Неграмотните студенти

  • 7 326
  • 111
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 25 447
Проблемът не е само в грамотността, но и в невежеството. Като че ли с колкото повече информация са затрупани децата, толкова по-невежи растат. Не са научени да отсяват важната информация от по-маловажната, от "спама". Паметта им също не е достатъчно добре развита. Много зубрене в училище, което води до липса на трайни, осмислени знания. Помнят като маймунките - за няколко минути, колкото да изкарат там някаква оценка и после - табула раза.
За неумението да се чете с разбиране също стана въпрос вече. А то е в основата на всичко. Разчитат на готови, налети с фуния, знания - някой да им сдъвче информацията и да им я даде в концентриран вид, а не сами да стигнат до нея.
Ако попитате някой пенсионер - ще ви изрецитира няколко стихотворения и ще ви разкаже подробно няколко урока, които е учил преди повече от 50 години. Ако попитате едно дете какви предмети е имало днес, сериозно ще се затрудни да ги изброи, камо ли да разкаже за какво се е говорило в час. Просто са залети от водопади информация, с която не могат да се справят сами. А няма и кой да ги научи.
Крайно време е образованието да се реформира, ама не само в отчетите на поредния министър, а кардинално. Да се преустанови практиката на зазубрянето на факти, а да се научат децата къде и как бързо да намерят нужната им информация. Науката се развива със страшни темпове, невъзможно е човек да следи дори една област, камо ли пък всичките. Затова, според мен, най-важната задача на училището е да научи децата да мислят, а информацията сами ще си я намерят, когато им потрябва. Училището да даде стабилните основи, върху които да се надгражда.

# 46
  • София
  • Мнения: 62 595
те дори не зубрят, ако зубреха, пак щяха да знаят нещо, защото поне зубренето кара хората да развиват някакви стратегии, дори да си ги измислят сами, за ефективност на паметта, а те вече само чекват някакви кутийки от някакви тестове. Това, което според мен става все по-наболял проблем е, че никой, включително от ранна възраст, не учи децата да развиват цялата верига когнитивни способности. Все повече проблеми с обработката на информация и разбирането на свързан текст. За мен е пълна глупост много разпространеното напоследък мислене на възрастните, че нямало нужда децата да учат факти и процеси (включително защо им трябвало да учат таблицата за умножение като имало калкулатори), защото фактите ги имало на един клик, а забравят, че в крайна сметка при решаването на някакъв проблем човек не цъка тепърва да търси информация, а разчита първо на всички факти, които е складирал и вече осмислил, разбрах в паметта си. То е като строежа на една къща - не можеш всеки път да започваш от основата, защото не си си направил труда да вземеш тухлички и една по една да започнеш да ги слепваш с хоросан, разчитайки, че всички тухли са наоколо разхвърляни и само трябва да ги събереш с един клик. Трябва да се редят тухличките и да се слепват редче по редче, за да може къщата да придобива  съществуване. Но всичко това се учи още вкъщи и детската градина.

# 47
  • Мнения: 21
Разбира се голяма роля за така широката неграмотност в университетите е, че всеки става студент. Още по-големият проблем според мен е, че всеки "студент" завършва някак си. Взима си дипломата и има претенции, че е завършил висше образование. Тъй като масата от хора са горе-долу на неговото ниво, той си намира работа, която върши също толкова неграмотно. И цикълът се завърта. Порочният кръг трябва да се разбие, но си остава въпросът кой ще има интерес от това.

# 48
  • Мнения: 832
Аз съм съгласна, че вероятно има пропуски още в началното и средно образование. Но човек завършил само такова образование не може да заеме висока длъжност и съответно не може да носи големи отговорности за други хора. В мига, в който университета дипломира неграмотни хора в архитекти, инженери, медици, педагози, това престъпление за мен. Някой, който не е приет в университета или се връща в 5ти клас и учи всичко наново или си намира други място под слънцето, където може и да е по-полезен. Университетите са изключително виновни за положението в момента. Те трябва да казват последната дума.

# 49
  • Мнения: 493
Искам само да попитам, без да чакам отговор от вас, как си върши работата Националната агенция по акредитация и оценяване?! -  според мен отговорът е - НИКАК! Тази агенция е отговорна за съществуването на тези безброй "университети", с безброй специалности и обезценяването на висшето образование.
Как работи ли?! Както всички подобни институции - всичко е пълен фарс. 3 години ни караха да попълваме в университета анкетни карти относно предстояща акредитация. Е, няма такава измама. Докато раздават листите, казват - ама пишете това и това, в никакъв случай не давайте ниски резултати на нищо! Това ни е много важно - и на вас, също!  #Crazy И уж всичко е толкова анонимно, само че през 2 минути имаше някой "висш кадър", който да мине и да те проследи какво си написал. Sick

# 50
  • Мнения: 11 444
агенцията по акредитация работи по документи. Но аз лично съм била свидетел как има хора в тази агенция по отношение на определени специалности, които си вършат работата съвестно и когато отсреща има също съвестни хора, програмите вървят и студентите учат.

Така е, Andariel, имам голям стаж в академичните среди и знам как стоят нещата, но не мислиш ли, че е дошло крайно време чиновниците да поизлязат от кабинетите и да видят как се случват нещата на практика?! И мисля, че тук е мястото да добавя, че не ми се струва нормално на гърба на държавата да лежат толкова много висши училища/университети, че даже и частните. Защо обществото ни да плаща на тези люпилни за некадърници и покрай това да страдат от недостиг на средства свестните студенти?! Защо няма свестни професионални училища, които да дават добри знания в някоя професия? Защо, да речем, майстотът на перални трябва да е инженер? Това, че няма "вишУ", прави ли го по-лош, по-некачествен?!....Ей такива въпроси не ми дават покой.

# 51
  • Пришълец
  • Мнения: 9 301
Привет  wavey!
Изписали сте доста по въпроса-и то само истини!Ще ми е приятно да следя темата.

Образователната ни система е под всякаква критика!
Студентка съм в момента (задочно обучение),нооо по-добре да не бях #Crazy.Отчайва ме грубата действителност-първо самият прием:как при положение,че записваш икономическа специалност,влизаш с изпит по Езикова култура??? Где е математиката,питам аз?След като по време на 4-годишното обучение поне една-две от дисциплините всеки семестър е свързана с нея?Не е за разказване направо ooooh!.Второ:как взимаме изпитите,какво е това механично заучаване,от което после нищо,ама абсолютно нищичко не остава в съзнанието?
Ужассс...
Ами 20-дневните очни занятия при задочниците като мен Rolling Eyes.От 20 човека по списък се събираме максимум 4-5,другите на път към аудиторията или са се забравили в кафенето,или изобщо не си правят труда да дойдат.Ааа да,в последния ден някой може се излъже и се започва-дай си лекциите,дай конспект,дай да снимам учебника ooooh!.Много ги интересуват графиките и примерите по време на лекции.И това не е просто от липса на време,а по-скоро от липса на желание.

Изводът е,че който не се е записал,само и единствено той не е завършил.Тъжно наистина.Някои не знаят дори какво учат,а защо го учат съвсем не са наясно  Laughing.Има и такива случаи...

# 52
  • Мнения: X
.......... Защо обществото ни да плаща на тези люпилни за некадърници и покрай това да страдат от недостиг на средства свестните студенти?! Защо няма свестни професионални училища, които да дават добри знания в някоя професия? ...
защото ако затворят некачествените уни-та ще почнат стачки, протести .... учЕните ще се обидят, като им се каже че са феодални старчета .... родителите ще протестират, че децата не са приети да следват...

# 53
  • София
  • Мнения: 62 595
Чиновниците понякога излизат, лично съм била свидетел на допитвания до студенти, така че който иска да си свърши работата качествено, има и как да я свърши. Все пак преподавателите се радват на студенти, които наистина искат да се научат и са отишли там да учат, а не само да заверят семестъра, а относто  студентите важи приказката, че можеш да заведеш коня на реката, но не можеш да го накараш да пие вода.

Колкото до професионалните гимназии, как да ги има тези извъън леката промишленост, като на практика "няма комини да пушат", както се изразяват децата! Професионалните са с най-хитови с прогррамистите и икономистите, ама там определено не са слаби ученици, и нататък е все услуги и лека промишленост. Не става само със сервитьори, готвачи, шивачи и фризьори, за да има читави професионални, трябва да има произвоство.

# 54
  • Мнения: 493
Все пак преподавателите се радват на студенти, които наистина искат да се научат и са отишли там да учат, а не само да заверят семестъра...
Единици са тези, които се радват на знаещи и жадни за още познания студенти (които - тези студенти, са изчезващ вид) . Повечето не им симпатизират, явно неоткривайки себе си на младини в това описание. /Поне моят опит това сочи./

# 55
  • Сред мелниците
  • Мнения: 1 285
.......... Защо обществото ни да плаща на тези люпилни за некадърници и покрай това да страдат от недостиг на средства свестните студенти?! Защо няма свестни професионални училища, които да дават добри знания в някоя професия? ...
защото ако затворят некачествените уни-та ще почнат стачки, протести .... учЕните ще се обидят, като им се каже че са феодални старчета .... родителите ще протестират, че децата не са приети да следват...

+1! Както и за повечето мнения по-горе.

Ами да се прежали някоя водеща партия да изрине  оборите!

# 56
  • Мнения: 11 444
.......... Защо обществото ни да плаща на тези люпилни за некадърници и покрай това да страдат от недостиг на средства свестните студенти?! Защо няма свестни професионални училища, които да дават добри знания в някоя професия? ...
защото ако затворят некачествените уни-та ще почнат стачки, протести .... учЕните ще се обидят, като им се каже че са феодални старчета .... родителите ще протестират, че децата не са приети да следват...

+1! Както и за повечето мнения по-горе.

Ами да се прежали някоя водеща партия да изрине  оборите!
Ами да се прежали, ама точно хората на някои водещи партии получават дипломи и научни степени и звания точно от оборите! Остави друго, ами и дисертациите им са засекретени, че  разправят, секретна информация съдържали -хахахха
И да не съм голословна:
http://news.ibox.bg/news/id_854864278
http://www.segabg.com/article.php?id=739745

Последна редакция: ср, 07 окт 2015, 16:34 от petiaivanov

# 57
  • Сред мелниците
  • Мнения: 1 285

Втората причина е липсата на какъвто и да е адекватен контрол върху резултатите от обучението, на който и да е негов етап. С цел да се усвояват бюджети. Важи и за университетите, които приемат куцо и сакато, за да постигнат бройка студенти. Важи и за средните училища, които дават дипломи на хора без елементарни знания. Дори понякога отлични дипломи.

Това  за мен казва всичко. Щях да пиша две страници за да го изразя Grinning

За неграмотните родители не съм съгласна. Много българи в предишни поколения  са отгледали деца, въпреки че са били неграмотни в класическия смисъл на думата.  Но са ги изучили в една система на образование , в която те не са вземали никакво участие, освен да плащат.

# 58
  • Мнения: 832

Втората причина е липсата на какъвто и да е адекватен контрол върху резултатите от обучението, на който и да е негов етап. С цел да се усвояват бюджети. Важи и за университетите, които приемат куцо и сакато, за да постигнат бройка студенти. Важи и за средните училища, които дават дипломи на хора без елементарни знания. Дори понякога отлични дипломи.

Това  за мен казва всичко. Щях да пиша две страници за да го изразя Grinning

За неграмотните родители не съм съгласна. Много българи в предишни поколения  са отгледали деца, въпреки че са били неграмотни в класическия смисъл на думата.  Но са ги изучили в една система на образование , в която те не са вземали никакво участие, освен да плащат.

Съгласна съм с това, което пишеш. Родителите на моя баща дори не са завършили висше, но той е.
Университетите трябва да държат на нивото и реномето си.

# 59
  • Мнения: 493
Университетите трябва да държат на нивото и реномето си.
Университетите държат само и единствено на парите, които пристигат с всеки един студент.  Peace

Общи условия

Активация на акаунт