Реалността: имаме ли наистина контрол над детството?
Все по-често в родителски форуми се споделят тревожни случаи: по време на лагер, гостуване у приятелче или зелено училище, 7-10 годишни деца попадат на неподходящо съдържание. Това може да стане чрез телефона на друго дете или през телевизията в хотелската стая. Обикновено научаваме за случилото се случайно – дни или седмици по-късно. Съдържанието включва сцени с насилие, порнография, ужасяващи филми или смущаващи видеа.
Тези ситуации вече не са изключение. И макар да използваме родителски контрол и ограничения на телефоните, истинското решение изисква по-дълбок и системен подход. В тази статия разглеждам три етапа, ако/преди такъв (потенциален) инцидент:
• Превенция – как да подготвим децата;
• Реакция – какво да направим, когато разберем за случилото се;
• Трайното послание – как да водим разговора след това.
Забележка:
Темата може да се разгледа под още много ъгли: как да говорим с децата за екраните (ползи и вреди), как да подготвим детето да се отстоява пред приятели, какво да имаме предвид, ако детето за първи път гостува за по-дълго/нощува в приятелско семейство, признаци кога детето (и ние) сме готови за това, за какво да питаме преди такива преживявания, какво да правим, ако детето не ни каже за подобна случка, а научим от друг, кога и какъв достъп до социални медии да разрешим, как да подготвим себе си за подобни трудни ситуации и т.н. Избрах по-долния подход, за да обхвана максимално широко темата и все пак, да дам храна за размисъл и практически насоки. Ще се радвам да продължим разговора в коментарите!
1. Превенция: подготовката започва у дома
Често самите ние изпитваме притеснение как да подхванем трудните теми... Все пак колко от нас са разговаряли така спокойно със своите родители и имат опит и знание как да говорят? Лично аз не помня някога родителите ми да са отваряли тази или коя да е „трудна“ тема. Вероятно защото, когато аз растях през 80те и 90те години на миналия век достъпа до неподходящо съдържание беше по-труден, макар и възможен. Или може би, защото нашето поколение израсна с много теми „табу“, на нас и на следващото поколение все още им е трудно да намерят подходящото време, начин и подход за тези разговори. Моят учител Ким Джон Пейн казва: „По-вероятно е да проведем диалог за важните неща, докато сгъваме прането, а не около масата за „Сериозни разговори“. И ни каня да следваме неговата покана – да говорим с децата с малко думи, на кратки отделни части, мимоходом.
Ако имате нужда от идеи като „храна за размисъл“:
Преди лагер, екскурзия или нощувка извън дома:
• Нека не се притесняваме да говорим с детето си: „Понякога в интернет или по телевизията има неща, които не са подходящи за деца. Ако случайно попаднеш на нещо такова – можеш просто да изключиш или да се обърнеш към възрастен, на когото имаш доверие. А ако прецениш, може да ми звъннеш и винаги ще дойда да те взема. Когато се върнеш, ще можем да поговорим.“
• Да поговорим с организаторите/домакините: Ако не познаваме добре семейството или детето ще пътува с нова организация/лагер, може да се поинтересуваме дали телевизорите имат родителски контрол или заключени канали и каква е политиката за достъп до мобилен телефон за децата. И ако трябва, да се организираме с други родители и да вземем заедно мерки за сигурността на децата.
И може би най-важната стъпка, която започва от самото начало и остава валидна за цял живот – да не спираме да създаваме и поддържаме доверието у дома. Наскоро попаднах на една страхотна идея в Интернет. Баща беше написал бележка за децата си и я беше оставил в чекмедже, където винаги могат да я вземат: „Когато има нещо, което те притеснява, вземи тази бележка и ела да ми кажеш. Обещавам, че няма да се карам, да те укорявам или да се плаша. Ще те изслушам и ще помогна, ако имаш нужда. Без последствия“. Мисля, че няма по-ясен начин да кажем на децата: „В нашето семейство насърчаваме разговорите по всякакви теми – дори неудобните.“
2. Реакция: когато детето ни сподели
Ако чуем: „Мамо, видях нещо странно по телевизията (или на телефона на Мария)…“ – първият ни импулс може да бъде тревога или гняв, може би дори срам. И е важно да намерим друг възрастен, с когото да освободим тези емоции. Но не в този момент. В този момент нашето дете се нуждае от подкрепа, не от наказание или емоционален изблик.
Един реален случай...
Както може да си представите, всичко това се оказа доста трудно за семейството и те се чудеха как да реагират.
Макар да не вярвам в „готовите сценарии“, ето някои примерни фрази, които можем да обмислим и сверим с нашата интуиция за подобни ситуации:
• „Разбирам, че това, което си видял/а, те е объркало. И аз бих се почувствала така.“
• „Благодаря ти, че ми каза. Това показва, че ми вярваш.“
• „Искаш ли да поговорим как се почувства, когато го видя?“
И едно напомняне – от моя личен опит и от работата ми със семейства – нека не бързаме със забраните и ограниченията, включително ако нашето дете е било инициатор на подобна ситуация.
Най-често става дума за:
• Любопитство – съвсем естествено за възрастта;
• Натиск от връстници – „Хайде, не бъди бебе!“;
• Случайност – автоматично видео, което „изскача“ на екрана или лесно достъпна телевизия.
3. А след това - какво послание остава
В подготовка за този материал, разговарях с много родители. Един от тях сподели: „Всъщност притесняват ме много неща – рискът от твърде ранна сексуализация, грешните представи, които порнографията създава за интимността, рисковете от пристрастяване…“. Разбирам тези притеснения и как умът ни може да ни тласне в една посока – да си разкажем различни страшни сценарии, които могат да се развият след подобна случка. Опитът ми сочи, че щом мислите по темата, подготвяте се за подобен разговор – все пак четете този материал – рискът да се сбъднат тези сценарии е нисък. Оставяйки отворени за „трудните“ теми, ние ще намерим път към порастващите ни деца.
И все пак – как бихме могли да поговорим защо това съдържание е неподходящо?
• Интимността не е табу. „Такива филми показват измислена, погрешна представа за близост. Истинската близост е съвсем различна.“
• Не всичко е подходящо за детския ум. „Мозъкът ти още расте. Затова има съдържание, създадено специално за деца – не защото си малък, а защото имаш право на защита.“
• Винаги можеш да ни кажеш. „Не си направил нищо лошо. Добре е, че споделяш. Ще се справим заедно.“
Пример за родителска реакция - писмо до организаторите
Обърнах се към Нина Памукчиева – Монтесори педагог и майка на две момчета, създател на онлайн пространството Манина (https://manina.bg/), с молба да ни предложи текст за писмо към организаторите на детски лагери. Това писмо може да използваме като отправна точка, ако семействата се сблъскат с подобна ситуация. Писмото е пример за отговорна и уважителна родителска позиция и го споделям именно заради зачестилите случаи. Нека не оставаме безучастни или притеснени, а да информираме организаторите, за да се изключат подобни инциденти като споменатия по-горе в бъдеще. Нека търсим подкрепа сред другите родители, сред учителите, администрацията и организаторите. Трудно е да се отвори темата и същевременно е важно да не премълчаваме.
Първо бих искала да изкажа своята искрена благодарност за отличната организация и провеждане на зеленото училище. Дъщеря ми се върна изпълнена с положителни впечатления и с интерес споделяше за образователните и развлекателни дейности, в които е участвала. Радвам се, че сте съобразили програмата с метеорологичните условия и сте осигурили безпроблемно пътуване и престой.
За съжаление обаче, се обръщам към вас с дълбоко притеснение по повод един инцидент, за който научих съвсем наскоро и който намирам за абсолютно недопустим.
По време на престоя на децата в хотела, някои от учениците са имали достъп до телевизионен канал …, съдържащ порнографско съдържание, чрез телевизорите в стаите. Оказва се, че въпросният канал е бил „заключен“, но със стандартна и лесна за разгадаване парола (1234), която е била отключена още в първия ден от едно от децата. (описание на конретната ситуация)
Макар че учителите са реагирали навреме и са ограничили достъпа до дистанционните устройства, вредата вече е нанесена — моето дете, както и други, е било изложено, макар и за кратко, на съдържание, което е крайно неподходящо и вредно за възрастта им.
Като родител и като активен гражданин, категорично настоявам, че подобна ситуация не трябва да се допуска нито веднъж повече.
Научните изследвания категорично показват, че ранното излагане на порнографско съдържание:
• Уврежда развитието на мозъка на подрастващите;
• Води до изкривени представи за тяло и взаимоотношения;
• Може да предизвика тревожност, травма, дори пристрастяване;
• Повишава риска от проблеми с интимността и агресия в зряла възраст.
Призив за действия:
• Ясна проверка на ТВ каналите в хотелите при ученически пътувания;
• Изискване за временно премахване на порнографски канали;
• Поставяне на надеждни пароли или изключване на телевизори при нужда;
• Подписване на протокол за безопасна медийна среда между организатор и хотел.
Децата ни не бива да бъдат излагани на подобни рискове. Това е не просто тревожно — това е травматизиращо и незаконно.
Благодаря ви предварително за вниманието и очаквам вашия отговор с увереност, че ще предприемете адекватни и сериозни мерки в защита на децата ни.
Най-важна е връзката
Моето основно послание е това: най-важна е нашата връзка с детето ни.
Когато едно дете попадне на нещо, което не разбира, това е възможност. Не толкова да го „предпазим“ на всяка цена, колкото да засилим връзката с него.
Важно остава не какво е видяло, а как сме били до него, когато е имало нужда. Вярвам, че така подкрепяме детето да изгради вътрешна устойчивост и доверие, които остават за цял живот.
Какво си взимате от материала? Какъв е вашият опит?
А ето и една малка част от научните източници, които изследват темата:
1. Peter, J., & Valkenburg, P. M. (2016). Adolescents and pornography: A review of 20 years of research. Journal of Sex Research, 53(4–5), 509–531. https://doi.org/10.1080/00224499.2016.1143441
2. Nikken, P., & Jansz, J. (2014). Parental mediation of young children’s internet use. Learning, Media and Technology, 39(2), 250–266. https://doi.org/10.1080/17439884.2013.782038
3. Owens, E. W., et al. (2012). The impact of internet pornography on adolescents: A Review of the Research. Sexual Addiction & Compulsivity, 19(1–2), 99–122. https://doi.org/10.1080/10720162.2012.660431
4. Livingstone, S., & Helsper, E. J. (2008). Parental mediation of children’s internet use. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 52(4), 581–599. https://doi.org/10.1080/08838150802437396