Отговори
# 240
  • София
  • Мнения: 17 987
По колко различни начина могат да седнат на една пейка Иван, Мила, Стоян, Радо и Лили, ако Иван и Мила не искат да се разделят?

Може ли да ми обясните как я решавате? Аз получих 24, което е грешен отговор

Иван и Мила разглеждайте като едно цяло. Тоест вместо 5 размествате на пейката 4 елемента - Иван +Мила, Стоян, Радо и Лили. Тоест 4!
Но вътре в "цялото" Иван и Мила могат да си разменят местата.
Затова 2.4! = 2.4.3.2.1 = 48 начина

Последна редакция: нд, 19 сеп 2021, 09:16 от пенсионирана русалка

# 241
  • Мнения: 2 285
По колко различни начина могат да седнат на една пейка Иван, Мила, Стоян, Радо и Лили, ако Иван и Мила не искат да се разделят?

Може ли да ми обясните как я решавате? Аз получих 24, което е грешен отговор

Най-общо казано, 24 са вариантите, в които Мила ще стои отляво на Иван. И имаме още толкова варианти, в които Мила ще е отдясно на Иван. Общо 48 начина.

# 242
  • Мнения: 566
Благодаря ви! Тази комбинаторика доста ни тормози. И тези не ни се получават:
1) Ана, Калина и Бориса си купили 6 различни колиета. По колко различни начина могат да си ги разделят, така че всяка да получи по 2 колиета?
2) Учениците от 10 В клас изучават 9 общообразователни предмета. В петък те имат 5 учебни часа, в които изучават 5 различни учебни предмета. Учениците не трябва да имат английски език и испански език в един ден.
По колко различни начина може да се направи програмата им по тези условия?

Последна редакция: нд, 19 сеп 2021, 12:21 от titin_ka

# 243
  • Мнения: 6 276
Здравейте!  Моля за помощ за следните задачи 7клас.
1.Три еднакви машини изработват заедно една поръчка за 2 часа. Каква част от
поръчката ще изпълнят две машини за 1 час?
2.Една машина произвежда 19 детайла за a мин., а друга ― 19 детайла за b мин. За
колко минути двете машини произвеждат 19 детайла, ако a и b са положителни
числа?
1. Да кажем, че цялата поръчка е някакво количество N.
Три еднакви машини изработват заедно една поръчка за 2 часа.
Трите машини заедно за един час изработват половината от поръчката N/2. 
Една машина за един час изработва една трета от почасовата продукцията  (1/3)*(N/2)=N/6
Каква част от поръчката ще изпълнят две машини за 1 час?
(N/6)*2=N/3
Ще изпълнят една трета от цялата поръчка.

2. Правилно ли е формулирана тази задача? Аз нещо не мога да я реша...

# 244
  • Мнения: 21 455
Тези 19 детайла всъщност са цялата работа.
Първият я свършва сам за а минути, значи за една минута ще свърши 1/а.
Вторият я свършва сам за в минути, значи за една минута ще свърши 1/в.
Двамата заедно - за х минути.
х/а + х/в = 1
(хв + ха)/ав = 1
хв + ха = ав
х(в+а) = ав
х = ав/(а+в)

# 245
  • Мнения: 6 276
Хм, а не трябва ли да се отчете, че един детайл е един цял завършен елемент?
Ако една машина е изработила 1/3 от детайл, а другата 2/3 от детайл, това не прави един цял детайл.

# 246
  • Мнения: 917
Благодаря ви! Тази комбинаторика доста ни тормози. И тези не ни се получават:
1) Ана, Калина и Бориса си купили 6 различни колиета. По колко различни начина могат да си ги разделят, така че всяка да получи по 2 колиета?
2) Учениците от 10 В клас изучават 9 общообразователни предмета. В петък те имат 5 учебни часа, в които изучават 5 различни учебни предмета. Учениците не трябва да имат английски език и испански език в един ден.
По колко различни начина може да се направи програмата им по тези условия?

Задача 1. Отговор: 90.

Нека Ана избира първа, а Калина – втора. За Бориса остават 2-е неизбрани колиета.

Ана може да избере някои 2 от 6-е колиета по (6.5)/2 = 15 различни начина (делим на 2 защото редът на избор на двете колиета няма значение).

Калина може да избере някои 2 от останалите 4 колиета по (4.3)/2 = 6 различни начина.

Следователно, трите момичета могат да си разделят колиетата по 15.6 = 90 различни начина.


Задача 2. Отговор: 10 920. 

1-и случай – петъчната програма не включва език.

В този случай тя може да се състави по 7.6.5.4.3 = 2 520 различни начина (имаме 7 предмета и следователно, за 1-и учебен час имаме 7 възможности, за 2-и – 6 и т.н.).

2-и случай – петъчната програма включва език.

Часът по език може да бъде на 5 различни места в петъчната програма.

Имаме 2 възможности за език – английски или испански.

Останалите 4 предмета в петъчната програма могат да се изберат и подредят по 7.6.5.4 = 840 различни начина.

Следователно, в този случай имаме 5.2.840 = 8 400 различни начина.

Окончателно, може да съставим петъчната програма по 2 520 + 8 400 = 10 920 различни начина.

P.S. Презумпцията в случая е, че подреждането на часовете има значение, т.е. едни и същи предмети, но подредени по различен начин формират различни петъчни програми.

Ако подреждането няма значение, отговорът е
(7.6.5.4.3)/(1.2.3.4.5) + 2.(7.6.5.4)/(1.2.3.4) = 21 + 70 = 91.

# 247
  • Мнения: 215
Тези 19 детайла всъщност са цялата работа.
Първият я свършва сам за а минути, значи за една минута ще свърши 1/а.
Вторият я свършва сам за в минути, значи за една минута ще свърши 1/в.
Двамата заедно - за х минути.
х/а + х/в = 1
(хв + ха)/ав = 1
хв + ха = ав
х(в+а) = ав
х = ав/(а+в)
Много Ви благодаря!

# 248
  • Мнения: 5 234
Когато Аня е била на годините на Ваня сега, Саня е била с две години по-малка от годините на Аня и Ваня сега, взети заедно. На колко години е била Аня, когато Саня е била на годините на Аня сега? Dizzy Face

# 249
  • Мнения: 6 276
Когато Аня е била на годините на Ваня сега, Саня е била с две години по-малка от годините на Аня и Ваня сега, взети заедно. На колко години е била Аня, когато Саня е била на годините на Аня сега? Dizzy Face



Нека Аня сега е на N години. Значи преди х години е била на N-x, което пък е възрастта на Ваня сега. Продължаваме да попълваме "преди" (= -х) и "сега" (= +х) според условието. И така до финала.

# 250
  • Мнения: 4 125
разлагане на тази задача, освен с налучкване ,има ли друг начин за решение

# 251
  • Мнения: 21 455
Не знам какво разбираш под налучкване.

# 252
  • Мнения: 4 125
ами налучкване имам предвид, да разбереш кое с кое да групираш
аз мислех , че трябва да се направят 6 събираеми, като едното се разделя на две и да разбереш две по две как да се групират, за да имат общ множител
така е доста по-лесно

# 253
  • Мнения: 3 048
Тук си има ясна подсказка от къде да подхванеш, т.е. да групираш двата множителя с b, за да го елиминираш, че не можеш да произведеш достатъчно множители от вида нещо по b+нещо си.

# 254
  • Мнения: 2 462
Здравейте! Моля за решението на тази задача за 8. клас. Благодаря!

Петима ученици са подредени в редица по случаен начин. Двама от тях са близнаци. По колко различни начина могат да се подредят тези ученици в редица, така че близнаците да не са един до друг?

Общи условия

Активация на акаунт