Отговори
# 690
  • Мнения: 11 967
РУО или Ресурсния център?

# 691
  • Мнения: 4 005
РУО или Ресурсния център?
Може и аз да не съм разбрала.Вероятно ресурсен център са имали предвид.

# 692
  • Мнения: 11 967
От Ресурсния център в училище отива екип по заявка (психолог, логопед и ресурсен). Родителят също е поканен да присъства. Аз присъствах само в градината, в училище не съм, защото бях на работа. Дават си тестовете на детето, събеседват с него, задават елементарни въпроси, в зависимост от възрастта. Не е нещо травмиращо за детето в никакъв случай. След това излизат със становище, което родителят подписва. Ако не е съгласен може да възрази. Не сте длъжни да приемате и ресурсно, но то носи позитиви.

# 693
  • Мнения: 4 005
Благодаря Мама Ру,на нас ни казаха че трябва да се ходи на място в центъра,защото вече не допускали в детските градини обследващи екипи.Детето е много притеснително и често отказва да говори с непознати.В такъв случаи по мой разказ ли ще напишат становище,ако детето откаже да им отговаря?

# 694
  • Мнения: 11 967
Ще дадат задача на детето - например да оцвети или нарисува нещо, ще говорят с Вас и ще го наблюдават, ще му дадат въпрос - два. Те са си специалисти. Освен това учителите също пишат характеристика какво може, какво не може, как работи, кои са силните и слабите му страни...

# 695
  • Мнения: 4 577
Здравейте,
Аз минах тази година по този път с дъщеря си.
Основно вариантите пред децата с хронични заболявания, ако са на количествени оценки, са два:
1. Явявате се на комисия по насочване към съответното РУО. Носят се документи, доказващи диагнозата. Гледа се тази диагноза с кои професии е съвместима и се подава заявление, в което се подреждат (от родителя) желани професионални паралелки. Работи се с два списъка. Един, в който са изброени заболяванията, допускащи насочване. И втори с всички позволени професионални паралелки с изброени към тях диагнозите, които са съвместими.
Комисията тази година приемаше документи от 05.05 до 22.05 по график. Класирането беше готово на 22.06. Ако сте доволни от класирането, можете в обявен кратък срок да запишете детето. Това става преди общото първо класиране. Местата за тези деца не са надпланови, те са от общите 26 места в паралелките;

2. Другият вариант е да участвате в общото класиране. На самото НВО освен увеличеното време имате право на учител, който помага в разчитането на въпросите. Детето е в отделна стая, не е при останалите. С него са учителя и квестор. Дъщеря ми има измежду диагнозите "дискалкулия". Подадох заявление до директора и позволиха покзване на калкулатор. Други предимства няма. Участва в класирането на общо основание. Условията са като за всички деца. Много е важна подредбата на желанията.

Конкретно моята дъщеря с основна диагноза" епилепсия" беше насочена от комисията към СПГТ "Хотелиерство". Това беше първото ми желание. Самата тя категорично отказа. Тук изигра роля и пубертетът и борбата за самостоятелност. Не я записах там. Съобразих се с нея.

На общото класиране я приеха  на първо класиране по първо желание в старото ѝ училище. Много се надявам всичко да върви гладко и да сме доволни от избора.
Успех!
Някой има ли информация специално по вариант 1 дали децата могат да кандидатстват само в професионални паралелки. Възможно ли е и в профилирани? Питам конкретно за София. Моят син е с физическо увреждане, засягащо и фината моторика, посочено в списъка, но не се води със СОП. Има интерес в езиците и хуманитарните предмети и това е нещо, в което бихме искали да се насочим.

# 696
  • София
  • Мнения: 1 285
В отговор на горното питане, по Вариант 1. В списъка с възможни желания, изнесени от РУО непосредствено преди подаване на документите, нямаше профилирани паралелки, само професионални. Аз също изрично се интересувах за профилирана, но въпреки това подадох документи с изброени професионални паралелки. Говоря за 05.05.2021г. Ако нещо се е променило в последствие, не съм проследявала.

Успех!

# 697
  • Мнения: 4 577
Здравейте, преди време писах в темата за ХАДВ, но не получих отговори от родители със собствен опит и затова ще публикувам и тук, може би е по-правилното място. Моят син има някои маркери на дефицит на вниманието. В момента е на 12 г., ще бъде 6-ти клас. Справя се сравнително добре по всички предмети, но това е постигнато с работа и постоянно участие на възрастен в подготовката. Има проблем в т.нар. екзекутивни функции - да си организира времето, да прояви воля да си напише домашните последователно, да определя приоритети, да не прекъсва   постоянно това, което прави. Тези проблеми са установени от психолог и включват и други аспекти, разбира се.  Образователно, математиката е най-големият проблем. Има капацитет да се справя със задачите, но често от невнимание бърка в сметките, не чете добре условията, със сигурност роля играе и тоталното нежелание да работи по предмета и бързото отказване при най-малка трудност.  Ако е спокоен, няма ограничение във времето, в настроение е, се справя в пъти по-добре, т.е. не става дума за изначално неразбиране. Като цяло по-често се справя добре с формиране на уравнението и правилна логика, но не и със самия процес на смятане, когато им повече действия, скоби и т.н.  Особено трудни са му геометричните и стереометричните задачи. Но математиката не е единственият проблем. Основното е, че по другите предмети реално няма достатъчна мотивация и концентрация да учи сам.  Не знам как да продължим с училищната подготовка. Ако го оставя сам вкъщи да се подготвя, съм сигурна, че още на първия месец ще сме изпуснали нещата, занимални за шестокласници няма, а работата с човек постоянно до него не знам доколко е полезна  вече на тази възраст. Аз работя, до 4-ти клас му помагаше основно баба му, миналата година плащах на човек, но сега не знам как да продължим.Опасявам се от катастрофа в 7-ми клас, ако сега изпуснем нещата.
Бихте ли споделили от собствен опит как  сте се справили с подобни проблеми и с изграждане на самостоятелност за учене.

# 698
  • Мнения: 11 967
Горе-долу описваш моето дете. Също е на 12г, ще бъде шести клас, със Смесено специфично разстройство на развитието е, т.е борим се с дислексия и дискалкулия, като математическото мислене е значително по-зле. Справя се с изчисления и горе-долу с едно неизвестно, но дори ред на действията може да е проблем. За щастие в пети клас имахме подкрепата на учителите й по всички предмети, справи се прилично, но въпреки, че не ходи на занималня от трети клас, разчита на мен и ресурсната да обясняваме. До пети клас почвахме с домашното и така проверявах какво не е разбрала, съответно обяснявах и показвах. Капацитет й за работа е ограничен и нямаме време за губене. Това обаче в прогимназията не й върши работа. Как работим - доколкото може работи самостоятелно и носи за проверка, ако аз не съм си у дома по това време. Ако съм си вкъщи направо сяда при мен с нещата и казва "обясни ми, това не разбирам" или "помогни ми по ..."
Моят съвет е да си ползвате ресурсен и СОП, също така Вие или учител да обяснява и помага в подготовката. На НВО ще има право да се яви отделно с допълнително време и консултант, ако се налага. Целта е не да се справи сам, а да усвои колкото се може повече. Ако за целта има нужда от помощ, нека я получава. Лично мнение.

# 699
  • Мнения: 4 577
Мама Ру, с интерес те чета отдавна, но не мисля, че затрудненията на сина ми са много подобни на тези на дъщеря ти.  Той няма дислексия със сигурност, а и за дискалкулия не мисля, че има признаци. При нас куца основно организацията, а не самото разбиране и справяне с материала. Синът ми има пълно 6 по всички предмети в доста амбициозен клас и изискващи учители, с изключение на математиката, по която има 5 първи срок и 4 втори. На НВО в четвърти клас при засегната физически фина моторика и без допълнително време имаше 47 топки от 50 по български и 23 от 50 по математика, като там не му беше стигнало времето за текстовите задачи с най-много точки и вкъщи ги реши вярно за 10 мин. Много добре се справя и по английски с минимум усилия.  С две думи, не мисля, че ресурсен за първи път в шести клас ще има някаква добавена стойност, особено с два часа седмично.. По-скоро ми трябват съвети за постигане на по-голяма самостоятелност, подобряване на концентрацията и устойчивостта да продължи, ако среща леки затруднения, които реално може да преодолее сам, подобряване на екзекутивните функции. Той има сравнително леко физическо увреждане и се притеснявам, че го правим по-зависим от възрастен, отколкото трябва (самото увреждане не му пречи да се самообслужва адекватно).. Не знам как да намаля тази зависимост в самостоятелната подготовка, без  да се влоши  значително качеството на усвояване на материала.

Последна редакция: пт, 09 сеп 2022, 09:00 от TafTaf

# 700
  • Мнения: 11 967
Да, случаите са различни, но и моята дъщеря трудно се концентрира, трудно задържа вниманието се, срещне ли трудност бързо се отказва. Затова казах, че ми напомня на някои от проблемите, с които се борим.
Опитвали ли сте с мисловни карти?
Ще следя за идеи, може и ние да се възползваме от някоя.

# 701
  • Мнения: 39
Как се справяте с нежеланието на детето да учи? Сега е втори клас.Няма мотивация за учене, не осъзнава за дължение и отговорност.Голяма мъка е да го накарам да си пише домашните.Инато и своенравно дете е.Моля мамите за съвет.

# 702
  • Мнения: 11 967
Трябва много работа и време. Ще свикне, но понеже му е трудно се отчайва. Моята дъщеря е вече шести клас и само чака да се върна от работа, за да седнем да пише.

# 703
  • Мнения: 39
Mama Ru, благодаря, че се включихте.Вече нервите ми не издържат.Не иска да си чете и пише контролните в училище.Предава празни листи и съответно получава слаби оценки, а нещата ги знае.Колкото и да е трудно трябва да се упражнява, а той не иска.

# 704
  • Мнения: 11 967
Обаче за тях е по-трудно да се упражняват и по-обезкуражаващо. Резултатите са незабележими и това отчайва, а усилията - огромни.
Ако ползва помощта на ресурсен пак ли предава празни листи?

Последна редакция: пт, 14 окт 2022, 17:21 от Mama Ru

Общи условия

Активация на акаунт