Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

  • 26 окт. 2011, 02:42 ч.

Висше образование

  • 21 022
  • 223
  •   1
Отговори
# 45
  • София
  • Мнения: 40 860
Джуди, ти разсъждаваш като зрял човек на средна възраст, който вече е изминал доста дълъг път, включително като работодател, а не като на 20, когато всичко ти е до колене. Но пък ето, можеш в личния си живот да насочиш млади хора ккакво да търсят. Да, можем всякакви теории да си рзвиваме тук на тема "какво трябва да бъде", но от това няма особен смисъл. Образованието е доста бавна, инертна и консервативна система, ако на някой роботодател му трябва определен вид кадри, които към момента не се произвеждат или не го задоволяват като качество, ще трябва сам да си ги отгледа, било чрез пряко обучение, било чрез финансиране на определена специалност и количество студенти в определен вуз. малко като в приказката е за душата в рая и ... Пък и кой е казал, че всеки трябва да е с диплома в джоба?
Това  за телевизора и кухнята какво общо има с темата?

# 46
  • Мнения: 20 839
Да ти кажа на 17 записах специалност, не която ми е първа любов, а която дава хляб. Не че не можех да си изкарам 2-3 за кеф. Оцених, че е напълно безсмислено. Ако нещо ми е интересно- мога да си намеря откъде да си го прочета.
Като родител ориентирам децата за видовете длъжности, работа, за пазара на труда, за условията на труд.
Такива функции следва да се изпълняват и от нашето образование- като почнем от началното, та стигнем до висшето. Това е много по- важно от да научим децата как се зубрят дати и цитати от произведения, които могат да си прочетат сами. Имам познати с "Публична администрация" без нито ден стаж и практика в административна структура, ама с диплома, "СК" без практиката /каквато имат други мои познати от Икономическите технукуми/, дето не могат да се ориентират в сметките и документооборота, инженери, които не могат дори проект да пречартаят, ка- моли да съчинят конструкция и технология, не знаят как работят машините, а ще правят планове за тях. Технолог с ВХТИ, който не може да се турне на малкия пръст на технолог с техникум, последният има четири години практика през половината си време, плюс стажове. Е как да се случи? Не го виждам. Чисто практически не го виждам.

Как да няма това за кухнята и ТВ общо с темата? Колко теми има само в този форум от хора, които се жалват, че никой не им дава работа, а имат едно, че и повече висше образования. В крайна сметка си седят вкъщи, т.е. до въпросните мебели и във въпросните стаи. Ако разгледаме обективно защо не работят /като приемем, че имат наистина желание затова и опитват да си намерят работа/, то ще да установим най- често, че имат някакви странни специалности, че търсят точно определена работа с тях, каквато в момента не се предлага, че търсят възнаграждение, каквото не се предлага. За мен тези хора са били излъгани /са дали възможност на някой да ги излъже/, че е имало защо да изгубят 5 години и средства.

Да, за огромно съжаление, "Образованието е доста бавна, инертна и консервативна система, ...",
а не трябва да бъде така. Затова е и темата- кое следва да му се промени. Консерватизма, откъснатостта от реалността и пазара на труда, житейските изисквания. Тези неща се нуждаят от промяна. Дори 10 човека да завършат, то тяхното образование следва да е съвременно и търсено. Нали това му е целта? Работодателят наема, той не образова. Ако образова- нека държавната субсидия му се предоставя на него, не на ВУЗ-овете.
Държавата следва да проучи какво е нужно и да финансира нужното, не да търси работа на шепа 70 годишни професори, които могат едно две неща да прочетат и нямат тенденция да се пренасочат.

Последна редакция: пн, 21 ное 2011, 11:57 от Judy

# 47
  • Мнения: 2 880
Сегашния ректор на ТУ - Варна как промени нещата, че направи това висше учебно заведение привлекателно за турците?! Сайта им има турска версия /линка горе/, в стола /дочух/ менюто било и с превод на турски. Крупни турски бизнесмени били на посещение за запознаване с бъдещи кадри. И това в последните 10 г,. т.е. от 2000 г нататък.
Само се чудиш....къде в това уравнение са българските бизнесмени - бъдещи работодатели?

# 48
  • Мнения: 5 903
Аз май започнах да схващам. След като средното образование на децата е задължение на родителите, после, поради възрастта на децата е съвсем "нормално" щафетата за висшето им образование да се поеме от работодателите.  А издръжката им на пенсионна възраст се поема от децата им с лични средства. Така е устроена за момента нашата държава.
Някак само не ми се вписват в тази картинка чиновниците, данъците и осигуровките, но се надявам в скоро време  и това да си изясня.

# 49
  • София
  • Мнения: 40 860
Джуди, нова, работодателите искат кадри с определени качества и в определено количество, за да се ползват от плодовете на труда и квалификацията им. Не е само индивидът този, който си прави сметка къде и дали ще успее да се продаде, а и работодателят има отношение, защото на него му трябват определени кадри, които да произведат неговата продукция, която той ще продаде с печалба. По-скоро работодателите по нашенско се държат като примадони, които искат всичко да им е на тепсия поднесено, барабар от образователната система (независимо дали средно или висше) и работната сила, която да вие опашки пред офисите със сивита в ръка. Не може само да ползваш, трябва и да вложиш, за да си обучиш или дообучиш, или да си платиш някое учебно заведение да ти произведе кадрите. Това не е някаква нова формула, защото и при западняците компаниите много влагат в обучение на кадри, а не рИвЪт колко скапано било образованието, защото не им дава наготово, че и без пари най-необходимите кадри.

Джуди, конкретно за телевизора и висшите образования. Накрая се оказва, че вузовете си фабрикуват специалности и студенти заради субсидиите и таксите, работодателите реват, че нямало кадри, а накрая контрата остава в хората. Ако си обърнала внимание на това каква е структурата на икономиката ни, сигурно си забелязала, че основно й трябват хора със средно образование, защото е икономика на обслужването, нискоквалифицираните произвоства и услуги. Изключение преви ИТ секторът. Какви инвестиции идват тук? Да не би да бъка от високотехнологични производства, че да трябват хора с висше образование? Напротив, търсят се сервитьори, шивачки, работници в мръсните и трудоемки произвоства! Останалото е търговия. Че мързеливи хора има - има, това няма какво да го ккоментираме.

# 50
  • Мнения: 8 025
Аз май започнах да схващам. След като средното образование на децата е задължение на родителите, после, поради възрастта на децата е съвсем "нормално" щафетата за висшето им образование да се поеме от работодателите.  А издръжката им на пенсионна възраст се поема от децата им с лични средства. Така е устроена за момента нашата държава.
Някак само не ми се вписват в тази картинка чиновниците, данъците и осигуровките, но се надявам в скоро време  и това да си изясня.

Все още не се  поема издръжката на студентите от работодателите, но останалото е вярно.
Работодателите са наясно как се взимат дипломи от разните му там филиалчета и изнесени обучения и колко струват, така ме няма какво да им се сърдим, че не наемат някой завършил платено висше напр. от ВУЗ, който няма акредитация тук.Който не е решил в бг той не  евзел висше и затова е такова отношението към дипломите ни, че чак и за прохесии за които не се изисква работодателите вече ги изискват плюс даже чужд език, нищо е примерно не трябва.

Спомних си как беше аз като завърших преди 20 години и пред нас никой не беше постлал червено килимче за работа, точно бяха премахнали задължителното тригодишно разпределение.
От курса ни 40 човека само трима работят по специалността, наскоро имахме среща.
А висшето никога не е гарантирало добра реализация за всеки. Да необходимост е, но гаранции никой не дава.

Знам как съм се чуствала на първата си работа по специалността работих малко, бях отличничка, и изведнъж все едно нищо не знаеш практиката никой не ти я преподавава университета.
А какво значи никой не ти дава работа, някой даде примера за филосовията - да има много такива специалности, които е интересно и забавно да учиш, но на колко места можеш да работиш и сигурно са една шепа хората, които са наистина добри и успяват да го работят.
Така че това си е въпрос на личен избор кой какво и защо ще учи и ако някой не си е направил добре преценката, да почне второ или нещо друго, висшето само по себе си нито преди нито сега е достатъчно.
Забелязвам нещо у младите хора сега, незнам може и по наше време да е било така не помня. Аз съм завършил висше и работодателя е длъжен, не не е длъжен работодателя, защото наемайки такъв човек всеки работодател е наясно че в зависимост от естеството на работата има пове три месеца обучение, пък тогава ще решава дали ще го оставя за постоянно и няма как веднага да се получи голямата заплата само защото има висше-то е само стартовата позиция.

А доколкото имам бегъл поглед днешните работодатели първо са заети да оцеляват и ако правят допълнителни квалификации на служителите, то е за тези които имат вече все пак поне две години стаж във фирмата, а не за новоназначените.

Съгласна съм с Джуди относно пазара на труда, и на мен може да ми е много интересно да уча изкуствознание, годишно излизат към 50 човека от тази специалност, а колко са работните места като изкуствоведи. Така че някои да не се сърдят че никой не им дава работа след като са направили такъв избор.

# 51
  • Мнения: 20 839
Джуди, конкретно за телевизора и висшите образования. Накрая се оказва, че вузовете си фабрикуват специалности и студенти заради субсидиите и таксите, работодателите реват, че нямало кадри, а накрая контрата остава в хората. Ако си обърнала внимание на това каква е структурата на икономиката ни, сигурно си забелязала, че основно й трябват хора със средно образование, защото е икономика на обслужването, нискоквалифицираните произвоства и услуги. Изключение преви ИТ секторът. Какви инвестиции идват тук? Да не би да бъка от високотехнологични производства, че да трябват хора с висше образование? Напротив, търсят се сервитьори, шивачки, работници в мръсните и трудоемки произвоства! Останалото е търговия. Че мързеливи хора има - има, това няма какво да го ккоментираме.

Да, и аз смятам, че основа затова се гонят бройки и се раздават дипломи на кило. Така девалвира стойността на самата диплома, обаче.
Като напроизведем много висшисти, това ще обърне ли структурата на икономиката ни? Аз не вярвам, най- чистосърдечно.
Друго пропуснах- пазарът се е пренаситил у нас с безброй кадри на няколко специалности, които до време бяха търсени поради недостиг, а сега няма нужда от нови. Та се сетих за прием едно време и за нулеви години. Имаше смисъл. Имаше и мисъл.
Според мен държавата следва добре да си направи сметката какво финансира. И да ограничи само до смисленото към момента, както и да упражни контрол за качество. В последното се съмнявам почти на 100%, но написах "съмнение" ей така, да не е съвсем безнадеждно.
Андариел, ТВ и кухнята не свързах изрично с "мързеливи хора", а с хора, които и да искат няма къде да се пласират. Тези, които по различни причини просто не искат да работят тук не ги вписвам, те не искат- тяхна си работа. Сега ако поискат един ден и се окажат в положението на останалите чакащи и търсещи работа- да, ще ги включа в обсъждането и тях. Говоря за тези, които имат диплома, искат да работят по специалност- но няма къде. И като ги направим зорлем 75% /примерно/- тогава какво?
Не ВУЗ-овете, държавата следва да е регулатор, когато говорим за държавно образование. Нали тя определя приема по специалности и бройки? Тя субсидира. Тя е отговорна, не всяко отделно ВУЗ-че. Като реши- няма да одобри Семиотика в Горно и Турно Мъгуреле.

Немирница, не само в ТУ Варна има чуждестранни студенти. Тях ги записваме за пари. Имах съквартирантка от Йемен. Какво учене падаше, леле... с очите си виждах петици за нищо. Едни въпроси съм й разработвала аз на български да си ги понаучи /тя беше друга специалност, не моята/.
Още не се знае какво е положението им на завършилите у нас "отатък", когато се завърнат у тях. Знам за лекари, които работят и зъболекари. За други нямам информация. Няма проучвания наши, няма публикуване и информираност. Баща ми споделя, че и за у нас няма много интерес към пълна задълбочена разработка след дипломата кой, как и къде се развива. Изпитват се нам колко броя абсолвенти и толкоз.
Еми то вярно си е по- разумно да платиш на няколко да учат навън, отколкото да финансираш и издържаш цял ВУЗ. Това в кръга на шегата, пък де да знам.

Имаше миналата година една смешна класация на ВУЗ-овете, според личните виждания на сегашния министър. Пълна смешка. Имаше и тема тук, посветена на нея.

Да, Нова, такива са тенденциите у нас- до време родителите, след време- работодателите. И що ни е образователна система?

Последна редакция: пн, 21 ное 2011, 12:58 от Judy

# 52
  • София
  • Мнения: 40 860
Ох, сега ще влезем във въртележката на това да се произвеждат само такиваспециалисти, каквито иска пазарът! Ми, не става така! не може само да искаш да ядеш и да сереш, трябва и малко "непроизводителни" специалности и хора да има! Нали някой трябва да ги учи тези висшисти, ученици, занаятчии и прочие, нали трябва да има и кой и да произвеждакадри, които да обучават другите кадри, или да измислят някакви неща, които макар и не сега, след десет години ще са от полза! По логиката единствено и само на пазара на труда, значи трябва да се закрият факултетите по физика, езикознание и др., защото видиш ли, те пък само лапат, а не произвеждат нещо за бизнесмена Х!
Ако по нашенско идваха друг вид инвестиции, и държавата забогатяваше вместо да обеднява, щеше да има работа и за изкуствоведите, и за семиотиците, и за всякакви екзотични кадри! Но в икономика на сервитьори, продавачи, шивачки, фаянсаджии и таксиметрови шофьори така ще е!

# 53
  • Мнения: 20 839
А не, що, нека си бълваме Симеотика, Богословие и Изкуствознание, Публична администрация, Финанси и Банково дело и т.н. от всеки ВУЗ. Държавата да финансира, а работодателите тепърва да наемат излезлите от там лавини кадри и да почват да ги учат от Тема първа "Предмет и метод на...".
Никога и никъде няма достатъчно работа за екзотиците. Те следва да са наясно с това. Ако не са- кофти за тях, но що да плаща държавата?
Къде ще работят 200 новоизлюпени "Публична администрация" или "Индустриален мениджмънт". Какво ще управляват поредните 500 мениджъри?
Другото е кофти полученото образование в иначе търсени и полезни специалности. Че аз съм ги виждала с камарите "инженерите", дето до V курс собствен проект нямат и не могат едно зъбно колело да изчертаят. И после- ма не ни щат работодателите. Ама какво да ви правят бе, джанъм? И вас ви излъгали, че ви образоват. И вие сте се хванали, че лесно сте се дипломирали. 
Що, нека си я има Физиката? Тя си е поне стабилна и ясна дисциплина. А и в нея днес едва ли се препъват хора от желание да учат. Може и да завършват горе- долу толкова, колкото е нужно.

# 54
  • Мнения: 2 239
Ще ми позволите ли лекичко да променя насоката на разговора. Все пак е тема, в която влизаме, за да получим информация, ползотворна за децата ни. Позволявам си да го кажа, като майка на единадесетокласник.

Мога ли да помоля за мнения:

-кои специалности според вас в момент на криза са ценни / медицината е ясна/

- Университети много и в България, и по цял свят. Та, като изключим тези от Бръшляновата лига и топ 20, за кои университети сте чували добри отзиви най-вече като възможности за реализация

*Колкото и тривиални да звучат въпросите ми, винаги можеш да научиш нещо ново и интересно

# 55
  • София
  • Мнения: 40 860
Аз като гледам, не са се залетяли и инженери-емигранти да попълват тукашните свободни места, нито завършилите в чужбина си изпочупват краката за тукашните заплати. По-скоро става обратното - нашенци заминават. Ние си мислим, че и обучението по медицина не струва, ама ей на, лекари и сестри масово емигрират още като вземат специалност, дали са им чак толкова нужни на немците или англичаните некадъърнообучените нашенски лекари и сестри?
На мен лично започва да ми горчи все повече това масово плюене по всичко българско и то от българи. То пък, бива, бива черноглество, ама нашето равно няма! Сами си плюем в сурата, пък после защо не ни уважавали навън!

# 56
  • Мнения: 20 839
Ба, тука ще идват. И малкият ми син е наясно, че потокът е обратен по посока. Какво ти плюене? Ако ида на ресторант, в който всичко е застояло от миналата седмица, аз какво съм виновна, че си връщам порцията, вписвам се в книгата за оплаквания, сигнализирам КЗП и повече нито стъпвам, нито пращам някого с препоръки в същото заведение? Ми не аз, като потребител, следва да се изменям. И да викам как е О.К, като не е- е, няма нужда. Никой не печели от това- нито аз, нито заведението.

Аз едно искам да се обясни- смятате ли и защо, че повечето висшисти и с разни специалности ще завъртят колелото на нашата икономика? И кое е определящото- пазарът ли сочи кои и какви кадри са му ценни към момента или образованието ще промени пазара и икономиката, като обучава 3/4 от населението кадри- висшисти в избрани от ВУЗ-овските ръководства специалности?
Ако ВУЗ-овете дават качествено образование, което задължително включва всички световни новости и практиката по специалността, то аз бих била оптимист и за икономиката.
Сега не съм, поради вече изложеното.

Най- сме бели, най- сме първи, най- сме качествени и най- умни! Хубаво- сега по- добре ли стана? Какво се промени?

# 57
  • София
  • Мнения: 12 360
Аааа, моля, без обобщения. Не е цъфнало и вързало  висшето ни образование, това е факт, но не и всичко е толкова черно в него.Който иска, има какво да научи.Който не иска, за него си е.А който  пък е научил и следва  нещо, с  което има днес реализация, си намира и работа още по време на следването.Хем  му е практика по специалността, хем  му е  и източник на финанси, пък били те и ограничени на фона на заплатите в бранша. Във фирмата, в която работех до миналата година и която се занимаваше с проектиране,  монтаж и ремонтна дейност на климатични и соларни системи, на няколко пъти на практика, срещу по-ниско заплащане наистина , се вземаха момчета от Техническия университет, от подходящата  специалност, за помощ при направата и реализирането на големи проекти - например климатизирането на хотелски комплекс .И познанията им хич не бяха мижави  или  чисто теоретични. Peace  Това като пример само.И при доста други специалности, ако си със способности и познания, имаш шансове.Не е чак  толкова черна картинката. Grinning

# 58
  • София
  • Мнения: 40 860
По-скоро е обратното, Джуди - повечето неща се определят на глобално ниво.
Джуди, как си представяш образованието масово да включва всички световни новости? Тогава по какво ще се различават МИТ и някой треторазряден колеж? Така, както ги пишеш нещата какво трябвало, ако това, ако онова, ми прилича на "Искам всичко".
Нито сме най-бели, нито най-първи, ама не сме и клошари! Така, както ми звучиш от известно време, все едно слушам човек, който чака с нетъпрение да го одобрят за зелена карта и вече в ума си е емигрирал и намразил всичко, което го свързва с нашенско.
Честно, при такова тотално оплюване на всичко тук от двайсет години, не разбирам изобщо как е възможно човек да живее. То е такава вътрешна неудовлетвореност и направо омраза към средата, че и към себе си, че направо у ужасяващо. (последното не е лично към теб)

Последна редакция: пн, 21 ное 2011, 13:42 от Andariel

# 59
  • Мнения: 2 880
Имаше желаещи за откриване на специалност "Автомобилна електроника" в един ТУ. Имаше и преподаватели със съвременни знания и пр. обучение. Последна мода. Обаче не беше удобна някому. Причините ги споменах в 2 стр. преди това -  програмите се правят според наличните преподаватели. В случая в този уни могат да преподават лекции само доценти. Единствения наличен със знания бе гл. асистент. Е...не разрешиха. Назначиха доцент, който все въртеше и сучеше около закона на Ом и накрая закриха специалността. Е, щеше доста по-рано да правим/поправяме, а не да сглобяваме китайски коли на конвейер. Wink

Разликата във висшето образование в БГ и навън е в практичната насоченост. Покрай мен сега преподаватели бол. Споделят.

Общи условия

Активация на акаунт