Къде се крие тайната на красивите летни снимки

  • 1 282
  • 2
  •   1
Отговори
  • Мнения: 165
Много фотографи чакат с нетърпение слънцето и топлото време, за да се посветят на любимото хоби. Всъщност слънчевото лято е трудно време за фотосесия. Ярката светлина е по-скоро враг, отколкото приятел на начинаещия портретист. Горещите лъчи създават едновременно преекспониране и дълбоки сенки върху лицето, подчертавайки текстурата на кожата с всичките ѝ несъвършенства, а листата на дърветата придават на лицето нездравословен зеленикав оттенък. Но не се разстройвайте и не захвърляйте фотоапаратите. Летните фотосесии могат да бъдат мистериозни и вълшебни. Стига само да избягвате да снимате под палещото слънце.

Как да правим красиви снимки през лятото

•   Грешка: Снимане при ярко слънце

Слънцето е идеалният източник на светлина за фотографа – ярък, мощен, не е необходимо да го носите със себе си, да го подреждате или зареждате. Просто нагласете модела така, че лъчите да осветяват лицето и готово! Но всъщност привидните предимства на слънцето са и основните му недостатъци.

Слънчевата светлина е толкова силна, че предизвиква преекспониране на лицето, а моделът премигва и се мръщи, след което, естествено, не харесва снимките си.

Слънчевата светлина понякога е жестока към нас. Тя подчертава текстурата на кожата, бръчките и пъпките, а сенките са черни, груби, без плавно преливане, сякаш художникът просто е прокарал твърд молив по лицето.


•   Съвет: Търсете сянката
Слънчевата светлина е прекрасна, но когато можете да я контролирате. Най-лесният начин да избегнете изброеното по-горе е да се скриете в сянката на дърво или сграда. Ако снимате близо до водата, потърсете плажен чадър. А ако сте от слънчевата страна на улицата, преместете се на сенчестата.


Можете да пробвате и някое от следните неща. Поставете слънчеви очила на модела, направете няколко атмосферни снимки със затворени очи или, ако е съгласен, го обърнете към слънцето със затворени клепачи и бройте до три, така че на три да отвори очи за момент и точно тогава направете снимката. По този начин той няма да има време да примигне или очите му да се насълзят.

•   Грешка: Снимане срещу слънцето (контражур)
Първото нещо, което фотографът прави, когато види, че моделът се чувства неудобно да гледа с широко отворени очи директно към слънцето, е да каже: „Тогава да се обърнем“.

Човекът застава с гръб към слънцето и тогава следва едно от двете неща: или получаваме красив фон и фоново осветяване на косата, но абсолютно черно лице, потънало в дълбока сянка, или осветено лице и почти снежнобял, „прегорял“ фон, сякаш не снимаме сред парк или гора, а пред циклорама във фотостудио.

Затова е най-добре моделът да застане не с лице към нас и с гръб към слънцето, а да е извърнат настрани.

Важното е да не направите всички снимки такива – контражурът е интересна техника, която бързо може да омръзне. Това е акцент, с който не бива да се прекалява.


•   Съвет: Използвайте допълнителна светлина
Фотографът има няколко възможности за избор: вградена светкавица, LED светлина, захранван с батерии студиен моноблок или рефлектор. Да, тежко е за носене и е по-скъпо, отколкото просто да грабнете фотоапарата и да тръгнете, но така ще можете да правите снимки като от списание при всякакви условия. Нека разгледаме всяка от опциите:

-   Светкавицата на камерата е най-бюджетният вариант. Но не трябва да я закачате на камерата, а по-добре да я прикрепите на отделна стойка. Така ще можете да променяте ъгъла на светлината, да го контролирате колкото искате, за да получите красиви светлини и сенки по лицата. Комплектът се състои от светкавица, стойка, синхронизатор. Може да се допълни с някаква приставка за омекотяване на светлината – например евтин и лек фоточадър.

Между другото, тази техника, когато светкавицата на камерата се използва като студийна светлина, се нарича стробизъм и се използва по целия свят от фотографи дори от най-високо ниво.

-   LED светлината е атрактивен и сравнително бюджетен вариант. Тя има две огромни предимства: не изисква синхронизатор и цветът и температурата на светлината могат да се променят в целия RGB спектър от естествена дневна до розова или синя. LED панелите имат един недостатък – тяхната мощност. Да, ако се скриете на сянка, снимате по залез, призори или при облачни условия, всичко ще е наред, но може да не успее да преодолее директните лъчи на обедното слънце.

-   Студийният моноблок
, захранван от батерии, осигурява силата и качеството на студийната светлина, но в мобилен формат. Той е труден за преместване и може да бъде много по-скъп от предишните опции. Във всеки случай ще се нуждаете и от стойка, синхронизатор и приставки. Това е чудесен вариант, ако сериозно искате да печелите пари от фотография, взискателни сте към качеството или окомплектовате вашето лично фотостудио.

-   Рефлекторът е най-често препоръчван инструмент, защото е лек и евтин. И той наистина може да ви помогне, но има нюанси. Първо, той се нуждае от светлина, която да отразява. Ако сте скрити в дълбоката сянка под дърветата, е безполезен. Второ, ако отразявате яркото дневно слънце, то ще свети по същия начин, както ако просто сте обърнали модела към него. Трябва да знаете как да работите с рефлектор, както и да вземете помощник със силни ръце или поне стойка, на която да го монтирате под желания ъгъл.


•   Грешка: Зелена кожа и сенки
Ако нямате за цел да правите косплей на Шрек, тогава зеленикавите лица на хората ще са проблем. Това се случва, когато поставите модела под или близо до дървета и храсти и цветът на листата се отразява от кожата. Такива паразитни нюанси, дължащи се на цветни рефлекси по лицето, са напълно естествено явление, но можете да опитате да го намалите.

•   Съвет: Променете ъгъла, поставете модела по-далеч от обекта с „опасния“ цвят
Вземете парче картон, някакъв дебел плат или рефлектор в черно или бяло. Поставете го между модела и храста, до който стои, така че цветът да не се отразява върху кожата на човека. Ако забележите дефекта твърде късно, коригирайте цвета в последващата обработка.

Втората често срещана опасност при летните снимки са сенките от клони, листа, ръце и всякакви други предмети, които се намират между модела и слънцето. Това не е грешка в буквалния смисъл, защото понякога се получават фотошедьоври с красива дантела от сенки върху кожата. Фотографът просто трябва внимателно да следи как лежат сенките, да хване точния момент и внимателно да контролира модела, така че тъмните петна да не блокират например очите му.


Кое е най-подходящото време за снимки през лятото

•   Грешка: Страх от облаците
Ако видите, че вместо очакваното слънце, небето е покрито с облаци,  при никакви обстоятелства не отменяйте фотосесията, а веднага хукнете да снимате! Облачността е времето, което превръща небето в гигантски софтбокс, който разпръсква слънчевата светлина. Няма по-идеални условия за улична фотосесия през лятото: моделът не присвива очи, слънцето не го изгаря, карайки го да се поти, сенките и кожата стават меки, сякаш вече са били ретуширани при последваща обработка, няма нужда да се криете в сенките на дърветата, което означава, че няма да се страхувате от зелени рефлекси по кожата. Само не забравяйте да се запасите с чадър, в случай че завали.


•   Съвет: Уловете „златния“ момент
Във фотографията има понятие „режимно време“ – това е времето, когато трябва да положите по-малко усилия, за да получите по-добри снимки. Всеки ден има четири такива периода: два „златни“ и два „сини“ часа.

„Златен час“ е времето след зазоряване и преди залез слънце. „Синият час“ е времето след залез слънце и преди зазоряване. „Златният час“ е идеалното време за снимане на портрети, „синият час“ е идеален за пейзажи.

За „златния час“ често казват, че тогава слънчевата светлина става особено красива и мека и прави по-плавни преходите от светлина към сянка върху лицето на модела. Освен това тогава човек може спокойно да издържи преките слънчеви лъчи в лицето и да не премигва, което дава по-голяма свобода при снимките.


Предимството на „синия“ час се състои в това, че слънцето е скрито зад хоризонта и осветява само небето, но не и земята. Така се получават много красиви цветове и подходяща за снимките яркост.

„Синият час“ традиционно се счита за най-подходящото време за снимане на нощни пейзажи – небето е вече тъмно, но все още не е черно. Плюс това, ако снимките се правят в градски условия, по това време се включват уличните лампи и други светлини, което също дава допълнителни възможности на фотографа.


•   Грешка: Снимане по обяд
Разбира се, това не е задължително грешно. Но ако не сте уверени в себе си и настройките на камерата, не знаете как да позиционирате модела и смятате, че все още нямате достатъчно опит, тогава просто усложнявате живота си, като планирате фотосесия през летен слънчев следобед. Обедното слънце се счита за най-неблагоприятната светлина при снимане на портрети. Когато слънцето (или друг източник на светлина) грее вертикално надолу, то създава грозни сенки по лицето. Тези от веждите и клепачите създават синини под очите, а самите очи се губят в тях.

•   Съвет: Отложете фотосесията с няколко часа и ще ви бъде много по-лесно, защото интензивността на лъчите ще намалее.



Пожелаваме ви прекрасно, слънчево и вълнуващо лято с куп незабравими спомени, които да увековечите с вашите камери!
Очакваме да споделите най-красивите си снимки с нас в коментари към тази тема.


---------------------------------------
Снимките в статията са илюстративни. Източници: pixabay.com, create.vista.com, pexels.com

Последна редакция: пт, 31 май 2024, 17:58 от Рaдост

# 1
  • Мнения: 4 804


Около синия час.

# 2
  • Мнения: 579
Снимка в облачно време

Общи условия

Активация на акаунт