Проучване на д-р Туендж, професор по психология от държавния университет в Сан Диего, показва, че нивата на нарцисизъм са се повишили значително през последните няколко десетилетия. Правенето на селфита и споделянето на снимки в популярни социални медийни платформи като Facebook, Twitter и Instagram се считат за едни от най-значимите фактори, допринасящи за нарастването на нарцистичното поведение сред милениалите и зумърите, което ги прави по-егоистични и самовглъбени от всяко друго предишно поколение.
Друго проучване, изследващо връзката между използването на социални медии, емпатията и нарцисизма, установява, че както за мъжете, така и за жените публикуването, маркирането и коментирането на снимки са свързани с по-високи прояви на нарцисизъм.
Дефиниране на нарцисизма
Обикновено под нарцисизъм се разбира склонността да вярваме, че превъзхождаме другите, упоритото търсене на тяхното възхищение, както и проявите на егоистично мислене и поведение. Ескалацията на нарцисизма се оказва потенциален риск за развитието на младежите по отношение на тяхното емоционално и психично здраве, възпрепятствайки ги да установят трайни взаимоотношения и интимни връзки. Освен това, хората с повишени нива на нарцисизъм обикновено са по-склонни да реагират на критиките с насилие и агресивно поведение. Онлайн връзките често се предпочитат от нарцисистите, които характерно не са в състояние или не желаят да формират смислени приятелства, защото изискват време или емоционална инвестиция.
История на термина „селфи“
Въпреки че селфитата се превърнаха във феномен на 21. век, споделянето на снимки с приятели датира отпреди интернет. Първата документирана „селфи“ снимка е направена от Робърт Корнелиус още през 1839 г.

приблизително четвърт плоча дагеротип, 1839 [окт. или ноем.]
Разпространението на cartes de visite, или фотокартички с джобен размер, датира от 1860 г. През 1880 г. стават популярни фотокабините, които привличат хората да се снимат сами – точно както се прави и днес. Счита се, че изобретяването на самоснимачката в края на 19. век поставя началото на това, което днес е известно като селфи или автофотография.
През 1914 г. в Русия великата княгиня Анастасия Романова се снима пред огледалото, за да изпрати снимката на свой приятел, и така става една от първите тийнейджърки, които се снимат сами.

Снимката, направена пет години преди да бъде убита, показва млада жена,
която се гледа в очите, стабилизирайки камерата на стол пред огледалото.
През 1948 г. е продаден първият фотоапарат Polaroid. Тази камера може да се държи на една ръка разстояние, което насърчава хората да правят снимки на самите себе си.
Жаргонният израз „селфи“ обаче се появява за първи път през 2002 г. в онлайн публикация от Австралия. Оттогава тази дума става толкова популярна, че дори Оксфордският английски речник я обявява за „дума на годината“ през 2013 г.
Facebook, Twitter, Instagram и смартфоните
Нарастващото използване на технологиите, по-специално увеличаването на броя на смартфоните, позволява на потребителите да имат достъп до всякакъв вид социални мрежи само с няколко плъзгания на пръста. В проучване, проведено от Pew Research Center, тийнейджъри споделят, че Facebook е продължение на тяхната социална комуникация и съществен компонент от техния социален живот. Те обясняват, че онлайн профилите помагат да се определи нечий социален статус. По-конкретно, тийнейджърите измерват статуса си чрез броя на „харесванията“ на снимка или актуализация на състоянието си. Освен това те признават, че потребителите на Facebook често манипулират и променят съдържанието на своя профил като начин за получаване на максимален брой харесвания. Ако дадена снимка не получи желания брой „харесвания“, те просто я премахват от своя профил.
Нарцисизъм в сайтовете за социални мрежи
Сайтовете за социални контакти като Facebook, Instagram и Twitter предлагат лесни начини за привличане на внимание, което е особено важно за нарцисистите. Те много държат да споделят своя опит, защото вярват, че всички техни последователи и приятели в социалните мрежи са искрено заинтересовани от техния живот и искат да знаят какво се случва с тях. Това дава на нарцистичните индивиди шанса да запазят фокуса на съдържанието на своя профил конкретно върху себе си. Например те публикуват актуализации на състоянието си, коментари и снимки, които изобразяват само тях, а не други хора, като по този начин увековечават своята егоистична природа.
Изследвания показват, че хората, които използват тези социални мрежи, са склонни да развиват своите онлайн профили, за да постигнат този тип социална идентичност, която желаят да представят пред околните. Те преувеличават определени черти на характера си и демонстрират личност, която смятат, че е привлекателна за широката публика. Това нереалистично себепредставяне е напълно възможно, тъй като всеки индивид има пълен контрол върху съдържанието на своя профил.
Според изследователите вярата на потребителите, че другите хора са искрено заинтересувани от техния живот, е индикатор за нарцистично поведение, макар самите те да не са наясно, че действията им са свързани с нарцисизъм. Такива хора искрено вярват, че публикването на селфита им позволява да информират приятелите и семейството си. Тази причина лесно може да се отбележи като аспект на саморекламата, който корелира с нарцисизма, защото по този начин те се стремят да запазят фокуса на съдържанието на своите профили върху самите себе си, което се счита за нарцистичен акт.
Друга често срещана причина е тази, че публикуването на селфита в социалните мрежи кара хората да се чувстват по-добре, което е безспорен индикатор за нарцисизъм. Така те повишават самочувствието си и цялостното си мнение за себе си. Това се потвърждава и от заключението на проучването на Pew Research, според което 52% от тийнейджърите признават, че социалните мрежи повишават тяхната увереност. А да се разчита на социалните мрежи за повишаване на самочувствието и самооценката е поведение, свързано с нарцисизма.
Почти всички участници в проучването (87,8%) отговарят, че използването на социалните мрежи като начин за поддържане и изграждане на социални взаимоотношения е променило начина, по който обществото взаимодейства и възприема другите. Мнозинството от участниците (60,6%) също така определят, че тяхното поколение влага твърде много енергия и усилия в създаването на своя онлайн имидж. Сред участниците само една четвърт (25,4%) вярват, че онлайн профилът отговаря на действителността.
Заключение
Поколенията на милениалите и зумърите, т.е. родените между 1981 и 2010 г., използват социалните медии, за да генерират и поддържат не само лични взаимоотношения, но и собствените си идеализирани личности. С помощта на социални мрежи като Facebook, Instagram и Twitter, които са техният основен канал за социално взаимодействие, много от тях изпитват нуждата да се представят по начини, които привличат най-много вниманието на техните връстници.