Професионално ориентиране за младежи - онлайн консултации с Ели Мантовска

  • 106 569
  • 285
  •   2
Отговори
# 270
  • Мнения: 225
Здравейте!
Продължавам с идеи за заявки към изкуствения интелект, превод от yourchatgptguide:

Предизвикателство за критично мислене
Заявка: "Предизвикайте ме с поредица от провокиращи мисленето въпроси по [тема].
След всеки въпрос дайте обратна връзка за моя отговор и ми предложете как мога да подобря критичното си мислене по тази тема."

Сократов диалог
Заявка: "Преведете ме през Сократов диалог за [концепция]. Задавайте въпроси, които ще ми помогнат да разкрия по-дълбоките пластове на тази идея и да усъвършенствам разбирането си стъпка по стъпка."

Вие и младежите до Вас как бихте предизвикали ИИ да подкрепи уменията Ви за критично мислене?

# 271
  • Мнения: 225
Здравейте! Днес ще споделя последната част от заявки към изкуствения интелект, превод от yourchatgptguide:

Исторически анализ
Заявка: "Представете задълбочен анализ на това как [историческо събитие] е повлияло на [област на изследване].
Направете паралели със съвременните приложения по темата и обсъдете как можем да се поучим от това събитие."

В ролята на ментор
Заявка: "Влезте в ролята на ментор в [област]. Предложете съвети, прозрения и практични насоки на човек, който започва работа в тази област, включително често срещани капани и как да ги преодолее."

Какво още бихте включили с младите хора до Вас към тези заявки, за да са още по-полезни?

# 272
  • Мнения: 225
Здравейте!
Наскоро потребител от форума беше споделил една статия тук. За жалост, коментарът по-късно бе изтрит, но според мен материалът е интересен. Може би особено за семейства с деца над 4-5 клас, на които скоро предстои избор на гимназия.

Благодаря на потребителя за интересния материал.  Няма да отбелязвам човека, защото уважавам решението да изтрие коментара.

Ето цитат от статията:
“Тазгодишното издание на разработения от ИПИ „Индекс на съответствието между професионалното образовани и профила на икономиката“ показва, че вероятно половината ученици изобщо няма да работят това, за което са учили. Образованието в професии, които не се търсят на пазара на труда, продължава, а дуалното обучение и професионалното ориентиране в училищата все още е крайно недостатъчни.”

Това е връзка към целия материал:
https://ime.bg/articles/biznesyt-tyrsi-stroiteli-i-shivachi-tehn … ori-i-ikonomisti/

Какви мисли буди това проучване у Вас и младежите до Вас?

# 273
  • Мнения: 225
Здравейте!
Днес бих искала да Ви пожелая весели празнични дни, много здраве и сплотеност в семейството!

Ще бъдем повече заедно и затова Ви предлагам една семейна игра: да изследвате себе си и близките през Прозореца на ДжоХари. Повече информация може да намерите тук:

https://www.highviewart.com/cvetno/nauchete-poveche-za-sebe-si-c … hohari-13154.html

Какво открихте, което може би интуитивно сте предполагали вече?

# 274
  • Мнения: 72 557
Как се играе тази семейна игра?
Не намерих информация за това в линка.

# 275
  • Мнения: 225
Благодаря за въпроса! Да, в линка е описана матрицата, няма правила за игра. Бих предложила сами да ги измислите, заедно в семейството. Ето някои опорни точки и вариации:
- опция 1: всеки попълва за себе си толкова информация, колкото прецени, но нека има поне по 3 ключови думи във всеки квадрант. Може да оставите квадранта за това, което ние не знаем, а другите знаят или да сложим някакви предположения. Ако го правим с чувство за хумор, може да са някакви забавни предположения - напр другите знаят, че мога да чета мисли Simple Smile След това се редувайте квадрант пи квадрант да ги изчетете и коментирате
- опция 2: но може да се играе и като втора част на опция 1. Попълвате индивидуално и вместо да четете на глас, разменяте матриците, така че всяка да мине през всеки и да бъде допълнена и обсъдена, квадрант по квадрант.

Напишете си имената отгоре или пък играйте за познаване, ако сте в разширеното семейство. Например: “този човек в квадрант еди-кой-си е написал…. Кой ще познае кой от нас е това?”. Стига да не си познавате почерците Simple Smile
За повече динамика, използвайте таймер или плейлист - по песен за действие.

Да се насладите, забавлявате и свържете - със себе си и със семейството!

# 276
  • Мнения: 225
Здравейте и честита нова 2025 година!

Бих искала да Ви пожелая много здраве, благополучие, удовлетвореност, лекота и свързаност в семейството!

В началото на новата година бих искала да Ви поканя - Вас и младите хора в живота Ви - да попълните Компас на годината. Това е форма с въпроси и покани, които ни помагат да осмислим изминалите месеци и да помечтаем и планираме предстоящите.

Има вариант на български език, трябва да го изберете на първа стъпка:

https://yearcompass.com/gb/#download

Желая Ви много мигове на осмисляне и вдъхновение!

Използвате ли и други подходи за планиране на новата и анализ на старата година?

До нови срещи!

# 277
  • Мнения: 225
Здравейте!
Напоследък в работата ми като семеен консултант в обучение се срещам със семейства с деца в 5-7 клас. И забелязвам, че в много родители има въпроси как да подготвят децата си за кандидатстване в 7ми клас. Въпросите, които си задават често са:
- не виждам какво влече моето дете, как да му помогна да разбере?
- мисля, че детето ми няма да успее да влезе в езикова гимназия, на къде да я насоча?
- да запиша ли детето на някакви допълнителни уроци и курсове преди 7ми клас?
- какви алтернативи има на езиковите и професионалните гимназии?

Виждам колко объркване и въпроси имат семействата, забелязвам и че често децата сякаш наистина нямат някакви особено изявени интереси. Споделят, че обичат да играят видео игри, да играят с приятели, да четат или гледат филми.

Ето някои въпроси, които семействата са ми споделили, че са им помогнали да сменят перспективата и заедно с децата да открият повече за възможностите и интересите:
- известно време да наблюдават какво детето само̀ започва. От какво светва лицето му? За какво не е нужно са го подканят? В какво потъва?
- след като си направят списък с няколко идеи, да потърсят възможности за разширяване на умението/интереса. Къде може детето да научи повече по темата? От кого и как? Кой учител може да даде идеи къде би могло детето да доразвие тези заложби?
- след това заедно да направят списък с умения/интереси, които са сходни или биха допълвали този основен интерес. Къде може да се учи това?

Ето един пример за онагледяване:
- детето обича да прави неща с ръцете си - оригами, апликации, дори специфични форми от хартия, за които гледа клипчета в интернет или само̀ измисля като експериментира.
- след разговор с учител по Изобразително изкуство, семейството обмисля детето да се насочи към училища за приложни изкуства. Като алтернатива мислят и за кулинарно насочена гимназия, с идея за сладкарство, където работата с ръце и украса/орнаменти би била привлекателна за детето.
- отделно семейството говори с позната, която има малко ателие за дрехи и решават детето да изкара кратко време при нея, за да поговорят какво тя прави, какви умения са ѝ нужни и къде ги е учила. Така стигат до идеята, че детето може да учи повече и за предприемачество.

Полезни ли са Ви подобни примери? Вие как насочвате по-малките деца до Вас към избор на гимназия?

# 278
  • Мнения: 1 210
Изборът на гимназия е много лесен. Това е възрастта, най - подходяща за изучаване на чужди езици. Така, че изборът е езикова гимназия/интензивно изучаване на чужди езици с профил - интерес, ако има такъв.

# 279
  • Мнения: 225

Да, така е за доста деца. Но пък и всяко дете и семейство е различно и минават по индивидуален път…

Благодаря за включването!

# 280
  • Мнения: 225
Здравейте!
Днес бих искала да Ви поканя да се включите като родители и служители в една инициатива, с която искаме да осветлим добрите практики на работодателите към служителите-родители:

https://parentacademy.bg/hr-companies/

Нека покажем на младите хора до нас добрите примери!

Кого бихте номинирали? Компания- работодател, висш мениджмънт, директен ръководител, специалист Човешки ресурси?

# 281
  • Мнения: 225
Здравейте! Днес споделям за безплатно мотивационно обучение за безработни, подходящо и за младежи:


https://facebook.com/events/s/%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B0%D1% … 4310977275795991/

На кого бихте предали тази информация?

# 282
  • Мнения: 225
Здравейте!
Днес споделям една чудесна новина за младежи между 14 и 19 години, които се интересуват от литература и журналистика.


Ето оригиналният текст на обявата:
“Ако сте между 14 и 19 години и обичате да четете и пишете, вкючете се в проекта „Нова литература и критика“.
Той е насочен към ученици с интерес към литературата и литературната критика и цели да ангажира младежите активно в културния и литературен живот.

Участниците ще получат тримесечно обучение от творчески екип от професионалисти в сферата на литературознанието и литературната критика: проф. Амелия Личева, редакторите Камелия Спасова, Мария Калинова и Ани Бурова, експерта по медийно писане Виктория Миндова и екипа на културния център FOX book café, с доказана експертиза в областта на обучението на деца и младежи.

След това пред себе си ще имат предизвикателството да създадат собствен редакционен екип и да издадат 6 броя на младежки „Литературен вестник“. Всеки брой на вестника ще бъде издаден с продължаващата менторска и редакционна подкрепа на творческия екип.

В този етап ще бъде отправена покана и към млади творци, които да подадат своите текстове към младежкия „Литературен вестник“ и да работят съвместно с колегите си от проекта.

Предвидили сме в проекта да бъдат включени младежи от цялата страна, които ще могат да участват дистанционно в обученията и редакционната работа.

Как да се включите в ателието „Нова литература и критика“?

Изпратете:
- три имена и възраст
- населено място
- мотивационно писмо
- рецензия до 2000 знака на книга по избор, излязла в последните 5 години.

на имейл newlitandcritcs@gmail.com

Краен срок 15.02.2025 г.

Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на Националния фонд „Култура“ по програма „Създаване“ SD-L-2024-16.”

Ня кого ще изпратите обявата?

# 283
  • Мнения: 225
Здравейте!
Моят подход се фокусира най-вече върху идентифицирането на силните страни на клиентите ми. Затова реших в следващите няколко седмици да Ви споделя идеи как да подкрепите младите хора до Вас да изследват своите предимства:
1. Онлайн тестове за самооценка (безплатни)

Много сайтове предлагат безплатни тестове за определяне на личностни характеристики и умения.

•16Personalities - българска версия (www.16personalities.com): Личностен тест, базиран на MBTI, който помага да се разбере какви са твоите силни и слаби страни.
•Open Psychometrics (www.openpsychometrics.org): Платформа на английски език с различни тестове за умения, интереси и личностни черти.
•SkillsYouNeed (www.skillsyouneed.com): Оценка на умения като комуникация и работа в екип, на английски език.

В допълнение ми се ще да подчертая, че всички тези въпросници са по-скоро храна за размисъл и покана в диалог с близък човек да обсъдим резултатите. Те не са пълно и точно описание на нас, а са по-скоро образ на това до колко се познаваме.

Доколко бихте опитали тези въпросници, Вие или младите хора до Вас?

# 284
  • Мнения: 225
Здравейте!
Днес продължавам със следващото предложение как ние и младежите до нас да разберем повече за силите си.

Дневник за силните страни

Редовното записване на успехи и удовлетворяващи дейности може да помогне да се идентифицират модели. Например чрез водене на дневник, в който да записваме:

•Какво сме постигнали днес и как сме го направили?
•Какви задачи са ни се сторили лесни и приятни?
•Кога получихме похвала (включително и от себе си)?

След 2-3 седмици може да прегледаме записките, за да потърсим повторяеми моменти.

Воденето на дневник е научно подкрепена техника за саморазвитие и рефлексия (Emmons, R. A., & McCullough, M. E. (2003). Counting blessings versus burdens: An experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life. Journal of Personality and Social Psychology, 84(2), 377–389. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.2.377).

Какво би имало във Вашия и на младежите до Вас дневник за днес?

Общи условия

Активация на акаунт