Човек да не владее езика си е тъжно, нека затова да се потрудим дружно!

  • 91 168
  • 738
  •   1
Отговори
# 405
  • Мнения: 5 160
"От кой род е съществителното папрат?
Съществителното папрат е от мъжки род; мн.ч. папрати; бройна форма (два, три) папрата; членувано папратът, папрата. До 2012 г. думата беше от женски род според официалния правопис.
Малко позабравен като домашно растение, напоследък папратът отново заема място в домовете ни.
Два папрата в огромни саксии стояха от двете страни на входната врата и изглеждаха като гигантски зелени паяци.
У нас се срещат 45 вида папрати – в горите, по скалите, в езерата и блатата.

Забележка: Нормативно установеният мъжки род на съществителното влиза в противоречие с утвърдени ботанически термини: златиста папрат, лунна папрат, орлова папрат, мъжка папрат, женска папрат и др."

Защо ги правят тези промени на всякакви правила? Пригаждат разговорният език, скоро изобщо няма да знаем кое и как е?

И да ви питам - има ли вариант, случай, в който думата "женска" да е съществително име?

Както и "горският" например, или една дума може да е само и единствено от един вид?

# 406
  • Мнения: 25 571
"От кой род е съществителното папрат?

Папрат, -тта, ж. - http://ibl.bas.bg/rbe/?q=%D0%BF%D0%B0%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%82
(В Официалния правописен речник наистина думата е дадена в м.р.  newsm78)

Женска - http://ibl.bas.bg/rbe/?q=%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B8

Цитат
9. Като същ. а) женска<та> ж., женско<то> ср., мн. женски<те>.
1. Разг. Пренебр. Лице от женски пол.
2. Женско животно.

Горски - http://ibl.bas.bg/rbe/?q=%D0%B3%D0%BE%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8

Цитат
7. Като същ. горски м. Разг. Служебно лице, което пази горите от вредители.

# 407
  • Мнения: 5 160
Да, и аз така. Но се опитват да ме убеждават, че поради начина на образуване (наставка -ск- за прилагателно) и това, че определя признак, и че не може да е хем прилагателно, хем съществително, че са все имена и т.н.

# 408
  • Мнения: 5 899
В кой случай ю и я представляват 1 звук и в кой 2 звука. Когато дъщерите ми учеха/да не говорим когато аз съм учила/ такова чудо нямаше-ту един звук,ту два. Налага се да го обясня на внука си, но не зная нито кога са го учили,нито къде да търся правилото. Вадя някаква своя логика,но предпочитам да го видя някъде. В момента е във втори клас.

# 409
  • Русе
  • Мнения: 11 916
 http://www.odit.info/?s=6&i=212859&f=677

Буквата Я в началота на думата означава два звука Й и А.
* Буквата Ю в началота на думата означава два звука Й и У.
* Буквата Я след гласен означава два звука - Й и А.
* Буквата Ю след гласен означава два звука - Й и У.
* Буквата Я след съгласен означава един звук - А.
* Буквата Ю след съгласен означава един звук - У.

# 410
  • Мнения: 5 899
Благодаря

# 411
  • Пловдив
  • Мнения: 9 703
Правилото за Ю и Я се учи още в първи клас, когато учат буквите.  Peace
След съгласен ю и я показват, че съгласната пред тях е мека. Но един първолак не може да разбере що е то мека и твърда съгласна и затова се дават гореописаните правила. Това броене на звуци и букви в думите го дъвчат до 4 клас.

ако ю/я са в началото на дума или след гласна = 1 буква, 2 звука
пример юни = 4 звука, 3 букви
ябълка = 7 звука, 6 букви
ютия = 6 звука, 4 букви
ако ю/я са след съгласна = 1 буква, 1 звук
люляк = 5 звука, 5 букви
място = 5 звука, 5 букви
тюлен = 5 звука, 5 букви

положението с дз, дж е обратно 1 звук, 2 букви
нека си припомни ученото в първи клас  Peace

# 412
  • Мнения: 25 571
Това броене на звуци и букви в думите го дъвчат до 4 клас.


И затова масово са неграмотни и не правят разлика между И и Й.
Да се чуди човек по-старите поколения как ли са се научили да пишат, без да дъвчат звукове и букви до 4 клас?
Всъщност, сетих се как. Пишеха се диктовки, съчинения и преразкази до припадък.

# 413
  • Мнения: 5 899
Това броене на звуци и букви в думите го дъвчат до 4 клас.


И затова масово са неграмотни и не правят разлика между И и Й.
Да се чуди човек по-старите поколения как ли са се научили да пишат, без да дъвчат звукове и букви до 4 клас?
Всъщност, сетих се как. Пишеха се диктовки, съчинения и преразкази до припадък.

 Дано не ви прозвучи еретично, но малко излишно е това "дъвчене" на звукове и букви.А инак младежът си е много добре с правописа. И правят доста диктовки и преразкази.

# 414
  • Мнения: 24 467
Не е еретично. Прекомерното задълбаване в излишен звуков анализ отнема време от иначе по- полезни занимания. Когато човек пише, рядко се замисля точно за тези правила. Просто трябва да се пише повече и по- често, както и да се проверява по- качествено и да се обсъжда.

# 415
  • София
  • Мнения: 17 987
Това броене на звуци и букви в думите го дъвчат до 4 клас.


И затова масово са неграмотни и не правят разлика между И и Й.
Да се чуди човек по-старите поколения как ли са се научили да пишат, без да дъвчат звукове и букви до 4 клас?
Всъщност, сетих се как. Пишеха се диктовки, съчинения и преразкази до припадък.

Спорно е дали и по-старите поколения са се научили да пишат чак толкова  правилно. Peace Ако приемем форума, в частта  Образование на деца,  като своеобразна представителна извадка  за грамотността на хора (вече родители на деца в училищна възраст) в интервала 35-45 години, ще установим колко много хора пишат със същите грешки. Масово се срещат постове с правописни, лексикални грешки, с  употреба  на Й в края на думи в множествено число,  с грешно поставени пълни членове.  А щом все пак пишат по темите, се предполага да са заинтересовани от образованието на децата си, да имат към него основателни  претенции с поне  някакво покритие. Не да съдят учители и училище (не че няма и там ред неразбории и проблеми), а самите те да пишат неграмотно.

# 416
  • Мнения: 25 571
Новата мода сред правописните грешки превзе и по-старите поколения.
Всичко идва от четенето. Колкото повече неграмотно написани текстове чете човек, толкова повече се влошава правописът му. Като прочете днес 10-20 пъти "някой хора", на 21-ия вече и той го пише така.
Най-големият проблем е, че и учителите вече рядко пишат без грешки. Особено при началните положението е трагично.

# 417
  • София
  • Мнения: 17 987
Не мисля, че правописът толкова лесно се повлиява, когато човек е вече на години. Според мен неграмотно пишещите са си такива от малки, не са се подвели неволно  по правописа на друг на по-късен етап.  Peace Жалкото е, че наистина  редом с неграмотните, но порядъчно претенциозни родители, има начални учители и такива по БЕЛ в горните класове, които  пишат с грешки. Моите девойки имаха "късмета"  да попаднат на такъв преподавател в периода 5-7 клас. В тази възраст наистина е все още относително лесно да повлияеш на начина на писане. Но при възрастните едва ли прочитането на статии, постове, писма, онлайн кореспонденция с грешки чак толкова променя установения вече правопис, правилен или не чак толкова.

# 418
  • Пловдив
  • Мнения: 9 703
Как да има грамотни учители, като в университетите в специалностите начална и предучилищна педагогика масово се влиза сама с диплома за средно образование. А преди това там влизаха тези, които нямаха достатъчно висок резултат на приемните изпити за право. Не че няма неграмотни юристи. Начела съм се на зле и неграмотно написани документи. А в университета вместо да направят така, че бъдещите учители да овладеят материала, който ще им се наложи да преподават, им пълнят главите с глупости, тип музикален инструмент и солфеж /поне едно време беше така/.

# 419
  • Мнения: 1 079
Здравейте,
извинявам се за нахлуването в темата, но имам конкретно питане.
Въпросът се очаква да е от компетенцията на петокласници (даден е на класно), аз явно не покривам критериите (за мой срам  Embarassed).
Посочете верния отговор:
Съученик (......) ви Иван Иванов е създател (.......) на този проект.
а) -ът, -ят
б) -ът, -я
в) -а, -ят
г) -а, -я.

Благодаря на отзовалите се.



Общи условия

Активация на акаунт