Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Нашите орхидеи – тема 35

  • 24 313
  • 741
  •   1
Отговори
# 60
  • Мадрид / София
  • Мнения: 4 847
При този мухъл от долу бих я извадила, почистила и сменила напълно субстрата. Ако я вадиш саксията я остави поне половин час във вода с белина за дезинфекция и чак тогава слагай нов субстрат заедно с орхито. Така ще видиш и състоянието на корените. Явно са я преполивали доволно.

# 61
  • Мнения: 11 780
Нов материал за АЛИЦЕАРИТЕ БЕАЛАРИТЕ

Линк към материала тук ( МОЛЯ Импала и Рая да го проверят !)
https://drive.google.com/file/d/10uLLrqeKPPdLxuobld8u0d7zt-92ad5 … /view?usp=sharing

ТЕКСТ НА МАТЕРИАЛА



АЛИЦЕАРА / БЕАЛАРА
Уход за орхидеей Aliceara. CAMBRIA. КАМБРИЯ. Уход за Камбрией. (orchidee.ws)
Превод РеняГе

ОБЩИ СВЕДЕНИЯ : Алицеарата ( старо име Беалара) е хибрид на Brassia, Miltonia и Oncidium. Орхидеята е симпоидална. Псевдобулбите са овални, крушообразни, Растящи на „стълбичка“. Могат да завършват с един или два листа. Цветоносите излизат от „прегръщащите „булбата листа, на дължима достигат 50 см и могат да носят до 15 цвята. Всяка псевдобулба може да пусне два цветоноса. Цветовете са разнообразни на цвят- от бели до тъмно кафяви на петна, приличат на островърхи звезди с диаметър до 15-17 см и доста силно ухаят на черен пипер.
Синоними : Cambria, Bakerara, Beallara или Degarmoara.
Най-известни алицеари са :
Aliceara Eurostar
Aliceara Flying High (1987)
Aliceara Peggy Ruth Carpenter
Aliceara Tahoma Glacier
Aliceara Diana Dunn Gotic


ЖИЗНЕН ЦИКЪЛ: Той може да бъде разбит на следните етапи :
- ВЕГЕТАЦИЯ ИЛИ РАСТЕЖ НА НОВИТЕ ИЗДЪНКИ – В основата на старите булби поникват новите издънки. Отначало приличат на малки храстче с много листа. Първо достигат пълния си ръст, след това наливат псевдобулбата си.
                                                                              
- ЦЪФТЕЖ : Тъй като групата на Беаларите/Алицеарите е много обширна, е трудно да се изведат някакви общи правила за цъфтеж. При някои цъфтежа се случва преди наливане на псевдобулбите, при други – след това.

- ЗИМЕН ПЕРИОД НА ПОКОЙ: Причина за този период на покой е ниските нива на осветеност през студения сезон. Т.е. този период на покой е ПРИНУДИТЕЛЕН. Жизнените процеси се забавят или стопират- растението заспива „зимен сън“.

ТЕМПЕРАТУРА : Тъй като алицеарите/Беаларатите са обширна група и включва хибриди на много орхидеи от различни географски пояси е трудно да се наложи някакъв общ шаблон за техните температурни предпочитания. Единственият начин да направите извод какво предпочита вашата Алицеара/Беалара че да го изведете по пътя на наблюденията и проба-грешката. Най-добре в началото поставете цветето на светъл ( но не пряко осветен от слънцето) перваз и наблюдавайте как ще реагира на високи или ниски температури. Задължително обаче се изисква температурна различна между дневните и нощните температури някъде в раките на 4 градуса. Колкото е по-голяма тази разлика ( все пак в рамките на разумното ), толкова по-богато ще цъфти алицеарата ви. Ако все пак трябва да бъдат направени някакви изводи, то много обобщено те могат да бъдат следните:
Ден : 18-35 °C (идеални температури 22-24 °C);
Нощ : 16-20 °C (минимални + 10 °C).

СВЕТЛИНА : Алицеарата/Беаларата обича високи нива на осветеност и в сутрешните часове може спокойно да понася преки слънчеви лъчи. Трябва обаче да имате предвид че към тези високи нива на осветеност трябва цветето да бъде внимателно привиквано. Не може да го държите на светло но не осветено пряко от слънце място и после изведнъж да го сложите на перваз с пряко слънце. Освен това колкото е по-осветен прозореца, толкова по-осезаеми температурни разлики между дневната и нощната температура можете да постигнете, а това е основен фактор на стимулация на цъфтежа.
Добра локация са източни , югоизточни, южни, югозападни и западни прозорци. Важно е обаче да се дозира пряката слънчева светлина чрез тънко перде или леко отдръпване назад. Възможно е алицеарата ви да се развива добре и на североизточни, северни и северозападни прозорци, но това трябва да откриете отново чрез метода на проба-грешката. Ако растението ви на тези прозорци се развива добре, но не цъфти, значи не му стигат нивата на осветеност. Или преместете на по-осветено или добавете изкуствено доосветяване.

СУБСТРАТ : Отглеждайте алицеарите/беалараите в саксии . субстратът може да бъде разнообразен , дори купен от магазина такъв. Основни компоненти трябва да са : кори дребна/средна фракция, сфагнум, торф. Можете да ползвате и други добавки. Запомнете че няма лоши субстрати, има орхидеити поливащи орхидеите си без да се съобразяват със спецификите на субстрата и растението. Ако са на по-сенчесто място, направете субстрата по въздушен и поливайте по-рядко. И обратното.
ПРЕСАЖДАНЕ :  Тази орхидея няма нужда от често пресаждане. Правете само при необходимост поради влошаване качествата на субстрата- разлагане или осоляване ( промяна на рН в следствие н аполиване и торене) . Пресаждайте когато новите издънки достигнат на височина 5-10  см и започнат да нарастват собствени корени.

ВЛАЖНОСТ НА ВЪЗДУХА: На местата където живеят родителите на алицеарите/Беаларите – Аржентина, Парагвай и др. – относителната влажност на въздуха рядко пода под 55-60%. Нека не забравяме обаче нещо много важно – СРЕД ПРИРОДАТА ОРХИДЕИТЕ РАСТАТ ПО ГОЛИ КОРЕНИ И ПРИ ТЯХ ОВЛАЖНЯВАНЕТО И ПРОСЪХВАНЕТО ПРОТИЧАТ С РАЗЛИЧНИ ТЕМПОВЕ ако сравним с процесите протичащи в домовете ни. При отглеждане на алицеарите / беаларатите посадени в субстрат, кореновата им система е в постоянно леко увлажнено състояние, затова потребността на висока влажност на въздуха наоколо е ненужна, а дори понякога и пагубна, тъй като ризомата бавно просъхва и това може да доведе до гниене и по корените и по новите издънки.
Нека напомним , че растението е устроено така че СВЕТЛИНАТА  е основния фактор който дава н акорените сигнал да пият вода от субстрата.Паралелно с  това растението изпарява влага от повърхностите си. С повишаване на температурите това изпарение ( потоотделяне) се увеличава. При температури 18 до 28 °C тези процеси протичат съвършено нормално. Но при по-високи такива ПОГЛЪЩАНЕТО НА ВОДАТА ОТ КОРЕНИТЕ СЕ ЗАБАВЯ  , при температури над 35 градуса НАПРАВО СПИРА. Обаче изпарението на влагата от повърхностите на сраетнието продължава с пълна скорост и изразходвана влага нямам как да се възстанови защото процесът на пиене на влага от корените  е забавен или е спрял напълно. При по-висока въздушна влажност процесът на „потоотделяне“ значително за забавя и така разхода на влага се намалява.
Забелязано е, че при температури на отглеждане 16-28 градуса няма нужда от някаква специфична влажност на въздуха в помещенията.
Когато говорим обаче за повишаване на влажността на въздуха около растението , можем да се възползваме от специални овлажнителни на въздуха или да поставим саксията върху съд с вода , като при това саксията да стои върху камъчета за да е НАД изпаряващата се вода. Това е подходящо и за лятото, и за зимата , НО само за первази които отдолу имат нагревател ( парно ) допълнително обсушаващ въздуха. 
 
ПОМНЕТЕ, ЧЕ АКО ИМАТЕ ДОПЪЛНИТЕЛНО ОВЛАЖНЯВАНЕ НА ВЪЗДУХА ПРЕЗ ЗИМАТА, ТРЯБВА ЧЕСТО ДА ПРОВЕТРЯВАТЕ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА РАЗЛИЧНИ ГЪБИЧНИ И БАКТЕРИАЛНИ ИНФЕКЦИИ ПО РАСТЕНИЯТА.


ПОЛИВАНЕ : Честотата и обилието с което се полива пряко зависи от температурите на отглеждане. Няколко основни правила :
Колкото е по-топло, толкова по-често трябва д аполиването ( но с оглед на онези над 28 градуса когато пиенето на вода се забавя а след 35 градуса направо спира ) .
Не допускайте задържане на вода в саксията. Когато поливате следете цялата вода да е изтекла от саксията навън.
Между поливанията субстратът трябва да просъхне напълно. Нека това бъде вашата отчетна точка защото режимното поливане не винаги е подходящо. Ако неможете да разберете дали алецеарата е за поливане- бучнете вътре бамбукова пръчка ( към средата) и след 5 минути я извадете. Ако е влажна - не поливайте.
Поливайте както решите- може проточно, може с накисване, може с душ- всичко зависи от вашите предпочитания, но не забравяйте, че поливането зависи  от вида на субстрата, заради начина на неговото просъхване.


ТОРЕНЕ :
По време на вегетация торете всяко трето поливане с концентрация ½ на указаната на опаковката на тора.
Тъй като корените на алицеарите/беаларите са много чувствителни към торовете, използвайте само специализирани торове за орхидеите. Най-подходящи са т.н. балансирани торове с показатели на NRK  8-8-8 или 3-3-3. Ако обаче все пак нямате такъв то торете с тор с повече азот докато издънката достигне ½ от нормалния си размер, а след това торете с тор с повече фосфор. 
Комбинирайте торене с поливане и листно торене ( при листното торене с тор разреден ¼ на опаковката) като ги редувате.


ПЕРИОД НА ПОКОЙ : Жизнения цикъл на алицеарите/беалартите по принцип не предвижда някакъв период на покой нито за стимулация на цъфтежа , нито през зимата по принцип. Ако й осигурите подходящите условия то тази орхидея може целогодишно да расте трупа листна маса и цъфти.
ОБАЧЕ,  по нашите ширини през есенно зимния период има много ниски нива на осветеност дори на южните прозорци. Заради това жизнените процеси на растението се забавят, а понякога дори спират. Щом това се случва поставете растението при температури задължително ДО 24 градуса- за предпочитане около 18 и поливате съвсем леко и много нарядко. С увеличаване на интензивността на светлината и продължителността на деня през пролетта възстановете нормалния режим на отглеждане.


ЦЪФТЕЖ И СЛЕД ПРЕЦЪФТЯВАНЕ: Алицеарите/беаларатите могат да цъфтят целогодишно, стига да им бъдат създадени подходящите за това условия. Все пак предпочитанията им са цъфтеж за през пролетта и есента. Могат да „държат цвета“ 4-8- седмици в зависимост от броя цветове на даден цветонос и количеството едновременно цъфнали цветоноси.
След прецъфтяване цветоносите се отрязват и ако има необходимост цветето се пресажда. След пресаждане се държи няколко дена без поливане за заздравяване на евентуалните наранявания по корените.

РАЗМНОЖАВАНЕ : В домашни условия се размножава САМО вегетативно, чрез делене на растението. Желателно е всяка деленка да съдържа минимум три булби за по-голяма стабилност на новото растение. В оранжериите се размножава със семена или меристемно.

ОТГЛЕЖДАНЕ НА ОТКРИТО : От началото на май до средата на септември можете д аотглеждате растението на открито но на място защитено от преки слънчеви лъчи или дъждове и силни ветрове.

АКО ОРХИДЕЯТА ви расте и развива нормално, има достатъчно булби, НО ОТКАЗВА ДА ЦЪФТИ, какви може да се евентуалните причини:
Едната причина е НЕДОСТАТЪЧНОТО ПОЛУЧАВАНА СВЕТЛИНА. Поставте на по-осветено място или добавете доосветяване.
Друга причина може да е , че нямате достатъчно осезаеми температурни разлики между дневна и нощна температура.
Трета причина може да – прекалено високи температури на отглеждане.
Какво може да бъде направено ? Опитайте да я изнасяте през пролетта или есента на открито за през деня. Там температурите ще са по-високи и в съчетание с по-ниските нощни температури можете да очаквате залагане на цветонос. ПОМНЕТЕ ОБАЧЕ  че можете и трябва да правите това само и единствено ако има булба за оформяне или оформена. Ако имате млада изънка цялата тази гимнастика е излишна а дори можете да повредите младата нова растяща издънка. Би могло да цъфне стара булба, но ако вече е цъфтяла от двете страни и това няма да се случи. Затова подхождайте с разбиране към процеса.

КАКВО СЕ ПРАВИ ПРИ НОВОЗАКУПЕНО РАСТЕНИЕ : Поставете го някъде и го наблюдавайте как привиква към новото си място на обитание. Не го тормозете и не очаквайте от него чудеса. Не забравяйте колко време е пътувало до вашия дом и колко стрес с преживяло. Следете как се движат новите издънки, корените, цветоносите. Ако в рамките на 3-4 месеца растението се развива има нови растежи, активни корени - то това е добре. Ако ли не,  значи мястото и грижите не са подходящи. Вече, ако в рамките на година, алицеарата ви незавивисмо от доброто развитие не цъфне- сменете нещо в мястото/начина на отглеждане.

НЕ ИЗПАДАМЕ В ПАНИКА АКО :
Веднага след закупуването цветовете окапват а пъпките пожълтяват – това е заради стреса и е нормално.
На листата се появяват малки черни точки , котио с течение на времето не се увеличават. Най-вероятно са следи от нещо старо, което вече е преодоляно.

ПОЧВАМЕ ДА СЕ ПРИТЕСНЯВАМЕ АКО :
Имаме следи от вредители
Ако на листата на алицеарата ни се появят мокри петна, петна с мраморна окраска,
Листата жълтеят и масово капят
Ако алицеарата се клати в саксията сякаш няма корени.


# 62
  • София
  • Мнения: 2 703
_re_ge, всичко е наред с материала.

Добре, че го пусна, че да прочета за нещастната китка, дето я мъча няколко години вече.

# 63
  • Мнения: 12 945
Бебето ми цъфна,още не е отделено:

Лоша е снимката,съжалявам. Под него има още едно кейки,но то няма цветоноси. Ето и цвета от друг цветонос:


Странното е,че бяха някак залепнали самите листенца на цвета. Направи ми впечатление,че няколко дни стои уж цъфнало,но не съвсем. Другите за толкова се отварят и като го подръпнах,видях залепването. На всичките цветове беше така. Нямам идея защо.
Другата също ме радва:


Лошото е,че ги преместих преди месец и отгоре,заради слънцето,което ги печеше сутрин,та хвърлиха някои пъпки и двете,но нямаше как.
Бялата и лилавата също са пощурели,отрупани с цвят,но не съм ги снимала,че да не досаждам. 😃

# 64
  • София
  • Мнения: 2 703
Anyyyone, втората е phal. Pretty romance. Първата не я знам. Не успяват да се отлепят листенцата, когато не ѝ стигат силите. Мисля, че може би е време да се отделят кейките. Не е много информативна снимката, но се виждат май коренчета на бебетата.

# 65
  • Мнения: 12 945
Много са малки,не знам. Утре ще я снимам по-хубаво и ще кажете,ако трябва ще ги отделям.

# 66
  • Мнения: 116
Добро утро, прекрасни! Hug
Ето тези хубавици ме изненадаха вчера... С аромат, особено бялата! Не знам как точно да го опиша, прилича ми леко на зюмбюл, но по-деликатен и сладък...
 

# 67
  • Варна
  • Мнения: 1 890
Рошаво, жълто…. Що е то? Heart Eyes

# 68
# 69
  • Мнения: 2 394
Някой може ли да ми каже дали тези вирнали се неща са корен или цветонос?



# 70
  • Мнения: 2 797
Корени са.

Вещи, не го разпознавам, но е много красиво Blush

# 71
  • Варна
  • Мнения: 1 334
Прекрасна брасада мивада, само ги заглеждам за момента. Но ако видя някъде неофитения фалката или шутен въобще няма да се колебая. Stuck Out Tongue Winking Eye

# 72
  • Мнения: 2 797
Флоренче, и на мен н.фалката ми е много симпатична, редовно си я гледам, гледам, и после затварям страницата Grinning Има ги в момента при карге и швертер, ако тази информация ти помага с нещо.
Аз не мога да се реша за нея. Нито едно растение от темперирания климат не вирее вкъщи както трябва, нямам условия за тях, или пък не мога да им разбера потребностите. Сравнявам с топлолюбиви и студенолюбиви, и двете виреят. Тия междинните само ме ядосват.

# 73
  • Бургас
  • Мнения: 1 900
Момичета с тия летни почивки в Гърция и Австрия съвсем си зарязах орхите. Една е заминаваща в орхидеиния рай утре ще пробвам да я сложа в керемезит, но нямам надежда, а беше биглип голям цвят.
В движение си поръчах пак от орхидеи бг. една милтония Summer и едно мини с голям цвят и си мисля, че това не може да е мини ами миди, но младо дано оцелее.

Вещи това жълто рошавко много уБаво пу-пу все така цъфтеливо.

# 74
  • Варна
  • Мнения: 1 334
Флокс, аз следя една потребителка дето цъфва неофитения като сакъзи и си мисля, че и аз мога. Joy
Тя жената пише- слънце, тор, вода и си цъфтят. Едва ли е толкова просто, но въпреки това при следваща поръчка бих се пробвала с една неофитения, но в кори , едва ли ще я вдигам на кошница със сфагнум, че сега в горещините това постоянно опръскване ще ми дойде нанагорно. Stuck Out Tongue Winking Eye Ще го мисля.

Последна редакция: вт, 13 юли 2021, 23:31 от floren

Общи условия

Активация на акаунт