Висше образование

  • 22 620
  • 223
  •   1
Отговори
# 195
  • Мнения: 4 934
По отношение на PISA- направи ми голямо впечатление едно от първите изречения в увода към сборника 'цели да провери доколко децата са пдговени да се справят с реални проблеми в обществото'.. newsm78 цитирах по памет. Ми те не са! Какво ще ги проверяват? Зная, виждам, че учебника е за обем знания, а не за приложения!

# 196
  • Мнения: 2 980
Ами въпросът е доколко подготовката за "реалния живот" се смята за задача на образователната система в дадена страна.

Сериозно, колко от вас, като родители, биха приели радушно идеята в часовете по литература децата да се обучават да попълват гаранционни карти или да си изберат подходящ влак по дадено разписание в часовете по математика? И колко ще се възмутят, че това е умение, което те така и така ще усвоят - от реалния живот - и няма смисъл да се губи време за това в училище?

Не може всяко умение и всяко късче информация, което детето усвоява, да има директно приложение в реалния живот. Мозъчните гънки се развиват и с решаване на абстрактни теореми - пък после вече развитите гънки вършат работа и за бакалски сметки. Но ако се спре само на ниво бакалски сметки, тогава шансовете и за нещо повече да бъдат използвани гънките, стават нулеви.

# 197
  • Мнения: 8 567
Що се отнася до безсмисленото натоварване на децата за възрастта им... погледнете пак класациите по ПИЗА. Няма как да не ви направи впечатление, че за 2009 сред първите три страни по всички показатели са Япония и Южна Корея. Не знам колко информация имате за натовареността на децата в тамошните училища, но мога да ви уверя, че е в пъти по-голяма от тази в българските. За насоченост към самостоятелно мислене пък изобщо да не говорим. Не им пречи, явно.
които са се изказвали по въпроса за народите, които не познават собствената си история...

Зависи какво имаш предвид като натовареност.
Тук децата са натоварени само откъм изисквания.
А когато системата изисква от ученик да знае неща, които тя самата н е предлага като възможност за обучение се минава на вариант "Б".
Курсовете на шестокласниците вече са факт и там, където до миналата година обучаваха само седмокласници, чакам след година-две да чуя и такива за петокласници.

А математиката в средното училище отдавна е спряла на ниво бакалски сметки. Ако не вярваш, отвори един учебник за 5-ти или 6-ти клас и потърси една задача, която да е различна от бакалски сметки.


# 198
  • Мнения: 2 980
Тук децата са натоварени само откъм изисквания.
А когато системата изисква от ученик да знае неща, които тя самата н е предлага като възможност за обучение се минава на вариант "Б".

С това вече съм напълно съгласна. В българските учебни планове, на всички нива, които съм виждала, липсва наистина ясна връзка между преподаван материал, предполагаеми умения, и начини за проверка на тези умения. Да не говорим за това, че често самото преподаване е някаква еклектична смес от традиции, личен опит на учителя и полу-разбиране на нови програмни изисквания и се получават парадокси децата само да се изпитват, вместо и да се обучават. Но за това българската класика вина няма, а и ПИЗА с нищо не може да помогне тук. Към това трябва да се насочат усилията, да се синхронизират изискванията с реалното обучение, а не към гонене на някакви места в някакви състезания... те класациите после сами ще си дойдат. Но не виждам някакъв шанс това скоро да стане, а като познавам и нагласите и разбиранията на сегашния образователен министър... в тоя мандат със сигурност няма и да се започне.

# 199
  • Мнения: 1 479
Няма как да не ви направи впечатление, че за 2009 сред първите три страни по всички показатели са Япония и Южна Корея. Не знам колко информация имате за натовареността на децата в тамошните училища, но мога да ви уверя, че е в пъти по-голяма от тази в българските.
Хайде стига с тези овехтели дебатни преподавателски трикове.
За тези които не знаят ще кажа че Япония, Ю.Корея и источното крайбрежие на Китай са районите с най висок IQ - средно 105, докато за Европа е 100. Второ, отношението към ученето в тези региони е превърнато в своеобразен култ и е съвсем различно от това в Европа и САЩ. Тяхната обществена култура на поведение и дисциплинираност е съвсем друга. Така че база за сравнение за нас е Европа и САЩ а не горепосочените азиятски страни. Защо с тях не сравнявате програмите за основно образование на българчетата ? Лично аз съм сравнявал с няколко европейски страни вкл. и источно европейски членки на ЕС.

Интересно, преди 20-30 години как не бяха безумни списъците? От времето, когато аз четох Йовков и Елин Пелин в края на 80те досега не ми е известно да са публикувани нови, неизвестни техни произведения? "Злак" и "изгора" бяха също толкова архаични думи тогава, колкото и сега. Разликата беше, че тогава като деца бяхме изложени на българско класическо кино и на български народни приказки от малки. Ако на десет знаех що е то комита и какво е байрактар, то беше, защото бях гледала Капитан Петко Войвода - както и всички останали деца. А ако знаех какво е порязаница, нощви и кютук, то е, защото родителите ми четяха приказки от Ангел Каралийчев и ме водеха на екскурзии по възрожденски музеи.
Интересно, как не сте забелязали че точно в тази област нищо не се е променило?
А в други области се промени "изложеното"  - вече не слушаме 80% БЪЛГАРСКА музика в заведенията, българските и руските филми не са 90% , сателитната телевизия не е забранена, западните бестселъри свободно се продават и не са дефицит, има дигитални игри и пр. С една дума западната култура свободно се конфронтира с българскта, която вече не е приоритетна идеологическа политика., така че децата "от малки" имат възможност за избор на информацията която ги интересува. Времето коренно се промени , но списъците останаха почти същите. Именно в това се заключава тази "безумност' на изискванията, която на практика е неизпълнима, с възможностите на средно статистичното българче.

Сега заявете че "крещя' и че ме "съжалявате".  Laughing

Последна редакция: нд, 18 дек 2011, 10:47 от plamenhk

# 200
  • Мнения: 13 101
Тези сравнения ни дават една представа, къде стоим.Но от цялата работа добре би било да се извадят и някакви поуки и нещо да се попромени, а не просто да стоят като статистика.
Нямам нищо против примерно да четат Вазов или Шекспир, но съм против това, че в училище не се обяснява, не се преподава.

Ще дам конкретен пример, тази година дъщеря ми учи Илиада, досега са взели само нея. Наскоро ме помоли за помощ, че не разбира една част от анализа, който им е дала госпожата да прочетат.

Ами повярвайте ми трябваха ми 3 прочита, за да загрея за какво става въпрос в едно едно безкрайно изречение разпростряно на 18 реда, а все пак съм хуманитарист.Плюс 8 термина непознати за нея, които тя съвестно си беше проверила значението.Аз имах един непознат намерихме му значението, но и след като още един час прочитах и размишлявах така и не намерих смисъл в написаното и какво точно се опитва да каже амторката на анализа. Обадихме се на една позната учителка по литература- която директно отсече, а това няма смисъл въобще да се чете-хубаво няма, но вашта учителка го иска - и какво правим.

А  децата навсякъде са натоварени, но тук е въпросът какво стои срещу тази натовареност и как точно се прави и се балансира, нещо което липсва в българското училище.

И имайки предвид, че темата е за висшето образование, макар че аз вмъкнах и следното, въпросът е имали приложимост това образование и нужно ли е в тоя му вид според мен.

# 201
  • Мнения: 4 934
В кой клас се учи Илиада? Спомянм си, че аз я учих в 9-ти и тук-там хващах по нещо.

# 202
  • Мнения: 2 980
Ще дам конкретен пример, тази година дъщеря ми учи Илиада, досега са взели само нея. Наскоро ме помоли за помощ, че не разбира една част от анализа, който им е дала госпожата да прочетат.

Ами повярвайте ми трябваха ми 3 прочита, за да загрея за какво става въпрос в едно едно безкрайно изречение разпростряно на 18 реда, а все пак съм хуманитарист.Плюс 8 термина непознати за нея, които тя съвестно си беше проверила значението.Аз имах един непознат намерихме му значението, но и след като още един час прочитах и размишлявах така и не намерих смисъл в написаното и какво точно се опитва да каже амторката на анализа..

А каква беше ролята и целта на този анализ? Този параграф можеше ли да се пропусне (и евентуално да се обясни на детето, че ето така не се пише и това не е добър начин да предложиш мислите си на публиката  Wink)?

# 203
  • Мнения: 4 934
Да, разумна гледна точка - да ползваме образовнието като отрицателен пример - как да не се правят нещата! Naughty

# 204
  • Мнения: 2 980
Ами част - и то важна - от доброто образование, е именно да се научи детето да прилага критерии за качество. Както към собствената си работа, така и към тази на другите, включително на авторитетите и признатите експерти. Не е изключение това един текст - особено литературен анализ - да е написан напълно непрозрачно и неразбираемо за предполагаемата публика. Не виждам къде е проблемът да се посочи този факт. От положителни примери се учи много, но от правилно поднесени отрицателни примери понякога се научава още повече.

# 205
  • Мнения: 13 101
Дадох само един пример, а такива мога да напиша много за съжаление другото спада в графа единични случаи.

Въпросният анализ е от учебника по литература за 9 клас на издателство Просвета.
Не може да се пропусне просто така, защото напоследък по литература са много модни тестовете с, които проверяват дали децата са учили конкретно нещата от учебника. Въпросите са върху някой конкретен абзац от такъв анализ или текст, като отговорите им са еднакви смислово, но верният обикновено е с точните думички от учебника.

Относно обяснението на госпожата такива няма и не се правят, децата се радват като им влязат студенти, защото поне се стараели нещо да им обяснят.До този момент сме правили само тестове от този тип, класното ще е на есе.Нито е упражнявано, давано е два пъти за домашно и не е проверено.

Та не смятам, че този академичен стил тип преподател-студент е подходящ за средното училище.

А в конкретния случай какъв критерий за качество да приложи детето след като учи това, което му е зададено, а ако учи подборно това ще му се отрази на успеха.


Та Янажар много хубаво и авторитетно говориш, но я го дай това като практическо приложение в ежедневието на един ученик в гимназията, а с такива примери мога да давам до безкрай.

Защото не разбрах къде виждаш ти ролята на учителя и на училището, щом децата трябва да могат да правят описаните от теб неща, ако могат за какво им е училище.
Все пак се предполагам, че там децата отиват да учат, да им се предадат знания, умения и ред други неща.

Та ако в така цитираното от теб добро образование няма място учителя като представител на институцията училище, а той е само в ролята на изпитващ,за какво образование въобще си говорим.

А и не смятам че е нормално текстовете по литература да са написани неразбираемо за учениците и родителите им.

П.С. Та целта на моя анализ е какво да правя с това ежедневие в българската гимназия, с което ми се налага да се сблъсквам.
А и понеже лично ме вълнува въпросчете и емотикончета или наставленията какво мога да пропусна преценявам аз, на теб ако ти харесва чети, критикувай прави каквото искаш, но с използваните от теб изразни средства за мен няма нищо полезно или градивно.

Последна редакция: нд, 18 дек 2011, 19:55 от zari65

# 206
  • Мнения: 292
В Южна Корея децата започват да учат всевъзможни неща от най-ранна възраст. Нямат време за игри. В училище има сериозна дисциплина, гимназиите са разделени на женски и мъжки. Ученете не свършва с училището. Ходи се на курсове, спорт и така до 10, 11 часа вечер. Има приказка " Ако децата ви спят по 4 часа на ден, значи учителите не им дават достатъчно домашни и няма да влязат в желания университет". Най-нормално е да видиш млади гимназисти по чехли и униформи да се прибират от училище и занимални късно вечер. За да влезеш в университет минаваш през интервю. Таксите са много високи. Стипендии и програми има, но изискванията за тях са  Shocked Освен ако не си чужденец. Тогава е по-лесно. А по време на изпити студентите просто спят в библиотеката. Аз трудно издържах на този ритъм и само благодарение на това, че условията за мен бяха малко по-различни ,не бях изритана заради мързел.

# 207
  • Мнения: 2 980
Защото не разбрах къде виждаш ти ролята на учителя и на училището, щом децата трябва да могат да правят описаните от теб неща, ако могат за какво им е училище.
Все пак се предполагам, че там децата отиват да учат, да им се предадат знания, умения и ред други неща.

Та ако в така цитираното от теб добро образование няма място учителя като представител на институцията училище, а той е само в ролята на изпитващ,за какво образование въобще си говорим.

Къде съм написала, че учениците трябва да ги знаят тези неща, без да са обучавани? Написах, че се стига до парадокси децата да не се обучават, а само да се изпитват. На едно мнение сме по въпроса, не разбирам заяждането. Зададох въпрос за текста не защото смятам, че учебниците и помагалата по литература са написани прекрасно, а защото наистина исках да видя как възприемат родителите и учениците информацията, идваща от училище. Явно се възприема като задължителна, с едничка цел да се прочете и научи. Други критерии и цели няма. А би трябвало да има - поне според учебните планове, където е предвидено децата да се учат и да мислят, да критикуват текст и да формират собствена преценка за качество, която след това да използват за собственото си писане. Явно тези моменти се губят. Работа точно на учителите е да ги разяснят и на деца, и на родители (след като сами са ги разбрали, което май не е общият случай) и да ги прилагат. Като приложението би включвало приемане и насърчаване на собствени мисли, не папагалско повтаряне на учебника. Но това не се получава. Разбирам Ви възмущението, не разбирам само защо към мен го насочвате, аз нито преподавам литература на детето Ви, нито съм обучавала вашата учителка. Всъщност това, че влизат студенти, явно значи, че тя е базов учител? Още една скъсана брънка, явно.

# 208
  • Мнения: 4 877
В Южна Корея децата започват да учат всевъзможни неща от най-ранна възраст. Нямат време за игри. В училище има сериозна дисциплина, гимназиите са разделени на женски и мъжки. Ученете не свършва с училището. Ходи се на курсове, спорт и така до 10, 11 часа вечер. Има приказка " Ако децата ви спят по 4 часа на ден, значи учителите не им дават достатъчно домашни и няма да влязат в желания университет". Най-нормално е да видиш млади гимназисти по чехли и униформи да се прибират от училище и занимални късно вечер. За да влезеш в университет минаваш през интервю. Таксите са много високи. Стипендии и програми има, но изискванията за тях са  Shocked Освен ако не си чужденец. Тогава е по-лесно. А по време на изпити студентите просто спят в библиотеката. Аз трудно издържах на този ритъм и само благодарение на това, че условията за мен бяха малко по-различни ,не бях изритана заради мързел.

Уау, колко интересно! Simple Smile Мерси! Разкажи още. Много ми е интересно!

# 209
  • Мнения: 187
Аз чета и се мъча да стигна до някакъв извод за мене си Wink и си мислех: ако имаме комбинация от неработеща образователна система и неправилно функциониращо семейство, то крайния резултат няма да е никак лицеприятен. Всички искаме работеща и ефективна образователна система! НО колко са преподавателите, които са готови да предоставят всичко на което са способни за "чуждите" деца? А от друга страна: колко от родителите имат време и са готови да се захванат сериозно с развитието на децата си? Факт е, че всички прехвърлят топката на другия! Разбира се, има и родители, които правят всичко възможно за да дадат максималното за развитието на децата си, но за съжаление са твърде малко! Мога да дам примери от моя опит, но не си заслужава!Онзи ден пак случайно станах свидетел на разговор между баба и такто. Та бабата изказваше мнение, че в занималнята не учат децата да мислят, а как да зубрят и да преписват. Таткото от своя страна направи изцепка от която по принцип би трябвало да се срамува: Ам аз заърших с преписване, то по друг начин не става...пък и няма смисъл.....И се огледа за одобрение! Та, ако имате такъв родител на родителска среща, как бихте го убедили, че преписването не е образование...ами няма как...Бих използвала едина архаична дума: Язък за детето! Може и да е талант, но с такъв родител....загуба. За закостенялостта на образователната система няма да пиша, според мен всички са на едно мнение по темата!

Общи условия

Активация на акаунт