 1 до 10 нивото на удовлетворение по отношение на всяка от 5-те заплати. След това да очертаем приоритетни области за промяна и план с възможни стъпка за осъществяването ѝ. И да се заеме с плана: дори и да не постигнем всичко, най-вероятно ще се доближим още малко към по-голяма удовлетвореност в работата!

Източник: Abi Bouhmaida

Последна редакция: чт, 30 ное 2023, 12:50 от Рaдост

# 207
  • Мнения: 212
Здравейте!
От известно време си мисля какво бих могла да извлека от почти четвърт век опит като кариерен консултант с поне 50% клиенти под 25 години… Все още го обмислям и засега се очертават няколко идеи:
1) да оставим детето в първите му години да изследва максимално интересите си, да си записваме от какво лицето му светва, на какво и как обича да играе, какви теми го придърпват
2) да подкрепим ученика да предизвиква етикетите, които сам или покрай авторитети си е поставил: “не ме бива в”…, например като му помогнем да се сети за моменти, в които се е изявил/а в тази сфера. Или като използваме теорията на Карол Дуек за прогресивното мислене
3) да създадем “село” за детето. Повечето млади хора общуват основно с връстници. Но еволюционно не е било така, хората сме били в смесени общности, в различни възрасти, по-големите са се грижили за по-малките. Може това “село” да са хората, които са помагали в отглеждането, може да са кръвни роднини или може да е мрежата от приятели и близки, които семейството си е изградило с времето
4) да предоставим възможност за изграждане на ролеви модел и значим/и възрастни извън семейството. Може да е учител, треньор, наставник. В момента има няколко отлични програми за менторство на младежи, например. Но може да е някой от духовна общност, спорт, хоби, благотворителност.
5) по-рано и по-отговорни задължения у дома, включително и финансови ангажименти (да се разпредели бюджет за храна, да се платят сметки и тн). Доброволческа работа от рано.

Тези стъпки биха дали опора на младежите да не губят уникалните си интереси и качества, биха намалили негативните влияния от средата, биха отнели част от товара от плещите на родители и излизащия в света млад човек.

Какво още бихте добавили Вие?

# 208
  • Мнения: 212
Здравейте!
Днес споделям един пост от групата за кариерно развитие на Александра Джандева, включен в нейния неделен имейл бюлетин.

Темата е “Какво могат да правят децата срещу заплащане?” Дискусия с Адриана Манолова от SmartMoney Kids.

Ето тук може да прочетете повече:

https://www.facebook.com/photo.php/?photo_id=10228191762531276&s … m.649257323946813

Какви задължения срещу заплата имат младежите до Вас?

# 209
  • Мнения: 212
Здравейте!
В навечерието на празниците и вдъхновена от моите млади клиенти, бих искала да Ви помоля да им споделите тези идеи за реакция при досадния понякога въпрос: “ти избра ли какво ще правиш като завършиш?”:

- Лельо, в момента не ми се говори за това. Искаш ли да ми разкажеш ТИ как избра като беше на моята възраст, много ще ми помогнеш.
- Не съм готов с решение, много мои връстници също. Нека поговорим за друго.
- Мамо, моля те, нека не отваряме темата, ще дойда при теб, когато съм готов/а. Хайде да гледаме някой коледен филм заедно.

Как се учите с децата - те Вас и Вие тях - да поставяте граници около “горещи” теми? Какво още бихте добавили, за да избегнем ненужни конфликти по празниците?

Общи условия

Активация на акаунт