МОН - промените продължават (8)

  • 14 307
  • 255
  •   1
Отговори
# 30
  • София
  • Мнения: 5 570
Не за ДЗИ, а за НВО. Когато учениците се подготвят за ДЗИ, вече не учат история, география, физика, химия, биология, философия, рисуване и музика. А, за НВО Х клас, то без историята няма как да разберат какво изучават по литература в 9 - 12 клас.
И аз не съм съгласна с тази програма, защото е абсурдно да се изучава историята от праисторията до XXI век само в рамките на една учебна година на Х клас, а в 9 да изучават всичко от 14 до 21 век по света. Много по-разумно е предметът да остане и в 8 клас заедно с географията, биологията, физика и химия.



Лаурентин, да, за по-малките градове такава професия е идеална, но там няма такъв недостиг, защото децата намаляват, а учители не се търсят, защото като си назначат някого си го пазят до пенсия 20-40 години. Проблемът с физиците е най-вече в София и големите градове, в които трудно се преживява с тази заплата, ако трябва да плащаш наем/кредит

Последна редакция: нд, 14 сеп 2025, 21:27 от Lunna Sonata

# 31
  • Мнения: 3
Здравейте, да се включа и аз със седмокласник. Не можах да се ориентирам има ли тема с олимпиадите и по специално по физика?

# 32
  • Мнения: 1 930
Здравейте, да се включа и аз със седмокласник. Не можах да се ориентирам има ли тема с олимпиадите и по специално по физика?
https://www.bg-mamma.com/?topic=1411774.525
Но е доста позамряла.

# 33
  • Мнения: 4 794
Цитат
Milla Ivanova
1 д
 ·
Вчера бях на една много интересна и полезна за мен дискусия за образование като темата беше за наказанията в училище. Мен лично наказанията не ме притесняват, нито съм чула децата ми да се оплакват.
Усещането, с което си тръгнах обаче, беше, че от всички нива на образователната система свети една алармена лампа: 
На децата им е скучно в училище!!!!!!!!!!!!!! Защото:
1. Преподаваният материал не отговаря на техния свят и нужди от 21-и век. Та ние им преподаваме по методики и идеологии от 19-и век, когато са били нужни покорни и средно образовани работници.
2. Децата не са учени от никого да бъдат личности. Нито в семейството са зачитани, нито в училище талантите им биват подхранвани. Евентуално се развиват с извънкласни дейности по интереси. Въпрос на финансови възможности, съвсем не еднакви за всички семейства.
3. Наказанията, агресията, насилието над личността се отпечатват И ВЪРХУ УЧИТЕЛИТЕ! И те също са мачкани от системата! Които не могат да го понесат, излизат от нея, но нямат достатъчно подкрепа как да се справят с кризи и да овладяват собствените си дефицити на професионални педагогически умения.
4. Дупката в интереса към училището е в един точен момент - 5-и клас, когато децата вече не се обгрижват от един учител, тип майчинска опека. Вместо това повечето се измъчват как да се справят сами с организацията на времето си, късите  междучасия, различните учители, кабинети и разпиляните изисквания по всяка отделна дисциплина.
5. На учениците им липсват СОБСТВЕНИ ЦЕЛИ, да именно липсват им, а не, че ги нямат. Просто никой не работи за това с тези малки човеци. И именно тук трябва да почнем да променяме пъзела.
И още много, много подтеми излизат наяве.
Днес повдигнах темата на обяд с двама от моите тийнове.
- Какво бихте променили в училище, ако можеше да започнете с едно нещо?
- Всичко из основи!, каза Рая, която е 12-и клас. Амбициозно дете, ученолюбива, но направи пълен отказ да учи по предмети, които не намира важни за нея. За мое съжаление не положи грам усилие по география и литература. За сметка на това изяжда физиката и математиката, езиците са й сила. Но тя смята, че ученето на излишни факти е пълна загуба на време, а системата АЗ ГОВОРЯ, ВИЕ СЛУШАТЕ е безсмилена и отблъскваща всеки. 
Иван помълча.
Слуша.
След това каза изключително мъдро за неговите 13 години:
- Да се вземат учители, които да вдъхновяват децата и така те сами ще искат да учат и да бъдат като тях!
Еми ето ви едно хубаво начало.
Учителите вдъхновяващи личности ли са? Колко такива познаваме? В училищната система ли са или са от извънкласните занимания?
Тема за размисъл! Учебната година едва започна!
https://www.facebook.com/milla.ivanova.31

# 34
  • European Union
  • Мнения: 1 997
Всеки може да пише каквото си иска, но втората точка е направо смехотворна.

За наказанията съм абсолютно убедена, че ще бъдат поредната неработеща процедура, свързана с огромно количество бумащина. Като всичко в образованието ни.

# 35
  • Мнения: 4 794
Цитат
Изучаването на ислям в новия час по религии е под въпрос
Причината е, че вероизповедание може да се учи конфесионално, ако към него се определя над 10% от населението.
Предложените от МОН промени в училищния закон, с които в училище се въвежда нов предмет "Добродетели и религии", на практика изключват исляма от възможните религии, които ще могат да избират учениците. Причината е записаното условие, според което конфесионално (основано на религията) може да се изучава вероизповедание, към което се определят над 10% от общото население на страната. А мюсюлмани са 9.8% от хората у нас.
https://www.segabg.com/hot/category-education/izuchavaneto-na-is … igii-e-pod-vupros
Smile

# 36
  • Мнения: 17 470
Има региони и училища, в които мюсюлманите са 90%.

# 37
  • София
  • Мнения: 5 570
А, спокойно, бързо ще станат 10%, все пак са от електората на шефа на кабинета. Simple Smile

# 38
  • Мнения: 164
Извинявам се, може вече да е питано и отговаряно, но какво се случи с идеята децата в МГ-тата да продължават директно след 7 клас без изпит? Също така това дали ще е валидно за настоящите ученици или само за предстоящите набори след 4 клас?

Говорят се някакви промени, които ще влизат в сила, уж на първо четене в парламента ще влизат, но нищо по този въпрос, защото засяга по-малка група хора и явно не е сред основните теми.

За мен дори този интегрален изпит, за ученици в СМГ звучи абсурдно, защото много от родителите се оплакват, че няколко точки от НВО по МАТ изкарват добрите ученици от СМГ и ги заместват с такива, които са били по-добри по БЕЛ, а камо ли се сега, когато ще вкарат предмети като Биология, География, Физика в изпита по МАТ.

# 39
  • Мнения: 14 459
Една интересна и за нас като българи новина. Заглавие от английския The Times:

"Великобритания губи езиковите си умения"

Пише че в 35% от държавните училища вече няма нито един ученик изучаващ чужд език,(френски,испански,немски...). Това е все едно една трета от гимназиите в България да спрат да преподават чужди езици!
Английските експерти предупреждават,че в глобализирания свят знаенето на чужд език е конкурентно предимство,което британските деца губят,като се отказват да изучават чужд език. От друга страна пък,английският език е световен...

# 40
  • Мнения: 17 470
То и в България се учи основно английски, а в гимназията по избор - немски и руски или френски. Извън София имам предвид.

# 41
  • София
  • Мнения: 1 942
За мен изучаването на чужд език в държавно училище до 7. клас е проформа. В гимназия е друга работа. Там пък изучаването на втория чужд език е проформа с двата часа седмично.

# 42
  • София
  • Мнения: 16 334
Извинявам се, може вече да е питано и отговаряно, но какво се случи с идеята децата в МГ-тата да продължават директно след 7 клас без изпит? Също така това дали ще е валидно за настоящите ученици или само за предстоящите набори след 4 клас?

Говорят се някакви промени, които ще влизат в сила, уж на първо четене в парламента ще влизат, но нищо по този въпрос, защото засяга по-малка група хора и явно не е сред основните теми.
Тази промяна е част от промените в Законопроекта за изменение и допълнение на ЗУПО, който е в процес на приемане в НС, но още не е приет. Промяната, ако и след като бъде приета, ще важи за учениците, които към момента на приемане на закона, още не са постъпили в прогимназията /т.е. няма да важи за настоящите ученици на МГ/ПМГ/.
Иначе промените ги обсъждахме в тази тема.

# 43
  • Мнения: 7 683
Не ги плачете англичаните. На тях не им трябва чужд език. Всички говорят техния. Затова и американците също, като цяло не знаят чужди езици.

# 44
  • Мнения: 4 794
Цитат
Цвета Брестничка
Попитах ChatGPT:
Анализирай има ли манипулация в следното твърдение на Министър Красимир Вълчев относно въвеждането на задължително избираем предмет "Добродетели и религия" в българското училище.
"Група организации водят идеологическа война срещу религията. Те се опасяват, че ако децата са вярващи, това ще попречи на възцаряването на „либералния ред“. Но имаме солиден обществен консенсус, включително от социологически проучвания, че трябва да засилим възпитателната функция в образованието."
Ето какво ми отговори:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10230416974628982&set=a.1579570129965
Вие представяте ли си, че ако имаше социологически проучвания, показващи наличие  на обществен консенсус МОН нямаше до сега да ги оповести?

Общи условия

Активация на акаунт