Как да подготвим децата за професиите на бъдещето? Онлайн консултации с Петър Шарков

  • 86 979
  • 91
  •   1
Отговори
  • www.bg-mamma.com
  • Мнения: 554
Дигиталните умения имат основна роля за успешното обучение и реализация в съвременния бързо развиващ се технологичен свят и особено в условията на криза.

В настоящата консултативна тема всеки вторник и четвъртък изпълнителният директор на Училищна Телерик Академия, Петър Шарков, ще отговаря на Вашите въпроси относно развитието и подготовката на учениците за професиите на бъдещето:

Как да превърнем интереса на учениците към технологиите в полезно начинание?
Защо е важно децата да са дигитално грамотни и как да го постигнат?
Как да развием потенциала на учениците и да ги подготвим за дигиталното бъдеще?
Как да сърфират безопасно в интернет и да управляват дигиталния си отпечатък?
Какви техники за по-лесно и ефективно учене и запомняне могат да използват?


Петър Шарков

Петър Шарков е изпълнителен директор на Училищна Телерик Академия – най-мащабната безплатна ИТ инициатива за ученици от 1-ви до 12-ти клас. Той отговаря за дългосрочната стратегия за развитие на програмите, както и за ключовите партньорства с образователните институции и бизнеса.

Петър има дългогодишен опит в стартирането и управлението на организации, както и в изграждането на образователни програми и въвеждането на нови техники и методологии в обучението.
През 2011 г. той съосновава компания за ускорено учене чрез използване на иновативни инструменти - Mind Mapping, лицензирана от създателя на техниката - Тони Бюзан.

Петър Шарков има бакалавърска степен по "Приложна математика" от Софийски университет "Св. Климент Охридски" и е лицензиран обучител по метода за бързо и ефективно учене – сугестопедия. Специализирал е при създателя на метода - проф. д-р Георги Лозанов.




Темата е част от социалната инициатива на BG-Mamma "Специалистите говорят".
Ако се нуждаете от #консултация в друга сфера, вижте всички #специалисти, които са се включили в кампанията ТУК.


#СпециалиститеГоворят


Правила на консултативните теми във форума

Последна редакция: пн, 12 апр 2021, 15:35 от BG-Mamma™

# 1
  • Мнения: 66
Здравейте, радвам се, че съм тук и се надявам да намерите постовете и дискусиите в темата за полезни.

Дигиталните умения имат основна роля за успешното обучение и реализация в технологичния свят, в който живеем и особено в условията на криза.
Сега, повече от всякога е важно да инвестираме в дигиталната грамотност на учениците, ако искаме да ги подготвим за професиите на бъдещето.

Наложените мерки за справяне с пандемията промениха драстично организацията на образователния процес и допълнителните извънкласни дейности, което несъмнено оказва влияние и върху възможността на учениците да определят по-лесно и сигурно своята професионална посока.

В следващите седмици ще се постарая да отговарям на вашите въпроси относно ученето онлайн и дигиталната грамотност. Ще се радвам да споделяте теми и въпроси, които са важни за вас и вашите деца.

# 2
  • Мнения: 11
Здравейте, радвам че сте тук, преди време доколкото имам спомен водихте курс за Mind mapping. Въпросът ми е дали продължавате да водите подобно обучение и ако да, дали има за деца. По отношение на академия Телерик се интересувам дали имате извънкласни обучения за компютърна грамотност,програмиране и т.н. за деца 2-3 клас.Благодаря предварително.

# 3
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 39 955
здравейте,
детето (на 14 е Wink ) се забавлява с компютърна анимация и програмиране на игрички.
ние с баща му сме далеч от такива дейности Simple Smile и се опитваме да намерим човек или школа, която да оцени какво знае и може, какво му липсва и да предложи обучение за надграждане, съобразено с нивото му.
можете ли да препоръчате?
Благодаря.

# 4
  • Мнения: 66
Здравейте, радвам че сте тук, преди време доколкото имам спомен водихте курс за Mind mapping. Въпросът ми е дали продължавате да водите подобно обучение и ако да, дали има за деца. По отношение на академия Телерик се интересувам дали имате извънкласни обучения за компютърна грамотност,програмиране и т.н. за деца 2-3 клас.Благодаря предварително.

Здравейте,

Много благодаря за въпроса. Програмите на Училищна Телерик Академия, в които обръщаме внимание на създаването на мисловни карти са разделени в 2 възрастови групи: 4-7 и 8-12 клас. За възрастова група 1-3 клас в София си партнираме с CoderDojo България. https://www.telerikacademy.com/school/students-1-3-grade
Децата се запознават с програмирането и технологиите с интерактивни работилниците по програмиране.
Отделно през компанията Mindmapping.bg в момента не се провеждат обучения за деца.

Надявам се да съм отговорил на въпросите Ви и оставам на разположение, ако възникне друго питане. Simple Smile

# 5
  • Мнения: 66
здравейте,
детето (на 14 е Wink ) се забавлява с компютърна анимация и програмиране на игрички.
ние с баща му сме далеч от такива дейности Simple Smile и се опитваме да намерим човек или школа, която да оцени какво знае и може, какво му липсва и да предложи обучение за надграждане, съобразено с нивото му.
можете ли да препоръчате?
Благодаря.

Здравейте,

Ще се радвам да споделите малко повече за интересите на детето, за да мога да съм максимално полезен в предоставянето на информация. Ако е по-удобно за вас, можете да ми пишете на лично съобщение и да обсъдим най-подходящите възможностти за детето ви.
В Училищна Телерик Академия предлагаме разнообразие от програми по програмиране и дигитални науки за гимназисти. По този начин учениците имат възможност да припознаят интересите си и да надградят познанията си.

Оставам на разположение. Simple Smile

# 6
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 39 955
с удоволствие.
Simple Smile

# 7
  • Мнения: 66
Ще започнем с темата „Безопасно сърфиране в интернет“.

Това, което наблюдаваме като голям пропуск при повечето подрастващи е липсата на запознатост с тази така важна тема. В контекста на сегашната ситуация, в която всичко се случва онлайн, е важно учениците да знаят как безпроблемно да използват интернет пространството.

Как да създадем сигурна и надеждна парола за профилите си и да се предпазим от онлайн вируси

Употребата на силна и защитена парола е от изключително значение за безопасното ни присъствие в интернет. Препоръчително е тя да съдържа поне 12 символа и да се състои от комбинация от малки и главни букви, цифри, символи и др. Също така да не присъства в правописния речник, да не съдържа лични данни (име, телефон, рождена дата) и да не е създадена с предвидими „трикове“ (пример: h0use). Паролата трябва да се сменя редовно и да не се използва на няколко места и най-важното – да не е записана никъде и да не се сподвля с друг, защото може да попадне в ръцете на злонамерен човек. Силните пароли са трудни за помнене, но от голямо значение.

В онлайн пространството е от голямо значение да се предпазваме от вируси, които могат да ни навредят. Ето няколко ключови подхода за това:

o Използване на най-актуалната версия на добра и лицензирана антивирусна (и антималуер) програма.
o Обновяване си операционните системи, приложенията и програмите.
o Избягване да се отварят съмнителни линкове, реклами и имейли от непознати.
o Избягване на несигурни мрежи (отворен Wi-Fi).
o Използване на firewall.


Фишинг имейли и сайтове

Препоръчително е директно да изтриваме съмнителните (т.нар. фишинг) имейли, но ако все пак и ги отворим – да не следваме инструкциите им. Могат да се разпознаят по следните признаци:

o Липсва поименно обръщение, а имейл адресът на подателя няма общо с името на институцията, от която уж е изпратен имейлът.
o В имейла ни карат спешно да обновим профила си или да изпратим лична информация.
o Имейлът е написан с печатни или правописни грешки.
o Изискват да последваме линк и да посетим уеб страница или има прикачен файл, а подателят на имейла е неясен или съмнителен.


Освен фишинг имейли, съществуват и фишинг сайтове. Принципът им на работа е същият, като гореспоменатия - представят се от името на съществуваща институция като обикновено е копиран и дизайнът на оригиналния сайт. Можем да ги разпознаем по уеб адреса - той също може много да прилича на истинския, но ще има някои разлики. Друг сигнал е, ако връзката не е сигурна (адресът не започва с https), трябва да сме с повишено внимание. За тази цел се препоръчва да инсталираме приставката WOT (Web of Trust) към браузъра на компютъра си. Тя маркира нивото на безопасност на всеки сайт, който се появява. Когато теглим файлове, софтуер, игри или друго, също трябва да проверяваме сайтовете, от които смятаме да го направиш - като потърсим мнения по независими форуми за тези сайтове.

Използване на достоверни източници

Много е важно да можем да разпознаем истинските от лъжливите новини. В социалните мрежи ежеминутно се споделят новини от цял свят във връзка с актуалната тема за COVID-19 ваксините, но каква част от тях са истина и целят да информират хората за случващото се, а не да всяват паника или да получават някаква изгода от това? Има неща, по които можем да разпознаем дали една новина е фалшива:

o Тиражирана е от съмнителна медия и не може да се намери в авторитетните издания.
o Написана е неясно и некачествено (напр. с печатни и правописни грешки).
o Няма снимки, които да докажат написаното, или кадрите са общи и неясни.
o Позовава се на неконкретни авторитети (напр. „британски учени“).
o Написаното в интернет и комуникираното по телевизията не винаги е вярно. Хубаво е да проверяваме информацията, особено ако ще я разпространяваме.

# 8
  • София
  • Мнения: 2 380
Здравейте, какво е мнението Ви за материала, включен за изучаване в предмет Информационни технологии - за профилирана подготовка след 10 клас?
  https://www.mon.bg/bg/100598
Интересува ме практически за какво би имал приложение, за какви работни позиции ще е от полза на ученик, завършил средното си образование.
Благодаря!

# 9
  • Мнения: 66
Здравейте, какво е мнението Ви за материала, включен за изучаване в предмет Информационни технологии - за профилирана подготовка след 10 клас?
  https://www.mon.bg/bg/100598
Интересува ме практически за какво би имал приложение, за какви работни позиции ще е от полза на ученик, завършил средното си образование.
Благодаря!



Здравейте Hands Wave

Много благодаря за този така интересен въпрос.
Обявената учебна програма е разделена на 4 модула, които покриват голяма част от дигиталните умения, които ще става все по-търсени и нужни. Само след няколко години 95% от професиите ще изискват дигитални умения и липсата на такива ще бъде равносилна на неграмотност.

МОДУЛ 1. „ОБРАБОТКА И АНАЛИЗ НА ДАННИ“ - Тук можем да говорим за професии като "Статистик", "Счетоводител", "Финансист", "Анализатор" и други. Компаниите и институциите използват инструменти за анализ, обработка и организация на данни, за да развиват бизнеса си и да проучват нуждите и нагласите на служителите си. Затова и търсенето на специалисти, които умеят да боравят с такъв вид информация, се цени на пазара на труда. Почти няма сектор, в който да няма нужда от умение за обработка и анализ на данни.

МОДУЛ 2. „МУЛТИМЕДИЯ“ - Директно се сещам за голяма част от направленията в сферата на дигиталния маркетинг - от създаване на видеа, презентации, визии и тн. Разбира се тези умения могат да се надградят и да послужат за основа на развитие в посока "Дизайн", "Режисура", "Реклама" и много други.
 
МОДУЛ 3 „УЕБ ДИЗАЙН“ - Ако преди години бизнесите можеха да си позволят да нямат онлайн присъствие, то сега това не е възможно. Уеб дизайнерът се занимава със създаването на икони, банери, обработка на снимките за сайта и много други "дребни неща", които са от изключително значение за цялостната визия и функционалност на сайта. Ако ученикът има интерес към създаването на уеб страници, то придобитите знания могат да бъдат надградени и в последствие да се ориентира към UX/UI професия.

МОДУЛ 4 „РЕШАВАНЕ НА ПРОБЛЕМИ С ИНФОРМАЦИОННИ И КОМУНИКАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ” - Умението за решаване на проблеми е едно от ключовите качества на 21-ви век. То се прилага във всеки аспект от живота, освен в професиналното развитие на човека. Решаването на проблеми учи хората да са проактивни и търсят нови възможности, както и да стимулират своето креативното мислене.
В обобщение хората, които притежават тези умения, са подходящи за ръководни и лидерски позиции, както и повишава вероятността да поемат по пътя на предприемачеството.

Надявам се да съм бил полезен с дадените примери и оставам на разположение. Relaxed

# 10
  • Мнения: 66
Изборът на правилната кариера е важно решение.
Необходимо е да следим тенденциите и посоката на професиите на бъдещето. Учениците могат да намерят идеалната за тях кариера, като помислят над интересите и уменията си и идентифицират областите, в които се вписват добре.

От МОН споделят, че след 10 години 85% от професиите ще бъдат изцяло непознати за нас днес, а основната част от тях ще са в технологичния сектор. Въпреки че специалистите предлагат различни прогнози за професиите на бъдещето, всички са единодушни, че технологичните умения, природните и инженерните науки и математиката ще са ключови.

Споделям 8 перспективни професии, които набират скорост и ще продължат да са актуални в бъдеще. Този списък може да помогне за взимане на информирано решение относно бъдеща кариера.

Софтуерен разработчик
Разработката на софтуер е сред най-популярните области. Тъй като все повече компании се насочват към дигитални платформи и разчитат на дигитални продукти, търсенето за тази роля нараства. Те са отговорни за програмирането и създаването на софтуерни продукти. Освен техническите умения, разработчикът на софтуер трябва да има силно развити комуникационни умения и да може да работи в екип.

Data Scientist (Изследовател на данни)
Data Science е един от най-горещите сектори в момента и то с основателни причини. Количеството данни, които използват компаниите и техните клиенти, се увеличава експоненциално. Виждайки как нараства търсенето на изследователи на данни през последните няколко години, тя се нарежда сред едни от най-добрите варианти за кариера през следващото десетилетие.

Изследователите на данни работят в почти всички сфери, включително електронна търговия, изследователски организации, маркетингови агенции и др. Те търсят трендове в големи обеми от информация. Създават статистически анализи с помощта на алгоритми за машинно обучение, както и техники за автоматизация, които опростяват ежедневните им процеси.

Анализатор на данни
Докато изследователите на данни анализират данните и разработват решения, компаниите имат нужда от професионалисти, които да направят данните разбираеми за всички. Това правят анализаторите на данни.

Има известно припокриване между изследователите на данни и анализаторите на данни, но основните разлики са, че изследователите използват програмни езици като Python и R, докато анализаторите на данни могат да използват SQL или Excel за заявки, създаване на различни видове анализи или осмисляне на техните данни.

Ако детето ви е добро в математиката и статистиката, това би било подходящо за него.

Разработчик на блокчейн
Няма как да не сте попадали на новини за биткойн – най-популярната криптовалута, която се основава на блокчейн. Но именно блокчейн е по-интересната тема. Много експерти вярват, че базираните на него технологии ще революционизират различни индустрии поради техния уникален и практически потенциал - включително финанси, здравеопазване, логистика, транспорт и др., търсят разработчици на блокчейн, за да им помогнат да се подготвят за динамичните нужди на бъдещето. Поради тези причини, преследването на кариера в тази технологична област може да бъде подходящо.

Експерт по изкуствен интелект и машинно обучение
Експертите по изкуствен интелект (AI) и машинно обучение (ML) са много търсени и непрекъснато се увеличават. AI и ML намират приложения в различни индустрии, включително финанси, здравеопазване, медицина, образование, производство и др.

Въпреки че търсенето на такива професионалисти е много голямо, има огромен недостиг на квалифицирани и талантливи експерти, което може да е прекрасна възможност за развитие.

Мениджър на компютърни и информационни системи
Той отговаря за всички дейности, свързани с компютрите в рамките на компания или друга организация. Работата може да включва анализ на компютърни нужди, препоръчване на подобрения на системата, инсталиране и поддръжка на компютри и софтуер.

Много организации имат няколко души, отговарящи за управлението на компютърни и информационни системи, всеки с различен набор от отговорности. Например, главен информационен служител (CIO) наблюдава цялостната технологична стратегия на организацията. Главен технически директор (CTO) пък оценява новите технологии, за да определи как може да се внедри специфични технологични решения.

Специалист по киберсигурност
Тъй като обществото ни става по-дигитализирано, заплахата от кибератаки нараства. Компании и организации по целия свят разчитат на експерти по киберсигурност, които да им помогнат да се справят с тези заплахи. Специалистите по киберсигурност помагат служителите да са наясно как да следват най-добрите практики за сигурност.  Те са отговорни за разработването на цялостни програми, политики, стандарти и процедури за информационна сигурност. Непрекъснато проучват възможностите за нерегламентирано достъпване до компютърни системи, рисковете от изтичане на информация, разработват и тестват системи за предотвратяването им.

Дигитален маркетолог
Дигиталният маркетинг включва комбинация от технически умения и креативност, тъй като съдържа раздели и от двете области. Някои от задачите на дигиталните маркетолози включват създаване и оптимизация на съдържание, онлайн реклама, работа със социални мрежи и др.

Ще се радвам да споделите, ако възникнат някакви въпроси по темата. Relaxed

Също така искам да пожелая светли Великденски празници на всички.
Тъй като ще отсъствам в периода от 3 май до 7 май, ще имам готовност да отговарям на вашите въпроси в дискусията след 9-ти май. Relieved

# 11
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 39 955
светли празници и от нас с детето. Simple Smile
свързахме се с преподавателя.
Благодаря.

# 12
  • Мнения: 66
Здравейте. Blush Надявам се по празниците сте имали възможност да си починете и да се изключите от дигиталното пространство. Hug
В днешния дигитален свят ставаме все по-фокусирани и обвързани с технологиите и социалните мрежи. Това ни отваря много нови възможности – да научаваме нови неща, да се развиваме, да общуваме дори и отдалечени, но и има своите негативни страни. Стрес, умора и претоварване с информация, са част от възможните негативни ефекти за физическото и емоционалното здраве.

Провеждането на дигитален детокс е един от начините да си зададем лимити и да се предпазим. Ключовото е да го направим по начин, който не ни оставя чувство за откъснатост от това, което се случва онлайн.

Какво е дигитален детокс и как работи?

Дигиталният детокс е период от време, през който човек се въздържа от използване на електронни устройства като смартфони и компютри. Той е възможност за намаляване на стреса и фокусиране върху взаимодействията с другите. Също така може да помогне за предотвратяване на пристрастяване към технологиите.

Първата стъпка към успешен дигитален детокс е изборът на възможен период от време и придържането към него. Например, откъсването за един месец от интернет е трудно постижима цел. Ако обаче не сърфирате в интернет вечер и през уикенда, вероятно няма да е толкова непосилно.

Детоксът не означава пълно отделяне от технологиите. Процесът често е по-скоро за определяне на граници и да си направите равносметка за навиците ви на използване на устройствата. Той трябва да облагодетелства, а не да вреди на емоционалното и физическото ви здраве.

Друг начин да стартирате дигиталния си детокс е да изключите известията на телефона си. Много приложения като Facebook, Instagram и YouTube изпращат сигнали всеки път, когато получите съобщение, споменаване или нова публикация. Вместо да ги проверявате постоянно, отделете определено време всеки ден за преглеждане.

Какви са позитивите за тялото и ума от дигиталния детокс?

Спите по-добре
Многобройни проучвания са установили, че използването на устройства нарушава съня ни. Светлината, която излъчват, стимулира мозъка ни и спира производството на мелатонин. Също така на всеки се е случвало да бъде събуден през нощта от текстово съобщение, което не е било важно.

Стойката на тялото се подобрява
Независимо дали си наклонен над бюро или прегърбен заради телефон или таблет, дигиталните устройства не са полезни за стойката.

Продължителността на задържане на вниманието се подобрява
Много хора винаги имат устройства в обсега на ръцете си, приветстващи разсейване. Толкова сме свикнали да разделяме вниманието си между различни устройства, и задачи, че може да бъде трудно да поддържаме вниманието си за твърде дълго. Дигиталният детокс може да ви помогне да промените начина на работа на мозъка си, за да се концентрирате върху една задача, което в крайна сметка ви прави по-концентрирани и продуктивни.

Контролиране на чувството на стрес
Сърфирането в интернет, проверката на социалните мрежи и дори гледането на телевизия са свързани с производството на кортизол, хормона на стреса, тъй като те могат да ни причинят напрежение. Намалявайки използването на тези устройства и намирането на алтернативни забавления водят до намаляване на нивата на стрес.

Лесни идеи, които да приложите на практика:

Мини детокс - ако имате нужда от устройствата си през деня, опитайте да направите мини-детокс в края на деня.
Седмичен детокс - изберете един ден от седмицата, в който да не използвате никакви устройства.
Специфичен детокс - ако едно приложение, сайт, игра или дигитален инструмент заема твърде много от времето ви, фокусирайте се върху ограничаването на използването на този проблемен елемент.
Детокс за социални медии - съсредоточете се върху ограничаването или дори напълно премахването на използването на социални медии за определен период от време.

Зная, че първоначално може да е плашещо да оставите всичките си устройства и да се отдадете на почивка от тях. В момента всичко се случва онлайн. Почти целия ни социален живот е там, но не забравяйте да се погрижите за себе си.

Изпробвайте препоръките ми и ще се радвам да споделите как са се отразили на вас и децата ви. Hands Raised Hands

# 13
  • Мнения: 1 840
Здравейте,

Благодаря за материалите, които споделяте. Аз имам малко по-различен въпрос. Какви са стъпките по които трябва да върви едно 10 годишно дете с интерес и успехи в математическите състезания с логическа насоченост? Видях че има състезания и по Информатика и Информационни технологии, но за дете незанимавало с това преди, от къде е най-добре да започне? Каква литература или курсове бихте препоръчали за тази възраст, за да може плавно да навлезе?

Благодаря предварително!

# 14
  • Мнения: 66
Здравейте,

Благодаря за материалите, които споделяте. Аз имам малко по-различен въпрос. Какви са стъпките по които трябва да върви едно 10 годишно дете с интерес и успехи в математическите състезания с логическа насоченост? Видях че има състезания и по Информатика и Информационни технологии, но за дете незанимавало с това преди, от къде е най-добре да започне? Каква литература или курсове бихте препоръчали за тази възраст, за да може плавно да навлезе?

Благодаря предварително!

Здравейте и благодаря за въпроса!

За деца, които имат изявен интерес към математиката и състезанията, препоръчвам програми, свързани с решаване на алгоритмични задачи и структуриране на логика. Тези знания ще помогнат на детето Ви да започне участието си и в състезание по информатика.

Опитът ни през последните няколко години показва, че най-подходящата възраст за започване на подобно обучение за ученици е в 4. клас.

В Интернет можете да разгледате различни школи в София и страната, които предлагат обучения по C++ за деца и ученици. Също така, ние от Училищна Телерик Академия ще отворим над 20 безплатни школи в цялата страна през следващата учебна година.

Моля, имайте предвид, че алгоритмичното програмиране е сложно и изисква много търпение и усилия, докато се стигне до резултати. Децата, които нямат изявен интерес съм математиката и състезанията, обичайно насърчаваме да започнат с друга програма. В Училищна Телерик Академия предлагаме програми за начинаещи, които развиват дигиталната грамотност и уменията по програмиране.

Бих могъл да Ви дам по-точна информация за нашите школи през следващата учебна година, ако споделите населеното място, от което се интересувате.

Споделям и няколко учебника, които са близки до темата Алгоритмично програмиране. Те могат да дадат на Вас и детето Ви по-добра ориентация за тематиката и сложността на материала.

„Програмиране на C++“ - Лилия Иванова, Виолета Вазова, Иван Стоянов

„Алгоритми, програми и задачи - ръководство за начална подготовка по информатика за олимипади и състезания“ - Емил Келеведжиев, Зорница Дженкова

„Първи стъпки в програмиране на C/C++“ - Бисерка Йовчева, Ирина Иванова

 

Надяваме се споделената информация да е от полза.

Оставаме на разположение!

Общи условия

Активация на акаунт