За бакшишите

  • 22 988
  • 232
  •   1
Отговори
# 135
  • Мнения: 904
Това имах предвид, ти си длъжна, да работиш за неговият кеф, и нямаш право да се държиш неуважително и грубо само защото не си на кеф и не ти е симпатичен, и ама разбира се, че има начин и на такива келеши да им покажеш къде им е мястото, но и за това се иска умение, най- ми е било хубаво когато от такива хора съм получавала бакшиш и то не стотинки.

# 136
  • Мнения: 3 677
     
    Работих 11 год. в сферата на F&B и хотелиерството, 3 от тях в St.Moritz, и други 3 на круиз,  имах честта и удоволствието да бъда обучавана от истински светила в бранша, включително от сомелиер номер едно в света Енрико Бернардо, който по принцип  работи в Париж.
   Типът сървиз,който се предлагаше на круиза пък вобще не съществува в България и  едва ли има и 5 човека,които го владеят.
   Бакшишът в Швейцария си беше включен в сметката, но гостите си закръгляха сумата и оставяха бакшиши,ако бяха доволни от обслужването. През трите години там  не ми се е случвало да прибера сметка без бакшиш, за сметка на това ми се е случвало няколко пъти да стана от заведение в България без да оставя бакшиш.  Бакшишът е оценка за работата на сервитьора и в никакъв случай не е задължителен, в няколкото случаи в ,които не съм оставяла бакшиш е било именно защото не съм била доволна от обслужването.
 На круиза и после в хотелите на Сл.Бряг където съм работила, гостите  оставяха бакшиш и за готвачите, молят,някой да извика представител на кухнята и му дават бакшиш за добрата храна, никой не го намираше за нечестно за странно и за ненужно. Последните 2 сезона работих на рецепция, та от там най-добре се вижда кой какво представлява, смея да твърдя,обаче,че колегите от сървиз са под всякаква критика...   
    Друг е въпросът, че хората от нормалните държави са свикнали да ходят по 4-5 звездни хотели, свикнали са да правят пътешествия с круиз и имат т.наречената, хотелска  и ресторантска култура.
       Хотелската култура означава,че гостът знае много добре, какво да очаква, знае и какво се очаква от него и знае как да се държи, знае  че на обслужващия персонал се полага бакшиш и знае собствените си права, както и не се свени да си ги потърси,ако последните са му били потъпкани или просто не е доволен. Такъв гост не би оставил 50лв. бакшиш за услуга,като посочената от •ºtreisyº• по-горе, съответно тя си е в правото да го намира за смешно, аз го намирам също така смешно и докато се смея сама, а не пред госта си е лично и само мой проблем. Такъв гост, не се интересува от това дали плащате данъци в/у бакшиша, достатъчно възпитан е за да не гледа в паницата на сервитьора, а в джоба му обикновено има повече от 2 лева и за него не представлява проблем да закръгли сметката.
      Напоследък най-смешни са румънците и са показно за гости без всякаква представа от хотелска култура ,ръсят бакшиши без да е нужно, капризничат за неща, които никой, никъде не им е обещавал,че ще получат, опитват се да "бягат" без да си платят сметките, някой дори и успяват...Подобно е положението и сред българските гости, с малката разлика,че българинът смята,че е цар на света и всички са му длъжни за нещо, аз, че съм обслужващ персонал и съм му длъжна е ясно,но българинът смята,че всички останали гости са му подчинени и длъжници, смехория е голяма.
  И да в България сервитьорите работят за бакшиш, защото така са решили работодателите при положение,че им плащат по 500лв заплата. Тук всеки може да стане сервитьор, представям си какво биха казали моите учители за тях.... , Бакшишът се оставя с удоволствие, благодарност и усмивка, ако не ви се е случвало да оставяте бакшиш по горепосоченият начин, просто сте били лошо обслужени.
  Мен са ме търсили едни холандци (народ, пословично стиснат по принцип) в последния ден на престоя си за да ми дадат "дължимия" ,според тях бакшиш.И не, не е нормално да им гледате в канчето, а  съдейки по неадекватните им постове, някой хора  май наистина не са стъпвали в ресторант, жалко за тях.

 

Последна редакция: вт, 15 юни 2010, 20:00 от Муцунаta

# 137
  • Монреал
  • Мнения: 1 469
Трейси, Малката Ида, заплатата на сервитьорите се формира база плюс бакшиш. Така си е прието – навсякъде по света. Ако някой не мисли, че трябва да остави бакшиш тогава да отиде в заведение на самообслужване. Не виждам защо искате да ви обслужат, но не си плащате за услугата. Естествено, че бакшишът ще зависи от това, дали клиента е доволен или не, той е един вид благодарност и по преценка.

Харесва ми поста на Муцуната.

# 138
  • Мнения: 904
Муцунка, поста ти е   bouquet .

# 139
  • Мнения: 4 785
Муцунаta - много хубав пост!

За това казах, че е смешно, вместо ние като хотел да се извиняваме за технически проблем, той ми хвърля 50 лева, щото голяма работа сме свършили  Laughing Няма как да не ми стане смешно!

А за румънците - много точно определение, на нас също са ни бягали без да платят, едни сме ги спирали на границата, но най-фрапиращ случай беше когато едно румънско семейство от 4 души резервира апартамент...до тук чудесно нали? Само дето се изтресоха около 12-13 души (хлапета и възрастни), един през друг се заобясняваха как еди кои са с резервация, ама те си тръгват, на тяхно място ще останат еди кои си, после те казват, че и те тръгват, ама остават други двама... докопах се до 2 паспорта, на ден втори камериерката установи, че в апартамента ни са настанени точно 9 човека... естествено платили за 2. Разправях се аз с тях, тръгнаха си, обаче отнесоха каквото са могли от стаята  #Crazy Бакшиш ли да чакаш от такива...тц!

# 140
  • Мнения: 3 216
Това, че бакшиша е само за сервитьора изобщо не е така. Преценка на управлението е дали ще е само за сървиса или за целия персонал. В по-добрите заведения е втория варинат- дели се между всички( има разлика в % съотношение), това е начин на мотивация.

И въобще не разбирам какъв е проблема в бакшиша ???

Повярвайте има хора, които са родени за това, не само ще ви измъкнат парите от джоба, ами ще си ги дадете с кеф- и точно тия хора изкарват в пъти повече пари от заплата на средния работник, на много хора съм разказвала и не са ми вярвали, но е факт !

Сервитьорската работа е силно подценявана у нас (знам защо е така). Това е чиста псхилогоия, компетентност и желание.
Един персонал, който може да работи добре инвестира в себе си, ходи на обучения, сравнява си часовника. Ето защо е нормално и да е по-добре заплатен. Не може да стоим в махленската кръчма, да пием бира за 1 лв и да очкаваме да ни я сервират с платняна салфетка ?!

За това и по-добрия тип сървис печели повече- било то и бакшиш , и ще го спечели така,че хич няма да се зачудите заслужава ли го или не- сами ще го дадете  Hug

# 141
  • Мнения: 904
Имах един шеф навремето и казваше "Барманите и сервитьорите са аристокрацията на работническата класа",това разбира се е валидно за добрите такива и е наистина така.

# 142
  • Мнения: 3 216
По принцип като оставяте ненормално висок бакшиш буквално ставате за смях... просто знам от първа ръка за какво иде реч "Мале скива ли го тоя/тая ненормалната къв бакшиш остави?! Хахаххах, хлопа му/й нещо, баси смеха" и тем подобни. Не че не се радват на бакшиша си от 10 лева за сметка от 5 например, но действително е смешно!

До сега сервитьорите винаги са реагирали така, камериерка е слизала специално да ми се похвали и с присмех да отбележи колко луди хора има..тъй че... иначе с кеф си прибра бакшиша, ама нали...

На мен лично са ми хвърляли на рецепция 50 лева от горе, за... нищо! Беше се повредила топлата вода, обадих се на техник, след 15 минути имаха такава, слезе един мутроподобен и ми ги хвърли за мерси... еми смешно ми стана, много смешно!


Подобно отношени и разговори и епитети между персонала са грешка на Управлението - това е недопустимо отношение към клиента !!!  Shocked  И изобщо не е за хвалба  ooooh!

# 143
  • Мнения: 142
Това, че бакшиша е само за сервитьора изобщо не е така. Преценка на управлението е дали ще е само за сървиса или за целия персонал. В по-добрите заведения е втория варинат- дели се между всички( има разлика в % съотношение), това е начин на мотивация.

И въобще не разбирам какъв е проблема в бакшиша ???

Повярвайте има хора, които са родени за това, не само ще ви измъкнат парите от джоба, ами ще си ги дадете с кеф- и точно тия хора изкарват в пъти повече пари от заплата на средния работник, на много хора съм разказвала и не са ми вярвали, но е факт !

Сервитьорската работа е силно подценявана у нас (знам защо е така). Това е чиста псхилогоия, компетентност и желание.
Един персонал, който може да работи добре инвестира в себе си, ходи на обучения, сравнява си часовника. Ето защо е нормално и да е по-добре заплатен. Не може да стоим в махленската кръчма, да пием бира за 1 лв и да очкаваме да ни я сервират с платняна салфетка ?!

За това и по-добрия тип сървис печели повече- било то и бакшиш , и ще го спечели така,че хич няма да се зачудите заслужава ли го или не- сами ще го дадете  Hug

Супер си го казала  Hug И в Щатите се печелят доста пари. Прятелите ми, които го работеха, караха на 2 различни места смени от по 4 часа и казваха, че минималният бакшиш за смяна е бил 300$. Накрая на сезона си тръганаха с чисти 20 000 евро(сезонът е 4 месеца). Но не всеки е способен да го направи. Трябва от вътре да ти идва, защото там сервитьорството не е само сервиране. Трябва да имаш подход към хората, да ги предразположиш, просто както са казали и по-нагоре- отработени психолози.

# 144
  • Мнения: 3 677



Подобно отношени и разговори и епитети между персонала са грешка на Управлението - това е недопустимо отношение към клиента !!!  Shocked  И изобщо не е за хвалба  ooooh!

  Е, хайде сега..Вие в хотел не сте ли работила? Ако, да то би трябвало да ви е ясно,че често персонала си говори так по между си и не виждам как управлението ще ги спре,ако не присъства. Не искам да обобщавам, но камериерките имат изключително "колоритен" речник ,а и доста от т.наречените сервитьори, на всички ни е ясно,че за подобни професии не е изискване да си с 2 висши, нали?
      За един рецепционист е важно да е в супер отношения  с останалия персонал, особено с камериерките, та нали когато детето на гостите оповръща стаята ще поискат от рецепциониста да "направи нещо"!! Е какво прави той?  Вика камериерката, ако тя обаче реши,че  рецепционистката е надута пуйка, ще и каже, че  е много заета и просто ще я накара да чака дъъъълго...Естествено гостите не ги е грижа за вътрешните проблеми и го отнася рецепция, а и все пак те са отговорните в случая..
 Винаги съм смятала,че е по-добре да им влизам в тона отколкото да се хващам за главата от бисерите им, нямам време за пляскане по челото  и възмута просто, нали разбирате?
  И друг случай, значи един мой френски колега с,който работихме заедно, напусна и отвори кафе на  плажната ивица  в Кан, нищо особено, просто кафе-бар с 60 места вътре и 60 вън, що годе добре обзаведен, но пък с големи претенции. Отидохме му в отпуската на гости да го видим, а той реве,че няма оборот, но пък и не иска да облсужва "просяци" и "разпасни гащници", както сам се изрази...Нещеш ли обаче, точно тогава двама, отговарящи точно на описанието му мъже се спират пред заведението и почесвайки се по ,неизмитите си коси се чудят дали да влязат...Той се обръща към мен и ми казва -Ето,точно такива просяци не искам да ми влизат в заведението!!! Как да ги спра?!?!?! аз ги позагледах по-обстойно и какво да видя!!! Ами,че това бяха БОНО и барабаниста на U2 !!!
     Колегата веднага смени две бои, отиде до тях и ги покани да влязата, те не влязоха, а заведението още няколко месеца не вървеше, докато един хубав ден самият сър Елтън Джон не влязъл да пие кафе там, от тогава насам върви та не се е спряло..
Та мисълта ми е,всички дори и най-успелите сервитьори си имат техен "жаргон" и говорят по между си както си решат, това не ги прави по-лоши професионалисти..

# 145
  • Мнения: 3 216

Та мисълта ми е,всички дори и най-успелите сервитьори си имат техен "жаргон" и говорят по между си както си решат, това не ги прави по-лоши професионалисти..

Моля ?! Жаргон всеки има ! В този бранш е цветущ. Но това не е оправдание.
 Да си чувала за конфиденциалност или за правилиник за работа ??? В повечето изрично се забранява на територията на заведението/хотела да се коментират клентите- външния им вид, сметката им, с кой са яли, с кой са спали  и т.н. Я си представи ,че зад гърба на камериерката стои въпросния клиент ?! Пак казвам- това е недопустимо, като си тръгне от работа да си говори с който каквото си иска - но в работно време , на работното място клиента трябва да получава само уважение ! 

# 146
  • Мнения: 3 677
  Моля, успокойте се малко, не ми задавайте отговори и се въздържайте от използването на толкова препинателни знаци,защото оставям с впечатлението,че ми крещите!
  Договори съм подписвала достатъчно, особено с клауза "конфиденциалност", имайки предвид местата на които съм работила. Но Вие май падате от небето , нали не си мислите,сериозно ,че по нашето черноморие това се спазва, ако ДА, кажете ми къде точно?? Знам им и заплатите (също така забранени за обсъждане) и на гостите кирливите ризи и неща,които никак не искам и да знам.
  Как точно един управител на хотел с персонал 400 души и облсужващ 630 стаи ( това са около 2000 гости при пълна заетост)  може да спре хората си да обсъждат? Това с подписването на договори с конфиденциалност за нашите курорти е доказано,че не помага.Или Вие сте  чула  до сега да е бил уволнен,някой понеже е обсъждал гостите ?
 Няма нужда да ми се карате на мен, това е действителността ТУК, както вече казах, работила съм повече години навън отколкото в България и то в "гурме" ресторанти, където се сервират ,нечувани блюда, на изискана публика,  е и там го има това, колкото и на Вас да не ви харесва. bowuu
   Не смятам да се оправдавам  АЗ за грешките на камериерки и сервитьори, особено като се има предвид ,че не съм на работа в момента и  не отговарям за тях, а също така Ви моля, да ме разграничите от подобни екземпляри!
 

Последна редакция: ср, 16 юни 2010, 14:36 от Муцунаta

# 147
  • Мнения: 3 216
  Моля, успокойте се малко, не ми задавайте отговори и се въздържайте от използването на толкова препинателни знаци,защото оставям с впечатлението,че ми крещите!
  Договори съм подписвала достатъчно, особено с клауза "конфиденциалност", имайки предвид местата на които съм работила. Но Вие май падате от небето , нали не си мислите,сериозно ,че по нашето черноморие това се спазва, ако ДА, кажете ми къде точно?? Знам им и заплатите (също така забранени за обсъждане) и на гостите кирливите ризи и неща,които никак не искам и да знам.
  Как точно един управител на хотел с персонал 400 души и облсужващ 630 стаи ( това са около 2000 гости при пълна заетост)  може да спре хората си да обсъждат? Това с подписването на договори с конфиденциалност за нашите курорти е доказано,че не помага.Или Вие сте  чула  до сега да е бил уволнен,някой понеже е обсъждал гостите ?
Няма нужда да ми се карате на мен, това е действителността ТУК, както вече казах, работила съм повече години навън отколкото в България и то в "гурме" ресторанти, където се сервират ,нечувани неща, на изискана публика,  е и там го има това, колкото и на Вас да не ви харесва. bowuu
   Не смятам да се оправдавам  АЗ за грешките на камериерки и сервитьори, особено като се има предвид ,че не съм на работа в момента и  не отговарям за тях, а също така Ви моля, да ме разграничите от подобни екземпляри!
 

Да знаеш е едно, да коментираш е друго .

Това си е проблем на Управителя, или на този, който го е наел

Не се карам на никогоPeace Коментарите ,споменати по- горе са обидни за всеки един бъдещ клиент. За това е добре да не се хвалите с нещо подбно.
Ако ще и при Фернан Адриа да си работила ( което би било похвално) това не е оправдание за подобни коментари( без значение дали при чичо Петьо или при испанеца).

Веднага Ви разграничавам.

# 148
  • Мнения: 3 677

Веднага Ви разграничавам.


   Значи всичко е ОК !

   Феран Адриа не го познавам, но миналата година посетих tapas-bara, на неговия брат в Барселона- "Inopia" , персоналът изглеждаше зашеметяващо, а "униформите" им бяха с марка Hugo Boss . Цените бяха  ниски, горещо го препоръчвам,ако посещавате скоро Барселона!

# 149
  • Мнения: 3 216

   Феран Адриа не го познавам, но миналата година посетих tapas-bara, на неговия брат в Барселона- "Inopia" , персоналът изглеждаше зашеметяващо, а "униформите" им бяха с марка Hugo Boss . Цените бяха  ниски, горещо го препоръчвам,ако посещавате скоро Барселона!

Много благодаря за препоръката. При все, че честно казано не се впечатлявам от подобни "униформи " , ако ще се яде нещо интересно бих опитала.
А и едва ли скоро ще посетя пак Испания, в момента си мечтая да стигна поне хижа Здравец това лято  Confused

Общи условия

Активация на акаунт