Първата буква в думата...

  • 11 254
  • 72
  •   1
Отговори
  • София
  • Мнения: 13 200
Момичета, имам следния "проблем". Моята щерка прекрасна, на мама умницата не може да направи връзка между първата буква и думата. Какво имам предвид... Когато й казваме думи започващи с еднаква буква тя не може да каже коя е буквата... Баща й каза, че е блондинка и да тичам за боя за коса  Mr. Green Joy Та, кажете ми как да й обясня връзката м/у думата и първата буква. Че балон, баба, боя, започват с буквата Б. Има книжка с нарисувани предмети и съответните букви. Хубаво, ама тя само на чуване не определя буквата. На 4 г. и 2 месеца е... Предполагам, че аз не подхождам правилно или просто не й е интересно. В никакъв случай не смятам, че има проблем, ама все пак с тия занимания трябва да се почне отнякъде... Tired

# 1
  • Варна
  • Мнения: 5 499
Имаме същият проблем. Когато питам за първата буква на думата въпреки, че съм я произнесла отчетливо и думата и е позната пак ми казва някаква друга буква или почва да играе на отгатванка. Тъй като все още не знае всички букви, въпреки че е на 4г и 10м се надявам по-нататък като порасне още малко да запчне да прави връзка.

Последна редакция: нд, 17 юни 2007, 14:47 от Despina

# 2
  • София
  • Мнения: 13 200
Ами тя моята знае 3-4 букви. И с тях пробвам, знае да ги пише дори, но явно не прави връзката м/у буквата и думата.  Rolling Eyes Дори понякога си мисля, че се лигави, защото примерно в градината като учат стихотворения тя не ги казва веднага. Повечето деца тичат да се похвалят какво са научили, а тя не... по някое време, примерно след ден-два идва и изплясква цяло стихче от по 2 куплета, при това не бебешки залъгалки, ами стихотворения... та вече позвам да се замислям дали се прави на ударена в повечето случаи като се опитваме да я научим на нещо.

# 3
  • Мнения: 2 978
И моята е същата. Макар, че скоро ще стане на 3...ама аз не и давам зор...мисля, че е рано...а може и да не е знам ли... newsm78 Laughing Laughing

Като и покажа или напиша буквата казва:
-" На баба Ели "
- " А коя е първата буквичка"?ю
- "Не знам бе мамооо" Laughing

# 4
  • Мнения: 1 113
На мен по-трудно ми беше да я науча да разпознава на коя буква завършва думата. И в двата случая я карах да удължава буквата. Започнах с гласни, по-лесно е. Например: елен - ееееелен. И я карах да се слуша. Бързо схвана. Когато преминахме на думи, започващи със съгласни, в началото казваше вместо първата буква, първата сричка. Отново повтарях, че трябва да се слуша сама. Когато се концентрираше не бъркаше. Сега вече й е лесно. Успех.

# 5
  • Мнения: 2 567
А с истински буквар опитвали ли сте? Моята беше около четири годишна като почнахме да се занимаваме по него. Там си има урок примерно с буквата М и дадени думички започващи с тази буква. И така прави връзката между буквата и думата. На следващия ден пък с друга буква. И така докато стигнете до правенето на сричките.
Моята пък имаше проблеми с Л-то и тази буква я бяхме пропуснали  Simple Smile Не можеше и не можеше да прочети сричката, където има Л.

# 6
  • София
  • Мнения: 13 200
На мен по-трудно ми беше да я науча да разпознава на коя буква завършва думата. И в двата случая я карах да удължава буквата. Започнах с гласни, по-лесно е. Например: елен - ееееелен. И я карах да се слуша. Бързо схвана. Когато преминахме на думи, започващи със съгласни, в началото казваше вместо първата буква, първата сричка. Отново повтарях, че трябва да се слуша сама. Когато се концентрираше не бъркаше. Сега вече й е лесно. Успех.

Супер! Мерси! Ще пробвам!  bouquet
Аз натъртвам на буквата, обаче сега го осъзнавам, че е грешка, защото така детето не отличава буквата от другите

# 7
  • София
  • Мнения: 13 200
А с истински буквар опитвали ли сте? Моята беше около четири годишна като почнахме да се занимаваме по него. Там си има урок примерно с буквата М и дадени думички започващи с тази буква. И така прави връзката между буквата и думата. На следващия ден пък с друга буква. И така докато стигнете до правенето на сричките.
Моята пък имаше проблеми с Л-то и тази буква я бяхме пропуснали  Simple Smile Не можеше и не можеше да прочети сричката, където има Л.

Ами нямаме буквар. Имам, обаче нещо много ценно! Книга за азбуката, рисувана от дядо ми. Прекрасна книга, която аз й разпечатах и тя разглежда. Там в една рисувана история дядо се е старал да вмъква предмети и животни с дадената буква. Тя я гледа засега като комикс. Абе яз трябва да се занимавам, то не става от самосебе си. Ама исках да чуя вашето мнение и идеи, и трикчета...

# 8
  • София
  • Мнения: 18 679
Хм, не си спомням някой да ме е занимавал с такива неща, преди да тръгна на училище newsm78
Съжалявам, че не мога да ти помогна с идеи Sad

# 9
  • Мнения: 2 567
Vache, съжалявам, че не мога да ти дам някаква идея. При моята точно това не се е случвало. Наистина ще трябва малко повече да се позанимаваш с нея и ще разбере. Няма ненаучено  Peace
Трик имах за друг проблем. Моята смяташе, че като пише примерно В, трябва и Ъ да слага към нея. Защото така се чува. Та с това имахме проблем, но с определено упражнение го осъзна и се спря с това Ъ  Simple Smile

# 10
  • София
  • Мнения: 13 200
Vache, съжалявам, че не мога да ти дам някаква идея. При моята точно това не се е случвало. Наистина ще трябва малко повече да се позанимаваш с нея и ще разбере. Няма ненаучено  Peace
Трик имах за друг проблем. Моята смяташе, че като пише примерно В, трябва и Ъ да слага към нея. Защото така се чува. Та с това имахме проблем, но с определено упражнение го осъзна и се спря с това Ъ  Simple Smile


Ааа и върху това съм се замисляла, че една буква може да се състои от два звука... ама тя така или иначе рисува букви, а не ги пише съзнателно, дори и малкото, който знае. Това със сигурност е част от научаването де...

# 11
  • Sofia
  • Мнения: 145
Когато дъщеря ми беше на около 2 години, и купих една игра в която, имаше 50 карти със животни и птици, на които беше написано името на животното с главна буква. За около месец научи имената на всичките животни, а аз на шега започнах да я питам, коя е първата буква... Докато навърши 2 г. и половина знаеше всички букви и почти не бъркаше първата буква в която и да е дума.
Сега е на 5г и 1 месец и спелва безпогрешно дори трудни думи, също така и ги пише (печатно). Мисля, че картите помогнаха много, защото съм и купувала и специални книжки с азбуката (поне 5) и не проявява никакъв интерес.

# 12
  • Мнения: 2 567
Vache, а знаеш ли моята като проумя, че В си е просто В и към нея няма Ъ, в каква пък друга крайност изпадна. Толкова явно се бе стресирала от това Ъ, че в думи като РЪКА примерно беше започнала да го изпуска. Защото си мислила, че пак чува Ъ-то от Р и знаейки, че към Р няма Ъ, хоп айде маха и Ъ-то, което си е част от думата. Абе имаше известни обърквации докато се научи, но това е неминуемо  Simple Smile

# 13
  • plovdiv
  • Мнения: 350
Бих опитала така:
Р - РИЗА
Ъ - ЪГЪЛ
К - КОЛА
А - АГНЕ

и с подобни комбинации Simple Smile

# 14
  • Мнения: 1 113
Когато дъщеря ми беше на около 2 години, и купих една игра в която, имаше 50 карти със животни и птици, на които беше написано името на животното с главна буква. За около месец научи имената на всичките животни, а аз на шега започнах да я питам, коя е първата буква... Докато навърши 2 г. и половина знаеше всички букви и почти не бъркаше първата буква в която и да е дума.
Сега е на 5г и 1 месец и спелва безпогрешно дори трудни думи, също така и ги пише (печатно). Мисля, че картите помогнаха много, защото съм и купувала и специални книжки с азбуката (поне 5) и не проявява никакъв интерес.

Свекърва ми подари подобна игра на Лилия, казва се "Забавна азбука - домино с животни". Хубава е, но мисля, че с нея се учи повече фотографски. Всъщност си зависи от възрастта на детето. В момента Лили я използва да реди думички (от едната страна има животно и буквата, с която започва, а от другата страна само буквата).
Ваче, децата си искат своето - занимания, игри. За съжаление повечето сме работещи и ни остава по-малко време, поне с мен е така. Като я взема от градина се опитвам да се занимавам с нея, но в това хубаво време на нея й се играе. Вечер преди да заспи в леглото й правя мини театър (за около 5-10 минути) с две малки плюшени играчки. Обикновено театърът протича така: "Здравей, Лили!", "Здравейте Барби и Митко (така ги е кръстила)", "Как мина денят ти?", тук тя разказва какво е правила в детската градина, "Искаш ли да поиграем на думи?" и започваме - или откриваме първата и последна буква в някоя дума, или казвам буква и тя измисля дума, която започва с нея. Та, лятото това ни е времето за образование - непосредствено преди да заспи  Simple Smile

# 15
  • Мнения: 4 629
Децата първо свикват да отличават буквите като ги виждат написани. А по-късно да ги различават само по чуване. Според мен продължавай да й показваш написани думи и картнки. Ако нямаш книжка си направи някакви карти, на които има думи започващи само с една буква. Добре е да се дава повече време - така децата затвърждават наученото и се чувстват по-уверени в знанията си. Учете по 1 буква на седмица.  Например от понеделник започва седмицата на буквата В. Може и да измисляш храни, животни... започващи с буквата на седмицата ви. И с тях през деня да й напомняш какво "учите" под формата на игра  Peace

# 16
  • Мнения: 5 468
Ваче, що ти е да я мъчиш (че и себе си) от сега още с буквите? За какво са й? Има време, като стане на 5 г., като иде в предучилищна група, по цял ден с това ще ги занимават newsm78. ЩЕ има да учи 12 години ooooh!.

# 17
  • Мнения: 7 831
Ваче, според мен е малка още. Звуците и местата им в думите започват да ги учат в края на 2-ра група в градината, ако не се лъжа. И масово се занимават с това чак в 3-та. Има време и Виктор не можеше на 4, но сега няма никакъв проблем, спелва отлично и то много дълги думи, научи се сам да пише и чете.
Споко, измислете си друга игра  Wink.

# 18
  • Мнения: 275
А според мен трябва да правите връзка межди  звук и буква.
Т.е. правилният въпрос  е с кой звук започва думата Балон ? И когато откриете звукът да посочите коя е неговата буква.
Но това са упражнения и най-важното да не се чува никакво  Ъ когато изговаряте авуковете.
Например Балон  -първият звук е Б, но го изговаряш  само като звук без никакво Ъ след него.
Малко е смешно, но така е правилно, защото после ще е трудно да слива срички.
Например Мама, не е съставено от Мъ-а-мъ-а, а от мммммммммммммм-а и казваме не Мъа, а Ма.
Надявам се ме разбрахте.Ако не попитайте учителките в детската да ви направят показно.

# 19
  • София
  • Мнения: 13 200
Когато дъщеря ми беше на около 2 години, и купих една игра в която, имаше 50 карти със животни и птици, на които беше написано името на животното с главна буква. За около месец научи имената на всичките животни, а аз на шега започнах да я питам, коя е първата буква... Докато навърши 2 г. и половина знаеше всички букви и почти не бъркаше първата буква в която и да е дума.
Сега е на 5г и 1 месец и спелва безпогрешно дори трудни думи, също така и ги пише (печатно). Мисля, че картите помогнаха много, защото съм и купувала и специални книжки с азбуката (поне 5) и не проявява никакъв интерес.

Ми ето!! Тичам за перхидрол!  Rolling Eyes
С баща й сме можели да четем на нейната възраст... Twisted Evil

Шегувам се! Ще видя дали мога да намеря подобни карти. Иначе тя е фен на животните. Знае ужасно много неща за животни и се интересува, дори оня ден ме засичаше за една картинка, че животното не е гепард, а леопард  Shocked ама буквите не ги оправя... Wink

# 20
  • София
  • Мнения: 13 200
Ваче, що ти е да я мъчиш (че и себе си) от сега още с буквите? За какво са й? Има време, като стане на 5 г., като иде в предучилищна група, по цял ден с това ще ги занимават newsm78. ЩЕ има да учи 12 години ooooh!.

Ей ги къде са 5  Wink
Абе аз не я мъча, просто се чудех дали всички деца са така и дали има някаъв начин под формата на игра да ги учи. Иначе в градината те ще си ги учат, ама все пак...

Летисия, има и ще има обърквации Wink, затов аси сверяваш часовника. Ето изписването на И повечето деца го правят като N

Ели, ето това аз не знаех.. кога се учат тия неща...

haley, абсолютно си права!!!

# 21
  • Варна
  • Мнения: 6 848
Ваче, вярно 'ей ги къде са 5' ама нещата са много динамични при дечурлигата! Ако не ме мързеше щях да си потърся някой пост от преди година, в която обяснявам как Сиси нищо не знае и не вдява от същите неща за които ти говориш. Като започнаха 3та група миналата есен направо изпаднах в депресия като разбрах, че има деца които четат гладко а тя сричка не може да прочете.
Знаеш предполагам , ако не ти казвам, аз не съм от свръх амбициозните майки и търпението ми е с лимит по принцип. Занимавала съм се с нея по нейна инициатива само и това си беше достатъчно. След месец става на 6г и чете повече от добре. В четвъртък и купих нова книжка със стихове, по 3-4-5 куплета. Днес ме изненада като ми изрецитира стихотворение от книгата - освен че ги е прочела тя ги е научила и наизуст. Получи огромна порция целувки, много приятно ме изненада. С писането/с печатни букви/ също се справя добре, и вече не греши с прословутото 'Ъ'/което пишеше често вместо 'а' в края на думата т.е. пишеше по слух. За сега отказва да пише ченгелчета и прочее въпреки, че съм купила какво ли не.
Брат и се научи да чете в училище.

# 22
  • Мнения: 3 271
Не можах да изчета темата до край, но според мен е малка. Катето е далеч от такива умения, тя знае само няколко букви, а Вики е на 6 г и вече се справя по-добре, но също далеч от отлично, просто напредва. Говорила съм в учителките му, това ниво достигат в предучилищната група, сега точно с такива игри се занимават.
Мисълта ми е, че не виждам защо изобщо очаквате да го прави това сега  newsm78

Flash, дъщеря ти къде се научи да чете? Синът ми и това не прави Simple Smile Да взема да се депресирам сега Simple Smile Но пък смята вече добре с числа над 10 (да не кажете сега, че хептен е изостанал Wink )

# 23
  • София
  • Мнения: 13 200
Ваче, вярно 'ей ги къде са 5' ...

Флаш, мила, надявах се да се включиш  Heart Eyes
аз по едно време си виках, бреееей какво е това тъпунгерче  Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil После реших, че ме гъбарка. Тя си е такава, обича да ни се надсмива понякога... А иначе, казвам ти знае следното стихотворение: (съжалявам, ако досадя с това)

Празник
от Дора Габе


Защо ли малката Росица,
тъй рано сплела е косица,
на празник батко ще я води
в деня на Кирил и Методий

Росица знае, тези братя
са дали букви на децата.
Та всяко българско дете
да може книжки да чете.


Е, кажи ми сега... днес учат стихчето и тя го знае цялото. Значи запомня.. ама това с буквите явно си е до разбиране... или това със стихчетата е от рибеното масло дето й го тъпча всяка вечер  newsm78

# 24
  • София
  • Мнения: 13 200
Мисълта ми е, че не виждам защо изобщо очаквате да го прави това сега  newsm78


Абе не знам аз дали очаквам... пробвах я просто... Добре е да си сверим часовниците... И аз не съм от амбициозните, макар че всеки си има някакви амбиции това не може да се отрече... Не съм се притеснила, просто ми стана интересно та попитах  Wink

# 25
  • Мнения: 3 322
На тази възраст и моя малкия отговаряше - Започва с МРЪ или ТРЪ...нищо общо с думата.... Това си е доста абстрактно като се замислиш - хем е дума, хем написаното означава същото...С научаването на азбуката и постепенно въвеждане на изписването отпада проблема, само кураж и търпение! Буквар е добра идея...И не се притеснявай още дълго има до училище.
Имахме такива случаи - например, "Напиши ми зайче!" - аз написвам З-А-Й-Ч-Е, а той - Това не е зайче, зайчетата имат уши!

# 26
  • Мнения: 7 362
              Хайде ,мила, спри да тичаш за перхидрол ,а на татето кажи,че до колкото виждам по снимките не е блондинка и няма данни да стане такава освен ако не реши сама да си купи перхидрола  Mr. Green.
             Това ,за което говорите,"първа буква в думата"  по - добре не го казвайте  Mr. Green.Защото е "първи звук" в думата.В практиката се нарича развитие на фонематичен слух.Не се постига с карти ,на които са написани буквите и картинката започваща със съответния ЗВУК.Много дълго е за обяснение и не се постига от един път.Точно защото децата не се учат и не се развива този фонематичен слух допускат грешки при писане в училище до 12 клас.Някои пропуски в ДГ си остават и за цял живот.До колкото съм в час детенце от септември ще е 2-ра група и там започват заниманита,в някои случаи ,ако детето е будно и любознателно това може да стане и в 1-ва група,но зависи и от учителката.С една дума може и да не е преценила. Mr. Green както трябва.Принципно се започва с моделиране на думи от два-три най-много четири звука.Ясно , точно произнасяне и отбелязване на първия звук с жетон,кубче или каквото имате под ръка ,може и с камъчета на двора.Като се стремите тонално да отделите  първия звук за да го чуе детето и да го раздели от следващите.Честа грешка е произнасянето на съгласен звук + гласен напр."мъ",че това си е направо сричка и затова е желателно да започнете с думи , които започват с гласните. След като усвоите гласните  може да ги свържете с буквите им и чак след това минавате към съгласни,като се започва със сонорните,звучни и безвучни се учат по двойки и са след всички останали.И първо се усвоява звука,а после се показва буквата,с която се пише.
               Като за първи урок мисля,че стига. Mr. Green
               Но,моля,оставете перхидрола на мира и гледайте да не травмирате малките пакостници без да сте запознати и вие КАК става определянето на първи,последен и брои на звуковете в думата. Mr. Green Mr. Green Mr. Green И ако учителите в ДГ на децата ви са си на мястото ще си поговорим още в 3-та група отново по въпроса.Обикновено почти 50 % от децата четат ,а останалата част се справят отлично с така трудния ви проблем. Mr. Green
               Поздрави и лека вечер на всички мами "с блондинки". Laughing  bouquet  bouquet  bouquet

# 27
  • Мнения: 3 271
Обикновено почти 50 % от децата четат ,а останалата част се справят отлично с така трудния ви проблем. Mr. Green

Това в 3-та група ли? А какво правят в предучилищната и първи клас  newsm78
Да знам да се шашкам ли, че синът ми още не уцелва всички първи звуци в думата, а за четене и дума не може да става... Crazy

# 28
  • София
  • Мнения: 13 200
Didia  Heart Eyes Heart Eyes Heart Eyes Загуби се ти.. радвам се да те видя! Драсни ми на лични как сте  Heart Eyes

Като чета така, май няма да се справя... ще го оставя на госпожите в градината, а аз ще го прочета пак да го осмисля. Ей това ме притеснява, защото в ученето си има тънкости дето ги знаете вие и ние родителите само можем да объркаме нещата. В същото време ме притеснява точно това, което казваш, че пропуските от градината могат да останат за цял живот. Аз съм ужасен цербер по правопис и имам претенции, че пиша правилно. Не бих искала неграмотна щерка. Значи да гледам сега за 2-ра група какви учебници ще подберат. Те нашите госпожи за 1-ва подбраха по-нестандартни на изд. Изкуство. Или хайде да не са по-нестандартни, ама са по-различни от повечето градини. Дано да са добри педагози. Харесвам ги идвете много, ама ми е трудно да преценя крайния резултат. Засега съм доволна от наученото от детето!

П.С. Драсни ми два реда като си по-свободна!

# 29
  • Мнения: 1 426
А бе, майчета, не ви ли се струва, че малко прекалявате? Защо мислите, че на училище се тръгва поне на 6 години?

# 30
  • Мнения: 3 271
А бе, майчета, не ви ли се струва, че малко прекалявате? Защо мислите, че на училище се тръгва поне на 6 години?

Ей това ме изуми и мен в темата! Мисля, че синът ми е съвсем в норма за възрастта си, на 6 е, ще бъде в предучилищна есента и не може да чете и да уцелва първата буква в думата винаги просто, защото още не знае всички букви.
Разбирам, че някои деца рано се научават да четат, но не мисля, че това е основният процент.
Дъщеря ми говореше с изречения на 1 г и 3 месеца, синът ми проговори с изречения от 2 думи на 2 г и 3-4 месеца, но пък реди доста сложни пъзели и Лего-та от малък (в момента тези за 7-14 ги прави сам за около 2-3 часа) и смята задачи тип 8+6. Просто децата и мисленето им са различни.

# 31
  • София
  • Мнения: 13 200
А бе, майчета, не ви ли се струва, че малко прекалявате? Защо мислите, че на училище се тръгва поне на 6 години?

Ооо, не съм съгласна тук! Докато децата тръгнат на училище учат много неща. Не случайно има образователни занимания за деца от 3 г. възраст! Те се подготвят за училище! Аз не набивам канчето на детето си, но пък искам да го улесня, защото за обучението си има и лесен и труден начин!

Милена, не говорим за умения свързани с психическото израстване. Все пак децата на 4 г. са достатъчно зрели, за да натрупват определена база от знания и умения.

Аз не обичам приказки от сорта "остави го да си изживеее детството". Аз изживяването на детството не го виждам по тоя начин. Не смятам, че детето до училище трябва да бъде освободено от всякакви задължения примерно, за да си изживее детството. Детството е и натрупване на знания. Затова аз се интересувам как да улесня детето си. Искам да вляза в час какво е нормално за нейната възраст. Не виждам нищо ама нищо лошо ако тя желае да научи буквите или да смята задачи тип 8+6. А тя определено желае, но аз не знам как да й помогна. Виждам, че има желание, но аз не намирам верния подход и на нея й става безинтересно.

# 32
  • Мнения: 24 467
Ами тя моята знае 3-4 букви. И с тях пробвам, знае да ги пише дори, но явно не прави връзката м/у буквата и думата.  Rolling Eyes Дори понякога си мисля, че се лигави, защото примерно в градината като учат стихотворения тя не ги казва веднага. Повечето деца тичат да се похвалят какво са научили, а тя не... по някое време, примерно след ден-два идва и изплясква цяло стихче от по 2 куплета, при това не бебешки залъгалки, ами стихотворения... та вече позвам да се замислям дали се прави на ударена в повечето случаи като се опитваме да я научим на нещо.

Със сина ми започнахме да играем на думи, започващи с определена буква след като научи всички букви и след като му обясних разлика между буква и звук /както и между цифра и число/. Това спокойно се схваща на 4 годишна възраст. Не можеше да чете още, но научи първо буквите на 4 години.
След това купих домино с букви и имена на животни, от тези, картонените, на които едната половинка от картончето има буква, а на другата- образ на животно, започващо с определена буква и се играе точно като домино.
След това започнахме да редим думички с пластмасови букви- трибуквени, четирибуквени, с постепенно увеличаване на сложността. По това време купих и магнитна дъска, на която може да се пише със специален молив и която се трие много лесно. На нея лесно пишехме и четяхме думички.
След това чак започнахме да играем на дума, която започва със...- единият си измисля дума и казва с кой звук започва. Другият задава въпроси, на които да се отговаря с "да" или с "не"- Има ли го в стаята? Има ли го на улицата? Животно ли е? Предмет ли е? и т.н., докато думата не се познае или докато не се предадеш.

Никога не съм смятала, че децата следва да се научат да четат и пишат, както и да смятат чак в училище. На детето винаги му е интересно да учи, стига да се подхване навреме и да приеме ученето като игра, която може да доставя удоволствие. Самата аз винаги така съм възприемала училището, така научих да го възприема и сина ми в първи клас.

# 33
  • Мнения: 1 426
Ваче, не знам, но все пак си мисля, че на детския ум му трябва някакъв праг на зрялост, за да може да почне да борави с абстрактни понятия.
Няма нищо лошо, разбира се, щом дъщеря ти проявява интерес към нещо, ти да я насърчаваш, но 4 години и два месеца е просто раничко да се притесняваш, ако не се справя достатъчно бързо. По-скоро наблягай на логическите задачки - децата ги схващат по отрано, а и мисълта им става по-бърза.

# 34
  • София
  • Мнения: 13 200
Ваче, не знам, но все пак си мисля, че на детския ум му трябва някакъв праг на зрялост, за да може да почне да борави с абстрактни понятия.
Няма нищо лошо, разбира се, щом дъщеря ти проявява интерес към нещо, ти да я насърчаваш, но 4 години и два месеца е просто раничко да се притесняваш, ако не се справя достатъчно бързо. По-скоро наблягай на логическите задачки - децата ги схващат по отрано, а и мисълта им става по-бърза.


Е, точно абстрактното мислене липсва при децата и то се учи! И се започва от 3 г. възраст. Имам линийки на Кюизнер, които учат на много неща децата, точно абстрактни понятия. При това от доста малка възраст. Деца, научили се да смятат с тези линийки се учудват защо на връстниците им е трудно. Ето затова казвам, че има значение подхода. На 4 г. са си узрели за тия неща. Ето чети какво пише Didia....

# 35
  • Мнения: 3 271
Искам да вляза в час какво е нормално за нейната възраст.

Не виждам нищо ама нищо лошо ако тя желае да научи буквите или да смята задачи тип 8+6. А тя определено желае, но аз не знам как да й помогна. Виждам, че има желание, но аз не намирам верния подход и на нея й става безинтересно.

Точно това имам предвид и аз. Лично аз виждам противоречие в 2-те изречения. Защото това какво е "нормално" да знае и може едно дете на дадена възраст е съвсем различно от това, какво на твоето дете му е интересно и му се отдава! Затова и дадох пример колко са различни моите 2-мата и как на различни възрасти могат много различни неща.

Така че, ако на нея й е интересно да учи буквите - разбира се, учете ги, няма лошо, даже напротив. Но темата аз я усетих точно като какво е нормално за тази възраст, а аз съдя по моите 2 мисля нормални деца и и двете нямат това умение на тази, че и по-голяма възраст.
Просто или темата не е формулирана правилно или аз грешно я разбрах.

Явно ти всъщност искаш идеи как да й помогнеш да ги научи, а не се чудиш и притесняваш нормално ли е да ги знае и защо това още й е проблем.

Да си живеят детството за мен означава да не им натрапваме знания на сила, което неминуемо идва в една по-късна и по-зряла възраст. Нямам нищо против, даже напротив, с 2 ръце съм "за" това на децата да им се предлагат различни типове знания и умения по начин подходящ за възрастта им и т.н.

Надявам се, че си ме разбрала правилно  Peace   

П.П. Само да допълня, че ти самата каза някъде в темата, че тя знае 3-4 букви и мен още тогава ме изненада очакването ти при това  положение да познава първата буква по принцип...
Катето като я питам с коя буква започва "мама" казва "ма"... Това идеално ми пасва с обяснението на Didia и затова мисля, че Катето се развива "нормално" (каквото и да значи това)

# 36
  • Мнения: 24 467
...
П.П. Само да допълня, че ти самата каза някъде в темата, че тя знае 3-4 букви и мен още тогава ме изненада очакването ти при това  положение да познава първата буква по принцип...
Катето като я питам с коя буква започва "мама" казва "ма"... Това идеално ми пасва с обяснението на Didia и затова мисля, че Катето се развива "нормално" (каквото и да значи това)

Точно това и на мен ми направи впечатление, затова и съм дала пример с моето дете, тъй като всички знания се надграждат поспененно и не бива да се прескачат стъпала. Първо се научават буквите, после се съставят думи и се правят игри с думи. Иначе не мога да си представя как ще стане.

# 37
  • Мнения: 3 271
Първо се научават буквите, после се съставят думи и се правят игри с думи. Иначе не мога да си представя как ще стане.

Като съдя по това какво казва Didia, може би просто не знаем как се учат децата. Аз съм програмист, затова за по-филологически неща ми е по-трудно да преценя. Мъжа ми помага със звуците, но и това не е специализирано знание. Примерно аз идея си нямам как английско говорящите се учат да четат като изписани думите им често нямат нищо общо с изговарянето.
Обаче пък имам идея как да обясня някои математически и физични по-абстрактни понятия (нулата, гравитацията и т.н.) и поне засега мисля, че се справяме добре.

# 38
  • Varna, Bulgaria
  • Мнения: 464
При нас такъв проблем също не е имало. Принципно и на мен ми се иска да и поспестя ранното учене, но тя се забавлява и сама ме кара да говорим и играем с буквите.
Когато беше бебе още, моята леля й подари от онези килимчета с азбуката. На около 2 годинки вече знаеше буквите на дядовци , баби, лели и т.н. На много животни, но това си беше своеобразна и забавна игра за нея, тя самата иска да се научи.
Вече пише буквите , повечето добре и неогледално-пак по нейно настояване пишем. Мамо покажи ми как се пише буквата на... и така.
Май скоро ще ме кара да пиша цели думички Simple Smile
Но и ние започнахме така:
К-Коте
Л-Листо и по този начин се получаваше.
Пожелавам ви успех и повече търпение Simple Smile

# 39
  • Мнения: 8 999
Щом ти е приятно, продължавай да  се терзаеш. Аз изобщо не съм се занимавала с никакви букви - в детската градина ги научиха на всичко. Дори не знам на каква възраст е нормално да знаят такива неща, важното е, че след предучилищната година дъщеря ми може да чете. Не ме интересува с какви методи са й обяснили и научили.

# 40
  • София
  • Мнения: 13 200

Точно това имам предвид и аз. Лично аз виждам противоречие в 2-те изречения. Защото това какво е "нормално" да знае и може едно дете на дадена възраст е съвсем различно от това, какво на твоето дете му е интересно и му се отдава! Затова и дадох пример колко са различни моите 2-мата и как на различни възрасти могат много различни неща.


Не, няма противоречие! Децата са различни но все пак има известни неща, които трябва да могат да правят на определена възраст. Знаеш и при бебетата се знае на колко месеца сяда, изпрая се и т.н. Не е речено, че е еднакво за всички, но тези неща показват етапите от развитието.

А противоречие няма, защото какво иска дъщеря ми и какво й е във възможностите са две отделн неща. тя например иска да ходи на училище сама и то сега в момента! Разбираемо е, че възрастта й не го позволява. Това, че казва "искам да науча буквите" не означава, че е зряла да ги научи. А може и да е зряла. Аз затова питам кое е нормално и откъде да почна, защото едва ли на 4 г. възраст почваме оттам откъдето в 1 клас. Има си база знания, които се дават на опредлена възраст.  В противен случай са излишни заниманията учебните в градината...

# 41
  • Мнения: 545
Ваче, що ти е да я мъчиш (че и себе си) от сега още с буквите? За какво са й? Има време, като стане на 5 г., като иде в предучилищна група, по цял ден с това ще ги занимават newsm78. ЩЕ има да учи 12 години ooooh!.

Ей ги къде са 5  Wink
Абе аз не я мъча, просто се чудех дали всички деца са така и дали има някаъв начин под формата на игра да ги учи. Иначе в градината те ще си ги учат, ама все пак...

Точно под формата на игра е най-лесно и приятно за децата да усвояват полезни (според нас, родителите) знания. Не смятам, че й е рано. С нашият син играехме на тази игра още на 3 г. и той се справяше много добре. Така лека полека научи буквите. Но подчертавам, че никога не съм го карала насила, обикновено по пътя от дома до детската градина и обратно си "играехме" на думи. А играта е точно както я описват Кали и Маги:

.................Но и ние започнахме така:
К-Коте
Л-Листо и по този начин се получаваше.
Пожелавам ви успех и повече търпение Simple Smile
Бих опитала така:
Р - РИЗА
Ъ - ЪГЪЛ
К - КОЛА
А - АГНЕ

и с подобни комбинации Simple Smile

Успех!

# 42
  • София
  • Мнения: 13 200
Щом ти е приятно, продължавай да  се терзаеш. Аз изобщо не съм се занимавала с никакви букви - в детската градина ги научиха на всичко. Дори не знам на каква възраст е нормално да знаят такива неща, важното е, че след предучилищната година дъщеря ми може да чете. Не ме интересува с какви методи са й обяснили и научили.

Ъ? Аз питах за идеи, а не как другите се отнасят към заниманията на децата си.... Laughing Laughing Laughing
Ако си забелязала, аз искам да се занимавам с детето, то също. Така че тази дилема не седи пред мен дали да се занимавам или да оставя всичко на учителите

# 43
  • с/у ОколоМръсТното
  • Мнения: 19 148
К, като коте.
М, като мама
Т, като тати
и т.н
Ама Ваче, тя трябва да знае как се казват буквите, че да може да ти отговори на въпроса. Абе засукано и завъртяно е, но с търпение става.
Някак щерката ги научи и малко преди 4г. можеше да определи всяка начална буква. Единствено комбинацията СТ не я владееше. Стефан, стена и т.н. започваше с Т  ooooh! После вече го разбра и научи.
Пък брат й сега на същата възраст, дори цветовете не познава Crazy

# 44
  • София
  • Мнения: 13 200
Шани наистина има значение дали е звука или бувата. Аз ги бъркам, в смисъл не че не знам какво е звук и какво буква. просто по инерция казвам "С коя буква започва..." А иначе и без да познава буквите би трябвало в един момент да може да изважда първия звук от думата, т.е. да се научи да се чува като говори (то аз не се чувам, че тя ли!? Twisted Evil)
Много ми стана сложно май... ама ще видим.. може би ще питам и госпожата дали учат някакви такива неща

# 45
  • Мнения: 8 999
Щом ти е приятно, продължавай да  се терзаеш. Аз изобщо не съм се занимавала с никакви букви - в детската градина ги научиха на всичко. Дори не знам на каква възраст е нормално да знаят такива неща, важното е, че след предучилищната година дъщеря ми може да чете. Не ме интересува с какви методи са й обяснили и научили.

Ъ? Аз питах за идеи, а не как другите се отнасят към заниманията на децата си.... Laughing Laughing Laughing
Ако си забелязала, аз искам да се занимавам с детето, то също. Така че тази дилема не седи пред мен дали да се занимавам или да оставя всичко на учителите

Не се заяждам, просто детето ти е още малко, за да чете. Това е. Не случайно е определено да тръгват на училище на 7 г., а не на 4 г.

# 46
  • Мнения: 24 467
Затова именно започнахме с магнитната дъска, пластмасовите букви, от постелките с гумираната азбука за пода /още си е на пода в детската, бебето сега се забавлява да вади буквите от местата им и да ги лапа/, буквеното домино- първо да се научат буквите, кой знак на кой звук съответства и тогава чак- коя дума с кой звук започва. Играта е подходяща за пътуване в кола или за разходка.
Определено дете на 4 години не е малко за изучаване на буквите, а на 5-6 години децата спокойно могат да сричат и да четат, дори за самите тях е приятно да могат да прочетат какво пише на афиша и знака, който срещат, какво пише в менюто на заведението, какво им пишеш закачливо или заядливо на бележката. Да не забравяме, че 7 г. е максималната възраст за тръгване на училище, не задължително най- оптималната.

# 47
  • Мнения: 3 271
А противоречие няма, защото какво иска дъщеря ми и какво й е във възможностите са две отделн неща.

Аха, точно тук е противоречието за мен. Защото на тази възраст разминаванията спрямо бебешките физиологични неща са доста по-големи вече. Едни деца имат готовност да учат букви на 4, други - не. Дъщеря ми не може да реди пъзели, ама изобщо не може да си го представи, като й кажа да завърти парчето тя го обръща с картинката надолу  ooooh! Но не съм тръгнала да й купувам перхидрол засега Crazy
Съгласна съм с теб за етапите на развитието, но за буквите и четенето всички знаем, че се учат в първи клас. От там нататък кой кога е имал готовност и желание да го научи е една съвсем отделна тема.

Темата отиде в друга посока вече, защото, както се разбра, ти не питаш най-вече за идеи, а аз нямам такива извън стандартното "връзване" на буква и дума... Просто заглавието и първият постинг по темата са нещо различно спрямо това, към което си насочена сега.
В последните си 2 постинга просто се "хванах" за това "нормално". Може би защото имам 2 коренно различни деца и тази тема със сравненията от години ми е забавна Simple Smile

Знаеш, че нямам лоши чувства, дори напротив, нали   bouquet

# 48
  • Мнения: 7 362
                           Явно темата ви вълнува и се чудите как да започнете.Всяко дете ,подчертавам ВСЯКО още от яслата може да се запознава със звуковете.Обикновено се започва с подражателни и е много просто - какво казва пчелата - зззззз и такива примери колкото искате.Така практически детето разбира / в игра/ разликата между звуковете.Винаги водещ е звука,а след това по-късно се свързва с буквата.Така е и при числата и цифрите.Детето трябва да разбере какво количество стои зад всяко число - 1 зайче,1 мече и т.н.След това се показва цифрата.Обикновено се предлагат игри от рода на "постави толкова мечета,колкото са зайчетата","има ли за всяка пчеличка цвете " ,"кои са повече " и т.н.Овладява се множество /група от предмети/ и ще ми е много трудно да обяснявам тук програмата за ДГ и то за 4-рите и групи. Втора група в ДГ овладява числата от 1 до 5 / в първа се запознават с числата от 1 до 3 - число и цифра/.Разбира се в началото е повторение и корекция на това,което не са разбрали.Почти всички деца обаче знаят повече от това което им се предлага по програма.С лекота могат да определят /4 годишни/ кое число е по-малко например от 3 - 2,1.И това става САМО ако са осмислили количеството стоящо зад числото.Ако цифрите са запаметени грешките се коригират трудно.Така,че съвет от мен започвайте винаги с възприемане на число /количество/ и звук,не с цифра и буква.Защото могат да ви попитат колко звука има в "Ютия" и защо буквите са 4-ри. Mr. GreenКогато се възприемат звуковете и по-точно когато се "чуват" в думата от децата много лесно е да ги свържат с буквите.Всяка програма и помагалата предлага редица дидактични /обучаващи/ игри къде по-добри,къде-не толкова,но от всички има смисъл.Лично аз мисля,че ако следите развитието на детето си в ДГ и го занимавате играейки с него без натиск ,то бързо и лесно,дори забавно ,усвоява с лекота предложените му занимания.Моите лични наблюдения са,че в подготвителните групи не четат едва 2-3 деца и то поради често отсъствие,рядко има други причини.А за математиката думи нямам - толкова лесно и забавно им е в заниманията,че човек се чуди какво да предложи за да ги "затормози" малко поне. Mr. Green И винаги ми е било чудно защо след това децата губят интерес към логическото мислене и точните науки.Май ние си ги учим да зубрят.Обикновено в работата на ДГ се отчитат колко стихотворения са заучени и никой не обръща внимание на развитието на концентрация на внимание,на звукова култура и още куп други,изглеждащи "скучни" занимания.
                   В ДГ трябва на таблото да има седмично разписание на заниманията.Следете ги,говорете с учителките и ще ви бъде лесно да се занимавате с децата ви.А сега е лятооооооо - оставете ги да поиграят. Mr. Green Ако толкова много ви се иска да учат,то тогава използвайте мидички и до тях толкова камъчета "колкото ..... " и т.н.Ще видите,че и сами ще измислите хиляди игри на плажа и в планината. Peace  bouquet  bouquet  bouquet

# 49
  • Мнения: 8 769
Например: елен - ееееелен. И я карах да се слуша. Бързо схвана.
И аз така процедирах, не знам доколко е правилно или не. Обаче сега няма проблеми със започването на думите. Даже се кефи да се упражнява.
И освен това става с доста упражнения. Още по-лесно е когато ги види.
"Оооооо - облак. Ами Тошко с коя буква започва?
Е с коя де?
Малко мисли-...с Т!" Mr. Green
До края на думите още не сме стигнали. Когато сама реши-тогава.
Сега е на тема да ги пише.... ooooh!

(Не съм чела цялата тема, щото нямам време, ама по-късно ще япрочета, че има интересни неща).
Ваче, имаше тук някъде в някоя тема за една буквенка, много я хвалеха....май в темата за Дестките песнички...

# 50
  • София
  • Мнения: 13 200
Милена,   bouquet разбира се че нямаш лоши чувства! Айде сега!...  Grinning

Туфи, буквенката не й разрешавам да играе по ред причини, ама е много дълго сега за обяснение... някой път ще ти разкажа  Wink

baibibi, не говоря за четене (макар че аз съм можела да чета на нейната възраст), а за звукове. Аз просто неправилно се изразих още в началото.... Wink

Judy и ние имаме дъска, но с цифри. Grinning

 Didia  Heart Eyes Heart Eyes Heart Eyes
Нашата програма е такава, че всеки ден виждаме какво са научили децата. Просто упражненията ги правят на картони, които си ни дават или закачат на таблото. Виждала съм такива упражнения с пчеличката... Grinning
Питах госпожата днес и тя каза, че чак в трета група ще отличават началните и крайните звуци, но това не противоречи на казаното от теб (според мен), защото все пак е по-нататъшен етап

# 51
  • Мнения: 728
Моята дъщеря е на 5г и 4-ри месеца и има някои думи, които ги казва грешно, в стремежа си да я науча се опитвам да и ги казвам по букви и тя повтаря -" в, лъзглавница", не ще и не ще да я каже правилно и това е. А иначе и ние имаме книжка за оцветяване с буквички, понякога се сеща, друг път не, според мен просто е въпрос на време, за да схванат за какво иде реч.

# 52
  • Sofia
  • Мнения: 145
                          Защото могат да ви попитат колко звука има в "Ютия" и защо буквите са 4-ри. Mr. Green


Didia, би ли ми обяснила, защо е нужно да се различават звуците, при положение, че се знае от колко и кои букви се състои думата?
В никакъв случай не се заяждам, наистина ми е много интересно. От мои познати, чиито деца са първи клас, знам, че много се държи, точно на разпознаване на броя на звуците, но някак си не мога да видя смисълът.

И понеже нямам педагогическо образование, явно съм подходила грешно с дъщеря ми, но мисля, че няма да има дългосрочни поражения.  bouquet

Последна редакция: пн, 18 юни 2007, 23:47 от Vache

# 53
  • Мнения: 24 467
В ДГ и после в първи клас се изучава звуков,а не буквен състав на думата като първо стъпало. Буквата е просто знакът, с който се записва определен звук. И понеже в нашия език също има леко /в сравнение с английския, да речем/ разминаване между звуков и буквен състав първо се набляга на това какво се чува, когато изговаряме дадена дума, после се записва с букви. Когато се учат бюквите "ю", "я", "щ" се обръща внимание на това, че с една буква се пишат два звука, защото на детето няма да му е понятно защо "щурец" не се пише "штурец", защо не се пише "иутиия" /както съм виждала изписана тази дума от малки деца и няма да му е лесно да се научи да пише правилно.
kurkana , нашият език не е сложен що се отнася до изписването на думите, така че едва ли сте в някаква непоправима и фатална грешка. Повечето от нас не са филолози, а не е и нужно.
По математика също децата първо смятат на ум дребни сметки- три сладоледа и още два сладоледа, от пет бонбона си дал три на приятеля си и т.н., а после записват и с цифри числата и смятат уравнения.

# 54
  • Мнения: 8 769
Туфи, буквенката не й разрешавам да играе по ред причини, ама е много дълго сега за обяснение... някой път ще ти разкажа  Wink

Разкажи ми на лс, че много ми стана интересно!  bouquet

# 55
  • София
  • Мнения: 13 200
                          Защото могат да ви попитат колко звука има в "Ютия" и защо буквите са 4-ри. Mr. Green


Didia, би ли ми обяснила, защо е нужно да се различават звуците, при положение, че се знае от колко и кои букви се състои думата?
В никакъв случай не се заяждам, наистина ми е много интересно. От мои познати, чиито деца са първи клас, знам, че много се държи, точно на разпознаване на броя на звуците, но някак си не мога да видя смисълът.

И понеже нямам педагогическо образование, явно съм подходила грешно с дъщеря ми, но мисля, че няма да има дългосрочни поражения.  bouquet


Отличаването на звуците в една дума гарантира после правилното писане. Това е основата, звука. Преди да пишем говорим  Wink

# 56
  • София, център
  • Мнения: 3 455
Леле, а аз не знаех буквите като тръгвах в 1-ви клас даже!

# 57
  • Sofia
  • Мнения: 145
Благодаря на Vache i Judy за отговорите, но децата имат страхотна зрителна памет и според мен е много лесно да запомнят малкото подобни думи (щъркел, ютия и т.н.) как се изписват. Дъщеря ми не греши при изписването на нито една от тях и когато се опитах да пробвам с новият метод (брой звуци) се обърка и винаги казва броя букви. И тук вече виждам проблем, защото голяма част от упражненията в подготвителната група и първи клас наистина наблягат на звуците. Така, че искам не искам, ще трябва да се съглася, че по-добре професионалисти да се занимават с обучението на децата, въпреки, че абсолютно не съм съгласна с практическата полза от гореспоменатите методи.

# 58
  • Мнения: 24 467
Децата може да имат добра зрителна памет, но писането в българския език не се базира на фотографското запаметяване на конкретните изписани думи, а върху правила за писането им. Затова се изучават правилата, тъй като ако детето е в състояние зрително да запамети десетина думи и да ги пише правилно, това не е ганация, че ще изписва всички думи в българския език, включително и непознатите му такива, при които има разлика между звуков и буквен състав. Затова се прилага така описаната метода, като се изучават звуците и кои звуци с кои знаци се изписват. 

# 59
  • София
  • Мнения: 13 200
Благодаря на Vache i Judy за отговорите, но децата имат страхотна зрителна памет и според мен е много лесно да запомнят малкото подобни думи (щъркел, ютия и т.н.) как се изписват. Дъщеря ми не греши при изписването на нито една от тях и когато се опитах да пробвам с новият метод (брой звуци) се обърка и винаги казва броя букви. И тук вече виждам проблем, защото голяма част от упражненията в подготвителната група и първи клас наистина наблягат на звуците. Така, че искам не искам, ще трябва да се съглася, че по-добре професионалисти да се занимават с обучението на децата, въпреки, че абсолютно не съм съгласна с практическата полза от гореспоменатите методи.


Ааа, зрителната памет е фотографска... неосъзната.. тя запечатва думата. Александра може да пише думи, които аз съм написала, но това е като все едно да прерисуваш. Тя просто прерисува думата  Wink

# 60
  • Мнения: 3 271
Ааа, зрителната памет е фотографска... неосъзната.. тя запечатва думата. Александра може да пише думи, които аз съм написала, но това е като все едно да прерисуваш. Тя просто прерисува думата  Wink

Точно така е и това по-скоро помага на децата да учат да пишат/спелуват английски. В Българският изговарянето отговаря на изписването, така че двете неща са свързани. И аз разчитам на педагозите, защото това са си специфични умения и подходи, които на мен не са ми ясни.

# 61
  • Мнения: 17 402
......

Последна редакция: ср, 20 юни 2007, 13:48 от Венера

# 62
  • Мнения: 8 769
Ваче, а с Буквенката опитахте ли? Дъщеря ми така се научи, после вече с книжка.
Виж по-горе коментара й за Буквенката Wink

# 63
  • София
  • Мнения: 903
Моята има същия проблем. Знае доста букви , но не прави връзка между буквата и думата. Като й кажа: "кажи дума с буквата "Б"например, тя ми казва дума с някоя съвсем различна буква. Дори и след като й дам пример с някоя буква или дума пак не може да направи това упражненийце.

Незнам, сигурно е още малка. Смятам, че постепенно ще се научат тези неща.

# 64
  • под тепетата
  • Мнения: 9 174
taniq 28, колежки (дидиа ) вече писаха, че казана дума започва със звук.( а не буква).Звукът се произнася, а буквата се пише. Прочети по-назад постингите, написали са накратко цялата методика по възприемане и разпознаване, броене, моделиране и т.н. на звуковете в думата.
По същия начин се бъркат цифра и число.

# 65
  • Мнения: 17 402
Ваче, а с Буквенката опитахте ли? Дъщеря ми така се научи, после вече с книжка.
Виж по-горе коментара й за Буквенката Wink

Пропуснала съм го, четох уж...

# 66
  • Mediterraneo
  • Мнения: 38 051
Хм, не си спомням някой да ме е занимавал с такива неща, преди да тръгна на училище newsm78

Аз пък на 4 години четях  Rolling Eyes В училище ми беше адски скучно  Grinning Спомням си как татко ме учеше да свързвам сричките на думи от заглавията в "Работническо дело"  Joy

# 67
  • Мнения: 7 362
Didia, би ли ми обяснила, защо е нужно да се различават звуците, при положение, че се знае от колко и кои букви се състои думата?
В никакъв случай не се заяждам, наистина ми е много интересно. От мои познати, чиито деца са първи клас, знам, че много се държи, точно на разпознаване на броя на звуците, но някак си не мога да видя смисълът.
И понеже нямам педагогическо образование, явно съм подходила грешно с дъщеря ми, но мисля, че няма да има дългосрочни поражения.  bouquet
   Много просто защо  Laughing ! Защото ,ако не чува звуците в думите трудно ще пише правилно.Не можеш да наизустиш всички думи в българския език и да считаш,че си грамотен.Още от яслата се провеждат игри за осмисляне на звука и правилното му произношение.Ако сте внимавали в училище ще се сетите,че буквите и звуковете в нашия роден език НЕ са еднакви по брой  Mr. Green и има цял раздел в БЕ фонетика.При децата трябва да се развие ФОНЕМАТИЧЕН СЛУХ -  така те ще чуват звуците и няма да допускат правописни грешки.Всяко дете за да се научи да чете и пише ПЪРВО трябва да се научи да определя първи звук,последен,брои на звуковете в думата .Трябва да знае ,че има букви, с които се изписват два звука  напр.буквата Ю е от два звука - и , у .
                 На Vache ще отговоря , че овладяването на фонематичен слух започва още в детската ясла ,а в градината се работи от първа група.Зависи много не само от програмата /ДОИ са еднакви за всички / ,но и от учителя и нивото на групата.Без значение дали започва в 3-та група щом децата се справят с планираните задачи трябва да се осигури индивидуален подход и към групата ,и към отделното дете.Не може да се задържа развитие за да дойде 3-та група.За изнасянето на таблата на програмата имах предвид не само резултатите от дейността ,а и плана за седмицата.Така,че още в понеделник родителите знаят какво и кога ще се учи през цялата седмица.
                 А за Буквенката - мисля,че не е подходяща за 4-годишни деца. Peace  bouquet
           

# 68
  • Мнения: 1 547
Vache, след като детето проявява интерес към буквите, няма как да е малко за тях  Flutter Моят син е голям книжар и една от любимите ни игри е тази: /нямаше 3г., като я започнахме/ Първо рисувам с точки контура на някоя буква, които той трябва да свърже и след това започваме безкрайно изреждане на думи, започващи с въпросната /състезание, един вид Mr. Green/ - старая се да посочвам всевъзможни, даже по-сложни, например "кестен", "кенгуру", "клякам", "куче", "колибри" и т.н. Ако има и картинки - идеално! Естествено, думите от моя страна са много повече, но след известно време започват да се включват и в неговия арсенал. Мисля си, че за децата е по-лесно да боравят с буквите, вкл. назоваване на първа, последна и т.н, когато имат достатъчен брой думи в главата и когато имат навика да ги групират по различни начини, под формата на игри. Като че ли се изказах твърде мъгляво... от жегата ще да е  Tired Имах предвид, че може да не се питате коя е първата буква на еди-кое-си, а да изреждате думи с една и съща буква; може да събирате заедно от стаята всички предмети, които започват с "Б"; може да и изреждаш думи и да я караш да плесне с ръце всеки път, щом чуе "М"; може да изрежеш листчета с думички и да слагате в една шапка такива, които започват с "Я"... и т.н. просто идейчици  Mr. Green

# 69
  • Sofia
  • Мнения: 145
Дидиа, благодаря за отговора. Разбирам това, което пишеш, но като един непрофесионален "педагог" си мисля, че ако децата не са обременени с изучаване на звуците ще им е по-лесно.
Имам предвид следното: едва ли има човек (дете), което да напише примерно "иутия", вместо ютия, това може да стане само като години наред ги учим да различават звуците, иначе, просто те си знаят, че буквата е "ю" (без да трябва да се отделя толкова внимание под формата на правила на нещо, толкова очевидно).
При положение, че детето познава буквата Ю и знае как звучи, то е ясно, че всички думи започващи със същото звучене се пишат с тази буква. Същото важи и за Я.
Съгласна съм, че със "Щ", може да е по-трудно, но колко са използваните думи в българският език с тази буква, че да е трудно да се запомнят?
Сега ще ми кажеш, че е пълно с неграмотни хора (дори в този форум), но колко от тях бъркат точно тези правила....

# 70
  • София
  • Мнения: 13 200

Еее, ти пък се притесни, че си и изтри постинга... Hug Hug Hug

# 71
  • София
  • Мнения: 223
Ваче, вярно 'ей ги къде са 5' ...

Флаш, мила, надявах се да се включиш  Heart Eyes
аз по едно време си виках, бреееей какво е това тъпунгерче  Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil После реших, че ме гъбарка. Тя си е такава, обича да ни се надсмива понякога... А иначе, казвам ти знае следното стихотворение: (съжалявам, ако досадя с това)

Празник
от Дора Габе


Защо ли малката Росица,
тъй рано сплела е косица,
на празник батко ще я води
в деня на Кирил и Методий

Росица знае, тези братя
са дали букви на децата.
Та всяко българско дете
да може книжки да чете.


Е, кажи ми сега... днес учат стихчето и тя го знае цялото. Значи запомня.. ама това с буквите явно си е до разбиране... или това със стихчетата е от рибеното масло дето й го тъпча всяка вечер  newsm78
Да това стихотворение и Марая го знае цялото и го казва минимум по 5 пъти на вечер Laughing
Тя пък има проблем с това на колко години е #Crazy
Питам я: На колко години си?
Тя: на 5 ( показва 4 пръстчета)
Аз: Е как на 5 бе мамо, на 4 си айде преброй си пръстчетата и кажи на колко си.
Тя брои четири пръстчета и аз я питам пак на колко е и тя пак неможе да ми каже. Така около 5 пъти си брои пръстите и неможа да разбере,че щом брои четири пръстчета значи е 4.Може и аз да бъркам някъде newsm78

# 72
  • София
  • Мнения: 13 200
Цитат
Да това стихотворение и Марая го знае цялото и го казва минимум по 5 пъти на вечер Laughing
Тя пък има проблем с това на колко години е #Crazy
Питам я: На колко години си?
Тя: на 5 ( показва 4 пръстчета)
Аз: Е как на 5 бе мамо, на 4 си айде преброй си пръстчетата и кажи на колко си.
Тя брои четири пръстчета и аз я питам пак на колко е и тя пак неможе да ми каже. Така около 5 пъти си брои пръстите и неможа да разбере,че щом брои четири пръстчета значи е 4.Може и аз да бъркам някъде newsm78

Хихи, сладуранка! Алексанра пък брои 1,2,3,4,...,8,9,10... Mr. Green Mr. Green Mr. Green Много добре знае да брои и се гъбарка... Grinning Grinning
Костова каза, че са оценявали децата сега в края на годината и са много доволни. Казаха, че имат голям напредък  Grinning Еййй, таз Марая как й е липсвала на Саша  Grinning. То нашата беше болна по малко за двете семици, ама и Марая видях, че я няма. Вече са си ОК двете, голяма лИбоФ, голямо чудо!  Mr. Green

Общи условия

Активация на акаунт