Нетикетът

  • 2 380
  • 1
  •   1
Отговори
  • Мнения: 152
Какво означава думата „нетикет“?

Нетикет (термин, съставен от думите „интернет“ и „етикет“) наричаме съвкупност от препоръчителни правила за поведение и общуване в интернет. Той се определя от администратора на уеб сайта и зависи от нивото на групата и нейните участници. В задълженията на администратора влиза и контролът върху спазването на тези правила, както и санкциите за тяхното нарушаване.

Кои са общите правила за поведение в интернет?

Когато сме в интернет, не бива да забравяме, че общуваме с реални хора, а не просто с компютри или смартфони. Както и в реалния свят, във виртуалния също трябва да спазваме някои основни правила за поведение, за да избегнем евентуални неприятни за нас последици. Ето някои от тях:

1. И в интернет следвайте същите правила за поведение, които следвате в реалния живот. Въздържайте се от обиди, провокации, заплахи и клевети, уважавайте мнението на другите участници в разговора, използвайте само конструктивна критика.
Не забравяйте, че можете да бъдете привлечени към отговорност за обиди, отправени в мрежата, също така, както и в реалния живот. Освен че не можете да разчитате на пълна анонимност, интернет нищо не забравя. Много лесно може да се направи копие на обидно изказване или снимка на екрана, които да останат като доказателство, дори да изтриете своите съобщения.

2. Показвайте най-доброто от себе си. Подмамени от усещането за анонимност, много потребители си позволяват да се държат грубо със своите събеседници в мрежата. Дори да не сте съгласни с тях, запазете дружелюбно отношение и уважение към опонентите.

3. Въздържайте се да пишете с главни букви, колкото и да ви се иска по този начин да подсилите мнението си. В интернет писането с главни букви се възприема като крещене и се счита за проява на грубост. Използването на латиница и т.нар. „шльокавица“ – смес от букви, цифри и символи, също се приема като знак за неуважение към събеседника.

4. Първо четете, после питайте. Имате някакви въпроси? Преди да ги зададете, внимателно прочетете предишните съобщения и коментари, защото има голяма вероятност вече да е отговорено на тях. Ако продължите упорито да настоявате да ви се отговори лично, това ще подразни останалите участници, защото ще го приемат като проява на неуважение към техния труд и тяхното време.

5. Не подценявайте правописа и пунктуацията.
Старайте се да проверявате отговорите си за грешки, както и за подменени думи от телефонните редактори. Небрежно написан текст, който трябва да се разшифрова, за да се разбере смисълът му, дразни събеседниците и това се отразява на техните отговори и отношението им към вашия проблем. Освен това правописните грешки отвличат вниманието от смисъла на текста.
Това важи особено силно при съставянето на електронни писма. Много е важно също да използвате съответните форми за поздрав и сбогуване, защото те също са важна част от интернет етикета.

6. Уважавайте личните данни на другите.
Това важи не само за онлайн общуването, но и на работа. Не препращайте получената информация без предварителното разрешение на нейния автор. Когато изпращате писма на няколко получатели, използвайте опцията „Скрито копие“, а не „Копие“. На мнозина не им харесва, когато техните имена и адреси стават известни на непознати за тях хора.
Това правило важи и при изпращане на снимки и видеа, на които присъстват други хора, без тяхното знание и предварително разрешение.
Не се подписвайте и не се регистрирайте във форуми и социални мрежи с чужди имена и чужди електронни пощи.

7. Уважавайте времето и труда на другите. Днес живеем на много по-бързи обороти, отколкото нашите родители. Отвсякъде ни залива информация, а пропускателните ни способности остават все същите. Не забравяйте това, когато пишете писма, съобщения или задавате въпроси към колеги, приятели или непознати в социалните мрежи. Достатъчно бързо ли преминавате към същността на проблема? Достатъчно правилно и разбрано ли са формулирани въпросите и аргументите ви? Никой не иска да губи излишно време за текст, чийто основен смисъл се крие в самия му край или е трудно да бъде открит – това отнема време, сили и води до раздразнение.

8. Опитвайте се да избягвате словесните войни. В груповите чатове и форумите горещите дискусии често прерастват в словесни войни, съдържащи обиди и лични нападки. Ако сте участник в такава дискусия, излезте колкото се може по-бързо от нея. Отнасяйте се към другите така, както искате да се отнасят към вас. Нетикетът не допуска ненормативна лексика.
Не забравяйте също така, че оскърбленията и заплахите в интернет могат да имат негативни юридически последствия, така че не се поддавайте на изкушението да пишете обидни коментари даже в разгорещените спорове. По-добре дайте пример за коректно поведение в интернет.

9. Въздържайте се от дискриминационни изказвания. Това е проблем, който става все по-сериозен. Често те са под формата на оскърбителни коментари под снимки и постове.
Как можем да им се противопоставим? Ако попаднете на такова изказване, съобщете на администратора или модераторите на уеб сайта. Те са длъжни да изтрият съдържание, нарушаващо нечии права. В социалните мрежи често има бутони за сигнализиране под самата публикация.
Освен това, можете да се обърнете непосредствено към автора на изказването и да го убедите в неправилността му. Настоявайте за факти, които биха могли да докажат твърдението му. Опитайте се да насочите обсъждането в по-позитивна посока. Не реагирайте агресивно и не отговаряйте на оскърбления и провокации, доколкото от самите вас също може да бъде потърсена отговорност.

10. Не разпространявайте лична информация
– ваша или на ваши близки и познати. Това е особено важно в наши дни, когато кражбата на лични данни става все по-разпространена.

14. Използвайте неутрални псевдоними
, които гарантират, че другите хора няма да се почувстват оскърбени.

15. Не се занимавайте със спам, флууд и тролене. Такова поведение неминуемо води до санкции от страна на администратора на сайта.
        Спам – изпращане на нежелани съобщения, най-често с рекламна цел.
        Флууд – множество съобщения, които не носят никаква информация.
        Трол – човек, който се подвизава в мрежата най-често с измислена самоличност и който цели да провокира, да подстрекава или да се заяжда с останалите потребители.

Ако следвате правилата на нетикета, вие няма да имате проблеми с онлайн общуването на работа, по време на дистанционното обучение или в ежедневието. Ако се държите дружелюбно и с уважение към другите потребители, те ще оценят по достойнство вашето поведение и ще се отнасят към вас по същия начин.

# 1
  • Мнения: 383
Чудесна тема! Слагайте я по-често на първа страница, защото някои потребители просто нямат представа.

Общи условия

Активация на акаунт