Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Отговори
# 30
# 31
  • София
  • Мнения: 15 721
При задачи като коментираната назад (решима с подобие, с неравенство в триъгълника, с материал и за по-големи като косинусова теорема) зависи какво изисква и учителят по принцип. Има такива, които въпреки, че задачите са с избираем отговор, искат решение, при това такова с прилагане на текущо изучавания материал. В противен случай санкционират..Което, докато в по-малките класове инструментариумът е по-ограничен, да кажем, че бива, но по-нагоре е  много кофти, защото една задача може да се реши вече спокойно по няколко начина. Сещам се за пример от онлайн обучението по време на Ковид. Абстрахираме се от момента с преписването. Дава се задача в тест във времето, в което се изучават  средна отсечка, средна основа.. Последна е, за разписване, с най-много точки - с построение става работата и затова детето не успява да се сети как да я реши, пише на приятел от СМГ, въпросният я решава, само че с вектори ( а те са учени преди средна основа и средна отсечка), и питащият я преписва. Е, да, ама учителката не я признава като за пълен брой точки..  Sad

Дори самата Дидева, която пише тя как възприема нещата в такива случаи, помня, че преди много години имаше подобна случка с детето си в 7 клас - решило задачата напълно вярно с разлагане (доколкото помня), а госпожата явно беше очаквала въпросната да бъде решена  с привеждане в нормален вид. Може и обратното да беше, няма  особено значение. Та имайте и това предвид, знаейки какво искат учителите на децата ви.

# 32
  • Мнения: 3 775
Може ли помощ за задача 8 клас


Нека BQ Х АМ = т.N. През т.М постройте права успоредна на BQ. Нека тя пресича АС в т. Р. Toгава NQ е средна отсечка в т-к  AMP и AQ=QP=m, а  PM е средна отсечка в т-к BQC и QP=PC=m.
AC=AQ+QP+PC=m+m+m=3m
mamma79 много благодаря

# 33
  • В Страната на Чудесата
  • Мнения: 2 106

Тази задача как  се решава: В  едно училище 25 ученика имат и тениска и риза, а 20 само тениска.  Учениците в училището са 123. Колко ученика имат само риза?


Задачата е елементарна, ако условието беше пълно. В случая то не е и явно оттам и питането.
Ако приемем, че всеки един от учениците има тениска, риза или и двете, вече не виждам проблем с решението.

# 34
  • Мнения: 8 686
Когато дъщеря ми беше н анаболен курс и понеже е с дискалкулия плюс дислексията я учих да решава текстови задачи с просто тройно правило, което е широко приложимо в повечето такива задачи. Обаче учителката не приема задачата, защото моят начин не бил изучаван. А, че е по-лесният за конкретното дете няма значение. Майка ми ми го показа в трети клас, единственото, за което ми е помогнала по математика и съм си решавала задачите така без проблем.
Ако детето може да обясни решението на задачата и то е вярно, дори и да е с неизучаван материал, би следвало да му се признае за вярна.

# 35
  • Мнения: 2 372
Е, тя темата за ситуациите, когато учителката иска да види нещо друго и затова не приема решението е съвсем друга.
Тук става въпрос за тестовете с а, б, в, г като такива. Като дадат така задачата не се очаква разписване. Едно време като нямаше а, б, в разписването не беше проблем, защото от 1 клас решаване на задача си значеше да си запишеш разсъжденията. Сега като се наограждат децата и после чудене, защо детето решава задачите, а не може да ги разписва. Аз направих вметка по въпроса, че не бива да се насърчават децата да ползват отговорите за решаването на задачите. Да на тест, изпит няма значение как ще оградиш верния отговор, но не така трябва да бъдат учени на математика децата. На коледното и великденското състезание избягваха това като слагаха д) друг отговор, с което вече не можеше да се ползва такъв подход.
В случая тази задача така може да се даде, както писа Brabareau на 7 клас, но не мен лично не ми допада отговорите да са част от задачата. Тук сложена да тества знанията за подобие на триъгълници, предложените отговори са издънка на авторите.

# 36
  • София
  • Мнения: 15 721
Солничка, съвсем не е друга тема Wink Може да не си попадала (детето ти) на такъв учител (моите деца обаче са), но има немалко, които искат И тестовите задачи със заграждане да се разписват на отделен лист ( не толкова детайлно, но все пак), за да видят, че отговорът не е преписан от другарчето или не е играно на тото..И колкото и да не е подробно разписването, се вижда, че не си ползвал подобие. Така вече си дал "повод" да те резне учителят, ако е от тези, които държат задачата да е решавана със знания върху конкретен материал..

И още нещо - аз поне съм на мнение, че не е  издънка на авторите тази задача, понеже е с отговори, а позволява  в същото време и  рационално, бързо решение.. То тогава издънка е и някоя задача пак с избираеми отговори, която може да се реши с тригонометрия и доста тегави сметки примерно в 10/11 клас, ама може и много елегантно да се реши  буквално на  няколко реда с еднакви триъгълници от 7 клас след подходящо построение. Или пък с нещо трето..

Последна редакция: пт, 23 сеп 2022, 12:10 от пенсионирана русалка

# 37
  • Мнения: 705
Според мен, основната цел на всяко състезание или тест би трябвало да бъде да постигнеш възможно най-висок резултат.

Начинът, обаче, по който тази цел може да бъде постигната зависи от формата на състезанието.

При състезание с описателни задачи трябва да може да построиш логически свързана математическа конструкция (т.е. да дефинираш и обосновеш основните стъпки и да направиш връзките между тях), при състезание с избираеми отговори – да избереш верния от няколкото дадени, а при състезание със свободни отговори – да посочиш верния отговор. При последните два формата за постигнатия резултат няма абсолютно никакво значение как точно си стигнал до отговора – важно е само дали отговорът ти е верен или не.

Не знам как е в училище, но един състезател трябва да разполага със стратегия за действие, дори когато не може да реши задачата по „правилния“ начин, който се изисква във форматите с описателни задачи.

По тази причина проверката на това, кой от дадените отговори „върши работа“ си е съвсем легитимна стратегия при формат с избираеми отговори, особено ако нямаш друга идея или си притиснат от времето.

Друга подобна стратегия при формати с избираем или свободен отговор са т. нар. „псевдо-решения“.

Целта на псевдо-решението е да дадеш верен отговор, без всъщност да си решил задачата.

Основната идея е да разгледаш частен случай или да добавиш допълнителна информация към задачата, което я прави много по лесна.

Това може да се види често в геометрични задачи, в които конструкцията не е уникална (например, в условието е казано триъгълник, но не е уточнено дали той е равностранен, равнобедрен или правоъгълен), но може да се ползва и в други случаи.

Примери за псевдо-решения:
Скрит текст:
Задача 1. Даден е изпъкнал четириъгълник ABCD с лице равно на 147 кв. см. Върху страната му АВ са взети точки M и N така, че AM = MN = NB (M е между А и N) и върху страната му CD са взети точки Р и Q така, че CP = PQ = QD (P е между С и Q). Да се намери лицето на четириъгълника MNPQ.

Псевдо-решение: Нека ABCD е правоъгълник със страни AB = 3AD. Тогава MNPQ е квадрат с лице 147 : 3 = 49 кв. см.
Щом в задачата се пита за произволен четириъгълник, значи отговорът трябва да важи и за частния случай по-горе.

Задача 2. Даден е равнобедрен ΔABC (AB = AC). Върху страните АС и ВС са взети точки D и Е така, че AD = DE и DE e перпендикулярна на BC. Да се намери < EAB.

Псевдо-решение: Нека ΔABC e равнобедрен и правоъгълен. Тогава точка D е среда на AC и точка Е съвпада с точка С, откъдето, < EAB = 45o.
Щом в задачата се пита за произволен равнобедрен триъгълник, значи отговорът трябва да важи и за правоъгълен такъв.

Задача 3. Нека a, b, c са реални числа и a – 7b + 8c = 4 и 8a + 4b – c = 7. Да се намери a2 – b2 + c2.

Псевдо-решение: Система от две уравнения с три неизвестни позволява безкрайно много решения. Нека вземем решението, при което b = 0. Тогава а = 12/13, c = 5/13 и a2 – b2 + c2 = 1.
Щом в задачата се пита за общия случай, значи отговорът трябва да важи и за частния такъв при b = 0.

# 38
  • Мнения: 2 372
Ant, мисля, че състезанията са си вече нещо съвсем различно. Особено на високо ниво, но и пък стигналите дотам са си се потили достатъчно решавайки по класическия начин задачи Simple Smile преди да я докарат до стратегиите. Това с псевдорешението е готино.
Забравете оценки, тестове и учителки.

Конкретната задача, която започна дискусията, ако няма дадени отговори не може да се реши по този начин. Ползването на отговор е стратегия при състезание и тест и е преборване на теста, а не на задачата. Което е различно от това дали десетокласник ще я реши с подобие или с косиносува теорема. Как го приема учителката е пък съвсем друго. Има достатъчно учителки, които се радват на различните решения. Ако обаче упражняваш материал за подобие и дадеш задача с отговори, които са такива, че избягват упражняването на подобието, нищо не правиш. В МГ се случваше да получаваме задача с изискване да реши с конкретен материал, точно с идея да упражним и видим нещо конкретно.

# 39
  • Пловдив
  • Мнения: 2 959
Моля за помощ, с тази задача за 6 клас.

# 40
  • София
  • Мнения: 15 721
Моля за помощ, с тази задача за 6 клас.

# 41
  • Пловдив
  • Мнения: 2 959
Русалке, благодаря.
Младежа се плесна по челото.
Моля за едно рамо и с тази:

# 42
# 43
  • Мнения: 20 858
Във връзка с първата задача. Вероятно решавате старото издание на Мечо Пух.
Едночлени в момента се изучават в седми клас.
Има леко коригиран вариант на стоте задачи, съобразен с актуалната учебна програма.

# 44
  • Пловдив
  • Мнения: 2 959
Русалке, благодаря!
Дидева, напълно права си Heart

Общи условия

Активация на акаунт