Как да подготвим децата за професиите на бъдещето? Онлайн консултации с Петър Шарков

  • 87 608
  • 91
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 66
Честит ден на детето! Simple Smile Днес ви споделям как можем да стимулираме мозъка си и да го използваме по-ефективно. Макар края на учебната година да наближава, това умение би могло да се приложи във всеки един аспект на живота и да доведе до благоприятни резултати. То е полезно както за учениците, така и за нас порасналите. Simple Smile
Чували ли си твърдението, че хората използват само 10% от мозъчния си капацитет и ако можехме да използваме повече, щяхме да сме способни на почти всичко? В действителност това не е така. Използваме много повече от 10%, само за да функционират органите и нервната ни система. Вярно е обаче, че можем да използваме мозъка си много по-ефективно.
Съществуват редица техники, които да ни помогнат да отключим неговия потенциал. Най-блестящите умове не се различават коренно от обикновения човек, те просто използват мозъка си по-ефикасно и често го тренират. Споделям ви 8 практики, с помощта на които веднага ще подобрите начина, по който мозъкът ви работи.

1. Запознайте се с възможностите на мозъка си
Лявото полукълбо е доминиращо при общуване и отговаря на доминиращата ръка при около 92% от хората. То контролира речта, разбирането, аритметиката и писането. Доминиращо е за цифри, думи, линии, списъци, логика и анализиране.
Дясното полукълбо контролира въображението, пространствените способности, артистичните и музикалните умения - ритъм, цветове, ориентиране в пространството, карти и мечтателство.
Повечето хора мислят, че, за да си креативен, трябва да ползваш дясното си полукълбо. Всъщност тайната е да използваш и двете балансирано, независимо какво правиш. Най-добрите идеи трябва да са логични и рационални, за да работят. Най-научните и аналитични подходи трябва да бъдат уникални, обмислени и гениални.
Кое от двете полукълба е по-развито при вашето дете?

2. Развивайте креативността си
Креативността е умение, което може да се развива и процес, който може да се управлява. Кен Робинсън дава следното определение - "креативността е процес на създаване на оригинални идеи, които имат стойност." Ние се раждаме с безкрайно въображение, което е в основата на креативността. Всичко около нас е плод на нечия креативност. От химикалката и листа, до дрехите, технологиите и т.н. Ако ние хората не бяхме креативни, отдавна щяхме да сме изчезнали от планетата Земя. За да кажем, че наистина сме креативни, трябва идеите, които генерираме, да имат стойност и да могат да влязат в употреба.
Ето няколко идеи как да стимулирате и развивате креативността си - експериментирайте постоянно, задълбайте в поне едно изкуство, генерирайте по-често идеи (например чрез мисловни карти) и посещавайте нови места.

3. Тренирайте паметта си
Не можем да си спомним нещо, ако никога не сме го научили, и не може да научим нещо, ако не му обърнем достатъчно внимание. Да обработим част от информацията в паметта си, отнема около 8 секунди интензивен фокус. Ако се разсейваме лесно, е хубаво да избираме тихо място, където няма да бъдем прекъсвани.
Мозъкът получава информация чрез нашите пет сетива: зрение, мирис, допир, вкус и слух. Използвайте възможно най-много от сетивата си. Опитайте се да свържете информацията с цветове, текстури, миризми и вкусове. Физическият акт на пренаписване на информация може да помогне да я запечатаме в съзнанието си. Дори и децата ви най-вече да учат визуално, прочитането на глас помага за запомнянето.
За по-сложен материал е ключово да се съсредоточи върху разбирането на основните идеи, а не върху запаметяването на изолирани детайли.

4. Редовно четене
Не подценявайте силата на четенето. То ни носи нови идеи и може да повлияе и подобри ума. Четенето подобрява общите знания, което ни прави по-способни да провеждаме интересни разговори. Разширява комуникационните ни умения и развива аналитични умения.

5. Движение и грижа за тялото
Мозъкът често се описва като „мускул“. Необходимо е да се упражнява за по-добро представяне. Когато се упражняваме, сърдечната честота се увеличава, кислородът се изпомпва към мозъка с много по-бърза скорост и новите мозъчни клетки се развиват по-бързо. Колкото повече мозъчни клетки създаваме, толкова по-лесно е клетките да общуват помежду си, развивайки нови невронни пътища.
Редовните упражнения подпомагат добрата памет и учене и намаляват стреса. Но освен физическите упражнения, медитацията също може да бъде изключително ефективна. Смята се, че тя подобрява вниманието, фокуса, съпричастността и дори имунитета ни.

6. Набавяне си качествен сън
Сънят е ключов за укрепване на паметта и качествено учене. Ако не спим достатъчно, обемът на сивото вещество може да започне да намалява.

7. Храните се правилно
Човешкият мозък консумира до 25 процента от енергията ви, затова е важно с какво се храните и как го „захранвате“. Сигурно сте чували за храни, които са полезни за мозъка – те включват цитрусовите и горските плодове, а дори и шоколада. Храни като риба, плодове и зеленчуци помагат на мозъка да работи оптимално.

8. Бъдете социални
Общуването има тенденция да ангажира множество области на мозъка. Наличието на социален контакт (включително и онлайн) може да бъде от полза за мозъка, както в краткосрочен, така и в дългосрочен план.

# 16
  • Мнения: 1 724
Здравейте, дъщеря ми прябва да избере какъв курс да специализира следващите две години. Избора е между SQL и JAVA Script . Какво бихте препоръчали за момиче на 18 години?

# 17
  • Мнения: 66
Здравейте, дъщеря ми прябва да избере какъв курс да специализира следващите две години. Избора е между SQL и JAVA Script . Какво бихте препоръчали за момиче на 18 години?

Здравейте.Simple Smile Благодаря за интересния въпрос. Първо правя уточнение, че и JavaScript и SQL са езици за програмиране, които основно се използват за уеб разработи, като SQL се използва за извършване на операции с база данни. Логически погледнато бих препоръчал да започне с JavaScript като първа стъпка, но и обратното е възможно.

# 18
  • Пловдив
  • Мнения: 235
Здравейте, за 11-ти и 12-ти клас по новата програма синът ми ще изучават немски, руски (в такава гимназия е),български, математика и спортни дейности. Трябва обаче да изберат и още два предмета, които са нещо като профилиращи. Той се е спрял на биология и химия, защото смята да следва медицина. Този предмет, който избере за първи ще се изучава 5 часа седмично, а другият 2 часа седмично, които са крайно недостатъчни и при всички положения ще ходи на допълнителни уроци. Въпросът ми е кой предмет да избере за първи- биология или химия? Никой от семейството не е с медицинско образование и не знам как да го посъветвам.

Последна редакция: вт, 08 юни 2021, 10:39 от popy1979

# 19
  • Мнения: 66
Здравейте, за 11-ти и 12-ти клас по новата програма синът ми ще изучават немски, руски (в такава гимназия е),български, математика и спортни дейности. Трябва обаче да изберат и още два предмета, които са нещо като профилиращи. Той се е спрял на биология и химия, защото смята да следва медицина. Този предмет, който избере за първи ще се изучава 5 часа седмично, а другият 2 часа седмично, които са крайно недостатъчни и при всички положения ще ходи на допълнителни уроци. Въпросът ми е кой предмет да избере за първи- биология или химия? Никой от семейството не е с медицинско образование и не знам как да го посъветвам.

Здравейте. Simple Smile

Много зависи от направлението в медицината, към което се е насочил. Бих ви препоръчал да вземете предвид кой от двата предмета го затруднява повече и да запише него като първи. Така ще има възможност да напредва паралелно в подготовката си за кандидатстване.

Поздрави,
Петър Шарков

# 20
  • Мнения: 66
Днес ви споделям малко повече за създаването на мисловни карти. Те са един от най-силните методи за бързо и лесно запомняне. Това е така, защото паметта ни е преди всичко визуална. При опит да си спомним нещо, обикновено в съзнанието ни изскача образ.

Какво са мисловните карти:
За разлика от традиционното водене на бележки или линеен текст, в мисловните карти информацията е структурирана по начин, който наподобява как действително работи мозъкът ни. Тъй като това е дейност, която е едновременно аналитична и художествена, тя ангажира мозъка по много по-богат начин, като помага във всичките му познавателни функции. Те дават възможност по креативен и организиран начин да изразяваме мислите и идеи си и да представим сложни концепции. Могат да бъдат приложени във всеки един аспект от живота.

Мисловните карти представят едновременно „голямата картина“ и детайлите, като подобряват ученето и креативността. Те се прилагат успешно при водене на записки, целеполагане, решаване на проблеми, генериране на идеи, запаметяване на информация, планиране на проекти и много други.

Как работят?
Всички мисловни карти имат естествена организационна структура, която започва от центъра и използват линии, символи, думи, цвят и изображения според прости и удобни за мозъка концепции. Съзнателното преобразуване превръща дълъг списък от монотонна информация в цветна, запомняща се и високо организирана диаграма, която работи в съответствие с естествения начин на работа на мозъка.
Хората, които използват мисловните карти в своето ежедневие организират и представят своите мисли по-добре, учат много по-бързо и лесно, както и генерират по-креативни идеи.

Мисловните карти могат да бъдат създадени по много различни начини, но те споделят едни и същи основи

1. Започваме от центъра на бял лист хартия, обърнат хоризонтално, като пишем или рисуваме идеята, която възнамеряваме да развием.
Започвайки от центъра на страницата, даваме свобода на мозъка си да генерира идеи във всички посоки, свободно и по естествен път.

2. Най-добре основната тема да е кратка. Да съдържа една дума.
По този начин мисловната карта ще е много по-ефективна.

3. Използвайте картинка или снимка за централната си идея.
Защото една снимка (картинка) е равносилна на 1000 думи и помага да използваме и стимулираме въображението си.

4. Правете извити разклонения вместо прави линии.
Защото присъствието на много прави линии е скучно за мозъка.

5. Създайте съответните подтеми около тази централна тема, свързвайки всяка от тях с центъра. След това на всяко ниво свързвайте новите разклонения с предишните, както сметнете за добре.
Мозъкът работи с асоциации. Когато свързваме разклоненията ние виждаме връзката между нещата много по-ясно и можем да запомним информацията по-лесно.

6. Слагайте само по 1 ключова дума на разклонение.
Защото така подпомагаме асоциативното мислене и правим мисловната си карта много по-гъвкава.

7. Използвайте различни цветове, символи и рисунки.
Цветовете са също толкова стимулиращи и вдъхновяващи за мозъка, както и картинките. Те изпълват с живот мисловната карта и развиват креативното мислене.

8. Използвайте картинки навсякъде, където можете.
Както централната картинка, така и всяка друга е равносилна на 1000 думи. Ако една мисловна карта съдържа 10 картинки, би била равносилна на 10 000 думи текст.

9. Използвайте различен размер на текста, цвят и подравняване. Варирайте дебелината и дължината на линиите. Осигурете колкото се може повече визуални сигнали.
За да подчертаем важните точки. Всяка малка разлика помага да ангажираме мозъка си.

Ще се радвам да споделите дали вие или децата ви сте създавали мисловни карти и какво мислите за този метод на учене. Simple Smile

# 21
  • Мнения: 14
Здравейте, бих искала да попитам дали имате подходящи курсове по програмиране за начинаещи гимназисти. Дъщеря ми тази година завърши 7 клас, на матурата по математика изкара 99.75 точки, въпреки че учи в квартално училище. Проявява силен интерес към математиката, но не иска да учи в СМГ.

# 22
  • Мнения: 66
Здравейте, бих искала да попитам дали имате подходящи курсове по програмиране за начинаещи гимназисти. Дъщеря ми тази година завърши 7 клас, на матурата по математика изкара 99.75 точки, въпреки че учи в квартално училище. Проявява силен интерес към математиката, но не иска да учи в СМГ.

Здравейте,

Поздравления за отличните резултати на дъщеря ви!

Относно школите на Училищна Телерик Академия - и трите ни програми за 8-12 клас са предвидени за начинаещи. От учениците не се изискват предварителни познания по програмиране. Необходимо е единствено да кандидатстват през сайта на академията и да се явят на входен изпит при начало на приемната кампания. Можете да се запишете във формата за интерес и да получите имейл преди старта на кампанията https://www.telerikacademy.com/school/sign-up-form

В секция "за ученици" можете да видите информация за всяка една от програмите https://www.telerikacademy.com/school/students-8-12-grade и дъщеря ви да си избере. Кратки описания на програмите можете да намерите и на страница "за родители" https://www.telerikacademy.com/school/parents

Оставам на разположение, ако имате допълнителни въпроси.

# 23
  • Мнения: 14
Здравейте, бих искала да попитам дали имате подходящи курсове по програмиране за начинаещи гимназисти. Дъщеря ми тази година завърши 7 клас, на матурата по математика изкара 99.75 точки, въпреки че учи в квартално училище. Проявява силен интерес към математиката, но не иска да учи в СМГ.

Здравейте,

Поздравления за отличните резултати на дъщеря ви!

Относно школите на Училищна Телерик Академия - и трите ни програми за 8-12 клас са предвидени за начинаещи. От учениците не се изискват предварителни познания по програмиране. Необходимо е единствено да кандидатстват през сайта на академията и да се явят на входен изпит при начало на приемната кампания. Можете да се запишете във формата за интерес и да получите имейл преди старта на кампанията https://www.telerikacademy.com/school/sign-up-form

В секция "за ученици" можете да видите информация за всяка една от програмите https://www.telerikacademy.com/school/students-8-12-grade и дъщеря ви да си избере. Кратки описания на програмите можете да намерите и на страница "за родители" https://www.telerikacademy.com/school/parents

Оставам на разположение, ако имате допълнителни въпроси.

Благодаря ви за полезната информация!

# 24
  • Мнения: 353
Здравейте, г-н Шарков,

Дъщеря ми е 9 клас и не може да реши към каква професия да се насочи. Има афинитет към езиците, психологията и философията и иска да работи нещо свързано с това да помага на хората, но няма силен интерес към нито една професия.
Какво бихте ни препоръчали, за да се насочи по-конкретно и да има време да избере подходящи профилиращи предмети.

# 25
  • Мнения: 66
Здравейте, г-н Шарков,

Дъщеря ми е 9 клас и не може да реши към каква професия да се насочи. Има афинитет към езиците, психологията и философията и иска да работи нещо свързано с това да помага на хората, но няма силен интерес към нито една професия.
Какво бихте ни препоръчали, за да се насочи по-конкретно и да има време да избере подходящи профилиращи предмети.

Здравейте. 😊

Много благодаря за интересния въпрос. Като цяло в 9-ти клас е повече от нормално човек да не знае какво иска да работи. Не е нужно детето толкова рано да се профилира, по-скоро бих ви предложил да я насърчите да се запише на различни кръжоци/клубове по интереси, за да види кои неща са й интересни и кои – не. Нека дъщеря ви опознае колкото се може повече теми/предмети от първо лице (да разшири фунията), и по този начин на по-късен етап ще е по-подготвена да избере кое ѝ е било по-интересно, полезно и приятно (да стесни фунията до няколко професии). Също така освен да се включи в различни клубове и извънкласни дейности, винаги може да поговори и с хора, практикуващи различни професии, за да се поинтересува какво представлява работата им.

Има хубави инициативи като ABLE Mentor, от които също може да получи допълнително вдъхновение. Споделям линк към сайта им. https://www.ablementor.bg/ Кандидатстването е отворено за ученици от 10 и 11 клас.

Надявам се да съм бил полезен.

# 26
  • Мнения: 353
Благодаря ви!

# 27
  • Sofia
  • Мнения: 2 542
Здравейте,

Пиша Ви с молба да ме насочите към подходящи занимания за дете в  10 клас. Обмисляме  профил информатика без желание и амбиция за програмиране. Интересът ни и свързан с по-висока технологична грамотност, която съответства на времето в което живеем и бъдещето, което ни предстои. Гимназията не е известна с добри традиции в обучението по информатика и затова бихме искали да намерим подходяща извънкласни форма за обучение, която да компенсира пропуските в училище.


Не знаем къде да потърсим подходящи занимания, тъй като повечето са насочени към програмиране.

# 28
  • Мнения: 66
Здравейте,

Пиша Ви с молба да ме насочите към подходящи занимания за дете в  10 клас. Обмисляме  профил информатика без желание и амбиция за програмиране. Интересът ни и свързан с по-висока технологична грамотност, която съответства на времето в което живеем и бъдещето, което ни предстои. Гимназията не е известна с добри традиции в обучението по информатика и затова бихме искали да намерим подходяща извънкласни форма за обучение, която да компенсира пропуските в училище.


Не знаем къде да потърсим подходящи занимания, тъй като повечето са насочени към програмиране.

Здравейте,

Много благодаря за въпроса. Радвам се да споделя, че до броени дни в Училищна Телерик Академия отваряме приемната кампания за новата учебна година и ще имаме 3 програми подходящи за възрастова група 8-12 клас - дигитални науки, разработка на игри и уеб програмиране. С оглед на коментарите ви бих предложим да разгледате и да се насочите към програмата по Дигитални науки (https://www.telerikacademy.com/school/students-8-12-grade/digital-science). Тя е с практическа насоченост, като в нея учениците научават кои са професиите на бъдещето и как да се реализират в тях, докато опознават най-новите технологии. Simple Smile

# 29
  • Мнения: 806
Здравейте,
а във Варна ще има ли Телерик Академия?

Общи условия

Активация на акаунт