Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 7

  • 35 278
  • 382
  •   1
Отговори
# 165
  • Мнения: 2 046
Ако психолога е в София , моля и на мен да ми го изпратите .Благодаря !

# 166
  • Мнения: 41
Аз помагах до към 6ти клас, когато започна да посещава психолог. С него работиха основно върху фокусирането и разбирането на текстове. В 7ми започна да посещава уроци по МАТ и БЕЛ, защото вече нямах сили да помагам, а и в школата добре знаеха как протичат матурите. Няколко пъти направиха пробни, което според мен много му помогна на самите изпити, защото знаеше как точно ще се проведат. За година и половина от слаб ученик стана един от отличниците. Представи се добре на матурите и го приеха в училище и паралелка която искаше. В момента е 9ти клас и успеха му е много добър. С английския говоримо е на Б1 като ниво, писмено Б2 (отново с помощта на учител) В последно време много се е запалил по четенето, даже прекалено.
Промяната от първи клас до момента е огромна и за целия този напредък най-голяма заслуга има според мен психологът.
Къде го видите на психолог? Може и на лични.
Моля за информация защото дислексията си е специфично нарушение, трябва си специалист с опит.Ресурсния в училище например се държи като в небрано лозе, не мисля че му помага ефикасно. Постоянно критикува и обяснява какви са му слабите страни, сякаш ние не си знаем и все казва трябва да се работи с детето. А ние не спираме.
Понеже работата с психолог я прекратихме преди година сега пък съм в чуденка дали отново е нужно. Натовареността му обаче предполага премахване на други занимания. Незнам вече. Хем си мисля, че сме на верния път, хем на моменти се чудя дали пък не грешим и какво трябва да се смени, промени, включи.
Аз също искам да попитам как точно се занимава психолога с детето. Моето  момиче също е с дислексия. Две години ходи на логопед, доста неща изчистиха в говора, но проблема с липсата на внимание, концентраця, четенето, правописни грешки останаха. Детето ми е будно, умно, но като цяло в училище на тестове не може да покаже това което знае. Или не може да рзбере какъв е въпросът в теста или често първият и отговор е верния, след това започва да се колебае от притеснение, че пак ще сгреши и пише грешен отговор. Когато е спокойна и обясня с прости думи въпросът веднага отговаря.  Когато чете завърта думите и бързо се изнервя, защото и е трудно. Чете добре на английски, разбира текста, а не може да пише вярно.
В момента е 5 клас по разказвателните учим заедно, по БЕЛ някак си се справя сама и е между 4 и 5.
На НВО 4 в клас изкара 5-ца по БЕЛ и то благодарение на логопедката.
По математика е пълен дизастър. С много помощ е за 3-ка.
Докато разберем какъв е проблема доста и се карах и  допълнително я стресирах и обезкуражих.
Кака и е отличничка и аз отдавах несправянето и в училище с мързел и глезене.
Друго което много ме притеснява е, че  е много злояда, има нещо като психологична бариера към храните.
По точно страх. Това се появи в яслата когато я хранеха насила и даже беше повърнала върху лелката.
Искам да направя консулт  с  детски психолог. Добър! Да знае какво прави и да не ме вкарва във филми, защото ми писна да се питам -  Къде сгреших? и - Защо детето ми не е като другите?

Последна редакция: пт, 19 май 2023, 10:11 от elito:)))

# 167
  • Мнения: 11 970
Елито, изтеглили сте късата клечка - детето има нарушение на математическото мислене, т.е дискалкулия в плюс към дислексията, даже вероятно дискалкулията е по-изразена като при моето дете.

# 168
  • Мнения: 41
Елито, изтеглили сте късата клечка - детето има нарушение на математическото мислене, т.е дискалкулия в плюс към дислексията, даже вероятно дискалкулията е по-изразена като при моето дете.
Как помагате на детето? Прости елементарни сметки не може да сметне. Таблицата е изписала стотици пъти. Когато зацикли не може да сметне например 20:2😭  Когато е спокойна и не мисли, че това е "трудната" математика смята. Наскоро например бяхме в магазина и видя, че сладоледа е станал 5 лв. Тогава без да се замисля избърбори до мен, че ще и са нужни 15 лв. за да купи за приятелките си.
Наистина се замислям за консултация с психолог.
 Тук във Варна четох за психолог Красимира Антонова, която работи с деца с дислексия.

# 169
  • Мнения: 11 970
Ние сме в Русе. Същата работа, само дето ходи на специалист по дислексия веднъж седмично от първи клас, но за дискалкулията помощ нямаме подходяща. Обяснявам, показвам, онагледявам. Шести клас е, бърка таблицата за умножение, не разбира на практика делението, затова питам, ако трябва да сметне 20:5 колко по 5 прави 20. Понякога отговоря, друг път - не... Не може да дели на двуцифрени числа... Обаче сега видях въпрос в друга тема от майка на седмокласник и ураа, но НВО явно имат право всички деца на обикновен калкулатор, което доста ще облекчи нещата догодина. Със СОП е, на количествени оценки и ще има право на консултант и отделно време, дори ще е в отделна стая.

# 170
  • Мнения: 6 166
Elito, с писане до припадък не става. Със смятане на пръсти става.

# 171
  • София
  • Мнения: 3 483
На НВО децата нямат право на калкулатор, освен ако не са заявени като деца със СОП. Трябва навреме да им издадете необходимите документи за това.

# 172
  • Мнения: 11 970
Моето е със СОП от трети клас, от училището или от ресурсния център си придвижват документите. Поне така беше в 4 клас.

# 173
  • Мнения: 2 068
Sentio,  това с критиката според мен е много лошо, даже напротив тези деца трябва да бъдат хвалени. Да им се показва, че те могат да се справят и не са по-различни от останалите. Дано успеете да намерите правилния специалист.

Elito:))) аз също съм стояла над тетрадките с часове в началото, което е било грешка, но тогава нямах представа на какво се е дължало това нежелание за преписване и писане на домашни.

Между другото малкият ми син също късно проговори. През лятото ще навърши 5 и също като батко си на тази възраст посещава логопед. Интересното при него е че той, логопеда не набляга на изговарянето на думите, а на когнитивното развитие. Редят разни фигури по модел, свързват фигури, рисуват квадратчета, кръгчета и учат кратки стихчета. Доста по-различно е от това което до момента знам за работата на логопедите при които сме ходили. Харесва ми и мисля, че дава резултат.

Момичета, на лични ще ви дам телефона на нашия психолог. Имам спомен, че преди време някой беше писал за него в темата, че не бил доволен. Не знам може и да бъркам. Аз от него съм доволна и моя позната също го похвали.

# 174
  • Мнения: 6 166
Шолсол, те са по-различни от останалите. Всички деца са по-различни от всички други деца. В противен случай щяхме да сме всички еднакви, а не сме.

# 175
  • С питане до Цариград, стига се, но с ... отзад!
  • Мнения: 6 406
Това, че ще имат право на калкулатор е чудесно! Моят големият, в 7кл имаше само допълнително време, сега в 12 са имали допълнително време към всеки модул и консултант, който може да им прочете и разясни въпроса, ако са имали затруднения. Хубавото е, че СОП и ТЕЛК се явяват в собственото си училище, също. При нас, за 12клас се наложи да вадим нов документ за дислексията, т.е. да го водим на ново обследване, в 7кл мина с предния документ от 3-4кл. 
Сега малкият ще е 7кл, той също е СОП и не знам дали и при него няма да искат нови документи за НВО-то.

# 176
  • Мнения: 11 970
Не съм, пиши моля пресен опит от 7 клас като мине НВО

# 177
  • around the world
  • Мнения: 651
А каква е ситуацията за НВО в 7 клас за деца, които са с дислексия ( в нашия случай и дискалкулия)  и не са със СОП? Те имат ли право на допълнително време или някаква друга подкрепа? Синът ни мина обследвания и за двете неща и има съответните документи. В последствие поискахме да подадем документи за СОП в училището му, но от там ни отговориха, че тъй като има едва около  7 месеца до края на учебната година, реално нямало за кога да се започва процедурата и ни посъветваха направо да подаден документи догодина в новото му училище.

# 178
  • Мнения: 11 970
12 клас попълват заявления, в което могат да посочат специални нужди/ здравословно състояние, но не знам относно 7 клас. Имате малко време, но вървете в РУО с документите и попитайте.

# 179
  • София
  • Мнения: 6 140
А каква е ситуацията за НВО в 7 клас за деца, които са с дислексия ( в нашия случай и дискалкулия)  и не са със СОП? Те имат ли право на допълнително време или някаква друга подкрепа? Синът ни мина обследвания и за двете неща и има съответните документи. В последствие поискахме да подадем документи за СОП в училището му, но от там ни отговориха, че тъй като има едва около  7 месеца до края на учебната година, реално нямало за кога да се започва процедурата и ни посъветваха направо да подаден документи догодина в новото му училище.

Ние подадохме документите през февруари (поискаха ново обследване, ние имахме отпреди 3г) и за НВО ще му дадат допълнително време. Казаха, че са няколко деца и ще ги отделят в отделна стая.

Общи условия

Активация на акаунт