За бакшишите

  • 22 972
  • 232
  •   1
Отговори
# 150
  • Мнения: 4 785
kremena, ти как точно смяташ да спреш коментарите на персонала - моля да ми отговориш на въпроса  ooooh! Защото това не са 5 човека, дето да съм им зад гърба винаги  Stop Просто казвам факт, че прекомерно и необосновано високите бакшиши не оставят впечатлението, дето се цели, ако толкова не може да го схванеш, то това си е лично твой проблем  Tired

Проблем на Управителя и този който ги е наел? Че какъв подбор трябва да се направи на камериерки и пиколи за ресторант - да не си въобразяваш, че са хиляди висококвалифицирани за едно място?  Rolling Eyes

Коментарите не могат да бъдат спрени, но е факт, че не се събират на раздумка в лобито, та всеки гост да ги чуе, до сега такова нещо не ми се е случвало - гост да чуе коментар за себе си от обслужващия персонал, това е достатъчно, другото може да се стопира, ако ти от позицията си на голям професионалист успееш да ми обясниш как?

# 151
  • Мнения: 3 216
kremena, ти как точно смяташ да спреш коментарите на персонала - моля да ми отговориш на въпроса  ooooh! Защото това не са 5 човека, дето да съм им зад гърба винаги  Stop Просто казвам факт, че прекомерно и необосновано високите бакшиши не оставят впечатлението, дето се цели, ако толкова не може да го схванеш, то това си е лично твой проблем  Tired

Проблем на Управителя и този който ги е наел? Че какъв подбор трябва да се направи на камериерки и пиколи за ресторант - да не си въобразяваш, че са хиляди висококвалифицирани за едно място?  Rolling Eyes

Коментарите не могат да бъдат спрени, но е факт, че не се събират на раздумка в лобито, та всеки гост да ги чуе, до сега такова нещо не ми се е случвало - гост да чуе коментар за себе си от обслужващия персонал, това е достатъчно, другото може да се стопира, ако ти от позицията си на голям професионалист успееш да ми обясниш как?

Да не остана неправилно разбрана- аз имах предвид това,че персонала коментира клиентите/гостите, а не големия бакшиш- като стана вьпрос за него, не съм видяла никой , койт се отказал от  бакшиш, пък бил той и голям, не виждам какво му е смешното- на всички е ясно какво цели прекомерния бакшиш-показност.
Пак питам : кое е смешното ?
Относо това как могат да се спрат коментарите - съмнявам се,че ще могат на 100 %, но трябва да бъдат сведени до минимум- а за това си има начини- въпрос на подбор, политика на управление и т.н. ( има и "непопулярни начини").
Напълно съм наясно , че добре квалифицираните се твърде малко.
Бива и на раздумка да седнат, но пак ще попитам : Какво ще се случи, ако клиента чуе коментара ? Какъв е смисъла да се коментира тогава ?

Не разбрах къде в постовете ми видя твърдението , че съм голям професионалист ? Ще помоля да покажаш ,за да го изтрия- не искам да подвеждам никого.

# 152
  • Мнения: 6 929
Просто казвам факт, че прекомерно и необосновано високите бакшиши не оставят впечатлението, дето се цели

Тук пословично големите бакшиши се оставят от руснаци, но изобщо не са желани и уважавани клиенти, а на тях се гледа като на простаци и мафиоти, които не си знаят парите.

# 153
  • Варна
  • Мнения: 1 383
Бакшиш не се оставя, за да направиш впечатление, а да оцениш старанието и отношението. Затова има и етикет, който определя оставянето на бакшиш - къде, как и колко.

# 154
  • Мнения: 4 785

Относо това как могат да се спрат коментарите - съмнявам се,че ще могат на 100 %, но трябва да бъдат сведени до минимум- а за това си има начини- въпрос на подбор, политика на управление и т.н. ( има и "непопулярни начини").

 Laughing Може ли да ми предложиш конкретна мярка или мерки, а не заучени фрази, дето във всеки посредствен учебник по "Мениджмънт" са написани, просто защото звучат добре... Ако не ми предложиш работеща схема, то приемам, че идея си нямаш как да се спре това и просто си лаем със следобедното кафе... Confused

Бакшиш не се оставя, за да направиш впечатление, а да оцениш старанието и отношението. Затова има и етикет, който определя оставянето на бакшиш - къде, как и колко.

Точно така  Peace А колкото и да е добро обслужването, то не може бакшиша да е 10 пъти по-голям от стойността на услугата и всичко да е наред... Затова твърдя, че както липсата на бакшиш при добро обслужване, така и прекалено високия са еднакво неприемливи.

# 155
  • Мнения: 3 216


 Laughing Може ли да ми предложиш конкретна мярка или мерки, а не заучени фрази, дето във всеки посредствен учебник по "Мениджмънт" са написани, просто защото звучат добре... Ако не ми предложиш работеща схема, то приемам, че идея си нямаш как да се спре това и просто си лаем със следобедното кафе... Confused



Ще го напраправя, когато и ти отговориш на горепоставените от мен въпроси .

# 156
  • Мнения: 4 785
Пак питам : кое е смешното ?

Смешното е, че такъв голям бакшиш, надвишаващ в пъти услугата почти винаги е даден с желание да се покаже колко сме заможни - предимно се прави от българи, както искаш го приемай. Едно е германеца да остави 20 евро на рецепция на заминаване, но това е за многото услуги, които са свършени по време на почивката му, а не оставя по 20 евро всеки път... капиш? Та, когато ми хвърлят 50 лева, че съм се  обадила на техник, освен насмешка не знам какво може да предизвика...възхита може би, колко е заможен клиента... може, но поне аз не съм видяла да се приемат така нещата от персонала, може би само в очите на даващия.  Peace Това не е проява на любезност от моя страна, проява на любезност е, когато съм пращала пиколо със служебна кола да купи цигари от денонощен магазин - тогава поляци му дадоха 5 лева, които пиколото оцени като напълно достатъчен бакшиш за 4 минути работа... Толкова струваха и цигарите. 50 лева щяха да са абсурдни и вероятно отново щяха да бъдат оценени като "ненормална работа", макар че повече ще се изкефи на 50-те лева, логично. Надявам се да съм изчерпателна по тази част, че почнах да се повтарям.

Цитат
Бива и на раздумка да седнат, но пак ще попитам : Какво ще се случи, ако клиента чуе коментара ? Какъв е смисъла да се коментира тогава ?

Клиентът няма как да чуе такъв коментар, защото персоналът е запознат с действията, които ще се предприемат при такава случка, които никак няма да са леки. Понеже няма как да ги накараме да мълчат, то те са предупредени, че ако толкова им се коментира това се прави по камериерските офиси, по бекофисите и извън работно време. Там където клиентът няма как да ги чуе, до сега не се е случвало, не съм чувала и коментари по фоайе, стаи докато се почистват, коридори и т.н., затова смятам, че се спазва, още повече, че подобна случка не се е случвала, но не сме успели да ги спрем да коментират... затова ми е интересно твоите мерки, ама много, много интересно.

Цитат
Не разбрах къде в постовете ми видя твърдението , че съм голям професионалист ?

Никъде черно на бяло, просто няколко пъти натърти, че това е въпрос на управление, че само липсата му може да е причина за този "феномен", от друга страна оставам с впечатлението, че знаеш как може да стане това, та си направих извод, че само един професионалист може да знае как  Peace Мои си разсъждения.

# 157
  • Мнения: 3 677
     В един от хотелите на Сл. Бряг, F&B управителят наказваше, провинили се сервитьори като временно ги понижаваше  от бригадир (примерно) в пиколи    ,на други места имаше парични глоби, но нека някой по-запознат да каже, дали това вобще е законно??   Имаше и случай в,който  собствениците обвиниха един F&B в кражба, след като те самите бяха манипулирали компютъра и го уволниха дисциплинарно Outta Joint ...Той ги осъди и спечели, но не е там работата
  Това по въпроса с "непопулярните мерки" .
  Иначе споделям мнението на •ºtreisyº•

# 158
  • Мнения: 4 785
     В един от хотелите на Сл. Бряг, F&B управителят наказваше, провинили се сервитьори като временно ги понижаваше  от бригадир (примерно) в пиколи    ,на други места имаше парични глоби, но нека някой по-запознат да каже, дали това вобще е законно??   Имаше и случай в,който  собствениците обвиниха един F&B в кражба, след като те самите бяха манипулирали компютъра и го уволниха дисциплинарно Outta Joint ...Той ги осъди и спечели, но не е там работата

Това ми е мисълта, ако започна да ги глобявам, то в един момент тия хора ще си дадат сметка, че хич не им изнася да работят, след като заплатата отива в глоби, от друга страна гоненето като "лов на вещици" абсолютно убива екипа, почват едни сплетни и раздори, па не го казах аз първа, Пенка беше! Почват едни караници камериерки-рецепция-сервитьори, което направо убива работата на хотела на 100%, възможността да  да останеш без камериерки/пиколи/сервитьори в активен сезон, мен ме кара да получавам конвулсии...

Мисля че като сме поговорили човешки и съм им разяснила последиците за хотела, при такава случка, както и че сме безкомпромисни, дава ефект, в крайна сметка не са дебили да не ме разберат, но почнем ли с гоненето и глобяването, без предните обяснения, смятам, че голям проблем става!

# 159
  • София
  • Мнения: 367
Аз наистина не виждам за какво спорите.Обсъждането на клиенти е също толкова нормално, колкото това да се приберете вкъщи и да разкажете на мъжа си как ви е минал деня, с какви клиенти сте се сблъскали, какво ви е направило впечатление.Казвам това с уговорката, ако се обсъжда някаква случка, то да е на място където не се чува, тихо, в кухнята, навън, няма значение къде, важното е разговора да не стане достояние на останалите клиенти на хотела/ресторанта и т.н.Свят шарен, понякога работата с хора е доста динамична, изобилства от интересни случки, къде смешни, къде тъжни, и ако аз реша да се възутя от възпитанието на някой, не виждам къде е проблема.НО без това да е на всеослушание, разбира се.
Това ми напомня, как веднъж в магазин за обувки, продавач-консултантките се присмиваха на току що излязла от магазина клиентка, която имала огромни, дебели стъпала ( тук ще си спестя епитетите, които използваха, грозна работа), и същата тази клиентка настоявала за 36ти номер, като според продавачките очевидно носела 40ти, колко била тъпа, ала бала.Ето това е отвратително.И заслужава най-малкото глоба или уволнение.
Разбира се, винаги има риск, някой да те чуе.Затова е добре подобни коментари кой колко бакшиш оставя, колко е смешен и т.н да се ограничат до минимум.Но това е доста трудно, ако питате мен.Просто персонала трябва да е запознат, че има санкции при такова поведение, незнам...

За бакшиша- оставям около 10-20%, както повечето от вас, ако ми е харесало обслужването.Понякога обслужването не ми харесва, но виждам че девойката е с желание, любезна, просто няма опит-пак оставям.
Преди няколко години, когато все още беше разрешено слагането на процент сервиз в сметката, пък беше доста смешно.Има 8% сервиз, клиента виждайки това, мисли че това всъщност е бакшиша на сервитьора.И плаща точно.Да, обаче заплатата на персонала, която шефа е определил е точно 8% от оборота( този процент се дели между сервитьорите, които са на смяна).Така в един момент, се получава, че клиентите ти плащат заплатата, и дори бакшиш не оставят, защото в крайна сметка са си платили тези 8 процента, добавени в сметката.Не знам дали ме разбрахте, но беше абсурдно.
Работила съм 3-4 години като сервитьорка, не мога да се оплача, за студентка разполагах с доста добри пари.Но не мога да кажа, че са били незаслужени.Тичането е много, 12часови смени, не е леко.Е да, коя работа е лека, и аз искам положението в страната ни да не е такова и лекари, учители и т.н да взимат големи заплати, наистина парадокс е една 19годишна сервитьорка да получава 5 пъти колкото една учителка примерно, но пак казвам работата не е лека, не е за всеки, прието е да се дава бакшиш, това са основните приходи за тази професия.Така че не виждам за какво изобщо се спори  Wink

извинете ме, доста дълго стана...

# 160
  • Мнения: 3 216

Значи на германеца парите са едно, а на българина са друго?!Няма никакво значение под какъв предлог и с какава цел ги е оставил- коментарите и най-вече присмеха на персонала са липса на уважение към клиента !

Разбрах от разясненията ти,че няма проблеми да се присмиваме на клиентите стига те да не разбират за това.Дано правилно съм разбрала.

Няма как да го видиш черно на бяло, защото никъде не съм и намеквал за подобно нещо, и си права- НЕ е само въпрос на управление, вьпрос и на възпитание е.

Методите са много, както споменах. Нямат нищо общо с учебника, поне аз не съм чела такъв.
По-горе са изброени доста от тях- предупреждения, глоби, тип мотивация ,лично за мен е особено важен подбора.И пак казвам няма как това нещо да изчезне на 100 %, но трябва да е сведено до минимум. А като си тръгнат от работа да си говорят у тях каквото си искат. На работа- няма как. Някъде назад в темата някой се оплакваше какги гледала сервитьорката- ей за това говоря- подобно поведение, коментари и т.н как биха Ви накарали Вас да се почувствате? Подобни кометари настройват персонала,изграждат се предубеждения, това е предпоставка запо-нататъшни издънки.
Какво значи да ги глобяваш до безкрай. Един човек ,ако не разбира това, което му говориш или грешката е в теб или той никога няма и да разбере- ако ти държиш на нещо то този човек няма място там.
И гоненето и дебненето не е вариант-влага се излишна енергия, губиш време в глупости.
Разбира се, всичко това е при " идеални обстоятелства",има изключения.

Лично на мен ми стана странно ,че приемате такива кометари за нормални.

По-горе примера с обувките- ами поставете се на мястото на клиента, който без да иска е чул всичко това- няма ли да си направите изводи за магазина . Същото е и с другото.

Александра- относно 8-те процента- нали наистина не мислиш ,че и без тези 8 % не клиента ,а някой друг плаща заплатата на сервитьора? Ако са ги махнали , то веднага са сложени в цената на предлагания асортимент.Хора ,не се заблуждавайте.

Темата ми е много интересна, признавам си.

За последно ще кажа- Бакшиша е по желание. На сервитьора/готвача/бармана се оставя бакшиш,за това , че се е постарал повече от това което му влиза в трудовата характеристика,за това, че на всяко ваше ах и ох е откликнал( нещо което няма д аполучите на касата за ток примерно ),затова че е задоволил всичките ви претенции ( я да видим дали ако решите да не платите тока,защото примерно са го спрели и са го пуснали след 3 часа, касиерката ще ви  влезе в положение и ще ви остави да си ходите по живо по здраво?). Ето  за това е нормално обслужващия персонал да получава бакшиш. Не сравнявайте тази работа с учители и др. професии, които са зел заплатени. Ако на някой му стиска нека се опита да поработи поне един месец и пак да пише тук.

Хубава вечер на всички Hug

# 161
  • Мнения: 3 677
        И ти си права kremena , подбор, подбор и пак подбор! Проблемът е кой точно куц кон от всичките куци  да избереш...Трагедията с кадрите по черноморието е голяма не само в сървиз, така е и в кухнята, така е и на рецепция, така е и в хаускиипинг и т.н.  На последната ми месторабота към хотел ,който беше част от известна, испанска верига,  сервитьорчетата като си вземеха заплатката и изчезваха с дни, кой по  дискотеки, кой на село при мама ,а през това време в ресторанта 600 души чакат да бъдат обслужени по стандартите на съответната хотелска верига, същият този стандарт те са получавали и в Испания, Гърция и още няколко страни където веригата има хотели. В България обаче с подобен персонал не може да поддържаш стандарт, няма начин просто.
    Налагало се е в този така, престижен хотел самият му мениджър да сервира закуската на гостите, понеже сервитьорите са се успали след пиянска вечер по заведенията на курорта..Е как се работи с такива хора? Не може да наказваш кой знае колко,  нали ще ти теглят една ,ще си върнат униформата и ще си тръгнат?    Както останалият персонал, така и управителят ,така и гостите, всички сме правени на луди от точно такива некадърници, държат ни в напрежение цял сезон, излагат ни, а ако им затегнеш коланите и напускат.  Няма как да се обслужват хиляди души с 30 сервитьора и в един момент се оказва,че не на тях им трябва толкова работата, а работата има нужда от тях и си траеш и си ги коткаш и не ми се говори просто. Добре,че не съм там вече  Sick

Последна редакция: чт, 17 юни 2010, 00:23 от Муцунаta

# 162
  • София
  • Мнения: 367

Лично на мен ми стана странно ,че приемате такива кометари за нормални.

Темата е интересна, разбирам те, но като човек, работил това, имам представа каква е реалността.Трудно се ограничават, трудно самите собственици разбират за подобно поведение, да не говорим за случаите, когато го толерират.Как да кажа, неизбежно е, тук всичко опира до възпитание,да.В един идеален свят всички са търпеливи, възпитани и усмихнати.Казваш подбор, да, ако може да се направи качествен подбор всичко е ок.Ама преполагам си запозната колко е трудно това при сервитьорите.Затова казах, че горе долу възприемам този вид коментари, когато са умерени, тихо и съвсем човешки споделени.Утопично е да се смята, че в заведение например с 50 човека персонал никой никога няма да се изпусне и да сподели за нещо, пък ако щеш и присмее, ами случва се, важното е да не е практика, да има санкции ако се превърне в такава и изобщо да не се толерира такова поведение.
Не ми се връща назад да чета трейси, ама нали не си представяш, че в нейния случай, са застанали 20 човека на рецепцията и се подиграват шумно на човека, оставил 50 лв.Едва ли...
Темата доста се измести, но трагично е положението по родните заведения, за съжаление...Лошото е че е трагично и от двете страни-нито масовия клиент е възпитан, нито обслужващия персонал.Има и добри места, ама са на изчезване.





# 163
  • Мнения: 3 216
        И ти си права kremena , подбор, подбор и пак подбор! Проблемът е кой точно куц кон от всичките куци  да избереш...Трагедията с кадрите по черноморието е голяма не само в сървиз, така е и в кухнята, така е и на рецепция, така е и в хаускиипинг и т.н. 

Абсолютно си права тук. Но няма как да очкаваш добър сервитьор/ готва и т.н  да дойде там и да работи за 500-600 лв, добрите такива взимат *2 . А засъжаление такива заплати се дават- не знам за въпросния хотел, говоря по принцип.  Липсата на кадри е факт.

# 164
  • Мнения: 4 785
kremena пак нищо съществено не каза, пак приказки от 1001 нощ, ти когато успееш с тези приказки да дисциплинираш всичкия персонал на един хотел/заведение, лично ще ти кажа евала, а и не само, ще си кадър заслужаващ голямо възнаграждение, но лично от моя гледна точка нямаш ни най-малка идея, как може да стане това... така че приемам лафа на следобедното кафе и нищо по сериозно, прекратявам спора по въпроса, абсолютно неградивен е, иначе мога да седна да ти обясня всяка една твоя "мярка" до какво точно води - не и до това, което се надяваш, но наистина няма смисъл  Peace

Общи условия

Активация на акаунт