На 7 години не може да говори

  • 8 452
  • 91
  •   1
Отговори
  • Мнения: X
Не може. Опитва се, старае се, има желание, измъчва се и се притеснява от това, че не може. На 7 години е, момче. Половин година го водех на психолог, беше палав. Психоложката каза, че не е необходимо, че само сме го разлигавили малко. Една година го водех на логопед, на държавен. Имаше напредък огромен, но логопедката каза, че вече не е необходимо да ходи, че оттук нататък сами ще станат нещата, че вече говори задоволително. Като приключиха с учебната програма в детската градина, повечето деца от групата ги отписаха, направиха сборни групи и той се прибираше унил, отиваше тъжен, защото приятелите му ги няма. Иначе обожаваше градината преди да отпишат приятелчетата му. Отписахме го и ние - той така пожела и така го почувствахме. С мъжа ми си го гледаме двамата, няма кой друг. Добре му е с мама и тати, но му липсват приятели, а по площадките всеки ден са различни децата сякаш, не са едни и същи, че да създаде приятелства. И рязко дръпна назад с говоренето. Много е умен - събира, изважда на ум, прави схеми кое кога как да се направи, за да еди какво си, Логическите игри за големи са му слабост и се справя с тях докато аз още мисля за първата стъпка. Наблюдателен е много. Чува много добре. НО  не може да чете, отказва да научи буквите, само някои знае. Според мен това се дължи на факта, че не може да говори. Казва примерно "кхрсутов" вместо "конструктор", "пащака" вместо "площадка". По неговия си начин много говори. Постоянно сме в контакт, постоянно говорим, поправяме го, той опитва да каже правилно думата и виждам отчаяние в очите му. Нямаме финансова възможност за частен логопед, нито за лятна занималня.
Въпросът ми е какво ще стане като почне първи клас на есен? Как се процедира с такива деца? Как да го науча да говори и да му вдъхна желание за четене? Карам го да си търси сам детски и да пише сам на клавиатурата каквото търси (примерно Храбрият оловен войник) и го напътствам. Ама то не може само детски и игри. А само така го залъгвам да се хване с буквите.
Тревожа се много!

# 1
  • София
  • Мнения: 28 522
В училището би трябвало да има логопед. Проверете още преди започването на уч. година как и кога става записването.
Причината за този проблем с говора ясна ли е?

П.П. Преди първи клас не е нужно да чете.

# 2
  • Мнения: X
Не зная каква е причината, поради която не може да говори. Само допускам, че е гледането на детски от мъничък още, за да мога да свърша някоя работа из къщи, да си изпия кафето сутрин. Също и, че извън градината няма приятели. Играе с децата по площадките, лесно завързва контакт и е жизнерадостен. Но нямаме семейни приятели с деца и съответно той няма приятели, а мисля че това е важно за развитие на речта. Но как да му намеря приятел добър дето да се уговаряме да се виждат всеки ден? Опитвала съм да се уговарям с майки, но всеки си има негови ангажименти, режим. Както и ние - днес сме сутринта на тая площадка, утре сме следобед на друга, и така.
Ще проверя за логопед още утре. Дори мисля дали не е добра идея да  говоря с директорката на училището. Или е излишно на тоя етап? Какво да правя?

# 3
  • Мнения: 1 572
Правени ли са други изследвания на детето? Изключена ли е физиологична причина зс неговоренето-проблем с гласните струни, ларинкса. На ваше място с таткото бих посетила и невролог, за да се изключват причините една по една.
А относно логопеда-всеки ден без е загубен ден. Ако намерите отново държавен би било чудесно. Може би педиатърът да издаде направление, за да се работи по здравната каса.

# 4
  • Мнения: X
Правени ли са други изследвания на детето? Изключена ли е физиологична причина зс неговоренето-проблем с гласните струни, ларинкса. На ваше място с таткото бих посетила и невролог, за да се изключват причините една по една.
Личната лекарка ни прати на психолог и логопед. И двете (психоложка и логопедка) казаха, че това с невролога, скенера било глупости и нашия нямал нужда от подобни изследвания. И така останаха нещата, не сме го водили да го преглеждат. Личната само знаеШЕ, че трудно говори и неразбираемо. Какво трябва да направя, личната ли трябва да ми даде направление за невролог? Ами ако откаже?

# 5
  • Мнения: 1 572
Става въпрос за здравето на детето, как така "ами откаже"?
Ако вариант частен прием отпада ще настоявате докато не даде направление. Точка.
Все пак са лекари, а не продават зарзават на пазара. След като се обясни проблема най-вероятно сама ще предложи. Психолог и логопед са минати като опция.

# 6
  • Мнения: X
Както казах, имах желание да му направят скенер, защото съм чувала, че още преди психолога и логопеда трябвало да се мине изследването. Но ме разубедиха, той почна да говори и необходимостта отпадна. Но явно от по-малкото контакти през последния месец рязко даде назад. Личната ни е първа смяна в понеделник, ще го закарам и ще настоявам.
А с директорката на училището дали е редно да говоря?

# 7
  • Мнения: 11 970
Чакали сте твърде дълго.
Веднага звъннете в Свети Никола за екипно обследване. Освен това, както са Ви посъветвали. - спешно час за невролог и изследвания. 
Детето подлежи на отлагане за първи клас. Вървете в РУО и вижте какво може да направите. С епикриза ще подадете и за ресурсен, логопед и психолог като тръгне на училище.  За да Ви е безплатно и в рамките на учебния ден, за да нямате ангажимент да го развеждате тук и там.
Вървете в социалните и искайте направление за психолог и логопед.
Работете Вие у дома с детето, събирайте го с деца, което са свикнали с него и му разбират.

# 8
  • Мнения: X
След няколко часа ще го закарам при личната. Ще пиша после. Съвсем се отчаях. Той допреди няма и месец си говореше. Тая промяна с детската градина му повлия. Хубаво му е в къщи, но почти няма контакти с други деца и някак почна да смотолевя набързо първо думите, а после да не може да ги казва. За няма и месец дръпна много назад с говоренето. Иначе не е буен, ангелче е, добричък. Само не ще да учи. А преди поведението му беше голям  проблем. Вече не, изобщо не.

# 9
  • София
  • Мнения: 38 475
В училище говори с класната и директор и си поискай всичко - логопед, психолог, ресурсен учител - каквото дадат, все е добре.
Извеждай го повече. Дано си намерите някоя компания в квартала.

# 10
  • Германия
  • Мнения: 865
Детето прието ли е вече в някое училище? Ако е, директорката и класният ръководител, ще знаят какво трябва да правите. Мисля, че детето се чувства различно и губи самочувствие, от там трудно се сприятелява с нови деца. Не спирайте да излизате по площадки. Не може ли да изкара още една година в градината?

# 11
  • София
  • Мнения: 7 990
Проверяван ли е слуха на детето? Аудиограма дали чува във всички честоти (не помня как точно се наричаше това изследване)? Детето може да чува, но някои честоти да му се губят и поради това да не чува определени звуци, което се отразява и върху говора.

# 12
  • Мнения: 2 081
Съжалявам да го кажа , но сте чакали прекалено дълго . Половин година психолог и една логопед не са достатъчни .
Първо се прави изследване на слуха , следва консултация с психиатър , психолог и логопед , които , ако са кадърни веднага насочват към невролог .
Предполагам оценката в детската градина е , че няма проблем да тръгне в 1 клас иначе те щяха да предложат отлагане , което става след комисия .
Горовете с директора на училището и бъдещия класен ръководител какви са вариантите за ресурсен учител , логопед .
Съветвам и да изследвате Витамин Б 12 и Витамин Д , понякога дефиците им водят до такова поведение .
Ако сте от Пловдив мога да дам препоръки .

# 13
  • Мнения: X
От детската градина са писали, че се развива добре и е готов за първи клас. Знам, че това може нищо да не значи.
Не го закарах при личната днес. Говорих с близка (сестра ми), която познава доктор от "Свети Никола" и ще говори да обясни ситуацията и да пита какви документи са необходими, какво направление и да запише час за преглед и... каквото кажат от там нататък. До няколко дни ще имам яснота кога ще ходим и чак тогава ще ида при личната и ще и́ кажа, че от София ни искат еди какво си направление. Понеже не съм сигурна дали няма да ме отсвири като предния път с "не е нужно".

И благодаря много, че ми обърнахте внимание! Като има нещо ново, ще пиша тук. Усещам подкрепа. От "всичко е наред, не си внушавай проблеми, има време, ще проговори, те момченцата по-бавно се развиват" до тук я докарахме.
Допълвам: приет е в училище, но още една година в градината... надявам се да не се наложи, защото септември ще е на 7г и половина.

Последна редакция: пн, 21 юни 2021, 10:34 от Анонимен

# 14
  • Мнения: 12 744
Не мисля, че ще е много голяма драма да тръгне по-късно на училище, ако тогава ще е по-подготвен и ще му е по-лесно. Важното е за него какво е най-добре. Дано лекарят ви даде добри съвети.
Успех!

# 15
  • Мнения: X
Благодаря! Искам да не се чувства различен. Чувствителен е. Обнадеждена съм и чакам да дойде време да ходим в София
 Сякаш очаквам проблемът ни да бъде решен там.

# 16
  • Мнения: 2 081
Отлагането на училище не е препоръчително , ако е имало такива индикации още в градината трябва да съобщят . Комисия определя това , не знам дали по желание на родителите е възможно .
За повтаряне на 4 група до сега трябваше да сте уведомени и да не е получил удостоверение за завършване .
Не неглижирайте проблема .

# 17
  • Мнения: 1 572
И сменете личната, ако не обърне внимание на детето.
Мен ме очудва, че няма педиатър.

Последна редакция: пн, 21 юни 2021, 13:43 от Threemafan

# 18
  • София
  • Мнения: 7 990
От "всичко е наред, не си внушавай проблеми, има време, ще проговори, те момченцата по-бавно се развиват" до тук я докарахме.
Допълвам: приет е в училище, но още една година в градината... надявам се да не се наложи, защото септември ще е на 7г и половина.
Не мисля, че говорим за внушаване на проблем. До 3-годишна възраст детето трябва да е проговорило, ако не е, това е индикация за проблем. Един от критериите за "проговорило" дете е дали речта се разбира от хора, които не са в постоянното обкръжение на детето. Бъдете настоятелни пред педиатъра.

# 19
  • Мнения: 39 284
Доколкото разбирам допреди няколко месеца детето си е говорило добре. След това следва регрес.

# 20
  • Варна
  • Мнения: 36 597
Не, пише, че се е справял задоволително и според логопеда е напредвал.

# 21
  • София
  • Мнения: 7 990
Не може. Опитва се, старае се, има желание, измъчва се и се притеснява от това, че не може.
...
Една година го водех на логопед, на държавен. Имаше напредък огромен, но логопедката каза, че вече не е необходимо да ходи, че оттук нататък сами ще станат нещата, че вече говори задоволително.
...
 Според мен това се дължи на факта, че не може да говори. Казва примерно "кхрсутов" вместо "конструктор", "пащака" вместо "площадка". По неговия си начин много говори.
От написаното останах с впечатление, че детето е проговорило едва през последната година, когато е работил с логопед, определил състоянието като "задоволително". Явно речта остава неразбираема за външни хора (според дадените примери).

# 22
  • Мнения: 46 508
Логопедът е казал, че вече не се нуждае от посещения, което според мен значи, че е постигнал нормалното ниво за възрастта.
Описаният регрес е притеснителен и налага задължително внимание с посочените нагоре специалисти, но все пак щом психолог, логопед и преподавателите в градината не са забелязали проблем, да се надяваме, че е породено от спирането на градината и раздялата с приятелите.

Но това ми направи впечатление:
Цитат
събира, изважда на ум
Цитат
Само не ще да учи.
Струва ми се, че детето е подложено на натиск за учене, който на този етап е малко пресилен. Възможно е това да е отговорът. Оставете го да играе свободно, говорете повече, а не се опитвайте да давате задачи за четене и писане.

П.П. Даден е пример със сравнително трудни думи. Дъщеря ми много говореше на тази възраст, но също не можеше да казва "конструктор".

# 23
  • Мнения: 633
Katerun, според мен непременно говори с директорката и учителката в това училище. Ако искаш изчакай да мине прегледа, за да имате по-голяма яснота, но не отлагай много. Ситуацията не е толкова обичайна и е добре да са подготвени предварително, за да реагират правилно и да не се утежни положението на детето. Нямам личен опит, та говоря малко наизуст, но не знам дали няма да го върне още по-назад, ако не успява да се справи в училище.

А тази лична лекарка направо ми иде да я овикам хубаво, това отношение към пациента е ужасно. Но може би и вие не сте достатъчно твърди и трябва повече да си отстоявате правата.

# 24
  • Мнения: X
Личната лекарка е и педиатър.
Миналата година по това време спряхме посещенията при логопеда. Тя каза, че сме постигнали резултати и от тук нататък нямаме нужда от нея, че вече му се разбира и оттук нататък нещата ще стават естествено, речта ще се изглажда постепенно. От градината госпожите бяха възхитени от бързия напредък.
Промените настъпиха в периода 2-3 юни до сега, много бързо.
Смята на ум без да го карам - аз знам, че това го може, а не обича буквите и не го занимавам със задачи, макар че имам амбиции за в бъдеще точно с математика да се занимава. Но не го притискам. С пластмасови съчми за пушка си измисли някакъв вид мозайка. Обръща голяма плочка лего и в дупчиците слага съчмите. Те са три цвята и от тях прави различни фигури, примерно човече с крака, очи, всичко (Влад Бумага, известен в youtube). И го слушам: "такааа, сега  тука наеждаме четири, обаче тяба да са 11, още 7 ми тябат". Прави лабиринт от плочки Дженга и образува фигура като 2 квадрата и половина. И "я тука станаа два кардрата и пувина. Ощи ино ще напавя като това да станат пет, и ощи ино, ама по-малко, само с два, за да станат седем, защото аз съм на седем години."

Аз не виня докторката. Отидох и и́ казах, че не може да говори. Даде ми жената бележка, с която отидохме на държавен логопед и психолог. За невролога явно прецени, че не е необходимо, а и аз не бях настоятелна - викам си, че доктор е, не мога аз да и́ казвам как да си върши работата - обидно е.

# 25
  • Германия
  • Мнения: 865
Извинете ме за тъпия въпрос, но какво имате предвид, като казвате, че не говори? Свързва ли изречения? Ако проблема е само, че не казва по-сложни думи и не му разбират околните говора е едно. Изобщо да не говори е друго. А съвсем друго е, ако е просто притеснителен.

# 26
  • Мнения: 39 284
Цитат
такааа, сега  тука наеждаме четири, обаче тяба да са 11, още 7 ми тяба
Това е говор на три -четири макс годишно, не на седем.
Отдавна е трябвало да настоявате за повече работа с детето.

# 27
  • Мнения: X
Говори, свързва изречения, но както беше почнал да говори почти гладко, беше почти като връсниците си, почна да смотолевя думите, все едно го мързи да говори. Правех му забележка "казвай ясно думите, нищо не ти се разбира", "отваряй устата като говориш". Но от ден на ден все по-назад се връща. Понякога мисли как да построи изречението и понякога не успява. Например (от днес): "Мамо, ний с тати като бешахми утре на парка с оная пързалка дето е така - така като кръгла, встретихми баба" = "мамо, ние с тате като бяхме вчера нв парка с оная пързалка, дето е извита, срещнахме баба"
Бърка вчера и днес, но ляво - дясно не ги бърка. Казва някои думи правилно, а други не. Гледа руски детски - личи му.

# 28
  • Мнения: 39 284
Аз не разбрах детето бил ли е вече в първи клас или тепърва ще ходи?
Питам защото има доста странни факти-чете гладко, но говори неправилно.

# 29
  • Варна
  • Мнения: 36 597
Сега ще бъде първи клас май.

# 30
  • Мнения: 6 148
А аз не разбрах, детето със спектър ли е?

# 31
  • Мнения: 39 284
Не е в спектър, защото не е обследвано.

# 32
  • Германия
  • Мнения: 865
Може би трябва да спрете с телевизора, още повече се обърква така. А и казвате, че гледа детски филмчета на руски.

# 33
  • София
  • Мнения: 7 990
Аз се пообърках. Детето не е вербално или говори с грешки? Защото едно е да се каже, че не говори, което означава, че ползва ограничена реч/откъслечни думи, а съвсем друго - да говори граматически неправилно, "мачка" думите и включва втори език от детските.
Ако е второто, то е за работа с логопед. Ако е първото, е за работа с екип от специалисти.
Разбрах, че не чете, защото не искало да научи буквите (каквото и да означава това). И предстои да бъде в първи клас.

# 34
  • Мнения: 11 970
Не знам в какво училище сте записали детето, но дано не е с английски, че съвсем ще се омажат нещата. Детето трябва да познава буквите поне.
Разбира ли обяснения и това, което му се говори и чете?

# 35
  • Мнения: 3 530
Аз разбрах, че детето има основно артикулационни проблеми. И му трябва работа с логопед. То смята, адекватно, свързва цифри с количества и схеми, но не артикулира добре.

# 36
  • Мнения: 11 970
Аз разбрах, че детето има основно артикулационни проблеми. И му трябва работа с логопед. То смята, адекватно, свързва цифри с количества и схеми, но не артикулира добре.
Артикулационния проблем е едно на ръка, по-притеснителното е, че дете на седем години навършени говори граматически неправилно, а това много ще се отрази на обучението в училище. Фактът, че не иска да научи буквите също е притеснителен. В училище, знаеш вече колко претрупана е програмата и как няма време.  Пък почнат ли и да го избягват и подиграват, не всички деца са толерантни, съвсем ще се затвори детето и ще откаже да работи.

# 37
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Причината е в руския
Моето дете така. Започна да гледа много филмчета на английски. Сам си ги пускаше, покрай по- големия си брат. В един момент започна да бърка думи, да завалва думи и да заеква, но едновременно с това се оказа, че е научил английски покрай филмчетата. В момента говори по- добре английски, а българския понякога го бърка.. или замества с английски думи или се чуди дълго коя дума да използва

Виж дали не е научил руски и не се бърка от руския

# 38
  • Мнения: X
Mama Ru, записан е в училище, където от първи клас задължително ще изучава руски и английски, ще имат по 1 уч. час седмично и по двата езика.

Обяснила съм всичко и не разбирам защо не разбирате.

# 39
  • Мнения: 46 508
Фактът, че не иска да научи буквите също е притеснителен. В училище, знаеш вече колко претрупана е програмата и как няма време.  Пък почнат ли и да го избягват и подиграват, не всички деца са толерантни, съвсем ще се затвори детето и ще откаже да работи.
Дъщеря ми също не искаше. Нито можеше да смята, нито да чете. Препоръката и на учителките в предучилища, и на учителката в 1 клас беше да не ги учим да четат, защото при някои деца това дори затруднява учебния процес (повечто родители използват хаотични начини и после трябва първо да ги отучат от тях). Ако детето има желание, тогава да.
В крайна сметка се научи много бързо и беше една от най-добрите в класа (само по четене, за другите неща не, мързелът си взима своето и до днес).
При такива деца според мен натискането преди да започнат училище, особено по време на ваканция, има обратен ефект.

Katerun, щом вече е записан, ако можеш се свържи и с учителят, който ще ги поеме и виж какво е неговото мнение. Ако каже, че е нужно да чете, нека ви даде насоки. Те си имат методи, по които се преподава, за да не търгнете в грешна посока.

# 40
  • Мнения: X
Ох, не знам, почувствах, че имаме голям проблем. Ще говоря с госпожата или директора, но не сега. Надявам се скоро да го прегледат в София и да се разбере най-накрая има ли наистина проблем или няма.
Забравих да отговоря на предно питане:
Разбира какво му се говори и чете. Като използвам по-дълги изречения се обърква понякога. Но като му го кажа на две части примерно след това и по-бавно, ме разбира. Разказва приказки, но по един негов си начин "Чук и Пук отидаха ей там, в на Антон зъбките и зеха да такоат, да копаяяяят, и Антон зе четката и те пуваха във водата, ама преди това ходи, майка му го заведе при един чичо дето пай зъби, той е зъболекар."

# 41
  • София
  • Мнения: 7 990
От всичко написано, за мен детето има нужда от още, системна и непрекъсваема, работа с логопед. И вижте на какво се дължи непознаването на буквите, защото се съмнявам да е голо нежелание. По сегашните програми това, което преди се учеше в първи клас, сега е в ПУГ. Стресът и препускането са големи. Аз лично бих спестила и чуждите езици на фона на нестабилизираната реч.

# 42
  • Мнения: 3 530
Katerun по- добре започнете работа с логопед. Не чакайте Св.Никола. За там се чака дълго. Преди години за преглед чакахме 6 месеца, а после за обследване още 11 месеца. Сега с ковид съм слушала, че още повече се чака. Само тежките случаи ги вземат по- бързо. Другите даже гледат да разкарат.

# 43
  • Мнения: X
Няма как да не е в това училище. Вече е приет, а и другите училища са далеч, а не всеки път ще мога да го водя с кола. Там са задължителни двата езика. Директорката е много взискателна към учители и родители, и ми харесва.
Не знаех, че толкова дълго се чака за преглед и обследване! Мислех, че ей сега след няколко дни ще идем. Частен логопед не мога да си позволя. Опитваме се с мъжа ми да му бъдем ние логопеди, ама трудна работа. Само да сформират паралелките и да е съвсем ясно, че наистина ще е при госпожата, при която мисля, и ще помисля как да подходя и какъв разговор да проведа с нея и/или с директорката.
Мъжът ми смята, че се побърквам и до края на лятото детето щяло да си говори нормално. Аз се тревожа, защото не е нормално да говори така. По-малки деца говорят гладко, разказват истории.

# 44
  • weiter, weiter, ... weiterstadt
  • Мнения: 18 076
Тук във форума май имаше логопед, който съветваше онлайн.
Провери и питай за упражнения, които да правите с детето.

# 45
  • Мнения: X
Ще потърся, благодаря!

# 46
  • Мнения: 3 530
Трудно е да му бъдеш логопед когато става въпрос за езикови проблеми, но можеш да свалиш от интернет, ако не ви е дадена от предишния логопед артикулационна гимнастика и да го караш да я прави всеки ден. Така ще раздвижи езика. Като те чета и това е проблем при детето.

# 47
  • Мнения: X
И не може да казва "р", и все чакам да мине време щото момченцата по-късно нали... Правихме упражнения специални с клечка от сладолед, гледахме клипчета, и нищо не се получава.

# 48
  • Мнения: 3 530
О, с "клечките" и моето не можа да свикне. Дори уста не отваряше. За р използваше пръста си. Постоянство трябва. Моето също научи р късно. След края на първи клас. Значи след 7,5 години. Добавям се, погледнах в архива видеа. Започнало е да произнася нещо като р след 8,5 години. Е, това разбира се е късно, но е факт при моето дете.

Последна редакция: пн, 21 юни 2021, 20:05 от laurentin

# 49
  • Мнения: 5 273
Според мен няма проблем детето. Не очаквайте да говори гладко като възрастен. Има деца, които го правят, но не всички са такива. Имах и подобен пример с дете на същата възраст. И не, не е заради приятелите или липсата им. А за букви, цифри,смятане, доста учитрлив първи клас искат да им е лесно. Само че доста учители в детската градина също искат да им е лесно и някак се получава така, че родителите вкъщи следва да учим децата си на пишат и четат. Имам доста примери, че децата излязоха и излизат неподготвени от градината. Както и да е. Според мен освен логопед (който явно е достигнал задоволително ниво) вие вкъщи говорете много. Ама много, с обяснения, постоянно. Имаме дъшеря на 9 почти, понеже аз много говоря, и тя....страшно е. Детето копира маниер на говор, изказ, построяване на изреченията. За четене е рано. Според мен щом смята, значи няма умствено изоставане ( извинявам се за грубия израз). На детето му трябва комуникация.

# 50
  • Мнения: X
brumm, сърдечно благодаря!

# 51
  • Мнения: 11 970
brumm, ама защо да има умствена изостаналост? Говорът на детето не отговаря на възрастта. Това не е свързано само с умствена изостаналост. Има и разстройства на езика. Разбира се за тях има и други маркери. Детето на Катерун покрива поне още един - не разбира двустепенни команди или по-дълги инструкции и обяснения. Нужно е детето да бъде консултирано с екип от специалисти, които да отхвърлят проблем или да идентифицират такъв. След определен брой срещи с детето и съответни тестове и наблюдения.
Работа на учителя е да даде определен обем знания като част от подготовката за първи клас. Работа на родителя е да следи развитието на детето си. В днешно време има достатъчно уроци и ресурси и в интернет, които могат да се ползват от родителите за обучение на детето. Друг въпрос е, че детето избягва работата с родителя. Но.мално, родителят е родител, а не учител, детето разделя ролите.
катерун, обърнете се към Отдел закрила на детето и поискайте да ви насочат към безплатни услуги в общността - психолог и логопед. Не е страшно да се самозаявиш в ОДЗ и поискаш нещо за детето си.
Това, че детето гледа на чужд език не означава, че ще научи езика само от екран, де да ставаше така, ама не става. Не означава и че ако е двуезично ще допуска такова говорене и смесване на езиците. Двуезичните деца спират да смесват езиците и оправят граматиката още на възраст 4-5 години, но при условие, че наистина е в двуезична среда. Във Вашия случай не мисля, че става въпрос за двуезичие.
Има един безплатен образователен сайт academico, който може да ползвате детето поне да научи буквите. Потърсете из интернет пространството, ако детето толкова виси на устройства или не желае да учи по друг начин. Между другото в градината обучителните ситуации са по 10-20 минути. Разгледайте книжките, по които са работили. Прочетохте ли какво пише на гърба на свидетелството относно подготовката на детето?
И не разчитайте само на безплатна подкрепа и работа от специалисти за детето, че не винаги върши работа безплатното.
Всички издателства имат качени безплатно помагала и учебници от детската градина  до седми клас включително. Препоръчвам тези на Просвета, но Вие може да си изберете и на друго издателство.

# 52
  • bulgaria
  • Мнения: 309
Според мен става дума за дислексия. Най-общо, децата с дислексия често са интелигентни, но имат трудности с изразяването, често пропускат букви и думи при писа, обръщат срички и тн.
Задължително да работи постоянно с логопед, защото нещата се задълбочават и става все по-трудно с годините. Явява се изоставане с материала, оттам комплекси и прочие. При работа в логопед, тези неща се преодоляват успешно, но не се ли вземат мерки- проблемът няма да изчезне от самосебе си.
Нямам много време и пиша малко по диагонал, но непременно отидете поне един път на частен логопед, ако не друго, поне да се уточни дали има проблем.

# 53
  • Мнения: 5 273
Мама Ру, използвах груб израз, а това, че детето не изпълнява команди, изказани по-сложно, явно съм пропуснала.
Моята 9 годишна също не изпълнява команди. Не само сложно изказани, прости команди не изпълнява. Не знам как е при това дете.
Иначе примерът с нашето дете дадох, за да покажа, че 7-8-9 годишните доста често съвсем умишлено не ни "отразяват". Аз съм склонна да вярвам и подхождя позитивно, с дислексия нямам опит и не знам какви са симптомите. Пак казвам, имам точно такъв пример с дете, което не говореше правилно до първи клас, сега нещата си влязоха в рамките, вече завърши втори. Лято е, детето си е вкъщи, предполагам ползва телефон, таблет, играе игри, а там потъва в собствен свят. Ако е така, според мен трябва да бъде извадено и поощрявано да общува.

# 54
  • Мнения: X
Характеристиката на детето от завършването на градината е чудесна - пише, че се развива добре, има еди какви си умения, познава буквите и ги разбира (ама наистина ли? Не ми го показва в къщи!)
Точно от тези безплатни услуги ползвахме - личната дава един талон и след разговор с детето и родителите, се преценя какво му е нужно. Логопеда го искахме всички. За психолога настоях аз, въпреки, че през цялото време ми се обясняваше, че детето няма необходимост от такъв. Имал нужда от граници, възпитание. Аз не наказвам или наказвам за минути и после "на мама момчето". Само крещя като е непослушен. А трябвала наказания и да не викам. Трудна работа. Вече почти не викам, но с наказанията не мога да се справя - наказвам го, той сам си отменя наказанията, става неконтролируем и аз се предавам. Или става послушко и аз отменям наказанието. Мъжът ми е точно като мен. Не го бием. Проблема с руския се дължи на мен, защото от малък си има негов си таблет, а най-интересните детски са на руски - почнахме с Маша и мечока, през желираното мече Валера, стигнахме до Фиксиките - как да му ги забраня, той толкова неща учи от тях за света! Сега е на вълна "деца - влогъри" - не се използват лоши думи, темите са интересни, често са деца с родители влогъри. Но всичко това на руски. Аз НЕ искам да знае повече от 1 език. Искам българския да научи, пък за другите има време по-нататък. Просто, както казах, в училището задължително ще изучава два чужди езика. А с руския се бърка, нито руски знае, нито бг. Но според мен не му е проблема в това, че оня ден научи, че ра́дугата е всъщност дъга. А в това, че не може да изговаря думите и не може да съставя и да разбира изречения, по-дълги от няколко думи. Нещо се случва и не знам дали не си внушавам вече или той си играе с мен нещо. Снощи се оказа, че вече не знае трите си имена. Знаеше си адреса точно, с гордост го казваше, и имената си, и моето, на татко си. Снощи ми вика "не помня, забравих". Почнахме да го учим, научи го с няколко повтаряния и днес знае само галеното си име. Мъжът ми казва, че се лигави. Ох, чакам сестра ми да се обади тея дни да чуя поне какво е говорила с докторката от Св. Никола.
За дислексия не съм се интересувала, но ще погледна. Помагала съм преглеждала из интернет, трябва да почна наистина пак по стария начин да се занимавам с него -> логопедката ни беше дала срички, които трябва да се повтарят в определена последователност.
Като беше малък мислех, че изостава умствено, но една от госпожите в градината работи И с деца със СОП. Тя е родена с призвание да е детски учител. Отлична! Та тя каза, че детето е много умно, но единствено има проблем с концентрацията и възпитанието.

# 55
  • weiter, weiter, ... weiterstadt
  • Мнения: 18 076
За границите съм съгласна, за наказанията - не толкова.
Кой каквото и да ми обяснява, при някои деца въобще не работят, даже са контрапродуктивни.
Което в никакъв случай не означава, че трябва да оставим детето да прави каквото си иска.
Много е важно да има ясни правила и граници и постоянно да се поддържат. Децата редовно и доста креативно тестват дали все още границите са там или мама/тати ще отстъпи. Викането за мен е безсилие.
Аз също викам понякога, но после анализирам защо се е стигнало дотам и гледам следващия път да не оставям ситуацията да ескалира толкова.

Прочети книгата на Томас Гордън "Трениране на успешни родители" и гледай да се водиш по този метод.

За артикулацията, неразбирането и лошата артикулация не мога да взема отношение.
Моето дете расте двуезично, също гледаше като по-малък филмчета на руски, после и на други езици, по едно време японския му харесваше, но не смесва езици и водещия му език не страда от това.
Т.е. не е само от гледането на филмчета на руски!
Това, че има проблем с изразяването, неозначава, че има и когнитивни дефицити.
Важно е да разбереш какъв е проблема и да работиш при него, за да не се задълбочи.

# 56
  • Мнения: 11 970
Катерун, много от нещата се отнасят и до моето дете относно поведението, но... Не се забравят адреси и имена! Ако наистина ги е забравил, бих се притеснила сериозно. Изобщо на 7 години такъв регрес за мен е странно, но аз не съм специалист, а родител на дете с обучителни затруднения. Определено проблемът не е в руския, моят син също гледаше много на руски, че и аз съм с руска филология, ама изобщо не дава признаци да знае руски. Знае думи, реплики, правилно окончание в някои случаи, но да води разговори на езика още не съм установила да може. На 7г е, на есен ще е първокласник. На 6г установих, че не знае буквите и не иска да работи с мен. Есента го записах в асоциация дислексия и ежеседмично го водя за по един час. Хън-мън, учеше по няколко букви на ден, срича и е на крачка да се отпусне да чете гладко. Също рязко дръпна напред в математиката, без да съм го занимавала. Това му е интересното на този етап.
Каката ми е със Смесено специфично разстройство (език и математическо мислене), говори и пише правилно, но й е трудно да направи изказване, да обясни, да разбере обяснения и указания.

# 57
  • Мнения: X
Mama Ru как реши да се обърнеш към тази асоциация? Как разбра, че има дислексия? Отварям да чета сега.

# 58
  • София
  • Мнения: 7 990
За да се говори за дислексия, логопедът трябва да е забелязал индикации преди това. Моят син от 3-годишен работи без прекъсване с логопеди и терапевти и някъде около 5 годишна възраст ми обърнаха внимание, че има прояви, които на по-късен етап може да се окажат дислексия. Давам примери: учейки цифрите, започна да ги пише огледално, бъркаше 3 с 5 и 8, след това започна с буквите - имаше значение шрифта, огледално ги пишеше, не ги разпознаваше и т.н. За възрастта казаха, че може да бърка по сходство, но може и да е дислексия. Отделно беше с беден за възрастта речник, изпитваше силни затруднения да преразкаже с 2 изречения приказка, която многократно е повтаряна, невинаги разбираше какво му се говори.
Според мен обърнете внимание на буквите - дали наистина ги е учило, има ли проблем със запомнянето или са нестабилни познанията. Изхождайки от личния опит, попитах и в какво се изразява нежеланието да ги учи - дали наистина са учени, писани и повтаряни или в ДГ са отчели дейност и само на хартия са преминали през материала на МОН.
С инструкциите също е важно да се разбере дали наистина разбира какво му се казва или прави оглушки.

# 59
  • София
  • Мнения: 28 522
Да, дислексията в случая... Логопедът щеше да е разбрал, ако има такава.

# 60
  • Мнения: 11 970
Mama Ru как реши да се обърнеш към тази асоциация? Как разбра, че има дислексия? Отварям да чета сега.
Класната ме насочи към тях.още в началото на първи клас като стана очеизвадно, че има проблем. Аз подозирах, познавам симптомите, но други логопеди отрекоха с мотива, че трябвало да завърши втори клас. Да, ама средата на октомври ни дойде редът за Св. Никола и там поставиха диагнозата. В Асоциация дислексия потвърдиха и чрез техните си тестове.
При твоето дете може да е друг тип разстройство на езика или изобщо друг проблема.

# 61
  • София
  • Мнения: 38 475
Катерън, и на мен от ОЗД ми отказаха психолог, дадоха ни логопед. Но не ни решиха основния проблем, заради който отидох при тях - детето не иска да ходи на училище. Това беше във втори клас. Чак втория срок на трети намерихме училищна психоложка, която наистина ни помогна и все още работи с детето.
Мисълта ми е да действаш отрано.

# 62
  • Мнения: X
Здравейте,
Не разчитайте на характеристиката от детската градина - те са стандартни в повечето случаи и не им се занимава , особено ако детето е било проблемно.
 Държавните логопеди няма как да се занимават с детето по- дълго дори и при проблем , защото върху тях има натиск да работят с нови деца, а те все пак си имат капацитет ( споделено от нашият логопед към ДГ) . След работа с детето ако има прогрес не трябва да се спира.
Обърнете внимание и на вашият подход към него - въпреки цялата си любов и желание да му помагате не сте специалисти и не разбирате/ знаете какво точно го затруднява и как да му помогнете.
Възможно е с вашето поведение да влошите нещата - ако заставате пред него с изопнато от напрежение лице и го корегирате непрекъснато, изисквате нещо от него, което не може да изпълни детето  от притеснение може наистина да забрави всичко. Помислете си какво изпитва, ако вижда , че ви разочарова и не отговаря на очакванията ви.
Колкото и да е ужасно, трябва да намерите средства за специалисти , дали кредити, дали лишение от почивка вие си знаете.  Отсамосебе си без работа  е много малко до невъзможно изведнъж да се оправи на тази възраст.
Не сте сама има много деца като вашето, които са оставили тези проблеми в миналото.
Трябва системно да се работи с детето, но трябват средства за съжаление така стоят нещата в България.
В училище ако не може обясни какво иска може да отключи агресивно поведение и да го изолират. Спешно трябва да предприемете мерки, ако детето наистина не е узряло за първи клас го отложете и интензивно работете с логопед.

# 63
  • Мнения: 1 029
Катерън, изглеждате разумна жена и вярвам, че не преувеличавате. Според мен вашите усещания и наблюдения вероятно са обективни и детето има проблем. Трябва да сте по-настойчива в исканията си и търсенията на варианти за получаване на безплатна помощ. На първо време сменете ЛЛ на детето, явно е назаинтересован и крайно вреди, изпускате ценно време. Ако беше добър педиатър, той/тя първи трябваше да ви насочи към нужните специалисти.
Синът ми беше със същите проблеми, но малко по-леки - първи думи на 3 г, до 6 г с непонятна реч, обожаващ мат. задачи, решаваше условни задачи до 20, още на 2 г. Аз от 3 годишен го водех по лекари, но за всички беше в норма. Тогава, преди 25 г ,не бяха чували за спектъра или поне леките случаи не ги брояха за такива. А той определено е някъде в края на спектъра - липса на емпатия, имитира чувства, егоцентричен, обичащ реда и последователността, финната моторика му е слабо място и т.н.
Бъдете настойчиви в търсенето на проблема. Вярвам, че ще успеете.

# 64
  • Мнения: 39 284
Стана ми интересно. Липсата на емпатия израства ли се? Егоцентричността?

# 65
  • Мнения: 4 755
Стана ми интересно. Липсата на емпатия израства ли се? Егоцентричността?

Не знам дали се израства. По-скоро в един момент децата започват да се контролират, принудени от социалната среда, и може да проявяват нещо като емпатия, но само донякъде. Имаме си две такива в семейството - едната е на 19 години и в общи линии има напредък, но това е само под натиска на социума, т.е. вече е усвоила някакви социални умения, включващи и проява на емпатия до някаква степен. Вторият е синът ми - в училище казват, че е внимателен към другарчетата, помага им, когато имат нужда, услужва им с молив, мастило, гума,... Тренира хокей на трева и го виждам как подава ръка на падналия противник. У дома е съвсем друго дете.

Аз прочетох диагонално темата, но не разбрах каква е връзката между възпитанието и говоренето на детето. Катерун, защо специалистите казват, че детето няма нужда от логопед, а е просто разлигавено? Не схванах връзката. Аз си признавам, че наказвам на поразия, защото това е единственият начин да постигна нещо с моето - като го лиша за известно време от нещо, което обича.

# 66
  • Мнения: X
Nedinka, казват, че няма нужда от психолог и изследвания (поисках преглед при невролог, еег). Логопедката просто си даде мнението, че е добре детето и имаха напредък голям за една година. Не е казала нещо за дислексия, бавно развитие и др.

# 67
  • Мнения: 4 755
Nedinka, казват, че няма нужда от психолог и изследвания (поисках преглед при невролог, еег). Логопедката просто си даде мнението, че е добре детето и имаха напредък голям за една година. Не е казала нещо за дислексия, бавно развитие и др.

А как обясняват неясното говорене? И доколко това неясно говорене пречи на детето да общува или пък не му пречи?

И друго се сетих - да не би детето да копира нечие произношение несъзнателно? Синът ми има тази склонност.

# 68
  • Мнения: X
Никак не го обясняват. Добре си бил, просто някои момченца по-трудно и по-късно проговаряли.
Понякога му пречи на общуването. Децата не го разбират и той не ги разбира. Но само понякога. Оня ден едно детенце го пита за една стиропорена ракета "А! Тука защо е така нарязана?" Нашият: "какво това значи?". Детенцето: "ми виж, ей тука все едно е нарязана с ножица". Нашият: "Аа, това ли? Не зная".

Ами мъжът ми не може да казва "р", трудно обяснява. Странно, защото завърши магистртура с отличен, чете постоянно, има много и обширни познания в различни области. Но почне ли да ти обяснява нещо, тръгва отдалеч, бърка и думи, опитва се да се сети.
НО детето прекарва време не само с нас, но и навън с други деца, а доскоро ходеше на градина. А мъжът ми наистина се старае с детето, опитва да му говори на достъпен за него език, без разни сложни думички.

# 69
  • Мнения: 5 273
Аз в последния пример не виждам нищо необичайно като разговор между деца. Когато общуваме, често мислим по различен начин и вашето дете е попитало, за да изясни ситуацията.

# 70
  • Мнения: X
А аз виждам, че "какво това значи" трябва да е "какво значи това".
Може би преувеличавам проблема и дано да е така!

# 71
  • Мнения: 4 755
Детето е малко, за да може да прави някакви структурирани обяснения. Синът ми едва в трети клас има подобрение в това отношение и то защото много пишат разни съчинения и творби в училище. Иначе се разпилява в приказките си безобразно.

Мен определено би ме притеснило изречение от типа “Какво това означава?”

А обяснението, че някои деца проговарят по-късно ми се струва безсмислено за 7-годишно дете. Аз лично от своя опит бих потърсила консултация с невролог. Дори да е излишно, ще бъде полезно да чуете мнението му и да прецените заедно дали трябва нещо да се предприеме. Може пък с тръгването на училище и по-сериозната граматика детето да си намести структурите.

Звукът р не ви е проблем. И аз не мога да го казвам, но това не ми пречи на останалите умения.

Успех!

# 72
  • Мнения: 11 970
Катерун, как е родено детето? Доносено ли е? Изплакало ли е веднага? Било ли е на кислородна терапия? Травма на главата?
Питам, защото подобен тип проблеми се срещат с малко по-голяма честота при осиновените деца, които по-често са били при неблагоприятни условия по време на вътреутробното си развитие или са недоносени.
Мозъкът е разделен на различни центрове, които отговарят за различни неща. Ако има засягане на центъра на речта може да се очакват проблеми с обработката на думите. Струва ми се, че във вашия случай може да има и някакво унаследяване на проблем.
И аз бих завела детето на детски невролог.
Относно мнението на специалистите, често срещано е да се диагностицира дислексия, когато детето вече е в края на втори клас. Така е било на времето. Такива деца по-трудно се ограмотяват. Категорично Вашето дете ще има допълнителни трудности при два чужди езика от първи клас. Не се препоръчва изобщо до четвърти клас да учи чужди езици, какво остана за два паралелно. Просто е безумна тази ситуация. Поне първите две години не занимавайте изобщо детето с други езици, наблегнете на ограмотяването на български иначе и до четвърти клас няма да може и да срича, да не говорим за писане. За да може детето да пише, то трябва да познава буквите, да различава елементите им, да свързва звук с буква, да "чува" отделните звуци в сричката, след това в думата. Ако оставите това само на училището, още в средата на първия срок ще берете големи ядове и ще започне натиск да си преместите детето в друго училище. Най-добрият Ви ход е да започне годината като дете със СОП. Така ще има ресурсен, логопед и психолог, които да работят с детето безплатно и в училище. Настоявайте обаче да е по учебния план, а не по индивидуален такъв. Ако имате избор на класен, търсете такъв който има опит и резултати в работата с деца със СОП.
Записвайте го на състезанията на СБНУ. Те са базирани на учебния материал само и всички деца получават грамоти за участие. Това е много важно за самочувствието на детето, защото усети ли се различен, че му е трудно там, където другите успяват с лекота ще се фустрира, възможно е да реагира с лошо поведение и нежелание да ходи на училище и да учи. Насърчавайте интереса му към математиката, дайте му цел - МГ от пети клас, запишете го на спорт или музика, рисуване, инструмент... нещо, което ще даде поле за изява.

# 73
  • Мнения: X
Роден е със спешно секцио, но изплака веднага и не е имало проблеми. Спешното секцио беше заради положението му в утробата ми, не можеше да излезе. Никакви проблеми не е имало. Не зная какво да направя, че да започне училище като дете със СОП. Може би първата стъпка е невролога? Чакам сестра ми да разговаря с докторката, за която писах и не знам защо, но имам големи очаквания от там. След този разговор ще реша накъде да тръгнем.

# 74
  • Мнения: 11 970
За да започне като дете със СОП трябва да имате епикриза и насочване. Докато чакате отговор от сестра Ви, огледайте се при Вас дали няма център за детско психично здраве, в който има екип психолог, логопед и детски психиатър. Задължително екип, като водещ е детския психиатър. За Св. Никола ще чакате доста. Първата консултация с детски психиатър може и платено, беше 35лв, но след това аз чаках през 2017 седем месеца да ни дадат часове за обследване, което се проведе в рамките на 4 дни и с по две срещи на ден, които не винаги са една след друга. Въпреки това, щом и детето вече е било насочвано за работа със специалисти говорете с психолога в училището за проблема и да Ви каже дали междувременно няма начин да мине на СОП като се яви пред комисия.

# 75
  • Мнения: 1 572
Не зная какво да направя, че да започне училище като дете със СОП.

Аз бих изровила всяка информация от Интернет за институциите, които се занимават с деца, бих се обадила в МОН, бих говорила с директорката за съвет.

Разбирам, че разчитате на връзките на сестра си, но не губете ценно време, докато чакате. Няколко човека казаха, че се чака с месеци.
Помислете да вземете таблета на детето, на 7 години със сигурност не им трябва, за по-малки пък съвсем. Общуването лице в лице ще му е от много по- голяма полза.

# 76
  • Мнения: 2 081
Не зная какво да направя, че да започне училище като дете със СОП.

Аз бих изровила всяка информация от Интернет за институциите, които се занимават с деца, бих се обадила в МОН, бих говорила с директорката за съвет.

Разбирам, че разчитате на връзките на сестра си, но не губете ценно време, докато чакате. Няколко човека казаха, че се чака с месеци.
Помислете да вземете таблета на детето, на 7 години със сигурност не им трябва, за по-малки пък съвсем. Общуването лице в лице ще му е от много по- голяма полза.

Няколко човека , включително и аз писахме какво се прави , но вие продължавате да губите време . Проблемът се е виждал и много по-рано , но някои родители предпочитат да си затварят очите
Таблети и телефони са абсолютно забранени .
Обследване от психолог , психиатър и логопед и ще издадат епикриза . С нея се кандидаства за ресурсен учител .

# 77
  • Мнения: X
А аз виждам, че "какво това значи" трябва да е "какво значи това".
Може би преувеличавам проблема и дано да е така!

Силно впечатление ми направи словореда
“What this means?”  - буквално “ какво това означава” . 
Не зная говорите ли английски, но детето Ви ако гледа много YouTube и общува по-малко с деца, може да е научило езика - да звучи смешно, но дъщеря ми от гледане на клипчета се записа директно в ниво А2 английски, само граматиката й куцаше ( това в трети клас) говореше свободно езика :0.
Синът ми като говори ( той има проблем, пък и приятелите му май са като него) по някой път словореда му е английски, той много си пада по няколко геймъри блогъри. на английски и ги гледа/ пише редовно . Чувам , че ползва изрази “ не е голяма сделка” / not big deal  и обяснявам, защо на български казваме “ голяма работа” и много други подобни ситуации.
 Синът ми говори перфектно английски и пише (5 клас) за съжаление с българския си има проблеми .
Направи ми впечатление , че вашето дете използва “ встретихме” от руски , защото гледа руски филмчета. Децата са много адаптивни, попиват всичко , английският е много по- лесен от българския, нищо чудно детето да ползва словореда му.
Вие пробвахте ли да видите до колко разбира английски/ руски.

# 78
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Kira и при нас така се получи.
Децата учат езика толкова бързо и интуитивно

И ние го водихме на логопед и минахме през всички притеснения

# 79
  • Мнения: X
"Какво това значи" по-скоро е от "что это значит". Много руски детски гледа в youtube. На руски думите винаги са му по-лесни. Не съм го пробвала да му говоря на руски само, но като му кажа нещо, не му прави впечатление. Примерно отварям сутрин шкафа с бисквитки, десертчета, нескуик и др. разни (такива неща закусва) и ако го питам "что будеш завтракать?" и той "кексики с молокоооом". Знае, че е друг езика, но мисля, че не винаги осъзнава, че на него говори, а не на български. Освен това не знае руски. От детските е понаучил някои думички и реплики.
Разбрах. Ще го закарам на невролог. Първо ЛЛ.
Благодаря много за отзивчивостта и подкрепата! 🌺

# 80
  • Мнения: 6 166
След няколко часа ще го закарам при личната. Ще пиша после. Съвсем се отчаях. Той допреди няма и месец си говореше. Тая промяна с детската градина му повлия. Хубаво му е в къщи, но почти няма контакти с други деца и някак почна да смотолевя набързо първо думите, а после да не може да ги казва. За няма и месец дръпна много назад с говоренето. Иначе не е буен, ангелче е, добричък. Само не ще да учи. А преди поведението му беше голям  проблем. Вече не, изобщо не.

Може да ви носи утеха, че от стоенето вкъщи е дръпнало назад, но моето постоянно си стои вкъщи и не спира да плямпа. Даже и на сън говори. Ама не беше преди така. И на мен ми замазваха учите най-различни специалисти - ще надрасне това, от самосебе си ще се оправят нещата. Моето от цялата дума само казваше последната сричка. Ем, научих си го да говори, да чете на 4. Както Мама Ру ти е писала - с 300 към Свети Никола при невролог. И от там каквото ви кажат.

# 81
  • European Union
  • Мнения: 1 387
А аз не бих бързала със СОП-а и последващите етикети. Разбира се, че ще правите всякакви консултации, но не е нужно да тръгне на училище с предварително залепен етикет. Тръгването на училище е достатъчен стрес, не е нужно да се чувства различен от останалите.
Освен това логопед е казал, че не вижда проблеми, второ мнение няма да навреди, но все ми се струва, че логопедът е по-компетентен от форума.

По-напред някой каза, че 7-годишно дете не говори така. Определено има проблем и майката го усеща. Но също така повече от половината деца на тази възраст не могат да пресметнат колко още играчки им трябват до 11, ако вече имат 8 (или нещо подобно беше дадено като пример). Типично по мъжки борави по-лесно с числата, отколкото с думите. Понякога е хубаво да се наблегне на силните страни на детето, не само на слабите.

А ако учителката в първи клас види проблем, винаги може да организира обща подкрепа на детето. До СОП и допълнителна подкрепа се стига по-трудно, но общата подкрепа е лесно постижима.

# 82
  • Мнения: 6 166
Това, което казват всички назад е, че трябва да се търсят консултации и да се намери какъв е проблема. На 7 да не говори е меко казано притеснително.

Назад писаха и, че урока си върви и кой научил-научил, който не внимавал да е внимавал. И в училището ще е така. Ако се локализира какъв е точно проблема изборът ще е между - да се измъчи жената да го учи вкъщи на всичко, което не научава в училище или да си има квалифициран ресурсен, който да помага в това. Третия вариант е до месец детето да е изолирано от другите и от учителката като проблемно и .. пак ще има етикети.

Последна редакция: чт, 24 юни 2021, 23:26 от Елфичка

# 83
  • Мнения: 11 970
Аз точно като човек минал по този път и устискала без СОП до средата на трети клас давам съвета. То не, че ресурсният за два часа седмично може да свърши всичката работа, ама поне е специализирана помощ и то безплатно, на което също се държи от авторката.
Щото аз четири години плащам като поп и водя детето ежеседмично и при специалист по дислексия. Плащам си и разни допълнителни занимания като ментална аритметика и уроци по рисуване. Зорът беше най-вече първи клас, после постепенно се напаснахме с детето и вече ученето е по-лесно. Ама и аз станах половин специалист покрай това.
А те етикетите пак се лепят - глупаво, разсеяно, буйно... Всякакви етикети. Да не мислите, че децата в класа няма да видят различието? И, че няма да кажат "Колко си тъп, как може да не разбираш/ да не можеш?" Тя подкрепата от класната лесно се организира, ама класната не е специалист и ако няма и опит с такъв проблем доколко ще са полезни тези консултации?
При.всимки случаи родителят трябва да се ангажира много по-активна и дългосрочно с учебния процес, независимо от специалистите, подкрепата и подобни. Защото те са крайно недостатъчни.

# 84
  • European Union
  • Мнения: 1 387
Дете в първи клас има две основни задачи - да научи буквите и да научи цифрите. И какво да прави с тях. Стана ясно, че това дете няма проблеми с цифрите. За буквите все още никой не знае - може и да има, може и да няма. Така че аз наистина не разбирам призивите да се обяви за дете със специални образователни потребности, без наистина да е ясно, дали то има такива.
Другата част от първата година в училище е да се научи детето да следва указания, да спазва правила, да комуникира по подходящ начин с връстниците си, да има приятели, да не е аутсайдер. И цялата тази част я зачеркваме за сметка на другата. Защо?
Хиляди постове се изписаха по време на дистанционното обучение за нуждата от социализация на децата, а сега се казва, че тя изобщо не е важна. Важното е детето да има ресурсен учител, който да го учи по два-три! часа на седмица.
И моля да бъда разбрана правилно. Не казвам, че на детето му няма нищо. Казвам, че трябва да се работи с него, а не с институциите.

# 85
  • Мнения: X

Другата част от първата година в училище е да се научи детето да следва указания, да спазва правила, да комуникира по подходящ начин с връстниците си, да има приятели, да не е аутсайдер.

Детето , ако наистина има такива проблеми както описва майката ( тя може и да преувеличава от тревога), много трудно ще успее да комуникира с връстниците си и е много вероятно да го изолират .
А изолацията и отхвърлянето води до агресия , майката спомена , че е имал проблемни поведение в ДГ.
Ресурсните учители , иЗобщо ако има нужда от такива ще му помогнат в обучението. Детето пак ще ходи на училище присъствено, но ще работи допълнително и с ресурсен учител.
В класа на детето ми има дете със СОП, което работи с учител - има си и приятели и среда, но получава допълнителна помощ и по нищо вече не се различава от отстаналите ( поне според мен като външен човек на техния колектив).
Нека мине обследването и специалистите ще преценят изобщо детето има ли нужда от допълнителна помощ или просто е прекалило с ютуб. След като отговаря правилно на руски възможно е да е прекалило с чуждоезиковите филмчета и от там словореда .
Аз имам две деца - момиче и момче , без да засегна никой искам да кажа, че момчетата наистина са малко по-бавни в началото.

# 86
  • Мнения: 6 166
Другата част от първата година в училище е да се научи детето да следва указания, да спазва правила, да комуникира по подходящ начин с връстниците си, да има приятели, да не е аутсайдер. И цялата тази част я зачеркваме за сметка на другата. Защо?

Защо ли .. Още в ПУК се очаква децата да са примерни и кротки. Ако някое е дори и с една йота  по-различно учителките го изолират "да не пречи" или с други думи кервана да си върви и на тях да им е по-лесно, а след това децата следват примера на учителката и изолират детето. Детето, вече ядосано, заради това, че е отхвърлено става "проблемно".

Ето за това трябва да се обърне внимание на основното, каквото и да е и от там нататък да се обръща внимание на сприятеляването.

Регрес в говоренето става винаги, когато се натрупва лексика на нов език.  След това ги бърка езиците. След това детето рязко дръпва и по двата езика. Но, авторката казва, че проблем с говоренето е имало и преди. Може би не е трябвало да спира логопеда.

Последна редакция: пт, 25 юни 2021, 15:20 от Елфичка

# 87
  • Мнения: 215
Защо в ДГ учителките са смятали, че детето ви има проблем с възпитанието? Какво прави или не прави?
Моят съвет е да спрете с таблет/телевизия и всякакви електронни устройства. Разбирам, че и вие сте човек и искате 5 минути свобода, за да си свършите работата, но е явно че това му вреди към момента и трябва да се преустанови. Занимавайте го с други неща - изрежете му букви от картон, пускайте му да слуша приказки, книги, стихотворения на български ( само да слуша, без да гледа). Обяснявайте му всичко като на малко дете. Детето ви очевидно е способно да говори, но не може да артикулира и  да построява граматически правилно своите изречения като това допълнително се утежнява от слушането на чужд език.
Според мен започването на училище е доста стресиращо преживяване, учебният матриал е доста, децата са нови и различни и ако синът ви не може да комуникира адекватно ще му е много много трудно да се приобщи, което от своя страна може да засили проблема. Имате два месеца преди училище, за да работите с детето. Разбирам, че нямате финансовата възможност за частни прегледи ( а детето има личен таблет?), но има доста групи във фейсбук за взаимопомощ или за помощ на родители в затруднено положение - може да попитате дали няма логопед, който да ви направи безплатна консултация. Също така има доста логопеди при които първата консултация е безплатна и поне ще могат адекватно да разберат какво причинява този проблем и да се вземах някакви мерки. Също така е редно да настоявате за преглед при невролог, педиатърът е длъжен да ви даде направление.
Успех!

# 88
  • Мнения: 5 273
Джорито, детето е посещавало логопед.

# 89
  • Мнения: 11 970
За да работи детето със специалисти, първо трябва да се на рани обследване, за да се установи причината за проблема. Такова обследване се прави от екип - детски психиатър, психолог и логопед. Първо да намери авторката най-близкия до нея екип.
Децата билингви към 7-годишна възраст говорят свободно и двата езика без да ги смесват. Колкото и да ползва таблет, седемгодишното трябва да е с водещ език български, ако това е езика в семейството и средата - градина, улица.
Безплатни специалисти има и с направление от "Закрила на детето" стига да имат договор с такива.

# 90
  • Мнения: 133
Понеже предостатъчно адекватни съвети са се изписали, няма да повтарям.

Само няколко неща искам да добавя. Вие сте родител на това дете - ваше основно задължение е да му бъдете адвокат и да търсите най-доброто за него, да се борите за него и да защитавате неговия интерес. Не бива да имате никакви угризения или колебания дали да настоявате за скенери, прегледи, консултации, направления, ресурни учители (ако считате за нужни). Едно мнение почти никога не е достатъчно да си сформирате ваша коректна представа за нуждите му. Обградете се със специалисти и търсете точните хора, които искат да се занимават с детето.

Притеснително е, че бащата подценява и неглижира проблема на детето (за мен детето има проблем). Имам един такъв татко вкъщи и знам как постоянно трябва да се балансира между него, специалисти и потребностите на детето. В един момент всичко минава в ръцете ми и аз нося отговорност за всички решения. Тежи тази роля и знам каква вътрешна борба е на моменти да вземаш правилните решения без подкрепа от другия родител.

Няколко човека ви казват да спирате екраните и клипчетата. Много хубава препоръка, само че нека не се залъгваме, че става ей така със щракване на пръстите. Моят син е много визуален - има нужда да види нещо, за да го разбере. Гледа, но само на един от двата езика, на който той е отглеждан. Та намалете и фокусирайте върху филмчета, в които се изговарят правилно думите на български език.

И съжалявам, че ще го кажа, но сама усещате, че детето има проблем с езика, записвате го в училище с изучаване на 2 чужди и два месеца преди 1ви клас изпадате в шок и ужас, че не говори. Не е сериозно това...

# 91
  • Мнения: 1
Здравейте, имате ли развитие около проблема със детето. Имаме съвсем същия проблем. Живеем в Австрия детето е роден в Германия. Не съм спирала да го водя  на лекар логопед спорт плуване часни учители сега отиваме и на танци. Правихме всички възможни прегледи. ЕЕГ ЕКГ скенер на главата  на ушите .Нямам фейсбук но,ако искате да се свържете с мен може да ми пишете тук ninayancheva73@gmail.com ще си разменим тел.номера. Трябва да се чуем. Може да сме си полезни с опита в усилията който полагаме.

Общи условия

Активация на акаунт