Каква е процедурата дете да се подпомогне от ресурсен учител?

  • 2 376
  • 15
  •   1
Отговори
  • Мнения: 3 438
Историята на племенника ми е следната: в градината беше по добра воля на сестра ми подпомаган от логопед, ресурсен и психолог. Записан първи клас като редови ученик. Нещата не се случиха, наложи се да покаже цялата папка с документация от трите специалиста. По принцип нямало място за него, но обещаха, че ще бъде с ресурсен учител.
Ама това вече месец. Обяснете каква е процедурата да се освидетелства детето и толкова ли бавно става?

# 1
  • Мнения: 15 732
Децата вървят по образователната система с досие което "се заведжа"  от началните степени на образование 3 и 4 група в ДГ и с него продължават в училище. Така че нищо не може да бъде скрито/прикрито. В училище са наясно с какво и как е било подпомагано детето в ДГ , какви да били дефицитите какво е постигнато и т.н.

Фразата "По добра воля " която използвате звучи сякаш сестра ви е "позволила" да бъде подпомогнато детето  без да има нужда. Никой няма да отпусне допълнително подпомагане (ресурсно) за дете което няма нужда. "Добра воля" тука няма място. Детето е с развитийни проблеми и това е очевидно от написаното.

Не разбирам и какво значи "нещата не се случиха" в първи клас. Ако майката е очаквала че в училище с вълшебна пръчка ще се скрият проблемите това няма как да стане. Но, колкото и да ви  е странно  детето може да е "редови ученик" както го наричате и родителите да  "го подпомагат " със собствени сили и собствено финансиране ( занимания с тях или наети кадри) . Ресурсно подпомагане не е панацея, може да се отправят доста критики по начина по който се случва тази помощ и каква полза носи, как афектира върху бъдещето на детето в зависимост от това, какви проблеми има. Възможно е детето  примерно да има нужда от придружител  в училище ( не се разбира нищо за състоянието му по поста ви всъщност), възможно е с  3- 4 часа дневно индивидуална работа ( в никой случай занималня) след училище нещата да се случат и без участие на ресурсно. Ресурсно пък е два пъти седмично за по един учебен час, често детето се "вади от часа" и т.н. Отново казвам не мога да специфицирам, защото състоянието на детето също е от значение, няма еднозначност. По един начин се случват нещата при дете със специфични нарушения в ученето, по друг с дете от спектъра, с ДВХА, интелектуални затруднения  и т.н.


Детето не се освидетелства то се диагностира като образователни затруднения. Това е образователна помощ а  не медицинска диагноза. И въобще сестра ви е тази която трябва да пише тук, а не вие. Ситуацията - на семейството и на племенника ви е много сложна и няма как да бъде изчерпана в рамките един въпрос и отговори. това е ситуация в която се засяга не само първи клас а години от тука нататък, придвижването на детето по образователните степени,  и в крайна сметка И бъдещето му в един или друг аспект. Като най-малко от какво естество са проблемите и дали детето е в състояние да покрива ДОС и какво означава това в бъдещ план ( дали не е застрашено от отпадане, ще получи ли диплома или удостоверение) .

Този тип помощ ( допълнително подпомагане - ресурсно) е за учебна година или образователен етап (подписва се в самото начало на учебната година и края на предходната за следваща).  За тази учебна година нещата няма да ви се случат. Да се чака до другата учебна година обаче , без да бъдат предприети от родителите лични мерки за подпомагане - ще обрече детето на по-голямо затъване.

Последна редакция: нд, 24 ное 2024, 01:35 от _re_ge

# 2
  • Бургас
  • Мнения: 3 918
Този тип помощ ( допълнително подпомагане - ресурсно) е за учебна година или образователен етап (подписва се в самото начало на учебната година и края на предходната за следваща).  За тази учебна година нещата няма да ви се случат.
Това не вярно. Регионалните екипи заседават целогодишно. В момента чакаме да мине комисия за две деца, за които сме подали документи. Да, бавно става, ако са затрупани със заявления - 40 други чакали дати, освен нас.  От обследването / което по Наредба е минимум две седмици/ до датата на комисията, за която също се чака, а оттам- нататък се чака  заповед за допълнителна подкрепа от Регионалния център, може да мине доста време - да. През това време детето също би следвало да е подпомагано /обща подкрепа/, за която не се изисква координация с Регионалния екип.

# 3
  • Мнения: 16 946
Включването на детето на ресурсно подпомагане може да се случи за месец, но може да отнеме и три месеца. Въпрос на организация и експедитивност и от страна на училището, не само на натовареност на ресурсен център.
Подкрепата може да е краткосрочна - за преодоляване на конкретно затруднение, може и дългосрочна - за учебна година или етап. Най-често, според моя опит, дългосрочната подкрепа е за етап, като всяка година родителят подава ново заявление дали да бъде включено детето. Бумащината е доста голяма, макар че родителят не го усеща.
Както вече са Ви написали, ако детето има обучителни затруднения ще се наложи допълнителна системна работа извън училище, за да не изостане детето и да стигне момент, в който не покрива ДОС и го минат на качествена оценка.
Сестра Ви трябва да се срещне с училищния психолог или педагогически съветник и да изяви желание детето да бъде включено на ресурсно подпомагане, логопед и психолог. Писмено се заявява. От там нататък училищният психолог или педагогическият съветник ще проведе своите наблюдения в часовете на детето, ще поработи с него, ще бъде ангажиран класният да напише относно затрудненията на детето доклад, ще се свика комисия... Ще бъде изготвен индивидуален план за работа с детето.... Съвсем реално е да не успеят да го включат преди втория срок. Ако детето има диагноза, ТЕЛК, епикриза или становище от специалист/-и относно необходимостта от такъв тип подпомагане се прилагат и те.
Всеки родител иска детето му да е като всички останали, но не винаги се получава така на практика. Това не означава, че дете със затруднения не може да се адаптира в училище и да намери своето място в живота, а означава, че детето има нужда от повече работа с него и реалистична оценка на възможностите му.
Не знам нито в кой град живеят, нито в какво училище уби детето, нито от какво естество са проблемите, но горещо препоръчвам:
1. Детето да учи в малко спокойно училище, в идеалния случай дори начално. Колкото по-малко класове и деца в класовете, толкова повече внимание се обръща на всяко дете, толкова по-малък е и шумът. Размерът на училището, шумът в него, броят ученици натоварва много нервната система на всяко дете.
2. Детето да не ходи на занималня следобед, а родителите да осигурят помощ у дома, най-добре пенсионирана начална учителка или студентка. Важно е човекът, който поеме детето да има и подход, да е гъвкав и да нагажда стратегиите според детето.
3. Изгответе режим на детето, който да включва време за почивка, време за учене и време за игра/разходка. Ако детето се интересува от спорт може да опитате, но не всяко дете вечер е способно на концентрация и работа. Водете се по детето, а не по другите деца. Не го сравнявайте. Хвалете за успехите и не критикувайте неуспехите му. Осигурете и достатъчно часове нощен сън (поне 9).

Последна редакция: нд, 24 ное 2024, 08:21 от Mama Ru

# 4
  • София
  • Мнения: 44 338
Процедурата започва така - знам.директорът на начален етап ви дава да подпишете молба и друго и ги подава към комисия.
След като мине комисия, всеки срок се виждате с екипа и подписвате пак.

# 5
  • Мнения: 15 732
Процедурата започва така - знам.директорът на начален етап ви дава да подпишете молба и друго и ги подава към комисия.
След като мине комисия, всеки срок се виждате с екипа и подписвате пак.
рокстар, допълвам те
процедурата може да започне ( нещата се ускоряват по този начин) ако родител сам, лично  подаде заявление към РЦПППО . Училищата невинаги са много чевръсти. Аз, примерно, когато ние кандидатствахме за ресурсно в ДГ , аз си подготвих документите и си ги подадох в РЦ.  Беше началото на август и ми казаха че нещата ще станат до началото на учебната, но не би. Цялата процедура отне дори повече от половин година. Зависи от населеното място разбира се.

Аз не споря колко често заседават регоиналните екипи а кога реално в случая се очаква да се стартира това подпомагане в училищна среда. Както и че Описаното в наредбата за ПО/2017 много често не се случва в действителност точно по този начин. Пример за едно такова доста очевидно отклонение е да се иска от родителите на детето медицинска диагноза "за да станело по-бързо". А ако родителя не иска да предостави по една или друга причина, да казват че това щяло много да забави процедурата , заради прекаления наплив, децата с диагноза били с предимство.

В случая говорим за процедура, която дори не знаем  дали, кога, как и от кого е задействана, очевидно е че се случило след началото на учебната година, имало е време за акумулиране на информация, а сега е ноември.  Както чета,  още дори диагностика от ЕПЛР не е направена на детето. Така че реално и за втори срок има малка вероятност да се случи.  Зависи разбира се и от населеното място и ресурсите му. И че не е ДГ, а училище. Както и от това какво ще покаже диагностиката - сериозността на проблема на детето и т.н.

Включването на детето на ресурсно подпомагане може да се случи за месец, но може да отнеме и три месеца. Въпрос на организация и експедитивност и от страна на училището, не само на натовареност на ресурсен център.
Подкрепата може да е краткосрочна - за преодоляване на конкретно затруднение, може и дългосрочна - за учебна година или етап. Най-често, според моя опит, дългосрочната подкрепа е за етап, като всяка година родителят подава ново заявление дали да бъде включено детето.

Съгласна съм с Роси че вече е трябвало да бъде предложена обща подкрепа. Тя е хубав инструмент, но за съжаление не е нещо което се случва ефективно според моите наблюдения. В повечето случаи през тази процедура се преминава като бърз влак,  занятия примерно един път седмично, може по-рядко, една две консултации с психолог и  средата на втори срок и се преминава към предложение за допълнителна подкрепа -   "защото от ОП няма ефект".

 Уточнявам , че подписване на допълнителна подкрепа за етап означава, че е примерно за етап ДГ етап 1-4, после 5-7 и т.н. и е очевидно че се случва за дете, при което има такива затруднения, че няма изгледи подкрепата да бъде премахната. Както каза наскоро една позната от РЦ - е за дете за което няма прогнози за "излезе" от Сопа. Аз, примерно, има ситуации в които не бих посъветвала родителя да подпише за етап.

Препоръките на мама Ру са изключително адекватни. Но все пак ние не знаем нищо за състоянието на детето. Едно е да е дислексия, друго с ДВХА, трето с РАс, а ако има и интелектуални затруднения...

Последна редакция: нд, 24 ное 2024, 13:17 от _re_ge

# 6
  • София
  • Мнения: 44 338
Много зависи от целия екип в училище. Аз във второто училище на малкия, попаднах на хора, слава Богу. Работим вече 5та година, психоложката е страхотна, логопедката му помага за теста за НВО тази година, всеки път като се видим с тях си говорим надълго и нашироко, детето има очевиден напредък.
Тази година срещата с логопед беше понеделник преди училище. Малкият хитрец се опита да се измъкне и да не ходи, но жената му премести часа следобед, в час по музика.

# 7
  • Мнения: 3 438
Тъй като ми е непонятно, а може би и сме некомпетентни, сме останали с грешна представа. Папката от ресурсен, логопед и психолог не беше достигнала до началното училище, не знам поради каква причина. Единствено на удостоверението за завършена градинка отзад се вижда някаква характеристика на детето. Сестра ми не подаде никакво заявление началото на учебната година и вероятно затова не е на ресурсно подпомагане. После, изведнъж папката стигна до училище, то и детето видно не се справя и многократно е привиквана сестра ми да си взима детето или са я допускали в часовете да стои.
Комисия не се е сформирала или поне ние не знаем, просто казаха, че са пуснали заявление към ресурсния център и папката д документите късно е стигнала до училище.
Тая “забравена” папка много ми е съмнителна, както и това, че едва ли не ни казаха да го местим в друго училище, нямало място за него, ресурсната е с максимум деца. Сега уж са подадени документи и чакаме.. до кога не знам.

# 8
  • Мнения: 16 946
Ако в училището няма щатен ресурсен или не може да поеме повече деца могат да изпратят такъв от Ресурсен център.
Един непоискан съвет, преместете детето. Не му правите услуга като го държите там, където не е желано. Изключително важно е средата да е приемаща и подкрепяща. Някои деца се адаптират по-трудно в училищна среда, ако към това се добавят и завишени изисквания и несправяне с темпото детето се затормозява още повече.

# 9
  • Мнения: 2 023
Децата със СОП наистина са определена допустима бройка във всеки клас. Възможно е с вашето племениче бройката да се надвишава. Редно е било още при кандидатстването да се заяви СОП.

# 10
  • Мнения: 15 732
Децата със СОП наистина са определена допустима бройка във всеки клас. Възможно е с вашето племениче бройката да се надвишава. Редно е било още при кандидатстването да се заяви СОП.
Няма подобно нормативно изискване, дефинирано в Наредбата за приобщаващо образование от 2017 г. Изискването касае  само при  колко деца със СОП в един клас се изисква и присъствие на  помощен учител, който трябва да бъде назначен към редовния учител. Ограничението на бройката деца СОП в един клас  е недопустима дискриминативна практика. Ако го правят, директорите на училищата то то е само за свое удобство . Ако на дете бъде отказан ПРИЕМ  ИЛИ ДРУГО КАКВОТО И ДА Е БИЛО защото в класовете има достатъчно деца със СОП съветвам родителите да се обърнат с жалба директно към РУО, към министъра на образованието. Могат и да осъдят държавната институция.

Последна редакция: пт, 27 дек 2024, 20:36 от _re_ge

# 11
  • Мнения: 2 023
Децата със СОП наистина са определена допустима бройка във всеки клас. Възможно е с вашето племениче бройката да се надвишава. Редно е било още при кандидатстването да се заяви СОП.
Няма подобно нормативно изискване, дефинирано в Наредбата за приобщаващо образование от 2017 г. Изискването касае  само при  колко деца със СОП в един клас се изисква и присъствие на  помощен учител, който трябва да бъде назначен към редовния учител. Ограничението на бройката деца СОП в един клас  е недопустима дискриминативна практика. Ако го правят, директорите на училищата то то е само за свое удобство . Ако на дете бъде отказан ПРИЕМ  ИЛИ ДРУГО КАКВОТО И ДА Е БИЛО защото в класовете има достатъчно деца със СОП съветвам родителите да се обърнат с жалба директно към РУО, към министъра на образованието. Могат и да осъдят държавната институция.
Няма нормативно изискване, но има преференциални места в градовете с електронна система от първи клас - София, Пловдив и др. Тези места са само за деца със СОП. Ако бройката се надхвърли  по средата на годината, детето не може да бъде подпомогнато своевременно. Много често освен ресурсен учител има и помощник на учителя, но той също се назначава по-лесно в началото на годината. Тук не визирам някакви незаконни практики, пиша за нормален случай и за бавните процеси. Иначе аз самата съм била учител дълги години и за мен тези деца имат нужда от работа, за която българското училище не е готово. Никой не подготвя учителя за работата с деца с обучителни затруднения, много често в класовете те не са приети докрай - така че да имат истински приятели, да си ходят на гости, на рождени дни. И в крайна сметка рядко се получава детето да е щастливо. А едно нещастно дете няма как да развие потенциала си.

# 12
  • Мнения: 1 375
Здравейте, и мен ме интересува каква е процедурата за ползване на ресурсен учител обаче в детска градина. Детето ми изостава в някои аспекти от връстниците си. Как бихме могли да се възползваме от ресурсен учител и логопед в детска градина за дете на 3,7 години?

# 13
  • Мнения: 2 894
Може ли някой да отговори дали тези ресурстни учители стоят в час редом с детето и помагат или детето работи само един два часа с ресурсния в седмицата по-скоро под формата на извънкласен индивидуален урок?

# 14
  • Мнения: 16 946
2-3 часа седмично детето се извежда от клас и работи с ресурсния. Един ресурсен има 8-12 деца на главата си за 30 часа седмично, затова се отпускат 2 часа на дете, като за някои деца дават и трети. Ако трябва някой да е в клас до детето непрекъснато, помислете за комбинирана или индивидуална форма или личен асистент

Общи условия

Активация на акаунт