Осмокласници 2025/2026 - тема 3

  • 31 019
  • 761
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: 407
Все едно започваме първи клас отново Simple Smile

Спомням си как учителите от детската градина ни обясняваха, че в началото децата започват на различно ниво, с различни умения, таланти. Но целта на традиционната бг система (и не само) в края на 4 клас е всички ученици да владеят същото съдържание на същото ниво..

Сега това се повтаря  отново с нивата по английски, немски и тн. Пропуски винаги ще има. Загуба на време е според мен деца с ниво B1 да стартират от А0, за да постигнат B1 в края на 8 клас. Не е за подценяване и отпускането, и мързелът. Но това е положението.

Разбира се не всички учители и училища работят еднакво. А не беше ли това и една от промените, заложени в новия закон - групиране по ниво на владеене на език?

# 91
  • Мнения: 2 092
Съжалявам, но В1 не е заложено в училище. До седми клас рамката е да усвоят А1. А пък за мен не е проблем да си запълни някои пропуски, да осмисли други неща от позицията на по-голямата възраст. Но щом детето го владее и е такава драма, си избирате друг първи език и английския да е втори.  Няма как държавното образование да е индивидуално спрямо всяко дете.

# 92
  • Мнения: 2 166
Индивидуалното израстване и развитие не е функция само на училището. За мен даже се случва в по-голяма степен извън него. Когато детето е по-малко натоварено там, има повече време за други занимания.

# 93
  • Куциндрел
  • Мнения: 25 128
Както споменаха в ПГ нямаш голям избор за език. Избрал си професия, а не езиково училище. В края на 8ми клас щели да го докарат до А2. Поне годината няма да е толкова натоварена.
А, че по английски до 7ми клас са заложили А1 е недомислица на МОН, защото английския е навсякъде и децата го учат основно от филми, песни, соц. мрежи, общуване помежду си. Спокойно може МОН да промени програмата, но няма капацитет.

# 94
  • Мнения: 2 092
Моя грешка, рамката е А2, вчера го проверих и го написах. Сега някъде съм спала. Ето един пример, защо не се сърдя на някой грешки от невнимание. Детето се е метнало на мен.

# 95
  • Стара Загора
  • Мнения: 7 566
и се оказа, че голяма част от знаещите само мислят, че го знаят.
И моят опит е такъв. Голямата учеше интезивно английски в 8-ми клас и въпреки, че го беше учила от 2-ри хич не ѝ вървеше. Почнаха отначало и тогава учителката каза на знаещите да не си мислят, че знаят много и да работят пълноценно. Та стана ясно, че има какво да научат и те.
На големият един приятел, сега завърши паралелката на наборът АЕ-ФЕ. Той ми каза така - като започнах осми клас си мислих, че знам английски език. И после рязко разбрах, че съм знаел посредствен език Simple Smile)))
Нашите започнаха от А,B,C

# 96
  • Мнения: 838
Единствената разлика е, че английския вече си го учат и сами и до 7-ми клас има доста неща, които знаят, в сравнение с други езици. На второ място е немския, защото много деца го учат до 7-ми клас, но пък извън училище не е разпространен ( игри, комуникация и т.н.) Обаче, ако е друг (трети) език няма как да не започне от 0. И всъщност аршина е еднакъв тук, без значение, че децата поназнайват английския. Според мен нивото се движи според децата и някак успяват да наваксат като едно цяло. Нашият избор беше ограничен, но фактора беше - добро училище и повече момчета в клас. За испанския език, избора в "безквотни" училища опира до момичешки класове, а за някои момчета това не е вариант. Английските езикови гимназии също се избират заради доброто им име. Тук имам предвид изучаването на първия език. Аз вярвам, че учителите са тези, които биха се борили "тихо" със системата- т.е. да надграждат у децата и да им дават допълнителни задачи за надскачане на нивото. Уважавана от мен класна на сина ми си каза, че това "натискане" надолу на нивото на езика си е принудително от министъра и е тенденциозно. Но тя се опитва да не се "дава" и работи с децата. Разбира се трябва да имаш и активни деца срещу теб, за да се случат нещата. Та, не може само да изискваме от учителите едностранно да дават, трябва да сме реалисти за децата, които са в класа и как отговарят на ангажимента на съответния  учител. Аз нямам драма, че синко ще дъвче едно и също, оказва се, че не разбирал транскрипцията. Е, значи е полезно да започне от А- Б...

# 97
  • Мнения: 12 959
На децата с повече потенциал винаги трябва да се дава, но уви не го правят масата учители. В първи клас сериозно ми се беше скарала учителката, че детето ми може да пише с печатни букви и ги използва там където не са учили ръкописните. Та толкова с потенциала, знанията и т.н.
Едното имаше забележка, че решава задачи в час по математика.
Решило учебника, решило помагалото за домашно и си извадило състезателни задачи да си решава, за да не скучае.. Ми не могло... всички заедно трябвало да решават с еднакво темпо и да чака учителката да запише на дъската, за да го сложи в тетеадката. Това представяте ли си какво сваряване на мозъка е това..
П.п. При нас учителката оставяла да си спят тези, които знаят английски.

# 98
  • София
  • Мнения: 521
Сендов имаше много точно описание на българската образователна система - фуния, в която всички деца влизат като различни по цвят и големина въпросителни, а накрая излизат калибрирани черни точки...

# 99
  • Мнения: 2 840
За мен основният проблем в образователната система е, че от едно известно време нивото на образователният процес се сваля до най-малко знаещите. Чака се те да наваксат, вместо да бъдат стимулирани да постигат по-високи резултати. И какво правят другите ученици междувременно?! Тъпчат на едно място или по-лошо - слизат надолу...
Ако това е добре работеща образователна система - здраве му кажи!

# 100
  • Мнения: 2 092
Освен разделяне по интереси и степен на знания по групи, не виждам как да стане това.
Как точно виждате едно дете с ниско ниво по даден предмет да настигне другите? Как едно дете, което не е учило разширено английски език, да ги настигне?

# 101
  • Мнения: 2 584
Нали това беше идеята на НВО и разделянето по училища, за да сегментират децата, с цел да попаднат деца с горе-долу еднакви интереси и възможности на едно място. Освен това в гимназията едва ли напредналите деца чакат учителката да напише на дъската, за да научат нещо повече.

# 102
  • Мнения: 2 092
Нали това беше идеята на НВО и разделянето по училища, за да сегментират децата, с цел да попаднат деца с горе-долу еднакви интереси и възможности на едно място
Не четеш ли, че не са разделени правилно?!?

# 103
  • Мнения: 2 584
Ами четох последните коментари и останах с впечатление, че не говорим вече само за ниво на езика

# 104
  • Куциндрел
  • Мнения: 25 128
Доста неща има за оправяне в образованието, но промените стигат само до НВО и религия.
Във втори клас детето не искаше да ходи на училище, защото било скучно, еднообразно и "този часовник колко още време трябва да го учим? Аз го знам от 5 годишен".

Общи условия

Активация на акаунт