За или против религията в училище

  • 23 205
  • 1 121
  •   1
Отговори
# 1 065
  • София
  • Мнения: 1 696
И откога децата в първи клас могат да анализират и решават такива неща?  Когато пораснат нека си избират религия, но докато са малки трябва да учат фундаментални и еднозначни неща.

Никой не казва в първи клас да решат какви ще бъдат. Вие как си го представяте? Идват да ги учат в първи клас и след края на годината трябва да са си избрали религия, която ще изповядват доживот, защото иначе няма да ги пуснат във втори?

Казах го съвсем ясно - капсулирането се получава, когато едни хора решават какви ще бъдат децата им и не им дават достъп до нищо, различно от техните собствени избори, т.е. ги програмират. Подава им се избирателно информация и ги вкарват в даден коловоз. Така всяко поколение ще бъде копие на предишното - мюсюлманите ще си раждат мюсюлманчета, християните - християнчета, атеистите - атеисти. А критичното мислене изисква разнородна информация. Просто е - информацията може да бъде получена по всяко време /не държа на първи клас, споменаван редовно от вас, ама и не виждам проблем в този вариант/, а анализът ще дойде след време въз основа на полученото.

# 1 066
  • София
  • Мнения: 17 168
За да не избират родителите, училището ще го прави. Така ли?
Първи клас се споменава, защото от първи клас ще става задължително.
И не, няма да се запознават с всички религии, а ще им промиват мозъците в 1 от 2.
Откъде ще дойде тази различна информация?

# 1 067
  • Мнения: 15 731
Ха, пробвайте да смените религията на някое дете от мюсюлманско семейство. Бащата мюсюлманин определя, че и децата ще са такива и те биват въвеждани в религията още от бебета.
И не, те няма да учат за различните религии, а ще си изучават семейната религия - мюсюлманите - ислям, православните - православие, останалите - нещо като добродетел, ама в православието. Няма да има за католицизъм, богомилство, юдаизъм, будизъм, шинтоизъм, за Тангра и Перун... Децата ще бъдат още по-капсуловани, защото в училище ще бъдат разделени на православни, мюсюлмани и други.

# 1 068
  • София
  • Мнения: 33 359
И откога децата в първи клас могат да анализират и решават такива неща?  Когато пораснат нека си избират религия, но докато са малки трябва да учат фундаментални и еднозначни неща.
...

Казах го съвсем ясно - капсулирането се получава, когато едни хора решават какви ще бъдат децата им и не им дават достъп до нищо, различно от техните собствени избори, т.е. ги програмират. Подава им се избирателно информация и ги вкарват в даден коловоз. Така всяко поколение ще бъде копие на предишното - мюсюлманите ще си раждат мюсюлманчета, християните - християнчета, атеистите - атеисти. А критичното мислене изисква
...
Първото се нарича възпитание и е работа на родителите.
Критичното мислене е хубаво нещо, но се появява много след първи клас.
Отделен въпрос е, че "вяра/религия" и "критично мислене" се изключват взаимно. Да учат история на религиите подкрепям с две ръце, но много след първи клас.
Странна птица, през какъв период водиш детето/децата си на неделно училище? За да дадеш различна информация, нали.

# 1 069
  • Мнения: 308
Един пример за „разкапсуловане“ – Швейцария, час „Религия“.

Децата (ранна тийнейджърска възраст) учат най-важното за всички по-големи религии.

Паралелно с това са организирани групови посещения на различни религиозни институции в града.
Примерно едната седмица посещават католическата катедрала, другата седмица – протестантската църква, после джамията, синагогата, будисткия център и т.н.

На място ги посреща духовно лице или младежи от младежката организация на съответното вероизповедание. Обясняват им на достъпен език в какво вярват, как е организирана церемониалната част и т.н. Без натиск и претенции за единственост и неповторимост, без налагане на монопол върху истината.

Така се учат на толерантност и разбиране към различните. Също се ориентират кое им пасва / не им пасва. Ако проявят интерес към дадена религия, имат възможност да прекарат повече време там. Всяко вероизповедание има програми за свободното време, които включват около 90% други занимания (спорт, рисуване и т.н.) и около 10% „религия“. Познатото ни дете например ходи на горски лагер с пренощуване с младежите от една протестантска църква. Родителите му не са религиозни, а и то самото не стана протестант след това (вече е на 18 г.). Но беше много доволно от лагера и има много хубави спомени от там.

В часовете също всеки има възможност да каже в какво и защо вярва или не вярва. Правят се дискусии, които са изключително добронамерени и по-скоро възпитават уважение към чуждата гледна точка и начин на живот. Знам тези подробности, понеже на времето разпитвах детето подробно за тези часове. Беше ми много интересно, понеже в България нямаме такава практика.

# 1 070
  • Мнения: 8 842
Това мислиш ли че би могло да бъде в БГ? Ама честно

# 1 071
  • Мнения: 15 731
В България предложението е да се разделят децата по вероизповедание и да си учат тяхната вяра, като деленето ще е на православни, мюсюлмани и други, които да учат за добродетелите Ев православието. Т.е деца на евреи, католици, будисти, протестанти и атеисти ще учат за добродетелите в православието (третия вариант, който предложи министъра). Варианти за етика или да не учат нещо не се предвижда.
Дете от мюсюлманско семейство няма да го пуснат да учи друго освен ислям. Не знам на евреите и атеистите колко ще им е комфортно да учат за добродетелите на православието. Ами не, мерси съм. История на религиите се учи по история - там има и за шумерските богове, и за юдаизма, и за християнството - католици, православни, великата схизма, появата на протестантството - къде, кога и защо се заражда, срещу какво протестира. Учи се как религията е определяла живота на хората, за моралните норми, за празниците и делниците на средновековния човек, за разликата между папа и патриарх, цар/ император и крал, три как са устроени православните държави и католическите. 8-10 клас три години се изучава философия. В 11 и 12 клас се учи "Гражданско образование" - за демокрацията като форма на управление, за расовата дискриминация, за борбата за права на афроамериканците, Мартин Лутер Кинг, за това как е устроена държавата и в частност България - органи на управление, закони и т.н. За органите на управление и устройството на България се учи още в начален курс, синът ми е четвърти клас и правиха с приятел презентация за кмет.

# 1 072
  • Мнения: 308
Това мислиш ли че би могло да бъде в БГ? Ама честно

Не, разбира се Grinning

# 1 073
  • Мнения: 8 842
Но също в Швейцария има забрана за бурки.
Малко са .. даваме ви да учите, ама не ви даваме да изразите.

# 1 074
  • Мнения: 308
Това с бурките е много голяма обществена тема в цяла западна Европа и мненията са силно поляризирани.
Има ли право например учителка да носи бурка в училище? Налице са сериозни аргументи както "за", така и "против".
Това обаче е друга дискусия и може би да не тръгваме в тази посока сега.

# 1 075
  • София
  • Мнения: 33 359
Какъв е смисълът да се дава за пример Швейцария, след като тук даже няма и намек за подобно нещо?

Но питам съвсем сериозно:
Тези, които искат децата НИ да учат религия, колко често водят децата СИ на неделно училище?

# 1 076
  • Мнения: 308
Дадох примера с Швейцария, точно за да се види, че като общество и нагласи все още сме на светлинни години от тях.
Затова по-добре изобщо да няма такъв час.

# 1 077
  • Мнения: 15 731
Какъв е смисълът да се дава за пример Швейцария, след като тук даже няма и намек за подобно нещо?

Но питам съвсем сериозно:
Тези, които искат децата НИ да учат религия, колко често водят децата СИ на неделно училище?
Миленака, не си права. И у нас го има забраждането на момичетата от Кърджалийско, Родопите. Преди време имаше отразени с конфликтни ситуации, когато в училище (гимназия) караха ученичките да се махат забрадките. Също така не се носят кръстове на показ от християнските ученици и учителите. В сравнително голям за България областен град съм и не е необичайна гледка по улиците да се видят млади момичета с цветни в повечето случаи покривала. Не вярвам всичките да са арабки. И говорим за Северна България.

# 1 078
  • Мнения: 4 613
Какъв е смисълът да се дава за пример Швейцария, след като тук даже няма и намек за подобно нещо?

Но питам съвсем сериозно:
Тези, които искат децата НИ да учат религия, колко често водят децата СИ на неделно училище?


Даже няма нужда да ги водят в неделя, при положение че има свободно избираем час в училище. Но и него не посещават, нали?

# 1 079
  • Мнения: 22 382
Но също в Швейцария има забрана за бурки.
Малко са .. даваме ви да учите, ама не ви даваме да изразите.

Тези с бурките също имат изисквания и забрани за всички граждани и туристите в държавите им как да се обличат, дали да пият алкохол и пр. Отиват западняците там и казват "Няма проблем, спазваме го", обаче е проблем, ако поискат в техните си западни държави всички граждани да спазват някакви социални и обществени норми.

Общи условия

Активация на акаунт