Визитната картичка е представителят на притежателя си. Нейният чар се състои в това, че тя ненатрапчиво подсеща за собственика си и създава положителен имидж не само на него, но и на цялата фирма.

За да постигнете желания ефект, спазвайте няколко прости правила.

При оформянето на визитката първо и най-важно правило е да се избира четлив шрифт. Не си струва да се опитвате да впечатлявате с него, резултатът ще е друг - да тормозите деловите си партньори със завъртяни букви.
Шрифтът трябва да е със среден (близо до голям) размер. Курсивът е позволен само за лесно произносими фамилии.
Недопустимо е ползването на чужд език.

Строги правила относно размерите на визитните картички няма, но обикновено предназначените за мъже могат да са леко по-големи в сравнение с тези за жените. Ориентировъчно 90х50 и 80х40 мм (във Великобритания е обратно - женските визитки са по-големи).
Визитните картички на младите неомъжени жени могат да са още по-малки - 70х35 мм.

След масовото навлизане на албумите за съхранение със стандартни размери, по-големите вече отпадат от практиката. Така че когато поръчвате своята визитка, помислете за това. За да не се налага да се сгъва или подрязва, тя не трябва да е по-дълга от 90 мм и по-висока от 55 мм.
Най-разпространените размери в България са стандартен – 90х50 мм и европейски – 85х55 мм.

При първа среща непременно трябва да връчите своя визитна картичка. Така човекът, на когото я давате, при всяко отваряне на своя визитник ще се натъква на нея. И най-вероятно ще си спомни точно за вас, когато му потрябва делови партньор от вашата област.

При делова среща разменете визитки, ако вие сте получили, непременно връчете своята, иначе събеседникът ще помисли, че нямате. Добре е винаги да разполагате с не по-малко от 10 броя. При връчване не е задължително да се впускате в церемонии - достатъчно е да кимнете с глава или леко да се поклоните.

Връчвайки визитната си картичка, произнесете на глас фамилията си. Това ще избави партньорите ви от колебания как точно да я произнесат, особено ако е рядко срещана. Също така, ако събеседникът ви не произнесе фамилията си, прочетете я на глас, за да му дадете възможност да ви поправи, ако допуснете грешка.

Не е прието веднага да приберете визитката, ако смятате да продължите разговора със собственика ѝ. По-добре я оставете пред себе си. Но не драскайте по нея по време на разговора, неприемливо е, освен ако не нанасяте някакви пояснения - за целта използвайте гърба. Невъзпитано е да я въртите в ръцете си, сякаш не знаете какво друго да правите с тях - това издава вашата неувереност.

Основната информация, която трябва да съдържа визитката:

  • име и фамилия
  • длъжност (ако имате научна степен или звание, можете да го изпишете)
  • име на фирмата
  • телефон, e-mail


Ако възнамерявате да оповестявате личния си телефон, съобщете го на събеседника, нека той да го впише на гърба.

Ако междувременно има промяна на телефоните ви за контакт, спокойно можете да задраскате старите и да впишете новите четливо на ръка.

Ако има промяна в длъжността ви, а използвате стари визитки с поправена длъжност, това се смята за проява на лош вкус. Побързайте с поръчката на нови.

Деловата визитна картичка трябва да съдържа и адрес, изключения се правят само за дипломати и висши държавни длъжностни лица.

Ако организацията има няколко филиала, то на деловите визитки могат да са посочени и техните адреси.

Деловите визитки на магазини и фирми в сферата на услугите, могат да не се придържат към строгите правила - те са не само информационен, а и рекламен материал. Затова тези картички могат да са разнообразни по форма и размер и материал.



Image: FreeDigitalPhotos.net

Последна редакция: чт, 08 юли 2021, 18:46 от Редактор*