Освобождаване на работник

  • 1 904
  • 18
  •   1
Отговори
  • 1
  • 2
  • Всички
  • Мнения: 1 104
Здравейте!
Може ли работодателят по своя преценка да освободи работник на постоянен трудов договор с едномесечно предизвестие?
Ако да, работодателят дължи ли нещо повече от месечната заплата за срока на предизвестието?

# 1
  • София
  • Мнения: 7 990
Съкращаване на щат, намаляла работа или какво? Кое основание от чл. 328 от КТ?

# 2
  • Мнения: X
Ако е в изпитателен срок, може. Ако обаче изпитателният срок е изтекъл, ситуацията става много сложна. Трябва да се докаже системно несправяне със задълженията, нарушаване на вътрешния ред или системни закъснения, за да може да го уволни. Друг вариант е закриване на позицията на служителя, но в такъв случай следва всички служители със същата позиция да бъдат освободени, както и да не се открива същата позиция в определен от закона срок. Служителят е силно защитен от закона, предполага се, че за 6 месеца изпитателен срок работодателят би трябвало да е наясно дали иска да го освободи или задържи.

# 3
  • Мнения: 1 104
Съкращаване на щат, намаляла работа или какво? Кое основание от чл. 328 от КТ?

Милинка, на този етап няма основание.
Става дума за недобро изпълнение на задълженията.

ПС: Напоследък прекият началник на мъжа ми отправя много забележки към него, при условие, че мъжът ми е на длъжността си 4+ години и работата му е сравнително шаблонна.
Разбира се, мъжът ми седна и анализира работата си, но смята, че забелецките са "неоснователни и измукани от пръстите".
Притеснява се, че в един момент могат да му кажат, че не се справя и да го освободят.
Няма съкращаване на щата. Той е оператор в call center и неговата позиция е основна за фирмата.

# 4
  • София
  • Мнения: 7 990
Ако има други служители на тази позиция, се прави атестация на всички и се доказва защо се освобождава конкретно този човек.
Принципно при едностранно освобождаване работодателят дължи сумата за срока на предизвестие, натрупания отпуск и ако служителят не е започнал работа в рамките на 30-дневен период след освобождаването, и още една брутна заплата. Но това е доста общо казано. При съкращенията има доста нюанси.
Ако е единствен служител и се съкращава щата, се прави ново щатно разписание.

# 5
  • Мнения: 1 104
Благодаря!
Не, не е единствен служител. В техният отдел са около 15 души и се наемат още хора, защото се работи на смени. Simple Smile

# 6
  • София
  • Мнения: 7 990
Ами трудно би било съкращаването в тази ситуация, но не и невъзможно. Може да имат наистина забележки към работата или да се опитат да го накарат да напусне по взаимно съгласие.
Според мен може да се опита да говори с прекия си началник, без да влиза в спор, за да се изясни характера на забележките и да знае накъде духа вятърът.
През последните месеци и аз имах случай с колега, на когото отправях любезни забележки, той не отреагира и накрая се наложи да се разделим. Мисълта ми е, че забележките невинаги са провокирани от лошотия или желание за уволнение, а понякога наистина представляват опит да се спаси положението, за да се избегнат по-неприятни действия.

# 7
  • Мнения: 3 922
Такова освобождаване лесно се оборва в съда. Там трябва да се докаже, че той не се е справял със задълженията си.

# 8
  • Мнения: 1 104
Милинка, да, да той разговаря и обяснява защо е постъпил така или така в конкретния случай, за който му е направена забележка.
Началникът му казва общо взето, че е можел и по-добре да се справи или, че е можел и по друг начин да отработи случая. В тяхната професия винаги има едно "можеше да кажеш на клиента още" или "можеше да спестиш на клиента тази информация".
Просто се притесняваме, защото сме с малко дете, а и в сегашната ситуация има много хора търсещи работа.

# 9
  • София
  • Мнения: 7 990
Милинка, да, да той разговаря и обяснява защо е постъпил така или така в конкретния случай, за който му е направена забележка.
Началникът му казва общо взето, че е можел и по-добре да се справи или, че е можел и по друг начин да отработи случая. В тяхната професия винаги има едно "можеше да кажеш на клиента още" или "можеше да спестиш на клиента тази информация".
Просто се притесняваме, защото сме с малко дете, а и в сегашната ситуация има много хора търсещи работа.
Това не е ли обичайно за кол центровете? Обикновено има такива прослушвания и се прави анализ на разговорите, за да се типизират ситуациите. Въпросът е да не допуска повтаряемост на грешките, които е видял неговият мениджър.

# 10
  • Мнения: 1 104
Да, абсолютно.
Просто напоследък тези забележки са зачестили и мъжът ми си вкара тази муха в главата.

# 11
  • София
  • Мнения: 7 990
Да, има моменти, когато човек е по-чувствителен и по-навътре приема забележките. Все пак може да се опита да прави това, което искат от него, да спазва сценариите, по които работят и да не влиза в излишни конфликти. Дано всичко се нареди, успех и спокойствие пожелавам!

# 12
  • Мнения: 1 104
Благодаря! Simple Smile

# 13
  • Мнения: 8 872
Кол центровете постоянно търсят хора и нямат изгода да освобождават такива, които се справят. Даже поради нужда често наемат недостатъчно квалифицирани хора и ги доубочават на място, защото са им нужни конкретни бройки.
Също така голямата част от тях са международни и си имат вътрешни системи и процеси, които протоколират представянето на служителите. Ако решат да освободят някого, то със сигурност към това има придружаваща документация, която регистрира пропуски на служителя, обратна връзка, която е дадена, последващо развитие и т.н.
Не е задължително прекият ръководител да възнамерява да освободи съпруга ви, може ситуацията да е съвсем прозаична - съпругът ви да има пропуски, върху които да работи.

# 14
  • Мнения: 1 119
Имаш няколко точки да освободиш работник. Няма да цитирам, защото говоря по памет. Закони не се помнят. Обикновено освобождавам по “намаляне обема на работа”. Имаш “липса на квалификация” и др., но това е с предизвестие. Разбира се, плащаш за периода. (Провери невзетите отпуски. И тях ще платиш.)

Може по взаимно съгласие. Работника да подпише по-рано.

Можеш да съкратиш. Това е еднопосочен акт и зависи само от теб. Но трябва да не наемеш човек на същата позиция 6ч. Ако си малка фирма - лесно. Работника може да излезе на борса. Няма сърдити.

ПП Сега прочетох коментарите. Много трудно се случва уволнение в тази ситуация. Подгответе се за тормоз, той сам да напусне.

# 15
  • София
  • Мнения: 3 029
Аз не мисля, че могат да го уволнят. По-скоро да го тормозят и сам да напусне. Аз бих напуснала, ако тези забележки продължават. След 4 г. работа това отношение е неприемливо. Ако мъжът Ви се чувства застрашен, работа в кол център има винаги, нека се поогледа, да намери и тогава да напусне, но чез работа няма да остане. Успех!

# 16
  • Мнения: 8 872
Добре, де, защо трябва да се настройват за тормоз? Ако аз съм мениджър и давам обратна връзка за работата на мой служител, това тормоз ли е? Как иначе някой да подобри качеството си на работа, ако не обърнеш внимание?
Може би съпругът на авторката работи по нов за него проект или продукт, който не познава все още добре или има някаква промяна, с която свиква. Защото не си обяснявам 4 години да правиш едно и също с високо качество и от нищото да се появи нуждата от промяна.
За мен е най-нормално да си говори с ръководителя и двамата да видят кое трябва да се подобри и така, вместо да се създава предварителна негативна настройка.

# 17
  • София
  • Мнения: 3 029
В кол центровете са като роботи - трябва да правиш всичко по определен начин - да казваш на клиента всичко като стихотворение, да отваряш тикет по определен начин, да слагаш този темплейт, да затвориш по този начин и още други машинални неща. Там забележките са за това, защо си говорил с клиента повече от 20 мин, защо не си му казал еди какво си, а си казал друго, защо това си пропуснал, късат те после на куолити чека, не ти дават бонус и реално се изнервяш, защото започва да прилича на тормоз. Била съм част от такава система и не, не е за мен, и да говориш с мениджъра полза няма, там си искат тези правила и ако не се вписваш, няма какво да се направи. Ако човек е с чужд/и език/езици има къде по-хубави възможности за работа.

# 18
  • Мнения: 12 749
Да не мисли лоши неща, а да се вслуша в забележките и да гледа да се коригира. Все пак няма безгрешни хора. Най-непродуктивно е да си каже, че шефът се заяжда с него. Поставям се на мястото на мъжа ти и също нямаше да ми е приятно, но бих се постарала да разбера какво точно не му харесва на шефа и как да изпълня новите му изисквания. Нека за себе си да си мисли, че се справя добре и че може и още по-добре.

Общи условия

Активация на акаунт