Отменен полет от Bulgaria Air и закупен билет през Trip.bg

  • 1 708
  • 10
  •   1
Отговори
  • Мнения: 1
Здравейте. Следя отдавна форума, но никога досега не съм се регистрирал и взимал участие в дискусиите.

Създавам тази тема, за да споделя възмущението си от Trip.bg. Компания, която иначе във форума се радва на доста позитивни мнения.

Закупих билет през Trip.bg за полет на Bulgaria Air, който обаче бе отменен от страна на авиокомпанията. От Trip.bg получих съобщение, в което се казва следното.

Цитат
The airline has advised that you can apply for a refund for your trip. Alternatively, we can apply for a refund from the airline on your behalf.

Ако стартирам процедурата чрез Trip.bg, ще ми бъде удържана сумата от 60 лева за "assistance fee", което е доста голям процент от оригиналната цена на билета. За това предпочетох сам да се свържа с авиокомпанията. Оттам обаче ми отговориха, че трябва да заявя възстановяването през агенцията издател на билета.

Опитах се да се свържа с Trip.bg, но всичките ми опити бяха неуспешни. Няколко пъти звънях и всеки път чаках по 25-30 минути на опашка, но така и не дойде моя ред. Накрая писах email с въпрос дали трябва те да направят нещо допълнително, за да продължа процедурата с Bulgaria Air. Отговорът дойде седмица по-късно и не беше особено полезен. Просто цитираха условията си, че ако използвам тяхно съдействие за refund процеса, дължа такса в размер на 60 лева.

Писах им отново, обяснявайки  различни думи, с надеждата да ме разберат, че искам да заявя възстановяването директно чрез авиокомпанията без тяхното съдействие, но авиокомпанията ме връща обратно при тях. След още една седмица получих отново същия отговор. Ако реша да използвам тяхното съдействие, дължа 60 лева.

Вече, малко подразнен, им писах за пореден път, цитирайки първото съобщение, което получих, където изрично е споменато, че тяхното съдействие е алтернатива, а не единствена опция. "Alternatively, we can apply for a refund from the airline on your behalf."

Десет дни по-късно най-сетне дойде отговорът им. Потвърдиха, че мога да поискам възстановяване на сумата директно от авиокомпанията, но обясниха, че понеже резервацията е направена през тяхната система, възстановената сума ще мине през тях и пак ще ми удържат 60-те лева.

Ако разбирам правилно, нямам изход от тази ситуация. Каквото и да направя, няма да си получа услугата, защото полетът няма да се състои, но няма и да си получа заплатената сума в пълен размер, защото 25% ще глътне агенцията. Ами ако билетите ми бяха по-евтини? Тогава процентът щеше да е дори още по-голям, защото е фиксирана такса.

Не мога да разбера защо трябва да е така. Да, разбирам, че се опитват отвсякъде да изкарат пари в ущърб на клиента. Такъв им е бизнес модела явно. Обаче пак главата ми отказва да го проумее. Как може да си заплатиш нещо, да откажат да ти го предоставят и после да откажат да ти върнат сумата, която си заплатил в оригиналния размер?

Представете си го в друга сфера. Купувам си прахосмукачка, отварям я вкъщи, на парчета. Връщам я и ми казват, че ще ми изплатят само половината сума, защото имат такса 60 лева при възстановяване. Само на мен ли това ми се струва абсурдно?

# 1
  • Мнения: 282
Съжалявам за изгубените Ви време и нерви, но ми се струва, че в случая ще се наложи да пиете една студена вода за 60 лв. Подчертвам, че мнението ми не е професионално или от сходен опит, а от четене на условия.

1. Стана ми интересно защо trip.bg Ви обслужват на английски, а сайтът и условията им са на български. Чудя се дали условията са в оригиналната си формулировка или са преведени от друг език.
Защо? Защото в точка 11.1 (https://www.trip.bg/rf/travel-conditions) пише за това право директно да изискате възстановяване на сумата от авиокомпанията, но посоченият линк води до регулация, която касае компенсациите при отмяна на полет. Има разлика между refund (възстановяване) и compensation (компенсация). Компенсациите са допълнителни суми (т.е. извън заплатения от Вас размер на резервацията), които се дължат, ако авиокомпанията не Ви е уведомила за отмяната на полета навреме и не Ви е предложила адекватно премаршрутиране.

Защо дълбая във формулировката? Защото ми се струва странно, че trip.bg твърдят, че можете да се обърнете директно към bulgaria air, а вторите отричат. Една от двете страни е некоректна с информацията. За съжаление на сайта на bulgaria air не намирам изрично правило за резервации, направени от трети страни...

В общи линии се чудя дали имате почва да се заядете с trip.bg за непълна/неясна/подвеждаща информация, било то в общите условия или в имейла, който сте получил за отмяната на полета. С bulgaria air ми се струва, че нямате почва. От опит - в отдела им за обслужване на клиенти има патици, които не умеят да четат с разбиране и ми се е налагало точно като Вас да пиша едно нещо по три пъти, докато го осмислят. Но във Вашата ситуация не намирам ред от условията им, за който можете да се хванете...

2. Чета из интернет (тоест, не знам дали е меродавно), че възстановяването на оригиналната сума следва да мине през страната, извършила плащането (във Вашия случай това действително е агенцията), а компенсацията може да се заяви директно от Вас. Вашият случай подлежи ли на допълнителна компенсация? Тоест, влизате ли в някой от случаите:

а) авиокомпанията Ви е уведомила по-малко от две седмици преди полета и не е предоставила алтернатива;
б) авиокомпанията Ви е уведомила между една и две седмици преди полета и не е предоставила алтернатива, която да предлага заминаване не по-рано от 2 часа от оригиналния полет и пристигане не по-късно от 4 часа от оригиналния полет;
в) авиокомпанията Ви е уведомила по-малко от седмица преди полета и не е предоставила алтернатива, която да предлага заминаване не по-рано от 1 час от оригиналния полет и пристигане не по-късно от 2 часа от оригиналния полет;

3. Колкото до възстановяването на оригиналната сума на билета и таксата от страна на trip.bg - за съжаление те ясно са формулирали тази клауза, а Вие доброволно сте влязъл във взаимоотношения с тях. Ясно е, че те не носят отговорност за отмяна на полети.

Не харесвам посредници, точно защото стават размити нещата в случаите, когато не всичко протича гладко. Четете много внимателно условията за обезщетение, когато става въпрос за големи суми. Дано някой успее да се включи с по-конкретна информация.

# 2
  • Мнения: 8 796
купувайте си директно от авиокомпаниите, защо ползвате посредник

# 3
  • Мнения: 1
Pepina_n3, благодаря за съвета. Излизаше много по-евтино, отколкото да си взема билет директно от авиокомпанията. Не знам защо. Може би някакви места имат заделени. Повече няма да допускам тази грешка.

JoyfulCompany, благодаря Ви за подробния отговор и отделеното време.

Когато закупувах билетите, се запознах с условията им, но явно грешно съм разбрал точка 3.4.1., която гласи:

Цитат
Ако желаете да заявите възстановяване на сумата за промяна или анулиране, като допълнителна собствена услуга, ние предлагаме да обработим искането от Ваше име, ако това е допустимо съгласно условията на авиокомпанията. За списък с нашите такси кликнете тук.

Смятах, че таксите ще важат само ако се използва гореспоменатата допълнителната услуга, но очевидно не е така. Пък и не съм задълбавал.Уви, нямам и основание за компенсация. Полетът е планиран за след месеци и отмяната е в приемливи срокове.

Няма смисъл да търся нещо повече от Trip или Bulgaria Air. Със сигурност не съм първия опарен, няма да съм и последния. Убеден съм и че условията им са написани така, че винаги ще има за какво да се хванат, а пък както са започнали да си прехвърлят отговорността една на друга, само ще си изгубя времето.

Може би бих имал някакъв шанс с КЗП, но и оттам имам горчив опит, когато става въпрос за нередност с голяма компания (Vivacom), така че по-скоро, както и Вие ме посъветвахте, ще пия една студена вода.

# 4
  • Мнения: 282
Когато закупувах билетите, се запознах с условията им, но явно грешно съм разбрал точка 3.4.1., която гласи:

Цитат
Ако желаете да заявите възстановяване на сумата за промяна или анулиране, като допълнителна собствена услуга, ние предлагаме да обработим искането от Ваше име, ако това е допустимо съгласно условията на авиокомпанията. За списък с нашите такси кликнете тук.
Доста мъгляво формулирано, не мислите ли?

Добре, де, а защо 60лв.?

Пак е супер зле описано. Не би ли следвало да сте в случая на: "възстановяване на сумата след анулиране от страна на авиокомпанията"? За мен 60 лв е, ако вие инициирате канселиране/възстановяване и тарифата на резервацията Ви го позволява. А 30лв, ако канселирането е от страна на авиокомпанията. Можете ли да опитате още веднъж да оспорите с този аргумент?

Скрит текст:
КЗП не мисля, че ще Ви бъдат полезни, явно става дума за голяма чуждестранна компания.

Най-долу на сайта има име на компанията (OY SRG Finland AB), търсих по него, финландска е.
Намерих поне още 3-4 техни сайта - 2 на фински (https://www.travelstart.fi/rf/start, https://www.travelstart.fi/rf/start), 1 на английски (https://en-en.mytrip.com/rf/start), още 1 на български (https://bg.gotogate.com/rf/travel-conditions) вероятно има доста повече. Същото име най-долу.

Срещнах и цитата: "Gotogate is part of OY SRG Finland AB which is owned by Etraveli Group AB (шведска компания), the second largest flight-centric online travel agent in Europe. The company operates in 77 countries on 6 continents."

Погледнете условията им на английски: https://en-en.mytrip.com/terms-conditions, 3.4.1 е описана по същия калпав начин. А в точки 9.7 от българския и 9.3.4 от английския сайт се намеква, че техните сървис такси не подлежат на  възстановяване. Не знам дали е било прозрачно при поръчката Ви кое колко е.
Ниските цени идват с уловки, не е изненада. Ако все пак си получите парите, макар и с някаква удръжка, то не може да се каже, че са измамници. Просто имат гадни такси за посредничество, кошмарно обслужаване на клиенти и зле написани условия.

Пожелавам Ви да получите обратно максимално висока сума от оригиналната. Пишете как са се развили нещата.

# 5
  • Манчестър
  • Мнения: 2 482
Подобен случай имам с Opodo, помагам на една френдка.
Те са още по зле, защото казват, че не могат да върнат пари, защото човека не е отишъл на гейта. А човека не е отишъл, защото полета е канселиран.
Колкото и по-скъпо да е, купувайте директно от авиокомпаниите. Аз лично винаги ползвам общи търсачки да си сверя часовника,  но осезателна разлика не съм намирала в цените.

# 6
  • Мнения: 1
Когато закупувах билетите, се запознах с условията им, но явно грешно съм разбрал точка 3.4.1., която гласи:

Цитат
Ако желаете да заявите възстановяване на сумата за промяна или анулиране, като допълнителна собствена услуга, ние предлагаме да обработим искането от Ваше име, ако това е допустимо съгласно условията на авиокомпанията. За списък с нашите такси кликнете тук.
Доста мъгляво формулирано, не мислите ли?

Добре, де, а защо 60лв.?

Пак е супер зле описано. Не би ли следвало да сте в случая на: "възстановяване на сумата след анулиране от страна на авиокомпанията"? За мен 60 лв е, ако вие инициирате канселиране/възстановяване и тарифата на резервацията Ви го позволява. А 30лв, ако канселирането е от страна на авиокомпанията. Можете ли да опитате още веднъж да оспорите с този аргумент?

Скрит текст:
КЗП не мисля, че ще Ви бъдат полезни, явно става дума за голяма чуждестранна компания.

Най-долу на сайта има име на компанията (OY SRG Finland AB), търсих по него, финландска е.
Намерих поне още 3-4 техни сайта - 2 на фински (https://www.travelstart.fi/rf/start, https://www.travelstart.fi/rf/start), 1 на английски (https://en-en.mytrip.com/rf/start), още 1 на български (https://bg.gotogate.com/rf/travel-conditions) вероятно има доста повече. Същото име най-долу.

Срещнах и цитата: "Gotogate is part of OY SRG Finland AB which is owned by Etraveli Group AB (шведска компания), the second largest flight-centric online travel agent in Europe. The company operates in 77 countries on 6 continents."

Погледнете условията им на английски: https://en-en.mytrip.com/terms-conditions, 3.4.1 е описана по същия калпав начин. А в точки 9.7 от българския и 9.3.4 от английския сайт се намеква, че техните сървис такси не подлежат на  възстановяване. Не знам дали е било прозрачно при поръчката Ви кое колко е.
Ниските цени идват с уловки, не е изненада. Ако все пак си получите парите, макар и с някаква удръжка, то не може да се каже, че са измамници. Просто имат гадни такси за посредничество, кошмарно обслужаване на клиенти и зле написани условия.

Пожелавам Ви да получите обратно максимално висока сума от оригиналната. Пишете как са се развили нещата.

Благодаря за пожеланието. Вече 7 дни нямам отговор от Trip с потвърждение, че процесът на възстановяване на сумата е започнат, но предвид честотата с която ми отговаряха досега, съм склонен да почакам още няколко дни. Притеснява ме малко, че може изобщо да не уважат искането ми, защото трябваше да го предявя в срок от 5 от получаването на съобщението. Поне така гласеше текстът, ако съм го разбрал правилно.
Цитат
You must respond within 5 days of receiving this email or 5 days before departure, whichever is earliest.
Но реално започнах комуникация с тях по казуса в срок. Дано го вземат предвид.

Иначе, и аз не съм сигурен защо сумата е 60 лева, но в първоначалното уведомление за отмяна и последвалите съобщения многократно споменаха изрично тази сума. Предполагам, че таксата е 30 лева на билет, а не на резервация. Моята резервация е за двама души, съответно два билета - общо 60 лева такса.

Честно казано, вече се уморих да комуникирам с тях, така че предпочитам да не оспорвам нищо повече. Ще преглътна 60-те лева, не са чак толкова голяма сума, пък и билетите, които си закупих след това, излязоха по-евтини с около 100 лева, така че даже може да се каже, че дори чисто финансово ситуацията е в моя полза. Е, наложи се да си удължа пътуването с два дни, но това са два дни по-дълга почивка, така че не възразявам.

Не ме е толкова яд за парите, а за това, че останах подведен от неясните условия и, че изгубих толкова време в комуникация. Дали ще издействам по-малка такса, не е толкова важно.

Когато си закупувах билетите, именно в този форум прочетох положителни мнения за Trip, и за това им се доверих. Надявам се тази тема да достигне до потенциални техни бъдещи клиенти и да вземат предвид моя горчив опит.

Ave, а при Вас как се разви ситуацията? Вашият случай звучи наистина абсурдно. Успяхте ли да възстановите сумата?

# 7
  • Мнения: 4 322
По принцип комуникацията с посредниците е трудна. Може да има намаления, но ако има проблем, става тегаво. Ако няма проблем - летите евтино и сте доволни. Танто за кукуригу. Като почна короната стана много по-зле от преди. Не очаквайте бързо решение на въпроса. Някои хора чакаха година.

# 8
  • Мнения: 3 292
Не може винаги да сме на печалба,. това е отговорът на въпроса.
Защо си купувате билети през посредник, а не от компанията?
Ясно е защо, било цена, било нещо друго.
Да, ама тези посредници не са благотворително дружество и в първия удобен момент ще забият ножа, а на всичкото отгоре е упоменато в условията им, когато се купували, друг е въпроса дали някой ги чете.

# 9
  • Beyond the Frontiers
  • Мнения: 4 729
Всеки посредник за издаване на самолетни билети има такса обслужване. В случай на анулация на полети тази такса се удържа.
Връщането на пари чисто финансово минава през посредника. Авиокомпанията не знае, колко пари ви е взел той.

# 10
  • Мнения: 105
Здравейте,

Знам, че е стара тема, но съм в същата ситуация.

След усилен спор и заплахи, че ще оспорвам плащането през банката ако ми удържат 30 лв такса, trip.bg се съгласиха да отменят таксата и стартираха процедурата. Няма как да е легално да ти удържат такса като само те могат да ти върнат парите.

При вас колко време отне на Bulgaria Air да върнат парите към trip.bg и всичко мина ли нормално в крайна сметка?

Аз се опитах да се свържа с Bulgaria Air, но те са по-зле и от trip.bg. Телефоните не се вдигат буквално никога, а хората отговарящи за имейлите ми даваха несъществуващи полети като алтернатива... просто са ужас.

Последна редакция: пт, 17 мар 2023, 12:57 от feedy

Общи условия

Активация на акаунт