Погача 40 ден

  • 3 096
  • 12
  •   1
Отговори
  • Мнения: 714
Едно питане.
Когато правиш погача за бебе за 40 дни, се събират само жени и момичета.
Дете момче може ли да присъства или обичаят не позволява ? Примерно има семейство с близнаци момче и момиче. Трябва да присъства само момичето без момчето ли ?
Благодаря.

# 1
  • Мнения: 19 802
Била съм на погача за 40. ден, на която е имало малки момченца.
Това трябва\не трябва е както вие си го направите.

Последна редакция: пн, 10 юли 2023, 18:25 от EmmaT

# 2
  • София
  • Мнения: 14 901
Зависи от теб. Била съм на всякакви погачи и всеки си решава. Дори и на погачи с присъствието на мъже съм била. За мен по-важно е на 40-тия ден бебето да се отнесе в църквата.

# 3
  • София
  • Мнения: 35 443
Може, дете е.

# 4
  • Мнения: 714
Зависи от теб. Била съм на всякакви погачи и всеки си решава. Дори и на погачи с присъствието на мъже съм била. За мен по-важно е на 40-тия ден бебето да се отнесе в църквата.
А самото водене на църква трябва да е точно на 40 ден, а примерно в друг ден правите самото събиране с хората или в денят (след 40 ден) когато ще е събирането с хора, тогава се води бебето в църквата ?
В смисъл на един и същ ден ли си извършва ритуала и гостите или може църквата да си е на точният ден, а погачата в друг ?

# 5
  • Мнения: 5 304
Единственото задължително, до колкото знам, е 40 дни в църквата. Точно. Събирането за ядене на сладко не трябва да е преди това - може след това, може следващата седмица. На църква се ходи със свекървата, не с майката на майката, след това се ходи на гости, защото вече детето се извежда - това не съм убедена, че е съвсем по някакви стъпки от дебели книги, но в моята рода е така.
От там нататък дали какво и как си се решава от майката.
На събирането на моето дете видях и двете страни на монетата.
В моята рода се прави всичко, както го е правила пра-пра-баба ми - от червения конец на вратата, през това кой замесва питката, до това кърпата да е чисто бяла. Мен не ме касае, цялото нещо беше за кеф на майка ми, защото знаех, че е важно за нея. Някои поръчват погачи с надпис, с украса, пък шарени кърпи, подаръци за гостите и т.н. Леля ми не доведе единя племеник, защото момчета не може, а бях казала, че съм ок.
От другата страна бяха свекървата и вуйната на М, които гледаха като треснати цялата тази езическа веселба, защото при тях просто се събират едни мадами, ядат, дават подарък и кой от къде е. Няма чупене, представяне, кърпи, наричания, железни монети, 40 дни кърпата да стои на високо...
Та който както Simple Smile

# 6
  • София
  • Мнения: 14 901
На 40-тия ден в църквата и след това се ходи на гости.
Това за свекървата не го знам. Аз съм ходила и със свекърва ми, и с майка ми, различно, че и само с бебето.
Погачата, сладката почерпка в някой от следващите дни.

# 7
  • Мнения: 13 370
За пръв път чувам, че се ходи на църквата. Иначе съм била на доста погачи.
Въпросът беше може ли момчета: ако е малко, може. Ако е малко по-голямо и вече разбира, то самото няма да иска да присъства, след като разбере, че ще са само жени и момичета, а тати не е поканен.

# 8
  • Мнения: 827
На нашата погача се събрахме и мъже и жени, никой и от старите не знаеше, че трябва само жени. Водихме бебето в един манастир да му чете попа и после се събрахме в свекърите. На гости бяха и семействата на брата на моя мъж, кръстниците, на една моя братовчедка и баща ми. И го правихме не точно на 40 дни, а по-късно, 40-те дни се падаха зимата в един студ, а детето се роди недоносено и ме беше страх да не го разболеем. Направихме я на Великден, когато беше на 3 месеца и малко.

# 9
  • Мнения: 19 802
Между другото в други теми по въпроса с погачата съм чела практика да се прави в съботата\неделята преди 40-те дни на бебето. Т.е. има голяма възможност за гъвкавост. По нашия край няма такъв обичай за събиране на роднини, приятелки и съседки, аз не съм правила, но явно в различните региони и дори в различните семейства се практикува доста различно.

# 10
  • София
  • Мнения: 14 901
Това с църквата и "представянето в обществото" (воденето на бебето на гости) е църковната традиция.
Другата, със събирането само на жени и отиването, е народната.
Аз харесвам и двете с превес на църковната, затова за всяко дете сме правили и двете, но в по-тесен кръг, без да събираме много хора.

# 11
  • Мнения: 2 352
И в друга тема съм го писала, ако си вярваща единственото задължително нещо е точно на 40 ден да се чете молитва на теб и бебето. За ходенето със свекърва в църквата и ходенето на гости си е малко измислица. Примерно аз свекърва нямам, в църквата не са ми казали, че трябва да ходя на гости.
Другите сладки питки, погачи, черпения, снимки, подаръчета, украси и т.н. всеки си ги прави, както му е удобно.
Аз лично с 2-те ми деца отидох на църква на 40 ден с майка ми, втория път присъства и каката съответно. За мен това е било напълно достатъчно. Иначе съм присъствала и на няколко погачи, на едната имаше малко момченце.

# 12
  • Мнения: 5 304
Подозирам, че това със свекървата идва от ееееднооо време, когато булката отива снаха в дома на свекървите, често в друго село и къде ти да ходят толкова пеша, зимата примерно, за едно ходене на църква. Така поне аз си го обяснявам, де.
То преди и детето по име не се е назовавало докато не се кръсти, но това вече е съвсем отделна тема.
Има друго обаче, за което сега се сетих - "нечиста жена" на църква не ходи. Т.е. лохиите трябва да са отминали. Това, ако жената е вярваща, разбира се. Но 2ма свещеника да питаш 3 различни неща ще ти кажат, тъй че си прецени как за теб ще е най-комфортно.

Общи условия

Активация на акаунт