Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 7

  • 31 542
  • 330
  •   1
Отговори
# 225
  • Мнения: 73
Според мен е добре да направите комплексно обследване. Ако търсите дисграфия, може да се окаже, че не е дисграфия, а дислексия или  нещо друго.
Скрит текст:
Относно начуването на гласната. Детето просто не я идентифицира в сричката, защото успява да определи само първия звук, а гласната е на втора позиция. Дайте му аг-не и ще напише Ан, защото от първата сричка ще определи само а, а от втората само н.
За да решите този проблем е нужно да запамети визуално и звуково сричките. За целта, на мен ми помогна съвета на Джуди преди седем години. Накарах детето да се върне назад. Започнах с М и научихме сричките с М - ма, ме, мо, му, ми мъ. Диктувах само звуците, само сричките, след като започна да пише сричката, която чува, преминахме на думи и изречения само с М - Мама, Мими, име, мие, има, Еми, моми, мома... Мама мие Еми. Мими има мама... След като усвои с М, преминахме към Н, Л, Р. Със всяка нова сонорна буква разширявах думите и изреченията. В училище на диктовките не успяваше заради темпото, чак към края на март или началото на април започна да носи диктовки, които макар и с 20 грешки можеха да се прочетат. Във втори клас диктовките вече носеха оценка Добър на самостоятелните работи, куцаха другите изречения.
Детето ми не е с дислексия, а със смесено специфично разстройство на развитието - нарушения на експресивната и перцептивната реч и математическото мислене; лоша работна памет - в един момент отговаря без грешка 6*7, в следващия не може и 2*2 да реши вярно. Стихотворения учеше сравнително лесно, но изпитва затруднения да изрази мислите си, да разбира условия, да следва инструкции. За да разбере и изпълни, те трябва да са едностепенни, кратки и ясни.

Благодаря,
ще го пробвам довечера с агне (залагам на резултат агн или акн). В разговор определя без проблем последен звук, даже в градината му беше по-лесно да определи последния ако е гласна. Обаче като пише - нищо подобно.
Само срички пише вярно - отворени и затворени. Мама мие Лили, Ани има лале и подобни, дето ги преписват по сто пъти в училище, ги пише почти винаги вярно, предполагам, че е наизустил изписването, не че вдява ролята на гласната.
Но "Траян намери трион" (това е от последната диктовка) се превръща в катастрофа. Тук освен гласните и р-то не го отразява, както е лепнато за "Т".
Не отричам и дислексия, но четенето сякаш се получава значително по-лесно, стига да не забрави първата половина на думата, докато се бори с последната сричка.
Много го бърка и това, че като си сричкува под нос не казва цялата сричка, ами "нъ-а - на" и сякаш това добавяне на "Ъ" ликвидира нуждата от гласна като пише, той си я изговаря на себе си заедно със съгласната и явно ги приема за едно, обаче не прави разлика, че е казал ъ, а гласната е у, например. Подсещам го като чете да не го прави, а да казва веднага цялата сричка.
Вкъщи диктувам с удължена гласна и така се сеща да я пише, но в училище няма кой да "пее" диктовката.
С работната памет обаче идея си нямам какво може да помогне, извън ученето наизуст. Някакви ребуси и подобни, може би.
diktovki_i_prepisi.doc
https://dox.abv.bg/download?id=b2e5a37fac

# 226
  • Мнения: 1 942
e_g_, благодаря за линка, утре ще сваля на компютър.
Хванах го сега след училище на Дигиталната раница на компютъра (горд собственик съм на училищен подарък - респираторен вирус и съм хоум офис тия дни, та компа е изваден). Пуснах задачки "преговор гласни" - ми знае ги, няма драма. Като вижда пред себе си нещата е бетон. Само не и да ги изпише той сам в дума 🤦
Сега цъка Майнкрафт за награда, после ще пише агнета, марули и кокошки.
Има и домашно - нещо се издънили с поведение в занималнята и 4 страници имат да пишат "С", цитирам - егати скучната буква, останали са му страница и половина скука.

# 227
  • Мнения: 2 616
e_g_, благодаря за линка, утре ще сваля на компютър.
Хванах го сега след училище на Дигиталната раница на компютъра (горд собственик съм на училищен подарък - респираторен вирус и съм хоум офис тия дни, та компа е изваден). Пуснах задачки "преговор гласни" - ми знае ги, няма драма. Като вижда пред себе си нещата е бетон. Само не и да ги изпише той сам в дума 🤦
Сега цъка Майнкрафт за награда, после ще пише агнета, марули и кокошки.
Има и домашно - нещо се издънили с поведение в занималнята и 4 страници имат да пишат "С", цитирам - егати скучната буква, останали са му страница и половина скука.

Нанга, това с дисграфията и дислексия взети заедно е много тегава работа.
Знаеш ли, ние ползваме неврофийдбег за домашно ползване. Този невротренинг е разработен специално за дислексия и дисграфия и е много индивидуализиран според нуждите на детето. Дислексията с невротренинг се повлиява за 6 до 9 месеца, но дисграфия и дискалкулия за над 18 месеца. Имай предвид, че с други методи от рода на частни уроци ще отнеме много време, години.
Затова проучи неврофийдбег за вашия проблем. Аз оставам линк на сайта, от който аз закупих. Продуктът е създаден  специално за това и е патентован в Америка. В Европа е стандартизиран с ИСО. В Германия струва доста, но за български граждани излиза много по-изгодно от следния сайт:
https://autotrainbrain.com/

Последна редакция: ср, 29 ное 2023, 18:03 от ALMIRRA

# 228
  • София
  • Мнения: 3 451
Това реклама ли е?

# 229
  • Мнения: 1 942

Нанга, това с дисграфията и дислексия взети заедно е много тегава работа.

Детето все още няма диагноза, тепърва се ориентираме кое точно го затруднява и ще търсим причините дали са в пропуснат материал или в друго.

# 230
  • Мнения: 2 616

Това го ползваме. За няколко месеца се справихме с дефицитът на внимание и отчасти с деслексията.
Но дисграфия и дискалкулия се "поправят" за по-дълъг период от време. Ако разчитате единствено на частни уроци ще отнеме над 3, 4 години.

# 231
  • Мнения: 11 485
Дислексия, дисграфия и дискалкулия са за цял живот. Това са особености на мозък как възприема и обработва информацията. Може да се развият компенсаторни механизми, но не и да се справим с тях, защото са си до живот.

# 232
  • София
  • Мнения: 3 451
Дислексия, дисграфия и дискалкулия са за цял живот. Това са особености на мозък как възприема и обработва информацията. Може да се развият компенсаторни механизми, но не и да се справим с тях, защото са си до живот.
Това е било допреди да се появи вълшебството. Сега като си платиш и всичко ще се оправи. Иначе и с частни учители е можело да се оправи, макар и по-бавно. С държавните не става. С две думи, според Алмира, дислексията не е проблем, а само разход. Даже СОП не е "специални", а "скъпи образователни потребности". Хайде, подвижни касички, приготвяйте парите!

# 233
  • Мнения: 1 942
Днес го взех по-рано и имахме повече време (да живее болничния). Правихме диктовка - имаме гласни, сам си ги удължаваше и не всички са си баш на мястото, доста е изял, но някакви все пак присъстват, даже и на местата си.
Бърка Е и И, бърка и сонорни съгласни (Марин е Марир и това за него е напълно ок), добавя си гласни накрая. Сетих се за един Радичков герой и препинателните знаци, пишеше ги в края на писмото, пък четящия да си ги ползва където прецени. И моя така с гласните. Поне установи, че съществуват, сега ще им търсим мястото.
Но краткосрочна памет - нула, голяма, кръгла НУЛА🤦Поради което зацикля и в математиката, ако не сети сам за условието, а е за момента над средното ниво в класа и има заложби. Но гледа, мига и не може да се сети преди трийсет секунди какво е направил. Писа домашното в нас и го видях. Изхвърча му от главата. Като го питам смята абсолютно без грешка, като трябва да го напише същото - бау, не помни какво е сметнал.

# 234
  • Мнения: 11 485
Силно препоръчвам комплексна оценка на детето. Даже може да поискате от училище да направят такава. Ако нямат специалисти на щат им пращат от Ресурсния център. Второто дете го хванах точно в края на октомври или началото на ноември, че има проблем с писането. И понеже голямото дете е на ресурсно + ходеше на специалист по дислексия веднага снимах тетрадките и започнах да звъня - специалистката по дислексия, ресурсната на каката и класната на детето. От януари му организираха подкрепа за втория срок с ресурсната и проблемът се изчисти. Остава само грозният почерк, не е отличник по БЕЛ, чете лошо за възрастта си, но поне решихме първоначалния проблем с писането. И съответно от втори клас не е на ресурсно, макар че не бих била против още малко специализирана работа. Той няма проблем с математика и памет, схваща бързо, мисли, но отказва да работи и да се упражнява извън задължителния минимум.

# 235
  • Мнения: 1 942
Силно препоръчвам комплексна оценка на детето. Даже може да поискате от училище да направят такава. Ако нямат специалисти на щат им пращат от Ресурсния център. Второто дете го хванах точно в края на октомври или началото на ноември, че има проблем с писането. И понеже голямото дете е на ресурсно + ходеше на специалист по дислексия веднага снимах тетрадките и започнах да звъня - специалистката по дислексия, ресурсната на каката и класната на детето. От януари му организираха подкрепа за втория срок с ресурсната и проблемът се изчисти. Остава само грозният почерк, не е отличник по БЕЛ, чете лошо за възрастта си, но поне решихме първоначалния проблем с писането. И съответно от втори клас не е на ресурсно, макар че не бих била против още малко специализирана работа. Той няма проблем с математика и памет, схваща бързо, мисли, но отказва да работи и да се упражнява извън задължителния минимум.

Имат няколко щатни ресурсни и психолог, логопедът е приходящ. Ще говоря с класната как може да се организира. Отново благодаря!
Моето отказва да мисли (пише първосигнално каквото му дойде), но пък има желание за допълнителна работа и интерес. Сега се е научил да смята на стотици и десетици и разпитва за умножение, ходи и на допълнителна математика в училище. Интересува се от думи на английски (нямат още чужд език в училище и не е учил, освен ала-бала в ДГ) и буквите на латиница, като второто избягвам да му показвам, че само латиница му трябва в момента.

# 236
  • София
  • Мнения: 5 266
Дамата напоително пише из темите за това лечение и прави впечатление отдалеч.

# 237
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 141
Това за което пише дамата, преди много години, представяха нещо такова. През форума ни поканиха на представяне, ама да ви кажа, някои мами ходеха след това, но не си спомням чудеса. Дори имаше тема във форума за това.

# 238
  • Мнения: 22
Здравейте!В 10клас съм.Имам ли право да се преместя сама в друго училище?

# 239
  • Майничка
  • Мнения: 12 409
Не. Само със съгласие на родител.

Общи условия

Активация на акаунт