МОН - промените продължават (5)

  • 90 027
  • 767
  •   1
Отговори
# 510
  • Мнения: 3 530
Хм, на какво се основаваше иска им?
Помня случая, защото беше около нашите вълнения и не ми идва на ум за какво са се хванали, при това успешно.

# 511
  • Мнения: 7 685
Грешка на квестор.

# 512
  • Мнения: 10
Дидева, жената извежда къде по-сериозни въпроси. Joy
Сега цитираните системи имат ли изпити или нямат? Ако имат, как са разположени възрастово и предхождат ли се от сексуално възпитание?
Колко по-модерни са им задачите за разлика от нашите остарели, пък макар и с басейни?

Цитираните системи. Задачите на тази цитирана система, са задачи, които тестват уменията на учениците, а не фактологичното им знание, защото в живота уменията са изключително по-важни от перфектно назубрената формула за работа или константите в тригонометрията. Не разбирам подигравателния ви тон, надявам се да е просто грешно разбран от мен.

# 513
  • София
  • Мнения: 16 314
Изкушавам се да помоля за пример на задача, която тества уменията, а не знанията на учениците. Бих попитала и как се учат математически специалности в университет, без да се знаят "формулите за работа" и "константите в тригонометрията", но сигурно ще е прекалено нахално.

# 514
  • Мнения: 10

С цялото ми уважение. Прочетете малко и се поинтересувайте какво е измислил светът още през миналия век. Измислени са системи, които са по-ефективни от тази на МОН в България. Проучете за системата IB, която е призната в цял свят. Доста по-ефективна е от нашата система с тези НВО, които само стресират децата в седми клас и биват карани да направят избор за бъдещето им, като те дори не знаят какво е сексът и каква е разликата между секс и любов. Системата IB е по-добра защото дава възможност на децата да развиват уменията си и също в десети клас те избират между няколко предмети от различни предметни групи. Така децата разбират в кое са добри и наистина им е интересно и в кое не. След това имат втори шанс да направят съзнателен избор със своите предмети в единадесети клас. Ако успешно вземат изпитите в DP програмата, могат отново да направят избор за други предмети в университет, така децата постоянно изследват себе си и развиват нови умения, някои от които умения са изключително важни за университета. НВО и задачите в МОН са толкова остарели, че в пиесата на Станислав Стратиев "Балкански Синдром" се шегуват, че тогавашните възрастни хора са изпитвали трудност със задачите свързани с басейни и прочие. Пиесата е от преди 1989 година. Методите на МОН са остарели и това е факт, а единствената умна и безумна матура е в десети клас, която позволява на учениците да спрат с учението, но не позволява на 16 годишните да работят. Единствената адекватна матура е тази в десети клас, с която взимаш дипломата си.
Не че който и да е от постовете Ви е във връзка с темата, ама все пак...
Човек, преди да започне да ръси "умности" е добре да се пообразова малко. На първо време се запознайте с българската образователна система, която очевидно не познавате. После проучете как са устроени образователните системи в Европа. Ще установите например, че в други европейски държави децата държат изпити, подобни на НВО, още в 4-ти клас и на база резултатите от тях ги разпределят по видове училища, от което пък зависи дали изобщо ще имат право на висше образование. Т.е в 4-ти клас се решава бъдещето им - мноого преди да са разбрали какво е сексът. И се решава далеч по-кардинално, отколкото при нас в 7-ми клас. Аз предпочитам МОН. Joy IB програмата не е национална образователни система в никоя държава, а e създадена основно с цел унифициране на образованието за деца на пътуващи родители, които сменят образователни системи. Предимства /и то относителни такива/ носи само при достигнат висок резултат от обучението. За децата с по-ниски резултати - масата - е по-скоро негатив за бъдещото продължаване в университет. Що се отнася до профилирането /избор на предмети в 10-ти клас/, такова има и в националните образователни системи, включително българската.

IB системата тества умения, а не знания. Мога да кажа абсолютно същото и за Вас. Пообразовайте се малко и проучете предимствата на IB системата. Истината е жалка в крайна сметка. Никакви промени не могат да подготвят добре децата за настоящето време. Това е световен проблем. Изискват се радикални промени, дългогодишни изследвания и много тежка работа за да се промени която и да е било образователна система, за да бде ефективна. Пример за задача която тества умения е следната. Представете си задача, в която ви питат не колко, а как. Представете си, че ви питат по история да обясните какви фактори може да са причина за избухване на гражданска война, като го подкрепите и с примери. Тук ученикът не трябва просто да посочи примерите, а да обясни как тези примери са довели до гражданска война и също да свърже примери от различни събития, за да успее да извлече основните причини за избухване на гражданска война.

Последна редакция: вт, 24 яну 2023, 17:20 от vivikazakova

# 515
  • Мнения: 14 246
Да заковете пирон е умение... Ако детето учи в "хранително-вкусов" техникум,трябва да може да транжира месото,например... Архитектура – да може на една проста кръчма да направи интериора – такива и такива столове,ще отиват на такива тапети. И т.н.

# 516
  • София
  • Мнения: 16 314
Ъхъм, IB диплома се взима само с умения, без знания. Smirk И само с умения се става инженер, лекар, юрист, физик... На тях знания не им трябват. Малко мисъл е редно да влагаме от време на време.

# 517
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 203
Аз бих прочела с интерес малко повече за IB системата. И в БГ се предлага от няколко училища, но не знам в кои университети се реализират с предимство ученици с такава диплома.

# 518
  • София
  • Мнения: 16 314
Представете си задача, в която ви питат не колко, а как. Представете си, че ви питат по история да обясните какви фактори може да са причина за избухване на гражданска война, като го подкрепите и с примери. Тук ученикът не трябва просто да посочи примерите, а да обясни как тези примери са довели до гражданска война и също да свърже примери от различни събития, за да успее да извлече основните причини за избухване на гражданска война.
Досега говорехме за математика, а не за история, но добре.
За да направи горепосоченото, ученикът все пак трябва да знае събитията. Ако това имате предвид под умения, то и тук така се тестват при добър учител. Това не е въпрос на система, а на конкретно преподаване.

# 519
  • Мнения: X
Специална задача само за sanaka
Скрит текст:
Открийте разликите.

# 520
  • София
  • Мнения: 16 314
Ами има разлики, Дидева. В IB учебника е по-цветничко. Joy

ПП. Опитах се да реша тази задача с умения, ама не ми се получава.

# 521
  • Мнения: 10
Специална задача само за sanaka
Скрит текст:
Открийте разликите.

Toва, което се извадили е учебник от core topics, които представляват задачи изключително подобни на задачите в учебниците в МОН и прочие. Тези задачи са най-ниското ниво в математиката в DP. Надявам се да ме разбирате правилно, уменията, които IB развива помагат на ученика да прилага знанията си в света и да прави различни връзки между предметните знания. Пример за това е, че физиката има повече общо с философията отколкото с математиката в същото време. Така даден въпрос във физиката, може да бъде изследван и във философията и да се разкрие отговорът на дадения въпрос. Математиката е само средство във физиката. Прави ми впечатление, че разбирате доста от образователни системи. Трябва да се признае, че без умения всякакви и умения за прилагане на знанието, голото фактологическо знание е нищо. Абсолютно нищо. Ако не знаеш как да използваш наученото, то за какво си го запаметявал?

Последна редакция: вт, 24 яну 2023, 22:21 от vivikazakova

# 522
  • Мнения: X
Я гледай ти, значи все пак имало сходства. Joy
Извинявам се, че IB програмите не са моята сила и предполагам всички трепетно очакваме от Вас да дадете адекватен пример със задачи, които тестват умения, а не знания. По-точно такива: " Задачите на тази цитирана система, са задачи, които тестват уменията на учениците, а не фактологичното им знание, защото в живота уменията са изключително по-важни от перфектно назубрената формула за работа или константите в тригонометрията."  Щото тази за мен си е точно проверяваща знаенето на конкретна формула. Математически естествено, понеже говорехме за НВО, а едва ли в тези програми БЕЛ е застъпен.
А, и задачата беше за sanaka. Не знам защо изобщо сте я погледнали.
Между другото, в този учебник има доста сериозна теория, която при нас изобщо не се изучава в среден курс.

# 523
  • Мнения: 10
Я гледай ти, значи все пак имало сходства. Joy
Извинявам се, че IB програмите не са моята сила и предполагам всички трепетно очакваме от Вас да дадете адекватен пример със задачи, които тестват умения, а не знания. По-точно такива: " Задачите на тази цитирана система, са задачи, които тестват уменията на учениците, а не фактологичното им знание, защото в живота уменията са изключително по-важни от перфектно назубрената формула за работа или константите в тригонометрията."  Щото тази за мен си е точно проверяваща знаенето на конкретна формула. Математически естествено, понеже говорехме за НВО, а едва ли в тези програми БЕЛ е застъпен.
А, и задачата беше за sanaka. Не знам защо изобщо сте я погледнали.
Между другото, в този учебник има доста сериозна теория, която при нас изобщо не се изучава в среден курс.

Не зная дали това ще Ви изненада, но в DP има Български език. Даден човек знае нещо(назубрена информация) или знае как да намери пътя, чрез който да стигне до информацията. Кое е по-полезно? Голото фактологично знание или умението за намиране на отговор? Впрочем сте и права, би трябвало да Ви направи впечатление, че в учебниците на IB обяснението как и защо се учи дадена формула и как се получава тази формула и какво точно калкулира тази формула е доста по-добре обяснено. В тези учебници наистина обясняват причината зад всяка формула и показват практическата полза.

# 524
  • Мнения: X
Мисля, че бягате от първоначалната тема на разговора. Обсъждахме НВО, а Вие се насочихте към сравняване на системите. Снимката, която съм пуснала, показва, че една и съща задача присъства и в едната, и в другата. Иначе съм съгласна, че няма голяма полза да знаеш формулата за лице на правоъгълник или повърхнина, ако не можеш да изчислиш колко квадрата плочки са ти необходими, за да обновиш облицовката на банята си. Примерно.

Общи условия

Активация на акаунт