Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Нашите орхидеи – тема 38

  • 23 666
  • 743
  •   1
Отговори
# 165
  • Мнения: 237
_re_ge, на етикета пише Дендробиум Нобиле Микс. Слагам и снимка

# 166
  • Варна
  • Мнения: 1 334
2 престрашили се фалчета, Simple Smile





# 167
  • Мнения: 11 780
_re_ge, на етикета пише Дендробиум Нобиле Микс. Слагам и снимка

Заповядай

https://docs.google.com/document/d/0B55Kb-0ngNjQUW9MU0hLQVp4Q1E/ … =true&sd=true


цитирам текста

"Dendrobium "nobile"
http://www.orchidee.ws/  Превод Ваня Ялексиева , редакция РеняГе




ОБЩИ СВЕДЕНИЯ
Закупувайки орхидея на чийто етикет пише Dendrobium Nobile, вие купувате хибрид, съдържащ някакъв някакъв процент от природният вид (75%,50%,20%,0,005%).Тези хибриди се създават вече 120 години (от 1870г) и в тях често се използва не само природния вид а и материал от много други природни видове Dendrobium : Dendrobium findlayanum, Dendrobium heterocarpum, Dendrobium linawianum, Dendrobium pendulum, Dendrobium regium, Dendrobium signatum и др. Всички те произлизат от райони с различни климатични условия и затова в жизненият цикъл на едни хибриди може да има период на засушаване, а при други не. Ситуацията се усложнява и от непрестанното създаване на нови сортове и затова всяка година през официална регистрация преминават най-малко 20-30 сорта да не говорим за тези които не биват регистрирани. Понякога те са трудно различими едни от други, но в същото време на генетично с различни изисквания ниво към температура, осветеност и провокация към цъфтеж.     
В наши дни да се намери ЧИСТ Dendrobium Nobile е много сложно - даже и В специализирани оранжерии под това име се предлагат много стари хибриди, външно съвсем малко различаващи се от природната форма.   
Отличителна черта на хибридите Dendrobium Typ "nobile" , е че образуват цветоноси не на върха като при Dendrobium Typ "phalaenopsis , а по цялата дължина на псевдобулбите. Съцветията са къси и носят 1-3 цвята, от бели до тъмно виолетови – най-често разноцветни.

ГОДИШНИЯТ ЦИКЪЛ на развитието на растението започва с периода на вегетация, т. е. образуването на нови растежи/издънки, появяващи се от старите псрвдобулби. Всяка псевдобулба е разделена на сегменти (пръстени) и в границата между два сегмента обикновено са закрепени листата. Именно на точно това място, където всяко листо плътно приляга към псевдобулбата са съсредоточени меристемите - пъпки  способни при едни условия да се развият до съцветия, а при други - до нови растежи/издънки. Такива растежи не бива да ви притесняват , това е нормално за почти всеки Dendrobium – издънки да се появяват не само традиционно в основата, но и по цялата дължина на псевдобулбата. Импулс в развитието на новите растежи дава достатъчното количество светлина и ако растението го получава  през цялата година ( 12месеца подред ), то новите издънки прорастват постоянно правейки растението по богато на вид.




Фото: Нови издънки от границата между два сегмента на псевдобулба.

 В развитието си новият растеж се издължава и раздува, образувайки накрая нова псевдобулба, която след известно време (при всички сортове е различно) може да цъфне.

ТЕМПЕРАТУРА:
Отглеждането на Dendrobium Typ "nobile" може да бъде при различни температурни условия - в диапазона от 0-3 °C до 40-42 °C . Важно е обаче да се разбира, че поносимостта към някаква температура и температури благоприятни за развитието на растението са две различни неща.
Температура влияе върху всички процеси протичащи в растенията непряко. Най-важна е светлината - именно тя заставя орхидеята да създава нови клетки в корени, цветоноси или листа, а температурата може да ускори този процес неколкократно или съществено да го забави. Установяването на благоприятният баланс "светлина - температура" за вашата орхидея ще позволи тя да расте буквално пред очите ви. И обратно, ако температурата остава благоприятна, а светлината намалее значително (зимата), то растежа се преустановява до появата на подходящи условия (пролетта). Това често се случва през зимата , когато заради отоплението температурите са подходящи но за сметка на това светлината е недостатъчна.
Важно е да знаете, че указанията за Dendrobium Typ "nobile", предоставени от производителя са дадени при наличие на нужните нива осветеност. Никой няма да се ориентира към вашите конкретни условия и в зависимост от това да ви препоръчва температурни и поливни режими.
При голямото разнообразие от хибриди от типа Dendrobium Typ "nobile" температурния режим може да бъде грубо усреднен:
Лято : не по-висока от 30градуса;
Зима :10-18 градуса ;

Тъй като в нашите ширини в зимния период осветеността е с ниска интензивност - тя не е достатъчно за развитието на новите растежи. Затова по принцип, те се появяват пролетта, а стават окончателно оформени псевдобулби октомври - ноември. По време на развитието им орхидеята трябва да бъде на светло и топло място, а след формирането на псевдобулбите - на светло/слънчево , но прохладно. В такива условия растенията бързо ще нарастват на зелена маса и ще се стимулира цъфтеж. Аналогични резултати могат да се получат при отглеждането на орхидеята на слънчево място, но температурата да не надвишава в 24-25 °C. Тогава листната маса ще нараства по - бавно, но цъфтеж ще настъпи много по-бързо.
При отглеждане на растенията в домашни условия - на перваз,  роля оказва не само дневната температура, но и нощната. Работата е там, че както и повечето от тропическите орхидеи Dendrobium Typ "nobile" са в състояние да се развиват в два различни режима
в условията на повишена въздушна влажност (оранжерии, орхидариуми) ;
в условията на понижена въздушна влажност (в природата - сухи периоди, когато е горещо, слънчево и няма дъждове)  и в домашни условия на перваз;
Способността да се преминава от един режим в друг е заложен в самата природа на орхидеята и присъства при почти всички представители на разглежданата група.
Основната разликата в двата режима се състои в това, че при 70% влажност на въздуха C3 / C4 ФОТОСИНТЕЗА) орхидеята може да улавя въглеродния диоксид (СО2)през деня и незабавно да го вкарава в преработка. Той е жизнено необходим за строежа на нови клетки Съвсем друга картина се наблюдава при понижена въздушна влажност – устицата не могат да се отварят денем и улавят СО2 само нощем. Натрупват го, а го преработват в полза на растението вече през деня, т.е. двата процеса се разграничават във времето, поради което се забавя и развитието на растението.
УСТИЦАТА СА специални образувания, които се намират върху почти всички части на растенията покрити с епидермис, но най-вече листата (р-р 0.01мм-0.06мм)и регулират газообмена.
Влажността на въздуха не е единственият фактор влияещ върху фиксацията на СО2, при CAM ФОТОСИНТЕЗАТА съществена роля играе и температурата на околната среда. Тя не трябва да е по-висока от 22-24 градуса, иначе СО2 не се фиксира и нощта преминава без полза. Именно тази особеност в работата на "устицата" на орхидеитее породила препоръката за температурни разлики при отглеждането на орхидеите в дома. Важно е не толкова при какви температури гледате растенията денем, а нощната температура - тя трябва да е около 22-24 градуса, а най-добре да е 18-20 градуса.
СВЕТЛИНА:
От всички популярни Dendrobium-и в продажба именно Nobile е най - светлолюбив. Но все пак в самата група предпочитанията към светлината са разнообразни. Може да си купите два различни по цвят хибрида и да ги поставите на един и същ прозорец. Единият през годината ще пусне 2-3 поколения нови издънки/растежи, а другия - бавно, но сигурно да развива една единствена издънка, пусната май-юни. Това е така, защото при различните хибриди доминират различни гени. При тези с бели и нежно-розови цветове по правило е съсредоточена генетична информация от по-малко светлолюбиви природни видове, докато при по наситените червени и жълти цветове - генетичния материал е от силно светлолюбиви родители.
Обобщение може да се направи така - южни, югозападни и западни прозорци са подходящи за отглеждане на Nobile, а за всичко друго изискванията трябва да се прецизират от наблюдения върху конкретно растение.
Ако новите псевдобулби, получени на южен или западен прозорец, визуално са много по-къси от каквито са били при закупуване на растението, че значи на това място осветеността е прекалена за сорта. По принцип в това няма нищо страшно - орхидеята може да се премести на по - сенчесто място или да се остави така, тъй като тя без съмнение ще цъфне, просто ще развие по-малко цветоноси, тъй като псевдобулбите са по-къс и на тях има по-малко на брой пръстени и съответно място за съцветия. С времето растението обаче ще стане по-компактно.
Дългите и тънки псевдобулби получени на източен или северен прозорец (в сравнение с каквито са били при купуване на растението), ясно говорят за недостиг на светлина и ако тази орхидея не цъфне 18 месец е нужно да и се намери друго по-осветено място или да се добави доосветяване с подходящи фитолампи.



СУБСТРАТ:

Отглеждането на хибриди на Dendrobium Typ "nobile" е възможно в разнообразни варианти - в саксии, монтирани на блок или в по-екстремални условия. Това зависи от вашите лични предпочитания и от потенциала на самото растение . Например ако поначало растението е с тънки псевдобулби, то те ще се накланят ту на една ту на друга страна без подходяща опора. Такова растение може да се отглежда във висяща кошница от която то ще образува красива каскада или да се качи на блок. Еднаквите по размер булби, които могат да растат прави и без допълнителни подпори, могат да се посадят в нормални саксии. Масивни глинени кашпи са подходящи за осигуряване стабилност на растението, особено при много дълги псевдобулби.

За субстрат може да използвате всичко - от чисти кори, до чист мъх сфагнум. Изборът също зависи както от личните ви предпочитания, така и от степента на осветеност: при по-тъмни места( северни и източни прозорци)  е желателно да се използват по-въздушни смеси (едри кори с стиропор ), а за южни и западни да се осигури по-голямо количество мъх. Ако сте се спрели на готова смес от магазина, но ви тревожи присъствието на торф в не трябва да знаете, че той има специална роля - добавят го защото орхидеята в домашни условия ще бъде поливана с водопроводна вода, чието Ph не е много подходящо за растенията, а торфа понижава киселинността на водата.
Съдът за засаждане трябва да се избира според кореновата система, така че тя свободно да влезе в съда и да останат 1-2 см свободно пространство отстрани. Тъй като ризомата (удебелена част от която излизат корените) е неголяма и разстоянието между псевдобулбите е малко, то е желателно растението да се сади в средата и периодично саксията да се завърта по своята ос ако новите издънки растейки към светлината дисбалансират саксията. На дъното на съда може да сложите едри камъчета, за да осигурите дренаж и устойчивост.

ПРЕСАЖДАНЕ:
Dendrobium Typ "nobile" не се нуждае от често пресаждане, затова е необходимо това да се прави само когато е действително има нужда-  например в случаите, когато се натрупат соли по субстрата в следствие състава на водата, торене или когато имаме уплътняване на субстрата, освен това при критичното Ph ( при нормата - 5,5 до 6,5). Също така причина за пресаждане е и прекомерното разрастване на растението в саксията когато тя му стане тясна и псевдобулбите започнат да растат извън ръба й) . Най-доброто време за това е периода, когато новите растежи/издънки на орхидеята достигнат 5см и започнат развитието на своите собствени корени.
ВЛАЖНОСТ НА ВЪЗДУХА:
При споменаването за орхидеи у хората се появява неволна асоциация: "Орхидеята е тропическо растение, а в тропиците има висока въздушна влажност!”. С това е сложно да се спори, тъй като по-голямата част от известните в наши дни растения в действителност произхождат от места с тропически климат, с тази малка разлика, че в едни от тях  дъжда е ежедневно явление 12 месеца в годината и това задържа влажността на въздуха висока. А в други местообитания се наблюдава смяна на много влажни с много сухи сезони, т.е. растенията са се приспособили да превключват в зависимост от условията и прекрасно да съществуват при понижена влажност или без такава.
Изучението на биологията на орхидеите се развива и днес вече е факт че около 75 %  от всички известни на човека орхидеи могат да превключват процеса си на фотосинтеза от състояние C3 / C4 в състояние CAM в зависимост от това дали климата е сух или влажен.
Групата на хибридите Dendrobium Typ Nobile макар и да съдържа в себе си голямо количество различни растения, практически всички техни природни роднини  произхождат от климатични зони с ясно изразени сухи периоди ( 2-4 месеца), по време на които дневната влажност на въздуха в най - добрия случай е 40-45%,т.е. по нищо не се отличава от нашите стайни показатели Това прави дадените растения толкова привлекателни за отглеждане в условията на обикновен перваз. Бъдете спокойни, растения, които не са способни да съществуват в условията на понижена въздушна влажност, не попадат въобще в мрежата на в свободната продажба и даже в оранжериите се продават с ясното пояснение, че са за отглеждане само в парници, орхидариуми или терариуми. Сред Dendrobium Typ "nobile" няма такива!
Влажността на въздуха, както и температурата, имат косвено влияние върху орхидеите. Тя подпомага регулирането на едни или други процеси, като ги ускорява или забавя. 
Растението е така устроено, че в процеса на своята "жизнеработа", то не само поглъща необходимата за растежа и развитието влага, но и я изпарява от повърхността на листата и псевдобулбите си. Основно влияние върху този процес оказва слънчевата светлина, под въздействието на която орхидеята се нагрява и скоростта на "потоотделянето" се увеличава. При температури от 18° до 28°С и редовно поливане дадения процес протича съвършено нормално - колкото вода се е изпарила, толкова се поема от корените и т. н.
При по-високи температури скоростта на поемане на вода от корените се забавя, а при достигане 35-37 °C практически се прекратява напълно. Едновременното с това , активното изпарение на влагата от повърхността на листата не просто продължава, а набира скорост, водейки постепенно до увехване, тъй като работата на корените е спряна а необходимостта от вода не се възпълва. При влажност на въздуха 50-55% и по-високи процеса на "потоотделяне" при Dendrobium Typ Nobile значително се забавя но се поддържа баланса на влагата на нужното ниво. Известно е, че в условията на редовно поливане и при 16-28° С без последствия за здравето на орхидеята може успешно да се отглежда при нормална стайна влажност на въздуха.
За повишаване влажността на въздуха непосредствено около растението (не в помещението като цяло) може да се използват овлажнители или да се оборудва под саксиите конструкция с влажен керамзит (пясък, торф или подобни материали). Под действието на нагряващ фактор - (директно) слънчеви лъчи или радиатор (зимния период) керамзита се нагрява, водата се изпарява и повишава влажността около орхидеята
Помнете, че при отглеждането на орхидеи в условията на повишена въздушна влажност е необходимо редовно да се проверява помещението, където се намират растенията, тъй като влажния спарен въздух е идеална среда за развитие на различни гъбични и бактериални заболявания. 



ПОЛИВАНЕ :
Честотата и обилността на поливане на орхидеите от даденият вид зависи пряко от интензивността на светлината и общата температура на отглеждане и колкото тез показатели са по-високи, толкова по - често се налага да се полива. Яркото слънце провокира развитието на нови клетки, поради което потребността от вода расте.И обратно- понижената интензивност на светлината забавя обмяната на веществата и поемането на вода през корените на орхидеята значително се снижава. А в условията на много лоша осветеност, например зимата, този процес може да се прекрати напълно. В този случай не е важно поливате ли вашето растение или не, водата капилярно се задържа в повърхностния слой на корена - велмена, но не прониква в самото растение, застоява ден, два, три...При добра вентилация на саксията, част от нея постепенно се изпарява, но останалата влага започва да разрушава стените на клетките ,,провокирайки гниене”. Орхидеята ще ви прости честото поливане през пролетта и лятото, тъй като е в състояние да преработва подадената влага, но през зимата и късно наесен по-добре не преполивайте а ако се налага дори дръжте малко по-сухо.   
Желателно е да се използва мека, филтрирана вода или смес от водопроводна и дестилирана вода в съотношение 1:1. При използване на вода от водопровода помнете, че по качеството тя е по - добра в топлия кран, тъй като съдържа по-малко примеси и за не се  получават отложения  по тръбите и съответно нейното Ph не е много високо.
Поливането на орхидеите е желателно да става с помощта на "горещ" душ ( температура на водата 30-35°, максимум 52°),като това не само изчиства порите на листата, за улесняване на газообмена, но и спомага развитието на растението. Дългогодишна практика показва, че при редовно използване на горещ душ, орхидеите не само добре нарастват на зелена маса, но и доста по - често цъфтят. 
Не по-маловажен въпрос, безпокоящ всички начинаещи орхидеите по света е колко често е нужно да се полива растението. Отговорът му е много прост - между поливките трябва да има възможност орхидеята да изпие всичката налична влага от субстрата и  той трябва да стане сух. Няма смисъл да се полива растение, ако около корените на което има и без това предостатъчно влага. На скоростта на поемане на водата от субстрата, влияят достатъчно много фактори - светлина, температура, влажност на въздуха, състава на самият субстрат и т. н., затова в ориентирането според някаква бройка дни няма голям смисъл. Един път орхидеята ще изпие всичката влага за 7 дни, а някой следващ времето ще бъде слънчево и горещо и същото количество вода ще усвои за по-малко от два дни. После може да започнат прохладни дни и растението ще пие много бавно, и ще изпие влагата за не по-малко от 20 дни. На първо време пъхнете в субстрата дървена пръчица и от време на време я вадете и проверете -  сух ли й е края (средата и т. н.) или не. Горния и долния слой на субстрата в саксията просъхват по-бързо по  сравнение със средата, защото водата там не само се усвоява, но и допълнително се изпарява. Ако при поливането се ориентирате само по горния и долния слой, то рискувате да преполеете намиращите се в средата корени. ПОМНЕТЕ, вие поливате вашите орхидеи с цел, тя да поема и плодотворно да използва получената вода, а не да се дави от излишно количество или да пресъхва от липса на влага. Всичко трябва да бъде с мярка и своевременно. 
ПОДХРАНВАНЕ:
В периода на активен растеж на дадената орхидея е добре тя да бъде торена на всяко трето поливане в концентрация 1/2 от препоръчаното на опаковката. Корените на Dendrobium Typ "Nobile" са доста чувствителни към различните калиеви, фосфорни и др.соли, съдържащи се в торовете и може бързо да се повредят – да потъмнеят или изсъхнат. В допълнение към стандартото кореново подхранване може да се използва и листно такова с много силно разреден тор . При него се опръсква външната част на растението (листата). Най-добре е да се подхранва орхидеята редувайки тези два метода. Торта трябва да е специализирана, с надпис на опаковката "За орхидеи", тъй като стандартните торове за стайни растения са ориентирани към употреба в пръст и при използването им в субстрат на основата на кори голяма част от солите се отлага  в създавайки неблагоприятна среда за кореновата система на орхидеята, водещо във времето към масовото им обгаряне. За най-подходящ тор се счита този, който съдържа азот, фосфор и калий в равни количества (например NPK=3-3-3 или 8-8-8) или балансиран тор. Ако не разполагате с такъв, то в началото на вегетационния период (появата на нови растежи/издънки ) подхранвайте орхидеята с тор с високо съдържание на азот, а когато растежите достигнат 1/2 от своя нормален ръст – торете с тор с по-високо съдържание на фосфор.
ОПРЪСКВАНЕ :
Безцелното опръскване на листата на вашата орхидея за повишаване на влажността на въздуха, не носи нищо добро за вашето растение. Когато вземете в ръка пулверизатора, трябва да помните:
Опръскването на външните части на растението цели охлаждането му в горещо, лятно време. Да се практикува това зимата няма смисъл - така може само да провокирате появата на гниене. Затова и лятото е много важно да пулверизирате с внимание, особено ако орхидеята се намира на ярко слънце и може да се стигне до изгаряне на тъканите. 
На вътрешната част на листата се намират "устицата", чрез които се осъществява газообмена. Контактът с водата може да предизвика отварянето им през деня но само за кратко. Затова опръскването им има смисъл само в условията на добра осветеност. Така получените газове веднага да преминат в преработка, ускорявайки процеса на образуване на нови клетки. 

ПЕРИОД НА ПОКОЙ:
Най - сложното в отглеждането на Dendrobium Typ Nobile, за съжаление, е именно периода на покой. Какво представлява той, защо е нужен, кога започва и кога приключва, а най-вече в какви условия протича? 
Вече нееднократно отбелязахме, че в образуването на хибриди от дадена група участие взимат много разнообразни природни видове, които живеят при различни климатични условия. В една местност целогодишно свети ярко слънце и падат обилни валежи, а на други места годината климата е ясно разделен на периоди на дъждове и суша. Оттам и разликите в поведението на орхидеите. 
Като цяло няма нищо сложно, но има една странна особеност. Нито един от природните видове Dendrobium, участващи в образуването на хибриди от дадената група, не расте в климата на нашите ширини и няма аналогични на нашите зими - тъмни, хладни и снежни.
Това означава че при нас през зимата може нивата на осветеност да паднат до критични нива когато орхидеята просто ще „заспи” , което означава че метаболизма и развитието на цвтето ще се забави дотолкова че то просто няма да се развива или цъфти. Т.Е орхидеята ще се държи подобно на дърветата ни . Това състояние обаче е НЕЕСТЕСТВЕНО  за орхидеята. дори може да се окаже смъртоносно. То може да бъде избегнато с допълнително доосветяване на орхидеята с фитолампи.
Всяко растение си има своя собствена СВЕТЛИННА ГРАНИЦА, над която то расте, а под която то спи. "Сънното" състояние на орхидеите се нарича ЗИМЕН ПЕРИОД НА ПОКОЙ и няма никакво отношение към процеса на стимулиране на цъфтеж. Нормалният жизнен цикъл на орхидеите от дадената група не предвижда такъв период, това е НЕЕСТЕСТВЕНО състояние на растението. 
Как да различим "бодърстващо" растение от "спящо"? Много просто! Koгато орхидеята се намира в условията на ДОСТАТЪЧНА ОСВЕТЕНОСТ, тя винаги прави нещо - развива нови листа, корени или цветоноси. Преди всичко се ориентирайте по състоянието на корените, ако някои от тях ( не обезателно всички едновременно) имат активно растящи (зелени) крайчета, то "съня" е още далеч. 
Ако с настъпването на късна есен (ноември) вашата орхидея е "заспала", то няма нужда повече да я поливате, тъй като корените на "спящото" растение не се нуждаят от влага. При всяко поливане тя по капилярите се стича в мъртвите клетки на веламена и засяда там, тъй като няма достъп до вътрешността. Да излезе не е толкова просто – пречи й субстрата. Ако орхидеята е монтирана на блок, то водата би имала всички шансове да се изпари бързо, но в саксия това не е толкова лесно. Водата стои ден, два, седмица и започва да разрушава стените на клетките накорените, предизвиквайки гниене. За съжаление, това е най-страшното, което може да се случи с вашата орхидея в условията на "зимния сън". При това, за да се "поти" растението възможно най - малко, отделяйки влага от листата и псевдобулбите, е желателно да се държи в прохладно помещение, при 10-16°С. Но ако няма възможност да се изпълни това условие, преместете растението възможно най-далече от топлинния източник - радиаторите. Топлият въздух ускорява процеса на отделяне на влага. 


Фото: активно растящ корен
Преди всичко, описаното състояние се явява неестествено за растенията, въпреки че се случва в условията на нашите жилища. Според природните дадености, за които вече говорихме, в местообитанията им има два различни вида климат:
СЪС СУХ ПЕРИОД 
БЕЗ НЕГО 
Селекционерите всяка година създават все нови и нови хибриди, с надеждата да създадат не само красиви по окраска растения, а и най-малко нуждаещи се от засушаване. 
Поради тази причина, традиционно масово продаваните дендробиуми с БЕЛИ, НЕЖНО-РОЗОВИ и други БЛЕДИ цветове, макар и да произлизат от природни видове с ясно изразен период на покой, с времето така добре са били хибридизирани с по-малко взискателни Dendrobium-и, че в 90% от възможните 100% за стимулация на цъфтеж нямат нужда от сух период. Те преминават в цъфтеж практически веднага след съзряването на новите псевдобулби, т. е. щом младият растеж се закръгли и на върха му израстне последния лист. Много от тях имат склонност към образуването на растежи от различни поколения псевдобулби, поради което цъфтят почти постоянно – докато едни растежи процъфтяват, други дорастват до състояние за цъфтеж и т. н. Точно поради тази лекота в отглеждането именно такива орхидеи наводняват нашите магазини и зиме, и лете, пролетта и есента. Така например Dendrobium HIMEZAKURA (бял или бял с червена устна) или Dendrobium SPRING DREAM (също чисто бял, нежно-розов, или бял с червено) - тези два сорта може да се срещнат в продажба по всяко време на годината. 
По-сложно стоят нещата с по-красиви растения с НАСИТЕНИ ЧЕРВЕНИ, ЖЪЛТИ И ВИОЛЕТОВИ ТОНОВЕ. Тези окраски са онаследени от орхидеи, произхождащи от региони с доста сложен климат, при който за 2-3, а може и 4 месеца непосредствено ДО цъфтежа имат ярко слънчево време, като при това от небето не пада и капка дъжд. В това време орхидеите съществуват само за сметка на вътрешния си резерв - натрупаната в псевдобулбите влага. Много хибридни орхидеи, резултат от такива родители получават в наследство и склонност да цъфтят само след подобен период. В много отношения той прилича на периода на покой по нашите ширини, но има и различия. Най-съществената от разликите е, че нивото на осветеност никога не пада под необходимото за растежа на орхидеите, т. е. потенциално тя може да расте, ако не липсва влага. Тъй като отвън (с валежи) не постъпва вода, за протичането на химичните процеси в самото растениес се черпи от ресурса влага натрупан в псевдобулбите. Тя  не му стига за активно нарастване на новите растежи, но пък е достатъчна за активиране по-нататъшното развитие на цъфтежните клетки. 
КОГА Е НЕОБХОДИМО ДА ЗАПОЧНЕТЕ СТИМУЛИРАНЕ НА СВОЯТА ОРХИДЕЯ? 

Закръгления връх на псевдобулбата и последния напълно отворен лист.
Когато новият растеж се закръгли и пусне на върха последния си лист – псевдобулбата  се счита за съзряваща, т. е. преминаваща от състояние на "млад растеж" в състояние "млада псевдобулба".  Закръгли означава че края се стеснява и окръгля като бъчвичка.
Започвайки от този момент, поливането на орхидеята постепенно се намалява така, че между поливките субстрата, в който е орхидеята, не просто много добре да пресъхва, но и не по-малко от 5 дни да престои напълно сух. След 3-4 седмици напълно се прекратява поливането.
Ако стимулацията на цъфтежа се случва лятото - орхидеята трябва да не бъде огрявана от пряко слънце. Най-добре е да се сложи на открито (балкон или в градината) но на добре светено място без пряко слънце. Там ще има възможност нощем да е на 18-24°С. Така "устицата" улавят по-голямо количество СО2, което ще стимулира развитието на цветоносите. При добра осветеност през деня и спад до 15-16°С на температурите нощем - цветоносите може да се появят още след първите 2 седмици от стимулацията. 
Ако стимулацията към цъфтеж съвпада с ЕСЕНТА, то дръжте орхидеята навън колкото може по-дълго, докато нощната температура не падне до 3-5°. Без поливане дендробиумите могат без проблем да преживеят на "хлад" до 0°С. По-нататъшни проблеми могат да възникнат само ако цветоносите не се появят до началото на застудяването, тъй като с това идва и тъмната част от годината. Може да разделим развитието на събитията в следните категории :
Във вашия дом има ОСТЪКЛЕНА ТЕРАСА или ДОБРЕ ОСВЕТЕНА МАЗА, където растението може да стои на светло (възможно е доосветяване с фитолампа) и на прохладно от +10 до +16 градуса – няма да се наложи дълги да чакате поява на цветоноси.
Поставили сте орхидеята на перваз (идеален вариант е южен). Ако обаче светлината не е достатъчно - поставяте ФИТОЛАМПА. Често проверявате помещението и покривате с мокри тъкани радиаторите, за да понижите потока горещ въздух нагоре към цветето.  Прохладното отглеждане на орхидеята снижава отделянето на влага и нейните псевдобулби са по-дълго сочни и "налети". Цветоносите ще се появят през зимата, но не така бързо както при първия вариант.
Независимо от това дали държите орхидеята на хладно или не, АКО СВЕТЛИНАТА ОТ ПРОЗОРЕЦА Е НЕДОСТАТЪЧНА, стимулиращия период на засушаване преминава в зимен период на покой/сън до пролетта. Това е най - лошият вариант на развитие на събитията, тъй като няколко месеца от живота на орхидеята отиват напразно. Например, за цъфтежът на вашата орхидея са нужни 6 седмици сух период, през които веществата в сроковете й да се преустроят в необходимия състав, което ще я подтикне към развитие на цветоноси. Примерно сте започнали стимулация октомври и 3 седмици е имало хубаво слънце, след което има дъждове и снеговалежи и орхидеята от недостиг на светлина се "унася" и спи до 20 февруари. Тогава цветоносите се появяват около 15 март. В резултат имаме 3 седмици ДО зимния сън и 3 седмици СЛЕД . Вариантите може да са разнообразни - първо зимен сън, а после 6 седмици стимулация вече пролетта, или 5 седмици до зимния сън и 1 седмица след.  Вариантите могат да са различни : първо зимен сън после през пролетта 6 седмици стимулация или 5 седмици стимулация после зимен сън и после още една след него.

С появата на цветоносите (или новите растежи) периода на покой приключва, общата температура се повишава, а поливането на орхидеята се възобнови в пълен обем. Ако вашата орхидея твърде дълго е била без поливане, то тя може да загуби част от кореновата система, най-вече на старите булби. Затова тя няма да успява на първо време да изпива бързо водата от субстрата. Затова поливането трябва да се възстанови постепенно увеличавайки количеството вода. 
Листата на Dendrobium Typ Nobile не живеят дълго, като правило, 6-18 месеца. При някои сортове те пожълтяват и отмират именно по време на периода на покоя и в това няма нищо страшно - това е нормално поведение на растенията. 


Фото: Млади цветоноси
Купувайки ново растение, вие можете да се ориентирате по неговата окраска - ако орхидеята е светла(бяла), то е по-вероятно период на покой да не й е нужен. Но ако е ярка, с наситен цвят, то е възможно да ви поизпоти. Възможни са изключения, затова оставете вашата нова орхидея да пусне нови растежи, да ги развие до псевдобулби, а после тя сама ще си покаже нуждае ли се от период на покой или не. Ако в рамките на една година тя цъфне сама без каквито и да било усилия от ваша страна то явно не се нуждае от период на покой. Ако обаче нищо не се случи и растението не цъфне, не цъфнат и новите растежи, то значи без сух период няма да се получи. 
ЦЪФТЕЖ:
Периодът на цъфтеж при хибриди Dendrobium Typ Nobile е много тясно свързан със сортовите предпочитания и общите условия на отглеждане - така например едни растения са по-склонни да цъфтят зимата, други-пролетта и лятото. Орхидеи, при които липсва период на покой цъфтят 2-3 пъти годишно. Общата продължителност на цъфтежа е около три седмици, а при някои сортове само 2.
СЛЕД ЦЪФТЕЖ :
След цъфтежа цветоносите на Dendrobium Typ Nobile се премахват, при необходимост орхидеята се пресажда известно време се държи напълно суха. Това е необходимо за аклиматизация на растението и за да се предотврати загниване на раните по корените, получени в резултат на пресаждането. 
РАЗМНОЖАВАНЕ :
В домашни условия, представителите на тази група по правило се размножават само ВЕГЕТАТИВНО, например чрез делене на голяма туфа възрастно растение, като на всяко ново растение се препоръчва да се оставят не по - малко от 2-3 псевдобулби, или нов растеж и 1-2 псевдобулби. На възлите, където не е имало цветоноси, могат да се образуват "Бебета", всяко от които потенциално може да стане ново растение. Когато започне развитието и на листата и на корените им (3-5см), те могат да бъдат свалени от майчиното растение и посадени самостоятелно. Най-добре е обаче да се отреже новия растеж с парче от старата булба, тъй като младото растение ще съзрява по-бавно без  псевдобулбата на която се е зародило. Тази стара псевдобулба ще е резервоар за новия растеж а на старото растение тя така или иначе вече не е нужна. Срезът на псевдобулбата трябва добре да с обработи или да се пригори краят й за предотвратяване от нагниване. Ако младото растение не може да стои изправено в саксията , то може да се сложи парчето булба хоризонтално върху субстрата, а корените на растежа  се засипят леко със субстрат. 
Ако на вашето растение са останали много стари псевдобулби, на които има много места, където не е имало цветоноси, може да опитате да стимулирате появата на "Бебета". Най-простият начин е да отрежете старата псевдобулба, да дезинфекцирате среза ( може с пригаряне) и да поставите във вода. Желателно е да се подменя водата редовно, а веднъж на 7-10дни да се изсушава напълно булбата. По принцип "Бебета" даже и зимата се появяват в рамките на 10-20дни.Да се държи псевдобулбата през цялото време във вода не е задължително, също така е възможно и веднъж на 5-7дни за няколко часа да се потапя във вода -" Бебета "растат при всякакви условия.

Обрязаните псевдобулби може да се поставят във важен мъх на топло - топлият влажен климат способства по-бързото прорастване на меристемните пъпки, поради което" Бебетата "се появяват за 3-4 дни. 
В условията на оранжериите се практикуват семенно и по-сложно меристемно размножение в хранителна среда. 


Фото: отглеждане на издънки в чаша с вода
ОТГЛЕЖДАНЕ НАВЪН :
В периода от началото на май до момента, когато нощната температура падне под 10°С, особено ако новите псевдобулби вече са се оформили, силно се препоръчва отглеждане на Dendrobium Typ Nobile на открито - на балкона или в градината. Мястото трябва да е защитено от дъжд, силен вятър и преки слънчеви лъчи. Практиката е показала, че такива растения най - добре нарастват на зелена маса и охотно цъфтят. За някои сортове е достатъчно да прекарат навън 10-15 есенни дни с нощна температура от 5°С до 14°С за стартиране развитието на цветоноси. Дневната температура в даденият случай не играе никаква роля. 
ПОДБОР НА НОВА ОРХИДЕЯ : Бумът в продажбата на Dendrobium Typ Nobile е в периода от януари до април, тъй като именно през това време цъфтят болшинството сортове от дадената група. При покупка е важно да се провери дали растението е било опаковано добре, тъй като при преохлаждане то бързо ще загуби своите цветове и пъпки. Новата орхидея в някакъв случай не трябва веднага да се слага при другите ви растения, особено ако не сте добре запознат с вредителите и болестите поразяващи растенията. Щателно прегледайте цветовете и листата, както отвън така и отвътре. За съжаление статистиката твърди, че за времето прекарано в магазина 50% от орхидеите са заразени с вредители като щитоносна и памукова въшка. Даже и в първите дни след покупката вредителите да не се виждат, то до седмица, две невидимите, млади насекоми, стават лесно различими. Особено внимателни трябва да сме ако по листата и цветовете има  лепкав секрет. 
Орхидеите, които в момента цъфтят не е задължително да се държат на прозорец, в този период те спокойно могат да бъдат на около 1метър разстояние навътре- на масичка, рафче или секция. Това, което трябва да запомните е че орхидеите не цъфтят вечно и е трудно да се ориентирате в продължителността на цъфтежа на новозакупените растения, тъй като не знаете кога е започнал цъфтежа. Възможно е в момента на покупка да им остават само няколко дни до прецъфтяване.
Желателно е след прецъфтяване орхидеята да се пресади, защото е възможно субстрата да е стар и вече отработен, с високо съдържание на соли, уплътнен и непропускащ достатъчно въздух до кореновата система на растението. Задължително е да се съобрази в какъв стадий на развитие се намира вашето новозакупено растение ( има или нови ръстове, издънки подобно и отглеждането по нататък да в съобразено с нуждите именно на дадения период на развитие.



"

# 168
  • Мнения: 4 190
👍🏻 За дендробиума! Аз също не можах да го отворя преди известно време.
Не намерих в текста( или не съм чела внимателно) дали след прецъфтяване режа старите булби или не.. честно казано малко ме дразнят такива голи.. имам няколко нови растежа, както от старите булби на по-долно ниво, така и съвсем нови, откъм корените.

# 169
  • Мнения: 11 780
Концепцията на симпоидалните и монопоидалнитв орхидеи е коренно различна. Ванди фаленопсиси, детките са отделни растения. Симпоидалните орхидеи се възприемат като цялостно растение. Старите булби и безлистни и сбръчкни са част от цялото растение, хранителен резервоар, корени които стабилизират растението, булби коитоакумулурат вода и хр вещества

# 170
  • Мнения: 255
Здравейте, бихте ли ми препоръчали тор за цъфтеж на фалепопсис? Пускат листа и корени, но от 8 орхидеи само 2 цъфтят Sad

# 171
  • София
  • Мнения: 2 703
Lily11, вероятно не е подходящо мястото на което сте ги сложили. Трява да е светло без да ги напича директно слънце. Ако светлината е малко, не правят цветоноси. Ако имате възможност да ги доосветявате до 12 часа дневно (естествена+изкуствена светлина, общо да са 12 часа) то ще е идеално. Другата причина да не залагат цветоноси обикновено е липсата на температурни разлики ден-нощ. Обикновено това се получава естествено, ако растенията са на перваз - през деня температурите се вдигат, а през нощта падат, независимо от наличното отопление. Разлика от 5 градуса е чудесна.

# 172
  • Мнения: 1 874
Момичета, имам цвят! InnocentInnocentInnocentInnocentInnocent
Дочаках и аз. Heart Eyes



Сутринта щях да полудея от радост!
Жълтушата ми /през цялото време мислех , че е Равело-то/, от която опадаха поне 15 пъпки, я преместих в спалнята заедно с още една и цъфна! Другата и тя е на път.
Тотално се обърках коя - коя е, че миналата година не цъфтяха, та изненадата ще е пълна. Relieved
Проблем се оказа мястото, нищо друго не съм променяла като грижи и поливане.

Последна редакция: сб, 19 мар 2022, 13:38 от Sysly

# 173
  • Мнения: 4 190
Нещо не мога да се разбера с тия тетрасписи! 🤣
Тоя C1 вече трети път ми цъфти с по една червена точица видима с въоръжено око, а му сменях и мястото и топлото.

Тоя е tetraspis green x mr.huang- трябваше да има оранжеви чертички..ама и той се опъва..


Поне това излезе каквото трябва 💜 lyndon mix zebra

Последна редакция: сб, 19 мар 2022, 11:11 от second

# 174
  • Мнения: 18 545
Нещо не мога да се разбера с тия тетрасписи! 🤣
Тоя C1 вече трети път ми цъфти с по една червена точица видима с въоръжено око, а му сменях и мястото и топлото.
Скрит текст:
Тоя е tetraspis green x mr.huang- трябваше да има оранжеви чертички..ама и той се опъва..
Скрит текст:

Поне това излезе каквото трябва 💜 lyndon mix zebra
Скрит текст:
Много са красиви и двете.

# 175
  • Мнения: 29 345
Страхотно изглеждат Simple Smile
Сега гледах моите псевдобулбести от Лидл (не помня как се казваха) - едната е супер, прецъфтява и пуска нов цветонос:


Другата не е цъфтяла от няколко месеца (има един домашен цъфтеж) и едно от горните листа е позасъхнало:



От какво може да е това? Седят една до друга на прозореца и ги поливам еднакво.

# 176
  • Мнения: 2 797
Не искам да те плаша излишно, но розов цвят по корените и по зелената част на растението не е на добре. Освен ако самото растение не е с червеникави листа, но такъв дендробиум май не съм виждала. Почети за фузариум, дали ще си познаеш симптомите...

Секъндче, аз пък много искам чисто бял тетраспис, и сигурно ми се е паднал шарен от семеначетата Grinning Аз не мога да им сменям условията, имам едно подходящо място за фалчета, и там каквото излезе...

# 177
  • София
  • Мнения: 755
pppqqq, и аз мисля, че това е фузариум. Отрежи (не че помага) и започвай да лекуваш.

# 178
  • Мнения: 29 345
Как точно става лечението? Да режа ли и от корените?

# 179
  • София
  • Мнения: 755
Трябва упорито киснене в различен препарат всяка седмица. Каквито имаш фунгициди. Не режи корени. Виж в библиотеката, със сигурност има материал за фузариума.

Общи условия

Активация на акаунт