Висше образование

  • 22 649
  • 223
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 24 467
Аз тук не споделям емоции, а факти. Фактът не е обобщение, той си е факт. Аз споделям такива, къквито лично съм видяла и преживяла /понеже съм/ и давам примери конкретни с лично видяно и преживяно също.

Жалко за "Автомобилната електроника", сега ще сглобяваме китайски коли. Ако издържим. Понеже не сглобяваме чужди коли у нас за сефте. И ще ни трябват не инженери, а среднисти- техници. Пак. Трудно се намират в Ловеч. Пътуват. Среднистите де, не инженерите. А може и висшисти да работят като техници- то също няма да ни е сефте.
 
Жалко, че Х на 72 г. чете от записки, сделани преди 20 години и днес на студенти- кандидат инженери. Тук иде реч за световните новости. Даже не за световните, нашенските новости в практиката са го изпреварили.
Ако ще се "самообучавам" и това ще ми е основата, то няма смисъл от образованието. Последното следва да е водещото, а самообучението- допълнително и основно след завършване, като си набавяме информация за промените и новите неща. Постоянно.

Повече практика, по- малко общи приказки. Повече реализъм- по- малко рози и венцехваления, особено като си видим дереджето без цветни очила. Нали с това започнах.

# 61
  • София
  • Мнения: 62 595
Също ще е добре да се свалят и черните очила, преди мозъците ни да са ослепяли за цветовете.

# 62
  • Мнения: 8 567
А не, що, нека си бълваме Симеотика, Богословие и Изкуствознание, Публична администрация, Финанси и Банково дело и т.н. от всеки ВУЗ. Държавата да финансира, а работодателите тепърва да наемат излезлите от там лавини кадри и да почват да ги учат от Тема първа "Предмет и метод на...".
Никога и никъде няма достатъчно работа за екзотиците. Те следва да са наясно с това. Ако не са- кофти за тях, но що да плаща държавата?
Къде ще работят 200 новоизлюпени "Публична администрация" или "Индустриален мениджмънт". Какво ще управляват поредните 500 мениджъри?

500 тази година, 500 другата, 500 след две години, и така с натрупване, за  10 години се "произвеждат" 5 000 такива специалисти.  Наред с по още 5 000 в друг бранш, 3 000 в трети, 4 000 в....Някои от тях работят като секретарки, такава работа се предлага в момента на пазара, например.
Доколко това е полезно на данъкоплатеца и за икономиката няма да обобщавам.

Всъщност, интересно ми е съвкупно колко народ излиза годишно от всичките български ВУЗ?

# 63
  • Мнения: 24 467
Фактът не е нито черен, нито бял, нито има друга окраска.
Той е просто един факт.
 
Ако вие имате други факти- о.к. Аз съм видяла тези, а те са видени по същия начин и от други- работодатели, преподаватели във ВУЗ, дори от самите хора с висше образование /и при мен практиката бе огромна дупка образователна/, които не държат на всяка цена да бъдат възприемани като най- специалисти и тяхното образование- като качествено и съвременно.

Да, да, Нова, имам предвид за година, като знам, че не са единствените и че преди и след тях има същото наводнение. Даже за една година реално са повече.

# 64
  • София
  • Мнения: 62 595
Точно така, фактите са факти, а придобиват тежест, когато са изразени с числа! Това, което ти споделяш са впечатления и интерпретации на наблюдения - твои, на колегите ти, на работодатели, на преподаватели, на собственици на дипломи и др. а какви са фактите? Колко празни места за инженери има? И колко фирми откриват места за стажанти? Колко завършващи образованието си тук емигрират и работят по същото това образование в чужбина? Останаха ли млади хора, които да заменят 73-годишните професори? А ако въпросният специалист с хиляда часа практика си потърси работа, колко ще му платят работодателите тук и изобщо, могат ли да си позволят толкова квалифициран кадър?
Иначе стигаме до всее един и същ спор, който се води от поне едно столетие - кой да плаща и кой даа поръчва музиката.

# 65
  • Мнения: 24 467
Ще те изненадам, но факт и число не са еквиваленти.  Laughing
Аз споделих моите. В линковете друг е споделил неговите виждания. Нали това е форумът?
Вие си кажете вашите /но факти, не охкания как е добре и ахкания колко сме погрешни/ и като имате- дайте и числа. Аз вече писах, че е голям мунис, че у нас няма статистика "кой, къде и как се пласира". И тази липса, сама по себе си е също един допълнителен минус. Или няма или се крие, защото е кофти.

Ми да плаща държавата, тогава, само дето не виждам защо, след като после нейните кадри висват безработни или се нареждат за работа със среднистите.

А, имаше желаещи да го заменят този господин, но той се не дава и гилдията му помага, понеже той е от нейните редици. Отново в случая- чист факт си бе, а и още е. По същата причина се търсят специалности и часове "за човека".

# 66
  • София
  • Мнения: 62 595
Сигурно ще те изненадам, но фактите в икономиката трябва да иимат и представителност, която се получава чрез обличането  им в числа! Не просто работодателите  х и у да твърдя,че кадрите не ставали, а точно да посочи какво не им става на тези кадри, или какви точно кадри му липсват. А то само мрънкат. На мен цялатаработа с кадрите ми прилича на "не знам какво ще ми трябва, как точно ще трябва да изглежда, след колко време ще ми трябва, ама ти трябва да ми го произведеш и да ми го дадеш без пари". Работодателите искат вузовете да предвиждат, но самите работодатели не са наясно колко дълго ще просъществува бизнесът им, дали утре няма да сменят бизнеса и дали просто няма да фалират.

# 67
  • Мнения: 24 467
Ми дайте ги вашите факти. Цифри не ви искам, дано се направи разлика, все пак.
Аз имам моите факти, изложих ги. За мен е достатъчно да видя инженер, който даже не може да чертае и икономист, който тепърва почва да се запознава с видове фактури и който подписва месечни отчети, без да ги чете и свери /пресен случай от преди два месеца, с образувана проверка по случая/. Аз знам 72 годишният професор, а стотици са му сърбали попарата.
Редица мои познати с висше образование от тук се налага да си доучват, дори да почват от самото начало в чужбина. 
Въз основа на тези и много други факти съм направила изводите си. Както процедира и все друг. Те кореспондират с това, което споделят други колеги, работодатели, както и с информацията от линковете тук и други такива.
ВУЗ-ът не е икономика. Проблемът не се изразява в числа, когато си пишем тук. Ако се- дайте ги, щом държите толкова на тях. Аз изразявам за трети и последен път огромното си съжаление, че липсва такава статистика. Не, че е трудно да се направи, но вероятно не е твърде удобно. Тогава ще цъфнат двамата- трима инженери от  випуск, които си работят по специалността. 
Дайте вашите факти, дано ме зарадвате- мен и останалите. Аз не съм против. Откога моля. И търся нещо конкретно, вместо общ опит да се оборят горните конкретни обстоятелства. Как ще бъдат оборени, като са налични, това не знам. С общото "Ма не обобщавайте!"? Ма не обобщаваме бе, споделяме. Какво сме видели. Лично.   

Хората, които познавам, знаят какво търсят, определено са наясно. Понякога случват, понякога- не. Дипломът не гарантира у нас качество, на което можеш да се довериш.
Специалността се получава не за да работиш в нечий конкретен бизнес, а за да овладееш даден набор от знания и умения /и двете/, които можеш да приложиш не само в нечия конкретна фабрика, а на доста места. Та може да нямаш прогноза коя фабрика ще се сдуха, но все имаш понятие /ако те интересува и си правиш изследване/ какво се търси сега и какво ще се котира близките десетина години, поне. Къде има нужда от специалисти, от нови специалности.

Очаквам нещо конкретно и от вас, все пак. Че грешим, най- общо, прочетохме. Дайте примери как нашето образование се котира у нас и в чужбина, кога и как се предпочита пред друго, как нашите специалисти, въз основа на нашите дипломи, се харчат добре, без нужда от допълнително обучение. Как и къде изобщо могат да работят тези ежегодни 200 и повече хора "Публична администрация" и 500 и горница мениджъри, примерно. Аз бих се радвала, ако те не са учили 5 години за оня, дето духа. Много бих се радвала. Но виждам друго.

Обяснете каква е ползата да се финансират хора, специалности и цели ВУЗ-ове, обучаващи по архаични системи и кому са нужни 3/4 висшисти. Как ще се промени икономиката, ако има повечко завършващи?

Сега ще почакам. Знам, че пак ще си остана с чакането, но това не ме радва.

# 68
  • София
  • Мнения: 62 595
Няма "наши" факти. Като си говорим за нашето колко било зле и др., сега се сещам, че преди време излязоха чужбински факти за повишаване на безработицата сред хората в Щатите. И то не просто специалности, които биват бълвани и затова няма работа, нито защото младите хора не са разчели какво ще е нужно, а че се затварят работни места заради кризата. И то ставаше въпрос за кадри с висше образование, които не са от нашенско, а от техенско, дето толкова си мислим, че на тях всичко им е разчетено, прогнозирано и пресметнато. Там толкова ли са прости вузовете, че не свиват производството?

От моята среда, повечето хора не са имали кой знае какви проблеми с намирането на работа, голяма част от тях емигрираха и работят по специалността си. Колкото до започването от нулата с учене в чужбина, много услужливо пропусна фактите, че всяка държава има право и се възползва от правото си да постави изисквания относно приравняване, признаване или непризнаване на дипломите, и то за сериозен обхват от специалности. Това се прави с протекционистка цел - първо кадрите, местно производство да намерят работа, и чак тогава да дойдат други отвън. Затовва на някои им се налага да държат по някой друг изпит, други са пред изпитанието направо да изкарат диплома наново, на местния език, по местните изисквания. Нормално е.

е, като ще си говорим за 72-годишни, аз пък имам три примера, не, четири, за 70-годишни професори, които имат толкова богат опит и толкова добре подготвят студентите си, продължават да се интересуват от новостите и да правят публикации, че в момента, в който някой от тях реши се оттегли, науката и практиката в техните области ще изгубят много. Човек само като каже, че е издържал при тях определени изпити и е бил техен студент, и никой повече не го пита колко е добър. Какво сега, ще си мерим ли още факти?  Laughing

# 69
  • Мнения: 5 436
Как писахте тук цял ден в работно време? И никой не прочел какво аз изпратила на линк. А писали за факти и числа. От документ, който ви сложих се вижда, че Европа иска 26% с висше , а в България са под 18%. Пише: образование да се базира на иновации. С това точно съгласна. В минало университет давал окончателна наука за ясни работни места – мениджъри, банкери, инженери. Сега дава научна базис и трябва да си готов 20-30 години да се адаптваш и да продължиш да учиш. Госпожа Джуди- мениджър е всеки на работно място с компютър. Не работодател взема решение вместо него. Той трябва да може да организирва свое работно време и да постига. Верно, ако икономика е обслужване- не ти трябва вишист да чисти клозети. Ама Финландия си има Нокиа. Там образование безплатно и интернет за всички. Ако има бизнес не може много да продава на неграмотни. А неграмотен не само който не знае да чете. Неграмотен, който не работи за компютър, не владее език. Не общува с хора по света. Тук млади хора куул. И умни. А родители да помагат и да не спират да учат, ако искат.

# 70
  • София
  • Мнения: 62 595
аз съм калпазанка, мен мъжът ми ме храни, така че мога да си пиша колкото искам.  Simple Smile
Това за документа с числата хубаво го казва, казах го и аз още в началото на темата, ама на кого му пука, важното е да се говори, че тук висшистите били твърде много и твърде некачествени. И хич не им идва на много хора на ума, че висшето образование дава нов мироглед, дава свобода, има и голяма разлика между бакалавърските и магистъърските програми. Не е занаятчийско училище. Да, съгласна съм, трябва повече практика, но не могат и младите хора, нито университетите да предлагат тази практика, защото тя трябва да се извършва в реалния сектор. А реалният сектор иска само да ползва, не да участва в обучението.

# 71
  • Мнения: 5 436
Сетих се- тук една майка искаше конкретен съвет. Аз гледах статистика- в тази стран до 10г. няма да има ДжиПи и ще трябва да обслужват сестри. Затова ще опитам медицина. Обичам хора и да са здрави. Не кълна се, че ще оставам тук. Но страна много хубава. Харесвам ИТ специалност и компютри- много момчета и всички много умни. Имам приатели там. Германски факултет на ТУ също много добър. Чувала добри неща за икономически факултет София юнивърсити. Иначе в Дания има Копенхаген бизнес скуул. И е безплатно. За финландия има страхотни специалности ама е доста тъмно и хлад. В германия е канонизирано и закостеняло. В холандия бях в училище по туризъм и хазарт и е наистина базирано само на проекти от студенти и преподаватели. Почти няма лекции. Но живот труден и скъп и студент от тук не може да работи. Дано от полза.

# 72
  • Мнения: 24 467
Вики, опитах, но не разбирам твърде добре това, което пишеш.
Аз съм "прочела какво ти изпратила на линк". Това стратегия.
"Основна роля за осъществяване на реформи във висшето образование продължава да бъде на държавите- членки и на самите образователни институции". С това не само съгласна, а и сама го писала.
Предлагат се процент висшисти, но не и перспективи какво ще правят тези хора. Защо точно 26%, а не 36%? Примерно.
За нуждата от "тесни връзки между образованието, научните изследвания и бизнеса" също писахме. Аз пиша в темата, защото ми е интересна. Смея да твърдя, че у нас не е налице упоменатото сътрудничество.
Процентът за образование от БВП е нисък. Да, нисък е, не се спори тук. Няма изгледи да стане по- висок и през следващата година, обаче.
"Необходимо е да се направи повече за подобряване качеството и значимостта на стажовете". Та нима пишем друго? От самото начало още, преди този линк. Това се вижда с просто око, че е нужно. Не ни трябва програма, за да го разберем.
Има и голямо количество общи приказки и пожелания.
 
Още ще почакам, да видя кой каква информация ще посочи в подкрепа на това колко много е качествено нашето висше образование.

Вики, който си има компютър и си работи на него, често сам  си разпределя кога да пише тук и кога да си работи- по обед, по нощите, следобед, сам си определя паузите. Зависи какво, къде и как работи. Спокойно, това не е в твоя ресор.  LaughingИ няма нищо общо с темата.
Разбрах, обаче, че мениджър бил всеки с работно място и компютър, което ми е най- меко казано /да не обидя теб/ странно, т.к. е невярно. На компютър работи дори продавачката в склада- голям мениджър, голямо нещо е, да ти кажа. Пък и решения важни взима, но щом смяташ, че е мениджър- добре. Твоя воля. Може нейде да е тъй, у нас не е.
 
Вики, майката писа "освен медицина".  Laughing Нека помислим не за "Джипи" тогава. Ако ще си говорим за чужди университети в тема за българските мога да дам най- услужливо линк към специална тема за чуждите университети. Но не му е тук мястото.
"-кои специалности според вас в момент на криза са ценни / медицината е ясна/"- ето питането.


Кризата е извънредно обстоятелство, то няма как да се предвиди. Аз пиша и за време преди кризата. И за тук, в България. Радвам се за 70- годишните, които могат, аз нямам много такива наоколо. Даже никак. Моите по- на възраст не ги биваше също. Пък и тях днес ги има- утре не. Лошо е за младите, които се отказаха и които няма и да почнат. Не само аз, и други около мен са в числото. Пусти личен опит.
Не те знам какво мериш и защо, Андариел. Дори не съм сигурна каква позиция имаш. Така и не казваш нищо конкретно. Освен, че образованието е работа на работодателя, с което очевидно не само аз не съм съгласна.  Аз имам моя- излагам я. Не си я "меря". Няма и как да стане. Ти ако искаш- мери, също твоя воля.  

Последна редакция: пн, 21 ное 2011, 22:45 от Judy

# 73
  • София
  • Мнения: 62 595
О, да, кризата нямало как да се предвиди! Предвиди се кризата, и то още преди години, ама нямаше кой да чуе, защото на кого ли му се чуваше за проблеми! Мислиш ли, че наблюдаваният икономически растеж години наред с невероятно високи проценти щеше даа продължи до безкрайност? Получи се един балон, който все щеше да се спука.

Аз нищо не си меря, ама като вадиш ти един 73-годишен изкуфял професор с допотопни лекции и методи, рекох да извадя моите трима на същата възраст, но напредничави.  Laughing
Моята теза е, че бизнесът нее може само да иска наготово кадри, а трябва да вземе активно участие под формата на обучение, плащане или осигуряване на практика, включително да се ангажира със сериозни предвиждания. Дори най-съъвременните университети не могат да осигурят практиката, която е в реалния сектор, защото оборудването на една лаборатория е много скъпо. На практика се получава така, че по нашенско бизнесът не знае какво иска, колко иска и как го иска, защото не може да направи разчети за повече от една година, обаче очаква вузовете да могат да предвидят какво и как ще е нужно след почти десет години, че да може да го планира, организира, че и да обучи кадрите.

# 74
  • Мнения: 8 567
Ами бизнесът си е платил някой да върши тази работа, всяка частна фирма плаща данъци, те отиват на едно място, където едни хора това работят, получават и заплата от същите тези данъкоплатци, за да разпределят парите им ефективно.
След като са събрали данъците на бизнеса, с тях финансират образованието на някакви специалисти, които същият този бизнес не иска, и  ти казват "ами плати си да си обучаваш такива, каквито ти трябват". А ти вече си платил.
Бизнесът обаче знае какво не иска, държавата също, има 32 000 безработни висшисти, от които 30 % са с икономически и юридическо образование, но продължават да се бълват такива.
Аз лично логика не виждам, но то е както и във всичко останало, което се върши тук.
А и ми омръзна като в Европа пръднат, ние да се на...аме.

Общи условия

Активация на акаунт