Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Петокласници сме ние и от учене не се боиме! тема № 31

  • 46 296
  • 741
  •   1
Отговори
  • София
  • Мнения: 6 210
Заповядайте   bouquet.
Ако имате идеи за интересни линкове, публикувайте ги, а аз ще ги добавя по-късно   bouquet.

Тема № 30.
Тема № 29, а в първия пост авторката е дала линкове и към по-предишните.

Списък с препоръчителна литература (с благодарности към dara)
1. Български народни приказки;
2. Български народни предания и легенди;
3. Български народни песни;
4. Приказки за Хитър Петър;
5. Приказки от цял свят;
6. Ромски, турски, арменски, еврейски приказки;
7. Предания и легенди на народите;
8. Старогръцки митове и легенди;
9. Ангел Каралийчев - Приказен свят;
10. Асен Босев - Приказки;
11. Георги Райчев - Чудното огледало;
12. Елин Пелин - Приказки;
13. Лозинка Йорданова - Българска народна митология;
14. Николай Райнов - Български вълшебни приказки;
15. Ран Босилек - Приказки;
16. Андерсен - Приказки;
17. Братя Грим - Приказки;
18. Шарл Перо - Приказки;
19. Ерих Кестнер - Приказки; /тук аз купих Ерих Кестнер разказва - Тил Ойленшпигел, Мюнхаузен, Дон Кихот, Гражданите на Шилда, Пътешествията на Гъливер. Оказа се много добър избор, защото романите вече ги беше чела, а приказки не ми се даваха повече/
20. Е.Т.А. Хофман - Приказки;
21. Бранислав Нушич - Автобиография;
22. Виктор Юго - Клетниците;
23. Даниел Дефо - Робинзон Крузо;
24. Едмондо де Амичис - Сърце;
25. Р.Л. Стивънсън - Островът на съкровищата;
26. Х.Б. Стоу - Чичо Томовата колиба.

Последна редакция: пт, 09 сеп 2011, 11:27 от kopche

# 1
  • Мнения: 2 037
Вени, благодаря за темата!
Успех на всички, на които предстоят изпити!

# 2
  • Мнения: 266
Да се запиша и аз , вече ще следя редовно темата  Grinning

# 3
  • Русе
  • Мнения: 479
Благодаря за темата!
Дано само хубави новини да има споделени тук!

# 4
  • Мнения: 2 401
Гледам, че май ще се разписвате в следващите няколко страници, та да взема да напиша нещо.
Стана ми интересно за препоръчаните религиозни четива в списъците. Имате ли  всички такива?

# 5
  • някъде ... тук ...
  • Мнения: 7 792
У нас няма. Ще видим дали изобщо ще ги търся.
Имаме древногръцката митология май само...
Радо не ще да чете повечето приказки, защото ги бил знаел ooooh!

# 6
  • Мнения: 1 088
И ние имаме една библия за деца. Не мисля, че е религиозно четиво, по-скоро за обща култура Simple Smile
Виж прави ми впечатление, че продължаваме с приказките - безумна работа е това, кое дете на 11 г. ще чете приказки! Пак по-добре соц четивата които на нас даваха, но има много хубави книжки , които могат да запалят някакво желание за четене(Карл Май вземете напр.).. не виждам какви качества толкова има в приказките.

# 7
  • дядовата ръкавичка
  • Мнения: 3 858
И ние вече имаме списък. Класната явно е извадила произведенията от учебника на Просвета - много митове и легенди, също и библия за деца. Нищо лошо не виждам,  добре да се прочетат за обща култура. Имаме прекрасна книга с митове и легенди  от цял свят,  не помня точното име. Чела съм я на децата преди години, много ни хареса,  изключително красиви легенди.
На мен пък ми стана странно следното: в списъка има фолклорни песни, фолклорни приказки, фолклорни легенди .... Някой може ли да ми обясни каква е разликата между фолклорни и народни приказки  newsm78

# 8
  • някъде ... тук ...
  • Мнения: 7 792
за мен е едно и също.
сега порових в Гугъл. попаднах на това. в текста пише "...Фолклорна (да се има предвид, че определението "народна" е синоним на "фолклорна") е онази приказка, която е създадена от народа и съществува в естественото си некнижовно функционално битие..."

# 9
  • Мнения: 8 999
Приказките имат много добри качества, ама на единадесетгодишни почти тийнейджъри, с наболи космаци и разбунени хормони, е малко ... хм, неадекватно да поднасяш "Котаракът в чизми" и "Грозното патенце". Това би било по-подходящо за първи и втори клас, а тогава пък им бяха дали да четат басни от Езоп!
Някой още в предната тема ме беше попитал дали имам нещо против евреите, арменците и ромите във връзка с моето мнение за включените в списъка легенди и митове на тези народи. Аз срещу арменци, евреи и роми нямам нищо против. Нямам нищо против и тяхната култура, религия и литература. Но имам против подобни текстове да бъдат изучавани /съвсем самоцелно/ от петокласници.
Добре, старогръцките митове и легенди са основа на старогръцката литература, която ще изучават по-късно. Но какво общо имат останалите? Ако учебният план предвижда сравнително изучаване на всички световни религии и митологии, то смятам, че трябва да е организирано по съвсем друга система. С няколко единични притчи от десет култури едва ли ще придобият достатъчно обща култура. Просто в главите им ще се получи някаква адска мешавица от скандинавски, турски, арменски, еврейски, ромски, библейски и старогръцки богове и герои и в крайна сметка, както се случва с целия материал, изучаван в училище, нищо съществено няма да им остане като познание, та дори и само като обща култура. Не може в една година, само с някакви откъслечни текстове да обемат, разберат и разнищят всички световни култури.
Вие имате ли представа що за текстове са това? Защото аз ги изчетох всичките! И съм втрещена.

# 10
  • Мнения: 266
В списъка на дъщеря ми няма библия , а Карл Май й е даден по желание да чете след другите 25 бр. приказки и митологии  Wink

# 11
  • Мнения: 1 088
Вие имате ли представа що за текстове са това? Защото аз ги изчетох всичките! И съм втрещена.
Ами честно казано, аз не мисля да го карам да чете задължителните. Обикновено това кой какво е чел се преглежда в един час наесен. Старогръцките легенди така и така му харесват - ще го накарам да ги изчете и после ще му подбера нещо интересно по мой избор Simple Smile.

# 12
  • Мнения: 2 567
Извинявайте, че се намесвам в темата ви. Случайно реших да я отворя и се зачетох в мнението на baibibi . Абсолютно вярно и точно изказване относно недомислицата свързана с изучаването на толкова много митове и легенди. В 5 клас по литература имах чувството, че децата учат само това. Искаше се от тях да знаят боговете и богините във всяка от изучаваните култури. Имате ли си идея колко са само в гръцката. Трябваше да разказват в подробности за борбите между титаните и олимпийците. Кой на кого е рода и каква. Кой кого родил и какво станало после с него. Кой бог на какво е аджеба бог. Ами тези пък в скандинавската митология. Моята уж почти наизуст ги беше научила, но на контролните често се чудеше за имената точно на тези скандинавски богове.
Беше ужасна каша. Не виждах никакъв смисъл от това упражнение. Не доведе до абсолютно нищо. Следващата година се почнаха нашите си автори и произведения и сега, ако я питам сигурно в главата и са останали само едно две имена и то само от гръцката митология.

# 13
  • Мнения: 2 037
Летисия, вярвам ти, че така е станало. ooooh! Дано нашата учителка да не е подходи по такъв начин, всички имена да им иска.
Аз не виждам какво толкова имате против приказките, моят сега чете "Защо хората имат различен цвят", африкански фолклор, много му е интересно.
Не мога да ги сравня с "Котаракът в чизми".

Има приказки/притчи, които не е лошо и големи хора да попрочетат.

# 14
  • София
  • Мнения: 3 421
Хъм, аз обичам приказки. И сега препоръчвам някои книги на моите деца. Има приказки и за по-големи.
Намерили сме митовете и легендите, имаме и една енциклопедия на Британика - къъдето много леко и най-важното кратко Wink  са поднесени легенди и митове от различни страни.
Сега чете Автобиографията на Б.Нушич и мрънка, че не й е интересна. А аз се заливам от смях с тази книга. Ще я дочете обаче и без това за догодина ще им е в задължителната литература сигурно.

Общи условия

Активация на акаунт