МОН - промените продължават (6)

  • 5 576
  • 45
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 137
Благодаря, Gargamela!
А правилно ли разбирам, че включването на училище в тази програма е опция, а не задължение по закон или наредба?

# 16
  • София
  • Мнения: 3 061
Да, опция, това е национална програма Без свободен час, училищата кандидатстват за нея, може да се види на сайта на МОН кои училища са класирани за съответната година.

# 17
  • Пловдив
  • Мнения: 918
Благодаря, Gargamela!
А правилно ли разбирам, че включването на училище в тази програма е опция, а не задължение по закон или наредба?
Участието на училището в програмата не е задължително. Смисълът й е да възстанови част от средствата, направени за обезпечаване на заместването. Условията на програмата са качени на сайта на МОН.
По отношение на въпроса за свободните часове директорът има задължение да осигури учебния процес.  Ако няма специалист по съответния предмет, заместващият неспециалист води Гражданско образование.

# 18
  • Мнения: 11 571
Много се оплакват от системата "Парите следват ученика." Но не мога да разбера защо?! Заплатата на учителя е една и съща,без значение на колко ученика преподава. Ако става дума за пари.

# 19
  • София
  • Мнения: 3 061
Парите за училището са различни, за поддържане на сградата, за ремонти, затова бройката ученици в едно училище е важна, не е въпросът само за заплатите. Бях на една среща на настоятелството в нашето училище, директорката обясни: учениците са толкова, имаме право на такова финансиране, затова не може да се направи всичко, което родителите искат и действително е належащо, но...

Допълвам: интересен разговор с млад учител, споменава и проблема с делегираните бюджети
https://m.youtube.com/watch?v=2UFKen5DM34

Последна редакция: чт, 16 яну 2025, 19:43 от milka22

# 20
  • Мнения: 137
Благодаря на всички за отговорите на моя въпрос!

# 21
  • Мнения: 60
https://www.mediapool.bg/bulgaria-koyato-prevrashta-otlichnitsi- … i-news367314.html

Провалът на българското образование в прогимназията

# 22
  • European Union
  • Мнения: 1 695
Много дълга статия, която не казва нищо.

Аз лично не виждам защо трябва да се сравняват медалистите от олимпиади с масовия ученик. Години наред сме били световна сила във вдигането на тежести, което не означава, че българинът е як, здрав и силен. Същото е и със състезанията по математика.

От друга страна се изброяват няколко държави, които си имат собствена политика за обучение по математика, но това няма нищо общо с българската образователна система. Факт е, че връзката между четвърти и пети клас се къса. Още по-неоспорим факт е, че в пети клас се препуска през материала без почивка. Със сигурност може да се помисли за оптимизиране на учебната програма. Не казвам олекотяване, по-скоро напредване с по-бавни темпове, практическа приложимост на математиката и т.н . Въпросът е има ли желание и воля от страна на МОН.

Но пък като се замисля, аз съм учила по времето, за което твърдят, че българската образователна система била от първите в света. Ами пак имах много съученици, които мразеха математиката и нищо не разбираха.

# 23
  • Мнения: 60
Идеята е, че трябва да се развива масата, а не само шепа състезатели. Аналогията със спорта е много хубава. В България не се развива масовия спорт, за здраве, а се набляга на индивидуални постижения, които освен да се похвалим, че имаме медал в някоя дисциплина, не помагат за развитието на спортни навици, дисциплина и екипен дух, които са важни за всички.
Малкото часове по математика и български, както и неадаптираните програми са проблем, който вече е  видим с финансово и функционално неграмотни хора, които нямат критично мислене и са склонни на лесна манипулация.

# 24
  • Там, където мечтите се сбъдват
  • Мнения: 783
Нещо, което се пропуска е качеството на работа на учителите. И да, извинението е винаги "Има криза с учителите." Не проумявам как учители работят проформа и не преподават изобщо...

# 25
  • София
  • Мнения: 3 061
Вярно ли е това, споделя се в нета?
"В момента съществува ограничение от 2% гимназии, в които могат да се разкриват специализирани паралелки по математика."

# 26
  • София
  • Мнения: 13 866
Не мисля. Не съм срещала такова нормативно ограничение, както и административен акт в този смисъл. Това са целевите стойности за София-град за следващата учебна година. За профилирани паралелки се предвижда над 53% от паралелките в областта, от които 36,44% са за профили Математически, Природни науки, СХН и Хуманитарни науки. https://ruo-sofia-grad.com/wp-content/uploads/2024/12/3-%D0%9F%D … B8_2025-2026.docx
Освен това математиката е STEM профил, разкриването на които се стимулира. Малко са математическите паралелки в момента, но пак са повече от 2%.

# 27
  • Мнения: 1 106
Вярно ли е това, споделя се в нета?
"В момента съществува ограничение от 2% гимназии, в които могат да се разкриват специализирани паралелки по математика."
Важи за броя приети в паралелките в математическите гимназии след 4. клас, а не въобще за математически паралелки.
Някъде съм го срещала в предишни години и за да се разкрие допълнителна паралелка се искаше специално разрешение от МОН с обосновка защо е необходима тази паралелка, но в момента не мога да го намеря, като те могат да приемат, но могат и да не приемат обосновката.

# 28
  • Мнения: 583
Дали се водят вече дебати за матурата в седми клас на сегашните шестокласници? Някаква вътрешна информация няма ли? Каква е вероятността да няма промени за този набор?

# 29
  • Мнения: 200
Може ли НВО да отпадне за сегашния 10 клас ?

Общи условия

Активация на акаунт