Трудно проговаряне - тема 26

  • 61 124
  • 820
  •   1
Отговори
# 390
  • Мнения: 439
Здравейте, мами! Боса съм по темата и се извинявам, ако задавам обсъждан въпрос, но ми е нужна вашата помощ. Та.. дъщеря ми е на 1г и 5м. Не иска да говори, но разбира много добре, даже изненадващо добре. Отговаря осъзнато с да и не. Обаче това, което ме тревожи е, че не натрупва речник - думи, които е можела да казва преди спира да използва, прости думи като - тате, дай, още. Когато тренира някоя дума я повтаря постоянно, а после отива в небитието. Сега повтаря все мамо, като казва и на баща си така. Бях чела, че това с ненатрупването е проблем, обаче не знам какъв точно. Моля споделете мнение. Други притеснителни моменти не забелязвам. Благодаря

Не виждам нищо притеснително, отпуснете се и се радвайте на детенцето - говорете, пейте, играйте, четете книжки. Всяко притеснение се отразява негативно на детето. Щом разбира, речникът се трупа. Ако искате ми пишете на ЛС за да Ви дам линк към една ФБ група, където 2 пъти в седмицата се качват (безплатни) видео уроци с насоки, как да се работи с децата вкъщи.

Аз влизам да се похваля на тези, които ме помнят. Grinning
Дъщеря ми има прогрес! На 6г. и 5 м. е вече. От няколко дни усилено рисува, пише букви, за всяка буква рисува рисунка. Оцветява прецизно, без да излезе от линията. Прави изречения от 5 думи, малко заучени модели са все още, но съвсем на място казва всичко. Чете думички (на които знае значението, не бързам да я натоварвам с непознати текстове). Има чувство за ритъм - да разделя думите на срички. Знам, че за дете в норма това е съвсем нормално, но моето допреди няколко дни изобщо не ми даваше индикации, че може да пише букви и да рисува толкова смислено, да пише по пунктир и т. н. Когато съм я карала тези неща, максимум 10 секунди и хвърля всичко.

Какъв е моят извод: Каквото и да се прави (терапии, обучения, лечения), когато съзрее мозъкът, тогава се проявяват нещата. Тя буквално изригна, леко съм в шок даже. Все по-голям оптимист съм, че ще тръгне нормално в 1 клас. Green Heart
Здравейте, може ли да ми посочите фейсбук групата. Може на лични

# 391
  • Мнения: 10 583
Вярно е това за съзряването на мозъка, както и че всяко дете си има особеностти. Както и че между етапи на погрес има периоди на регрес, след които има изригвания.

# 392
  • някъде в орбита...
  • Мнения: 2 913
Същото забелязахме и ние при нашето. Има си фази на регресия-напредък-задържане, постоянен цикъл. И трябва детето да достигне в развитието си до дадена стъпка, иначе нищо не се прави. Като видим, че едно нещо не се получава, не е готово, работим над друго Hands Plus1

# 393
  • Мнения: 4 005
И моят син така.На периоди е.В момента го мързи да учи,не му било интересно това,което имат да учат по програма.Миналата година беше ентусиазиран,сега само му се играе и не му се занимава.
С логопеда в градината от началото на годината са още на звукът "с".А после ще учат "р".Нормално ли е толкова време да са на един звук?Вие като водите децата на логопед с какво темпо се движат?

# 394
  • Мнения: 3 526
Моето дете също много дълго време учеше някои звуци, като в, с. Р го учи до 4 клас. Понеже е леко с ХАДВ, все още като бърза, понякога изяжда "с" или го завалва, а може да го каже идеално.

# 395
  • София
  • Мнения: 1 554
Мамчета, не съм съхранила информацията относно специалист  и изследване на слухът. Учителката на детето /не моето/ смята, че не чува правилно конкретно буквите Ю и Я. Казала е да се направи проверка на слуха. Може ли съдействие.

# 396
  • Мнения: 13 785
Цитат на: Bodlichka link=topic=1454097.msg46192892#msg46192892
а после отива в небитието. Сега повтаря все мамо, като казва и на баща си така. Бях чела, че това с ненатрупването е проблем, обаче не знам какъв точно.
Екрани има ли около нея?

Ивче_смайл, знам че няколко пъти ми задаваш един въпрос на който нямам отговор защото вече не сме активно ползващи услугата, майки ми споделят мнения, но това не означава че мога да съм сигурна в тяхното мнение. Пиши ми на лични просто да обсъдим.

Не мога да цитирам мнението но динди пишеше за това какви са разликите между хадв и  и проблеми при слуховата обработка.
Хадв няма интелектуални затруднения. Ако имат такива, то има някакъв съпътстващ проблем. При хадв проблемът се дължи на трудното съсредоточаване и за дръжка на вниманието, така затрудненията се дължат на  хиперактивността. Хиперактивността е просто силно реактивно поведение което може да даде отражение на ученето. Ако бъде регулирано, консултирано няма да даде. Но детето може да има и ХАДВ с'ъс други съпътващо затруднение. Тогава интелектуалните затруднения не се дължат на хадв-то.
Проблемът в слуховата преработка задължително дава отражение на обучението. Представете си че имате филтър на мозъка и той не може да обработи правилно постъпилата информация по слуховия канал. Това не се лекува. Детето трябва да изработи стратегия с която да компенсира този филтър и да се опитва да компенсира това с допълнителна. визуална подкрепа и използване на логика за допълване на липсващото.

Динди нее знам дали си спомняш но ти казах че при моят син между 6-7 беше най-големия прогрес. Просто вадеше неща които бяха трупоани с години и до тогава не демонстрирани. Всичко започна с четенето което стартира месец преди да навърши 6, сякаш изведнъж осъзна какво трябва да прави а две години преди това дъвкахме букви и срички. И от там като се почна...

За звукопроизносителни проблеми - изчистване на Р-то отне буквално месец и половина. Но задължително с домашни, логопед каза че няма да се занимава с нея ако не работим в къщи по домашните. Пишеше в тетрадката какво да правим у дома - упражнения основно. В кабинета правиха упражнения и наместване със сонда. Тя е с хадв и деслексия.

Последна редакция: вт, 28 мар 2023, 09:44 от _re_ge

# 397
  • Мнения: 406
Re-ge вие кога започнахте работа по четенето,защото на мен все ми казват,че било рано още(на 4,3г.),а пък аз си мисля да го натисна от сега,за да успее до първи клас да е готов.Той познава буквите и правим упражнения,като му казвам дума и го питам с коя буква започва,като понякога познава.Има едни карти със срички,освен да започнем с тях или не са подходящи?Не мисля,че ще стане още сега,но да започнем отнякъде.За писането му правя точки да ги свързва и така да свиква ръката му с изписването на букви и цифри.

# 398
  • Мнения: 4 005
"с"-то го казва.Пишат в тетрадката думи и словосъчетания,които да повтаря и ги казва.Не знам колко време още ще го дъвчат този звук.Синът ми казва,че му омръзнало с това "с" и всеки път едно и също било.Иначе логическите задачи му били интересни.Играли някаква игра с клечки,игри с карти.
"Р"-то обаче му е много зле.Въобще не може да го каже освен ако не е по средата на думата например "барни".Сменя си зъбите в момента и някои звуци му стават още по-трудни за произнасяне.Отделно,че и го мързи и само за игри мисли

# 399
  • Мнения: 1 168
Динди нее знам дали си спомняш но ти казах че при моят син между 6-7 беше най-големия прогрес. Просто вадеше неща които бяха трупоани с години и до тогава не демонстрирани. Всичко започна с четенето което стартира месец преди да навърши 6, сякаш изведнъж осъзна какво трябва да прави а две години преди това дъвкахме букви и срички. И от там като се почна...

Да, спомням си, че писа, че синът ти е имал огромен прогрес в 4-та група, но и помня, че е роден в началото на годината, което означава, че "чудото" се случва по-скоро около 7г....и си викам какъв е пък този нашият късмет да е родена в края на годината. Satisfied Факт е обаче, че всичко което казваш се сбъдва, чак е трудно за вярване. Той и ерготерапевтът ми говореше същото (от опит), но всичко това си оставаше само една надежда у мен.
Аз и друг прогрес забелязвам. Сутрин като я оставя в градината, имат гимнастика, танци за раздвижване. Тя и преди ходеше при децата, но си танцуваше както ѝ дойде отвътре. А сега застава и започва да имитира 1:1 всичко. Неразличима е от останалите.

Реших да споделя за прогреса с писане и рисуване с едната учителка, тя дори не ме остави да се доизкажа. Побърза да ме поправи, че..."да, но я няма комуникацията". Тоест вербалната комуникация е на незадоволително ниво. Често нямат обратна връзка. Тя говорела нещо, но те нищо не ѝ разбирали. Интересно как аз винаги ѝ разбирам? Имаме обратна връзка. Да, комуникацията е на просто ниво все още и това детето го усеща. Предполагам, че в градината си слага някаква бариера просто защото никой не откликва така както мама? Но винаги като я питат нещо, тя спонтанно отговаря. Това не е ли обратна връзка? Да, няма да бъде лазарка, защото не може да разбере смисъла на всичко това, както и да следва инструкциите. Никога няма да каже стихче на тържество в градината. Приела съм всичко това, но това не е всичко, което определя потенциала и бъдещето на едно дете!

Днес госпожата ми дава лист с елементи, които трябва да бъдат изрязани и да се сглоби картина. Дъщеря ми още като го е видяла е преценила, че няма да се справи с изрязването и веднага е отказала. При опит да я накарат да изрязва, тя се е разплакала. И ето ти проблем, затвърждават си мнението, че моето дете може да има само подобрения, но не и пълно оправяне (това ми го казаха в 1 група, но усещам, че и сега го мислят).
Да, обичат я, но НЕ вярват в нея!

Bqloto, може да вземеш от тези карти, които са с картинка и надписана дума. Смятам, че се оказаха в голяма помощ за моето дете. Simple Smile

# 400
  • Мнения: 406
Да и аз за такива си мислех да взема и да почвам вкъщи.Моето дете също с някои хора изобщо не му върви комуникацията,но пък с други се справя добре.При него има една отнесеност доста често и сякаш това много му пречи.

# 401
  • Мнения: 13 785
Re-ge вие кога започнахте работа по четенето,защото на мен все ми казват,че било рано още(на 4,3г.),а пък аз си мисля да го натисна от сега,за да успее до първи клас да е готов.Той познава буквите и правим упражнения,като му казвам дума и го питам с коя буква започва,като понякога познава.Има едни карти със срички,освен да започнем с тях или не са подходящи?Не мисля,че ще стане още сега,но да започнем отнякъде.За писането му правя точки да ги свързва и така да свиква ръката му с изписването на букви и цифри.

На малко преди 4. Започна да чете два месеца преди да навърши 6. Намирам го за изключително полезно. Той има проблем с преработката на слуховата инфо ( вероятно аудио процесинг дисордер) а повечето деца с затруднен слух ги учат скоростно на четене за компенсация. Моят си тръгна първи клас тотално  ограмотен.
Започва се с картинно четене с три буквени думи.

Аз съм го научила никога да не се отказва.. Мъчи се макар и да не може да справи. Моли и за помощ което е един от най-важните навици за деца със Соп. Усилията винаги се оценяват и повечето хора  винаги са готови помогнат когато ги помолят.

# 402
  • Мнения: 3 114
Не се хваля, че е страх да не спре, но моичкия вече отговаря на въпроси с да или не /предимно да и още ги бърка, имам чувството и че не винаги е наясно какво иска в даден момент/ и казва ла/ля за ела. Ползва го функционално, вчера хвана чичко си за ръка, поведе го и каза "ля". Hug

# 403
  • Мнения: 971
Момичета, здравейте, пак влизам аз да си изплача трудностите. С моя син днес имахме стандартния преглед в Германия за 5 годишни. Синът ми от 3 годишен с по специалисти, в детската градина ни бяха обърнали внимание, че детето има проблеми. Но диагноза нямаме. Този път отново всички майлстоуни сме ги покрили -- скачане на един крак, рисуване, някакви въпроси по картинки, и тн. Но отново с речта лекарката каза, че не му е съвсем плавна както трябва да е за 5 годишен, много енергия и усилие му отнема да формулира мисълта си. Същото ни каза и ерготерапевтката ни, че му отнема  много енергия и време да формулира изреченията си, иначе знаел сложни конструкции и сложни думи за възрастта си (ест. и много информация), говорил функционално.
Приятели в детската градина ми се струва, че няма, но има огромен социален интерес, все ги търси децата и вече почна да се заиграва с деца, когато сме заедно навън. Децата на неговата възраст и по-големи от групата не го изслушват, когато иска нещо да им каже, защото той 5 минути формулира изречение.
За мен детето ми е някакъв граничен случай с леки маркери на аут., но диагноза нямаме въпреки обикалянето. Според ергото, детето ни просто е такъв типаж, според лекарката пък може в следващите 6 месеца да се подобри речта, да е въпрос на малко по-късно съзряване.
Тук писах и за слуховата преработка, как не ме слуша, докато му чета. Сега сме понапреднали, защото му чета и го карам да повтаря   всяко изречение.
Та не знам какво вече да помогна какво да правим още допълнително, за да стане тази реч по-плавна. Когато си говоря с детето ми, ми се струва, че говори супер, но  когато чуя други деца на неговата възраст как говорят, пак се напрягам. Най-тъжно ми става, когато го виждам как се опитва да говори на момченца от градината и на 10тата секунда е загубил тяхното внимание и са го отсвирили. Например, някое дете му казва "Здравей!" , той отива и започва да разказва, че е бил в България през ваканцията, и докато си довърши второто изречение, детенцето си е вдигнало чукалата. 
Синът ни ходи и на българско училище в неделите, и там също рядко се включвал в дискусиите. С неговата слухова обработка сигурно му е много трудно от едно прочитане да разбере изобщо за какво става дума.
В сряда е нашият преглед преди училище, когато оценяват дали детето има някакви проблеми, над които да се работи, преди да тръгне на училище. Да видим там какво ще кажат.
Иначе има огромно въображение и натрапчиви фантазии. Сега чака да му порасне перка като на Карлсон и щял да лети с нея до баба си  юни месец. Измисля си приятелчета, които не винаги са хора, тоест има въображаеми приятелчета, които често са животни, и си говори от тяхно име, разказва за тях, иска с тях да живее. Те все пътуват и го следват, където е той и тн. Не знам дали този  богат въображаем живот не е за компенсация на социалните трудности в градината.
С брат си, който е на 3, имат прекрасна комуникация и игра, и си се разбират по техен си начин. Малкото му братче пък има огромни проблеми с произношението си, и само батко му му разбира истински всяка дума:)).

Има ли във форума други с деца, които като 5 годишни са имали подобни проблеми и после са ги израстнали?


d@indi, по темата за дефицит на вниманието и слухова преработка. ние сега отидохме на оценка на сина ни. Специалистът беше категорична, е той няма проблеми с концентрацията и вниманието, поне при работа 1 на един. Той е и още малък, според нея, тоест ще се подобрява. За нея проблемът е със скоростта. Не гарантира как работи в група, но каза, че с нея добре е работил, но страшно бавно. Иначе бил внимавал с нея и имал много висока мотивация. Аз се изненадах, защото с мен няма мотивация, дотолкова съм му писнала... Специалист може да види дали е концентрация проблемът или е друго.

d@indi, аз също много вярвам в детето си и хич не слушам прогнози и мнения на неспециалисти. Даже и към специалистите съм си имала резерва, защото на 3 г детето ми беше съвсем различно от сега, нещата много се променят.
Може би няма да е топ оф дъ топ отличник, но виждам, че с много работа няма нещо, което да не е научил. А някои неща и без работа -- има си силни страни.  Аз като се захвана с нещо, един месец все него бича.

Синът ми ходи и на музикален инструмент. Сега за цялостна картина разпитах учителката как се справя глобално и учителката ми каза, че не му била добра концентрацията, не й слушал винаги инструкциите и не винаги гледал, където му показва и каквото му обяснява (но това дали е концентрация или пак слухови затруднения...). Напредвал и много знаел, но напредвал по-бавно от другите й ученици. Но за мен е важно, че напредва и, смятам, че е полезно за него.

Последна редакция: пн, 17 апр 2023, 13:06 от MariyaHris

# 404
  • Варна
  • Мнения: 3 037
MariyaHris, не помня историята ви отпреди, но от тук описаното наистина нищо аутистичнонне не виждам при детето. Доколкото разбирам е в двуезично среда, така ли е?

Последна редакция: пн, 17 апр 2023, 15:04 от ivka_smile

Общи условия

Активация на акаунт